Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2014, 13:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard sp.a schakelt versnelling hoger

De transportsector kent een ernstig probleem van sociale dumping. Door oneerlijke concurrentie worden ondernemingen en werknemers die correct werken uit de markt geprijsd. Het niet respecteren van de rij- en rusttijden heeft bovendien gevaarlijke gevolgen inzake verkeersveiligheid. sp.a-Kamerleden Karin Temmerman en David Geerts dienen daarom twee concrete wetsvoorstellen in.

De transportsector in ons land staat onder druk door de Europese vrijmaking van de markt. Europa legt dan wel regels op, maar die zijn te beperkt of kunnen te gemakkelijk omzeild worden. De cabotageregel stelt bijvoorbeeld dat aansluitend op een rit van internationaal vervoer en in de tijd beperkt tot 7 dagen, maximaal 3 ritten van nationaal transport mogen worden uitgevoerd door een vrachtwagen. Na deze 3 ritten moet de vrachtwagen zich opnieuw van het grondgebied verwijderen.

David Geerts: “Deze regel valt vandaag heel moeilijk te controleren. Men hoeft immers maar in het bezit te zijn van een vrachtbrief voor de lading van de rit in kwestie en op de tachograaf kan men niet aflezen wanneer de vrachtwagen het grondgebied heeft verlaten.” Daarom dient sp.a nu een wetsvoorstel in dat de verplichting invoert om de vrachtbrieven één maand bij te houden in een register. Zo kunnen de inspectiediensten het traject van de vrachtwagen echt reconstrueren en dus ook veel beter de cabotageregel controleren. Het voorstel voert ook boetes in voor het niet of niet correct bijhouden van deze vrachtbrieven.



Een tweede wetsvoorstel wil kordater en geloofwaardiger optreden tegen tachograaffraude. Het voorstel verhoogt drastisch de boetes: van minimum 50 en maximum 10.000 euro vandaag gaat dit naar minimum 500 tot maximum 50.000 euro. Het voorstel trekt ook de mogelijke gevangenisstraf op (8 dagen tot 6 maanden wordt 2 maanden tot een jaar) en voert de mogelijkheid in voor de rechter om een rijverbod op te leggen aan diegene die de fraude organiseert. Vaak worden de chauffeurs daartoe onder druk gezet door hun overste en daarom moet de rechter het rijverbod ook aan die overste kunnen opleggen.

Karin Temmerman: “Het is dringend nodig om de tachograaffraude doeltreffender en harder te bestrijden. Het negeren van de rij- en rusttijden zorgt niet alleen voor gezondheidsproblemen voor de chauffeurs, maar is vooral een gevaar voor de verkeersveiligheid. De jaarlijkse maatschappelijke kost van ongevallen ten gevolge van het niet respecteren van rij- en rusttijden bedraagt zo maar eventjes 2,8 miljard euro.”

De Kamerleden zijn ervan overtuigd dat deze twee concrete maatregelen een serieuze versterking betekenen voor de strijd tegen de sociale dumping. Ook de regering heeft hiervan een prioriteit gemaakt met de recente goedkeuring van het actieplan sociale dumping.



Info:

Karin Temmerman •

David Geerts •





Sofie Vereyken
Woordvoerster sp.a-fracties

G



www.s-p-a.be

www.twitter.com/sofievereyken





Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 02:47   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
De transportsector kent een ernstig probleem van sociale dumping. Door oneerlijke concurrentie worden ondernemingen en werknemers die correct werken uit de markt geprijsd. Het niet respecteren van de rij- en rusttijden heeft bovendien gevaarlijke gevolgen inzake verkeersveiligheid. sp.a-Kamerleden Karin Temmerman en David Geerts dienen daarom twee concrete wetsvoorstellen in.

De transportsector in ons land staat onder druk door de Europese vrijmaking van de markt. Europa legt dan wel regels op, maar die zijn te beperkt of kunnen te gemakkelijk omzeild worden. De cabotageregel stelt bijvoorbeeld dat aansluitend op een rit van internationaal vervoer en in de tijd beperkt tot 7 dagen, maximaal 3 ritten van nationaal transport mogen worden uitgevoerd door een vrachtwagen. Na deze 3 ritten moet de vrachtwagen zich opnieuw van het grondgebied verwijderen.

David Geerts: “Deze regel valt vandaag heel moeilijk te controleren. Men hoeft immers maar in het bezit te zijn van een vrachtbrief voor de lading van de rit in kwestie en op de tachograaf kan men niet aflezen wanneer de vrachtwagen het grondgebied heeft verlaten.” Daarom dient sp.a nu een wetsvoorstel in dat de verplichting invoert om de vrachtbrieven één maand bij te houden in een register. Zo kunnen de inspectiediensten het traject van de vrachtwagen echt reconstrueren en dus ook veel beter de cabotageregel controleren. Het voorstel voert ook boetes in voor het niet of niet correct bijhouden van deze vrachtbrieven.



Een tweede wetsvoorstel wil kordater en geloofwaardiger optreden tegen tachograaffraude. Het voorstel verhoogt drastisch de boetes: van minimum 50 en maximum 10.000 euro vandaag gaat dit naar minimum 500 tot maximum 50.000 euro. Het voorstel trekt ook de mogelijke gevangenisstraf op (8 dagen tot 6 maanden wordt 2 maanden tot een jaar) en voert de mogelijkheid in voor de rechter om een rijverbod op te leggen aan diegene die de fraude organiseert. Vaak worden de chauffeurs daartoe onder druk gezet door hun overste en daarom moet de rechter het rijverbod ook aan die overste kunnen opleggen.

Karin Temmerman: “Het is dringend nodig om de tachograaffraude doeltreffender en harder te bestrijden. Het negeren van de rij- en rusttijden zorgt niet alleen voor gezondheidsproblemen voor de chauffeurs, maar is vooral een gevaar voor de verkeersveiligheid. De jaarlijkse maatschappelijke kost van ongevallen ten gevolge van het niet respecteren van rij- en rusttijden bedraagt zo maar eventjes 2,8 miljard euro.”

De Kamerleden zijn ervan overtuigd dat deze twee concrete maatregelen een serieuze versterking betekenen voor de strijd tegen de sociale dumping. Ook de regering heeft hiervan een prioriteit gemaakt met de recente goedkeuring van het actieplan sociale dumping.



Info:

Karin Temmerman •

David Geerts •





Sofie Vereyken
Woordvoerster sp.a-fracties

G



www.s-p-a.be

www.twitter.com/sofievereyken





Bron: politics.be
Jullie keurden dat nochtans mee goed ....... hypocrieten !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 09:00   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

SP.A stond dus nog niet in hoogste versnelling? Slordig.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 09:01   #4
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.743
Standaard

Staan er versnellingen op een krakkemikkig aanhangwagentje?
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 17:41   #5
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
SP.A stond dus nog niet in hoogste versnelling? Slordig.
Waarvoor dienen versnellingen ? Afschaffen ?
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2014, 17:42   #6
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Staan er versnellingen op een krakkemikkig aanhangwagentje?
Er staan gen versnellingen op een karretje zonder motor.
Misschien is de Sp.a wel zo'n karretje ; maar liever dat dan een wagen
voortgetrokken door een koppige ezel.
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be