Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2014, 19:36   #1
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard Oosterweelverbinding nog niet voor morgen, N-VA wil nieuw onderzoek

Komt die verbinding of komt die er niet. Ik dacht dat de N-VA de onderzoeken beu was. Niet hoor. Niet als zij er voorstander van zijn. Uit de Standaard van vandaag:

"Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het grootschalig overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) naar aanleiding van de vele tegenstrijdigheden die de voorbije dagen en weken door allerlei betrokkenen geuit werden over het al dan niet mogelijk zijn van een overkapping binnen de context van de geplande Oosterweelverbinding.

“Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn”, zegt Kennis nog.

In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor.

“Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam”, stelt Kennis nu. “De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.”
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 19:39   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Komt die verbinding of komt die er niet.
De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 19:57   #3
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 5 mei 2014 om 20:01.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 20:13   #4
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.
Gelukkig hebben ze nog de "V". In dit geval de "V" van Verzanding.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 20:16   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?
Eerst een tunnel onder de ring graven. Of, het verkeer van de ring een viertal jaar over de Singel sturen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 5 mei 2014 om 20:17.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 20:22   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Komt die verbinding of komt die er niet. Ik dacht dat de N-VA de onderzoeken beu was. Niet hoor. Niet als zij er voorstander van zijn. Uit de Standaard van vandaag:

"Er moet een Vlaams en Europees onderzoek komen naar de technische, juridische en financiële haalbaarheid van het grootschalig overkappen van de Antwerpse ring. Dat zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) naar aanleiding van de vele tegenstrijdigheden die de voorbije dagen en weken door allerlei betrokkenen geuit werden over het al dan niet mogelijk zijn van een overkapping binnen de context van de geplande Oosterweelverbinding.

“Dat onderzoek mag wat N-VA betreft morgen al starten, maar de beslissing zal voor de volgende Vlaamse regering zijn”, zegt Kennis nog.

In 2012 liet de stad Antwerpen zelf al eens een overkappingsonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat een overkapping een gunstige impact zou hebben op de bestaande problemen inzake luchtkwaliteit en geluidshinder. Het onderzoek stelde voorts dat een grootschalige overkapping enkel kan bij een vereenvoudiging van de situatie op de huidige ring en een volwaardig verkeersalternatief daarvoor.

“Het onderzoek van 2012 was een erg ruwe en algemene studie die uiteraard geen rekening hield met de beslissing die de Vlaamse regering onlangs nam”, stelt Kennis nu. “De Oosterweelverbinding is de beste optie voor mobiliteit, veiligheid én leefbaarheid, maar bij ons positief advies over het GRUP hebben we als stadsbestuur al aangegeven dat we nog extra maatregelen willen. Overkappen waar het kan, daar bestaat een ruime consensus over.”
Vuurtje stoken ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 21:22   #7
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vuurtje stoken ?
Waarom. Moet er nog meer roet in de lucht?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 22:16   #8
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Typisch. De N-VA wilde het plan van de Oosterweelverbinding zonder wijzigingen doorzetten omdat er al te veel getreuzeld was. Het arrondissement Antwerpen straft de N-VA vervolgens af voor dat dossier (5% eraf in de peilingen tegenover de provincieraadsverkiezingen, terwijl ze bij de provincieraadsverkiezingen normaal gezien lager scoren dan Vlaams) en ze proberen het standpunt opeens met rookgordijnen onbeslist te laten overkomen in een wanhopige poging om verwarde stemmers terug te winnen.
Het plan van de Oosterweelverbinding wordt doorgezet. Waarom twijfel je daar aan? In zekere mate is daar trouwens ruimte voor een gedeeltelijke overkapping. Maar de Europese tunnelrichtlijnen sluiten wel uit om een volledige overkapping te maken, zonder dat je het een volwaardige tunnel noemt, en dus ook alle dure veiligheidsmaatregelen inbouwt die de tunnelrichtlijnen opleggen. En dan wordt het wel een uiterst dure zaak.
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 23:03   #9
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Er worden hier 2 zaken door elkaar gehaald door Groen (uiteraard doen onze groene jongens dit bewust).

Het overkappen van de bestaande Ring van Antwerpen (R1) heeft niets te maken met de aanleg van een nieuwe snelweg op een andere plaats (de Oosterweelverbinding). Uiteindelijk gaat het over 2 verschillende dossiers.

Wat onze groene jongens ook vergeten te zeggen, is dat een overkapping van de Ring de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen niet zal oplossen/ verbeteren. De Oosterweelverbinding doet dat wel, aangezien er een nieuwe Scheldeverbinding wordt gecreëerd die broodnodig is.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 5 mei 2014 om 23:06.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 23:07   #10
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het plan van de Oosterweelverbinding wordt doorgezet. Waarom twijfel je daar aan? In zekere mate is daar trouwens ruimte voor een gedeeltelijke overkapping. Maar de Europese tunnelrichtlijnen sluiten wel uit om een volledige overkapping te maken, zonder dat je het een volwaardige tunnel noemt, en dus ook alle dure veiligheidsmaatregelen inbouwt die de tunnelrichtlijnen opleggen. En dan wordt het wel een uiterst dure zaak.
De kans dat men daar ooit geld voor vindt lijkt me eerder klein.
In het bestaande Oosterweelproject wordt er al rekening mee gehouden, aangezien het viaduct van Merksem wordt afgebroken en in een sleuf wordt gestoken.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 23:14   #11
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

En wat kost zo'n onderzoekje?
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2014, 23:20   #12
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
Standaard

De nutteloosheid van de overkapping van de ring wordt in deze post op het wegenforum terecht aangehaald.

Citaat:
De overkapping van 10 rijstroken op maaiveld in Nederland (Leidsche Rijntunnel) kostte € 250 miljoen voor 1,6 kilometer. Een overkapping van een groot deel van de R1 is totaal niet realistisch. De kosten zijn gigantisch terwijl er geen verkeerskundige problemen mee opgelost worden. Op de meeste plekken staat de bebouwing helemaal niet zo heel erg dicht langs de R1, eigenlijk overal wel meer dan 50 meter.

De luchtkwaliteit kan veel effectiever met bronbeleid worden verbeterd. Deze aanpak is in Nederland erg succesvol geweest in combinatie met het verbeteren van de doorstroming op grote schaal. Langs geen enkele autosnelweg in Nederland worden de normen voor fijnstof en stikstofdioxide overschreden.

De R1 heeft een extreem hoog aantal vrachtwagens op etmaalbasis, en dat gecombineerd met de hevige congestie is de primaire oorzaak van de slechte luchtkwaliteit. Je kan het geld maar één keer uitgeven, en dan is het logischer om de luchtkwaliteit te verbeteren door de doorstroming te verbeteren, in plaats van miljarden uit te geven aan een overkapping waarbij geen verkeersproblemen worden opgelost.

De regio Antwerpen heeft in de laatste 2 - 3 jaar soms meer filekilometers dan heel Nederland in de spits.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.p...t=27&start=840

Laatst gewijzigd door stropdrager : 5 mei 2014 om 23:21.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 10:31   #13
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

En wat gebeurt er bij brand bv ???
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 11:24   #14
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 29.699
Standaard

Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 11:30   #15
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?
Neemt men het mee in het beoordelen van het nieuw Antwerps vervoersplan?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:10   #16
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De nutteloosheid van de overkapping van de ring wordt in deze post op het wegenforum terecht aangehaald.



http://www.wegenforum.nl/viewtopic.p...t=27&start=840
En dat zo'n volledige overkapping nog veel meer geld kost, zullen we ook maar vergeten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:43   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zouden de overkappings/tunnel-onderzoekers ook de mogelijkheid dat we over 25 jaar allen met stille, electrische autoos rijden menemen in hun verslag?
ook elektrische vrachtwagens ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 12:58   #18
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
ook elektrische vrachtwagens ?
Met of zonder Jean Claude Van Damme?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 13:07   #19
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 29.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
ook elektrische vrachtwagens ?
Wie weet?

Of dacht jij serieus dat er de komende 25 jaar niets gaat veranderen?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2014, 13:44   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
De oosterweelverbinding komt er, overkapping is een extraatje
uiteraard moet het idee van ringland ernstig bekeken worden en eens zien in hoever die 1.5 miljard realistisch is.

1 vraagje wat in me opkomt
wa gaat ge doen met het verkeer op de ring terwijl ge die aan het overkappen zijt?
Gekke antwerpenaren...

Nu rijden 80.OOO auto's per dag door 'tstad... en hebben ze geen overkapping
In de toekomst rijden er 50.000auto's door tstad en 50.000 aan de bovenkant van de periferie, of hebben ze 30.000 auto's minder stof, partiekeltje en andere troep in hun longen... en ineens moet het onder de grond zitten ??


Ik ga nog verder redeneren: als die emissie van een auto wordt rechstreeks door alle volgende auto's ingezogen en grotendeels opgevangen in de filters... dus de helft van de troep zijn ze meestal al goed kwijt in de nieuwe situatie

En ja ineens moeten ze niet alleen een berm met bomen hebben, en moet de ring niet alleen in een put liggen, maar moet hij jawel overkapt worden met extra filters. Dat ga schoon rijden zijn daar door antwerpen. Ipv door een groene long gaan we daar als mollen door zwarte tunnels mogen krossen

Ik ga niet zeggen dat een stukje overkappen van ongeveer de kennedy tot aan de singel geen toegevoegde waarde voor tstad zou zijn, zo een paar hectare groene zone, zou wel schoon zijn en al die appartementen gaan stijge nin waarde;

Nu in principe kun je da top zijn rotterdams doen, je bouwt gewoon boven de ring. En die gebouwen zijn de overkapping... dan kost u die overkapping niets, want de gebouwen die er komen betalen de overkapping.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be