Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2007, 17:52   #1
Kay_
Europees Commissaris

Standaard Zinvol geweld

De vraag is. Er wordt veel gesproken over zinloos geweld, maar bestaat er iets als zinvol geweld. En zo ja, wanneer?
Oud 27 januari 2007, 17:54   #2
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Geweld is niet zinvol of zinloos...is niet meer dan een puur dierlijke/menselijke reactie op bepaalde dingen.
Geef de mens toch nog een paar duizend jaar alvorens zulke domme vragen te stellen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 17:56   #3
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
De vraag is. Er wordt veel gesproken over zinloos geweld, maar bestaat er iets als zinvol geweld. En zo ja, wanneer?
Een derridist zou zeggen: er is geen zin, zonder geweld. Betekenisgeving is fundamenteel een gewelddadig proces.

Maar dat is misschien wat te filosofisch.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 19:45   #4
Ambiorix

Standaard

Citaat:
ja, als het "legale geweld" (lees het staatsmonopolie op legaal geweld) een gegronde democratische eis naast zich neerlegt door deze blijvend de kop in te drukken.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 20:15   #5
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

geweld gebruiken om bv een massamoordenaar te kunnen arresteren is wel zinvol
Oud 27 januari 2007, 20:17   #6
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
geweld gebruiken om bv een massamoordenaar te kunnen arresteren is wel zinvol
mja, in welke mate wordt die persoon aangepakt, en niet zijn bevolking, land, infrastructuur, economie,..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 20:53   #7
Heftruck

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dat is perceptie. Voor de agressor is geweld zinvol wanneer het hem bepaalde voordelen oplevert. Voor het slachtoffer is defensief geweld op dezelfde manier zinvol.

Simpel toch?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 27 januari 2007 om 20:55.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 21:03   #8
guerin
Minister

Standaard

sartre, Camus en Merleau-Ponty over terreur en terrorisme R. Welten

Is terreur te verantwoorden? Hoe valt terrorisme te begrijpen? Waarom blijkt terroristisch geweld in de moderne maatschappij zo onuitroeibaar? Het zijn vragen die tegenwoordig nauwelijks nog worden gesteld. Ze worden snel bedekt met de mantel der Beveiliging. Een mantel, die de innerlijke dynamiek van terreur en terrorisme verhult. Willen we deze vragen serieus nemen, dan zullen we de opkomst van terreur en terrorisme in de moderne tijd moeten bestuderen: de aanleidingen, de situaties, de legitimaties, de veroordelingen en de denkwijzen.

Dit boek wil laten zien uit welke gebeurtenissen het denken over terreur of terrorisme bij Albert Camus, Jean-Paul Sartre en Maurice Merleau-Ponty voorkomt. Hoe zij erop reageerden in hun romans, filosofie, toneel en politiek activisme.
Jean-Paul Sartre, Albert Camus en Maurice Merleau Ponty waren in het naoorlogse Frankrijk spraakmakende politiek geengageerde filosofen. In deze bundel wordt hun politieke denken behandeld en toegespitst op de analyse van politieke terreur. De auteur wil hiermee een bijdrage leveren aan het huidige debat over terreur en terrorisme. In deze opzet slaagt hij gedeeltelijk. Aan de hand van beschouwingen over het politieke denken van genoemde auteurs toont Welten (1962) dat terrorisme een politiek en filosofisch complex samenspel is van maatschappelijke uitsluitingsmechanismen en morele intuities. Jammer is dat het boek grotendeels blijft steken in een nauwgezette beschrijving van de opvattingen van genoemde denkers (met name hun verhouding tot het communisme en de Algerijnse vrijheidsstrijd) en dat het verband met het hedendaagse terrorisme slechts vluchtig wordt aangeduid. Desalniettemin is het pleidooi voor een genuanceerde doordenking van het verschijnsel een belangrijk geluid in een tijd waarin commentaren zich vaak beperken tot ferme veroordelingen van het terrorisme.
Oud 27 januari 2007, 21:11   #9
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Wettige verdediging van eigendom of de fysieke persoon;oorlog;uitvoering van de doodstraf en om politieke redenen in sommige omstandigheden.
Bijgevoegde afbeelding(e)

john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 21:13   #10
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

geweld dat gerechtvaardigd is is daarom nog niet zinvol he
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 22:50   #11
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
geweld dat gerechtvaardigd is is daarom nog niet zinvol he
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Natuurlijk, maar dat is perceptie. Voor de agressor is geweld zinvol wanneer het hem bepaalde voordelen oplevert. Voor het slachtoffer is defensief geweld op dezelfde manier zinvol.

Simpel toch?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 13:31   #12
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ja, wanneer geweld op een legitieme manier gebruikt wordt om een legitiem doel te bereike dat niet op een andere en betere manier kan bereikt worden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 13:55   #13
Marlboro
Banneling

Standaard

Voor mij is dat simpel;breekt er iemand in m'n wagen in dan heb ik het recht om mijn goederen in m'n wagen te beschermen,ik heb daar zeer lang en hard voor moeten werken en ze moeten er afblijven en het maakt niet uit wie er in m'n wagen bezig is aan het inbreken of mss zelfs m'n wagen zou willen stelen.
Ik zal niet twijfelen om ze aan te vallen indien mogelijk maar nu is dat wat moeilijk aangezien ik nog bij m'n ouders woon.
Woon ik alleen dan zal ik wel alles op voorbereid zijn.

Dat ik daardoor in de bak kan geraken intresseert mij niet;ik ben in mijn recht en wat de wet daarover zegt kan mij geen bak schelen.Dat is de fout van onze debiele politiekers hier zoals vooral partijen als spirit en sp-a die in feite duidelijk zeggen;kijk beste mensen,als ze in je wagen aan het inbreken zijn,laat ze maar begaan,bel de flikken als je kan en blijf wachten tot wanneer ze er zijn,lol.
Tegen dat de flikken er zijn duurd het al minstens 10 min of zelfs veel langer nog en tja,de mannen die in je wagen inbreken doen er nog geen 2min over en wat hoor je dan weer;de politie heeft ze achtervolgd maar zijn ze weeral eens kwijtgeraakt.

Ik vind vanaf iemand op je eigendom in je wagen en/of huis/garage bezig is aant inbreken dat je het volste recht hebt om deze af te knallen.

En ja,dat is weldegelijk zinvol;das voor mij weer eentje minder die kan gaan inbreken en of mss zelfs zou kunnen moorden.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 15:56   #14
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Zinvol geweld is een activiteit waarbij men gewelddadige gevoelens kan afreageren zonder schade toe te brengen aan anderen.

Een voorbeeld:
De hobby waar ik bij betrokken ben - Robot Wars - is zinvol geweld. Wij laten machines voor ons vechten, in gecontroleerde omstandigheden zodat er geen mens gewond kan raken, en de enige schade die wordt toegebracht is vrijwillig toegelaten door de benadeelde. Men krijgt een kick van de gevechten, het bouwen van die robot, en het goed zien functioneren van die robot onder toch wel zware omstandigheden.
Oud 28 januari 2007, 16:17   #15
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

voorbeeld van zinvol geweld,

een vlaming gaat uit met m'n zus, dan krijgt dieje gast een les in multiculturaliteit & respect voor culturen (in de vorm van een toek op z'n bakkes, en dat em maar een vlaams meisje zoekt)
Oud 28 januari 2007, 16:37   #16
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

een vlaming gaat uit met m'n zus, dan krijgt dieje gast een les in multiculturaliteit & respect voor culturen (in de vorm van een toek op z'n bakkes, en dat em maar een vlaams meisje zoekt)
Nog zinvoller geweld: de Vlamingen geven jouw op je beurt een flink lesje in respect voor je gastland en de Westerse beschaving en trappen je in elkaar tot je alleen nog maar kan communiceren door met je ogen te knipperen!

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 16:39   #17
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

zinvol geweld: zo'n gasten als u in een vliegtuig stoppen en terug naar eigen land sturen
Oud 28 januari 2007, 17:04   #18
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Zinvol geweld is een activiteit waarbij men gewelddadige gevoelens kan afreageren zonder schade toe te brengen aan anderen.

Een voorbeeld:
De hobby waar ik bij betrokken ben - Robot Wars - is zinvol geweld. Wij laten machines voor ons vechten, in gecontroleerde omstandigheden zodat er geen mens gewond kan raken, en de enige schade die wordt toegebracht is vrijwillig toegelaten door de benadeelde. Men krijgt een kick van de gevechten, het bouwen van die robot, en het goed zien functioneren van die robot onder toch wel zware omstandigheden.
Vind je vechtsporten dan ook zinvol?

Ik vind althans van wel. Als twee mensen ervoor kiezen elkaar om de sport te bekampen dan is het zo he

Maar ik stel mij de vraag of zelfverdiging ook altijd zinvol is. Als je gaat lopen krijg je minder slaag en kan je nog eens wat geld terug trekken.
Oud 28 januari 2007, 17:13   #19
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Vechtsporten zijn zinvol. Ik zie niet veel hooligans op een bokswedstrijd. Waarschijnlijk omdat de sporters hardere klappen kunnen uitdelen dan de supporters.

Citaat:
Als je gaat lopen krijg je minder slaag en kan je nog eens wat geld terug trekken.
10 jaar ervaring in het LARP-circuit (live action role playing games) hebben mij geleerd dat 99.999999999999999999999999 % van de wereldbevolking sneller kan rennen dan ik. Wegrennen is dan ook voor mij nooit een optie. Ik vrees dan ook dat ik iedere geweldenaar die mij aanvalt zal moeten doden.
Oud 28 januari 2007, 17:30   #20
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Een kerel had op de vogelmarkt mijn broer's portefeuille uit zijn hand gegrist net toen hij aan een kraampje de aangekochte waar wou betalen. Mijn broer is die kerel achterna gelopen en eiste zijn portefeuile terug, waarop de kerel een dreigende houding aannam en mijn broer een vuistslag verkocht. Mijn broer heeft die kerel toen een zulkdanig pak rammel gegeven dat die vier dagen in het ziekenhuis heeft mogen bekomen.
Dat noem ik nu eens zinvol geweld zie!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be