![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hebben grootouders rechten op contacten met hun kleinkinderen?
Waarschijnlijk niet, en indien ja, dan niet of nauwelijks af te dwingen. Ik zal het eens gaan navragen in het Justitiehuis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebben kleinkinderen het recht om geen contact te hebben met hun grootouders?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() grootuders hebben geen enkel recht tov kleinkinderen, tis niet omdat veel mensen hun ouders nog eens uitmelken door ze voor de kleinkinderen te doen zorgen dat ze daarmee ook recht op deze kinderen hebben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juridisch gezien hebben groot ouders recht op contakt met hun kleinkinderen en vaak wordt ook voor grootouders bezoekrecht geregeld indien dit problemen geeft.
Zelfs indien je vroeger je kind wilde afstaan voor adoptie moesten grootouders tekenen; maar ik ben niet zeker of dit nog zo is; maar recht op contakt met kleinkinderen in ieder geval. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Awel; dat zeg ik toch??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En op het schenden van dit gerechtelijk toegekende omgangsrecht staan zelfs zware celstraffen en hoge geldboetes en morele schadevergoedingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Nee.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Ik denk niet dat je veel zult zien.
Je kan mensen niet dwingen om met je om te gaan.
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omgangsrecht is iets waar de betrokken partijen zich hebben aan te houden, ook al is men er niet mee akkoord. Het schenden van omgangsrecht kan leiden tot zware gevangenisstraffen en hoge geldboetes, met daarnaast het verlies op erfrecht voor de schenders van het ouderlijk en grootouderlijk omgangsrecht. Men kan dus weldegelijk mensen dwingen om met andere mensen om te gaan. Een minderjarieg is trouwens geen rechtspersoon en heeft in deze dus niets te zeggen en geen enkel recht. De rechter kan een +12 jarige horen, maar is geheel niet verplicht om met de mening van de minderjarige rekening te houden. Het gehoord worden van een +12jarige is trouwens een gunst van de rechter en geen recht van de minderjarige. Je zou ervan versteld staan hoeveel grootouders er omgangsrecht hebben toegewezen gekregen van de rechtbanken. Wettelijk hebben de ouders namelijk deplicht om te zorgen dat kinderen hun grootouders kennen en dat ze er omgang mee hebben, tenzij deze hun burgerrechten hebben verloren of ontzet zijn uit hun ouderlijke machten en rechten in het verleden. Als Eno naar de jeugdrechter stapt, krijgen zijn kinderen de verplichting om hem zijn kleinkinderen te laten zien. Er bestaan veel misopvattingen over de rechten vangrootouders, maar deze zijn even groot als de rechten van ouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vanaf hun 16 jaar.
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Dat hangt er vanaf wat voor grootouders dat zijn, hé ! De beslissing ligt toch bij de ouders denk ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Recht is één zaak, het afdwingen een geheel andere. In het geval van (klein)kinderen gaat het hier over een weliswaar belangrijke maar toch beperkte periode uit hun leven. In de meeste gevallen lijkt het me dat mensen vooral met hun eigen belang rekening houden ipv met het belangrijkste nbl. het belang van het kind zelf. Een afgedwongen "recht" kan justitioneel helemaal in orde zijn, maar in wezen de belangen van het kind radikaal schaden.
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, een kind is pas gerechtigd een eigen mening te hebben vanaf zijn 18de.
Voor deze leeftijd zijn het de ouders of jeugdrechtbank die beslissen. De rechten van een minderjarige zijn zogoed als nihil. Zelfs de studiekeuze mag niet door het kind zelf gemaakt worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Misschien als ouders uw kinderen beter handelen en/of opvoeden, dan hebt ge deze problemen niet.
What comes around, goes around. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste grootouders die hun kleinkinderen niet meer te zien krijgen, zijn zij waarvan de kinderen aan de andere ouder zijn toegewezen na de echtscheiding en waar deze ouder vaak zelfs het omgangsrecht van de andere ouder schend. En in de meeste gevallen is er dan nog een derde in het spel, die via de kinderen aan de omgangsgerechtigde ouder zijn/haar macht wil bevestigen en bewijzen. |
|
![]() |
![]() |