Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2014, 10:49   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
Standaard ACOD-spoor legt 24 hr-staking op

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140626_01156027

Spoorstaking gaat maandag toch door

De socialistische spoorvakbond ACOD gaat van zondagavond 29 juni tot maandagavond 30 juni staken
. Dat zegt Jean Pierre Goossens, voorzitter de Vlaamse ACOD Spoor. De actie is onder meer gericht tegen de trage aanwervingspolitiek bij de spoorwegen. De liberale spoorbond VSOA staakt niet meer
De spoorbonden zijn niet tevreden met het voorstel van de directie van de NMBS. ‘Als we het voorstel lezen gaan we erop achteruit’, zegt Jean-Pierre Goossens van ACOD.

De spoorbonden willen vooral bijkomend personeel, omdat de huidige personeelsleden hun vakantiedagen onmogelijk kunnen opnemen. Ze zijn niet tevreden met het aanwervingsbeleid van de NMBS.

Reizigers zullen op zondag 29 juni (vanaf 22.00 uur) tot en met maandag 30 juni (22.00 uur) geen trein kunnen nemen.

VSOA staakt niet mee

De liberale spoorvakbond zal niet meestaken met de ACOD. VSOA Spoor eist donderdag wel vooruitgang in het sociaal conflict, dat onder meer over de aanwervingen gaat. Het bestuur van VSOA Spoor meent dat er 'concrete punten' op tafel werden gelegd, onder meer over de aanwervingen. 'Daarom doet het VSOA Spoor geen oproep tot staking, maar blijft waakzaam en zal haar standpunt herzien indien er geen aanzienlijke vooruitgang is geboekt tegen begin september.' ACV Transcom beslist vrijdag om 10 uur of ze deelneemt aan de stakingsactie.

'Bijzonder verrast'

Michel Bovy, de algemeen directeur van HR Rail en voormalig algemeen voorzitter bij ACV-Transcom, reageert 'ontsteld' en 'bijzonder verrast' op de voor 30 juni aangekondigde spoorstaking. 'HR Rail heeft tijdens de vergaderingen op 20 en 25 juni nochtans verregaande garanties gegeven die tegemoetkomen aan de eisen van de organisaties', meldt de personeelsdienst in een persmededeling. Volgens HR Rail werden, met het oog op onder andere de vervanging van 300 treinbestuurders, in 2013 515 treinbestuurders aangeworven voor hun opleiding. 'Dit jaar werden tevens al 246 treinbestuurders aangeworven die momenteel opgeleid worden en effectief ingezet worden in 2015. Voor de vervanging van 215 voorziene pensioneringen van treinbegeleiders in 2014, zullen er tegen begin september 218 aanwervingen gebeurd zijn. In 2013 werden meer dan 2.000 medewerkers aangeworven. Het totale voorziene aantal aanwervingen voor 2014 is 1.800.'

'Gemiddeld 53 vrije dagen'

'De problematiek van de niet-opgenomen vrije dagen is niet nieuw', klinkt het bij de personeelsdienst. Het personeel beschikt naast de wettelijke zon-, feest- en compensatiedagen, volgens HR Rail gemiddeld over 53 vrije dagen die naar eigen keuze kunnen worden opgenomen. 'Een groot aantal personeelsleden koos ervoor een aantal dagen op te sparen, met de bedoeling die op te nemen tegen het loopbaaneinde. Dat kan oplopen tot 35 dagen per personeelslid. Het feit dat de dagen vrij genomen kunnen worden, leidt tot een concentratie van aanvragen tijdens vakantieperiodes wat effectief operationeel en plaatselijk tot problemen kan leiden.'
Tja, wie heeft er nog geen auto ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juni 2014 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 11:29   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

ze willen nog meer personeel?


vandaag een artikel in de tijd waardat men aanhaalt dat indien ze even efficient zouden werken als de Nederlandse spoorwegen, ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder Meer personeel mijn gat, dat ze eerst eens wat leren werken
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 11:47   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik begrijp niet waarom bvb de post of de spoorwegen nog niet volledig geprivatiseerd zijn.

Wat heeft de overheid nu daar te zoeken ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 12:06   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom bvb de post of de spoorwegen nog niet volledig geprivatiseerd zijn.

Wat heeft de overheid nu daar te zoeken ?
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 12:08   #5
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?
voor de postbedeling is er een vrijmaking van de markt. Nu moeten bedrijven meedingen naar de vergunning voor de universele postverdeling. Daar zijn bepaalde voorwaarden aan gekoppeld maar in principe mag ieder bedrijf er aan deelnemen.

Feit is wel dat de vakbonden en de PS de wet op die manier geschreven hebben met onhebbelijke eisen, dat de facto bpost de universele dienstverlener zal blijven, tot er een postbedrijf uit een buurland de stap durft wagen.
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 12:09   #6
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:33   #7
wingin
Burger
 
Geregistreerd: 26 juni 2014
Locatie: herzele
Berichten: 146
Standaard

De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Moest de overheid er meer aandacht aan besteden, dan pas zal de dienstverlening beter verlopen. En met meer aandacht bedoel ik geen idiote foldertjes onder andere.

En er wordt in België wel heel snel gestaakt. Als ze een beetje te veel moeten werken beginnen ze te staken...
wingin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:36   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gene rechtse rakker, maar:

Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:36   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wingin Bekijk bericht
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.

Moest de overheid er meer aandacht aan besteden, dan pas zal de dienstverlening beter verlopen. En met meer aandacht bedoel ik geen idiote foldertjes onder andere.

En er wordt in België wel heel snel gestaakt. Als ze een beetje te veel moeten werken beginnen ze te staken...
Als een bedrijf zoiets lapt, wordt het veroordeeld en kan het fors afdokken, of zelfs sluiten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 15:42   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ?
Natuurlijk kan dat. Quasi overal gebeurt het zo en ook veel goedkoper en efficiënter dan hier. Het wordt in andere landen dan ook niet misbruikt alsof het een OCMW is.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 06:52   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Misschien omdat openbaar vervoer en postbedeling voor iedereen gegarandeerd moet worden?
De dienstverlening van de Nederlandse post is stukken beter dan de Belgisch, en die is geprivatiseerd...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 06:54   #12
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wingin Bekijk bericht
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.
Een bedrijf dat er voor kiest om minder klanten te bedienen zal minder winst maken dan een bedrijf dat er voor kiest om iedereen te bedienen. Racistisch zijn kost geld.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 07:49   #13
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...
Waar je mee kan beginnen is van de overheidsbedrijven normale bedrijven te maken. Dus wilswaar in overheidshanden, maar gewoon met een normaal bestuur, arbeidsvoorwaarden zoals gebruikelijk in de privé, CAOs ed.

En dan kan je ze dan deels of geheel later privatiseren, maar laat er eerst gerust een jaar of 10 over gaan.

In Zwitserland zijn zo'n 50 verschillende spoorbedrijven actief. De meeste zijn in overheidshanden. Echter dat kunnen ook lokale overheden zijn, en juist daarom zijn in Zwitserland bijna alles spoorlijnen die ooit gebouwd zijn nog open.
Maar het zijn ook normale bedrijven, met normale arbeidsvoorwaarden. En dus hebben die een CAO waar zoals in Zwitserland gebruikelijk, in staat dat er niet gestaakt wordt.
En dus wordt er niet gestaakt. De laatste keer dat er wegens een staking in Zwitserland treinen stil stonden was 1918. Een paar jaar terug was er wel een korte staking bij een onderhoudsafdeling. Ik herinner mij dat nog goed. De eerste reactie van de SBB toen was gewoon om iedereen in die werkplaats te ontslaan. En dan te onderhandelen over onder welke voorwaarden men hen weer in dienst zou nemen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 10:48   #14
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.
Klopt, al ben ik ook tegen blinde privatisering.

UPS is mijn keuze
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 15:00   #15
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.745
Standaard

Citaat:
'De problematiek van de niet-opgenomen vrije dagen is niet nieuw', klinkt het bij de personeelsdienst. Het personeel beschikt naast de wettelijke zon-, feest- en compensatiedagen, volgens HR Rail gemiddeld over 53 vrije dagen die naar eigen keuze kunnen worden opgenomen. 'Een groot aantal personeelsleden koos ervoor een aantal dagen op te sparen, met de bedoeling die op te nemen tegen het loopbaaneinde. Dat kan oplopen tot 35 dagen per personeelslid. Het feit dat de dagen vrij genomen kunnen worden, leidt tot een concentratie van aanvragen tijdens vakantieperiodes wat effectief operationeel en plaatselijk tot problemen kan leiden.'
Dat is één van de grote problemen, het brugpensioen is zogezegd afgeschaft maar men kent natuurlijk allerlei trucjes die neerkomen op vervroegd pensioen. Daardoor blijft de activiteitsgraad bedroevend laag nu de babyboomers massaal beginnen uit te kijken naar hun pensioen. Op een dag gaat dit niet meer betaalbaar zijn. Een eerste goede stap zou al zijn om ervoor te zorgen dat maar een beperkt aantal dagen over te zetten zijn naar het volgende jaar, en misschien dat cijfer van 53 verlofdagen wat terug te schroeven. Dat is nu toch wel echt veel.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 15:04   #16
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
ze dezelfde dienstverlening als nu zouden kunnen leveren met 7000 man minder
Weer 7000 werklozen er bij...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2014, 20:04   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wingin Bekijk bericht
De privatisering kan niets goeds brengen. De overheid is verplicht zijn diensten aan iedereen te verlenen, maar een gewoon bedrijf niet. Als zo een bedrijf nu eens zegt: wij ontvangen geen brieven meer van zwarten! Dan kan nu iemand er iets aan doen.
Dan is het toch heel eenvoudig: die zwarten gaan dan bij de concurrentie. Dat is nu eenmaal de sterkte van de vrije markt en bijgevolg ook de kracht van de consument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 00:08   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een bedrijf dat er voor kiest om minder klanten te bedienen zal minder winst maken dan een bedrijf dat er voor kiest om iedereen te bedienen. Racistisch zijn kost geld.
Heroriëntering van de doelgroep kan onderdeel van een herstructurering zijn.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 00:11   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
in de volledig vrije markt van de paketten zie je trouwens al veel concurrentie en kan bpost amper mee. Te duur en te slechte service.
Over de service van Bpost heb ik niet te klagen (itt tot sommige privébezorgers) maar ik geef toe dat ze flink duurder is.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 00:12   #20
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt gene rechtse rakker, maar:

Kan dit niet door een private partner het spoornet uit te laten baten ? In Nederland zie je dat het spoor sterk verzelfstandigd is (maar de Nederlandse overheid heeft er nog via aandeelhouderschap een stevige vinger in de pap) en de treinen rijden er wel op tijd...
Het is dus nog een overheidsbedrijf dat gewoon via methodes uit de privé werkt. Dat kan werken, ja, maar succes is niet gegarandeerd.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be