Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2014, 01:21   #1
rub1615
Schepen

Standaard Bom onder omzendbrief-Peeters

Onbegrijpelijk hoe de Raad van State hier eigenlijk zuiver politieke beslissingen neemt:

Citaat:
Aanvraag taalfaciliteiten in faciliteitengemeenten moet 4 jaar gelden

vr 20/06/2014 - 11:29 De Raad van State heeft besloten dat een aanvraag voor taalfaciliteiten in de faciliteitengemeenten voor 4 jaar moet gelden. De Raad geeft daarmee noch de Vlaamse regering, noch de niet-benoemde burgemeesters van de faciliteitengemeenten gelijk in de discussie over de taalwetgeving. In de zaak is ook besloten dat Damien Thiéry definitief niet benoemd kan worden tot burgemeester van Linkebeek.

Zowel de (niet-)benoemde burgemeesters van de faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand als de Vlaamse regering houden er een eigen interpretatie van de taalwetgeving op na. De Vlaamse regering stelt namelijk dat een Franstalige particulier in de faciliteitengemeenten steeds welbepaalde stappen moet ondernemen wanneer hij in het Frans wil worden bediend. De betrokken burgemeesters vinden dat zoiets automatisch moet kunnen.

De tweetalige algemene vergadering van de Raad van State heeft nu geoordeeld dat beide interpretaties fout zijn. Iemand die in het Frans wenst te worden bediend door het gemeentebestuur, moet daarvoor een verzoek bij de gemeente indienen. Zo'n verzoek geldt dan voor 4 jaar en is telkens hernieuwbaar, vindt de Raad van State. Dus niet automatisch - zoals de Franstalige burgemeesters het wilden - en niet steeds opnieuw - zoals de Vlaamse regering het voorhield.

Caprasse toch burgemeester van Kraainem, Thiéry niet benoemd in Linkebeek

In die zaak is ook besloten dat Damien Thiéry (MR) definitief niet benoemd kan worden tot burgemeester van Linkebeek. Véronique Caprasse (FDF) moet daarentegen volgens de Raad van State wel benoemd worden tot burgemeester van Kraainem.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 had Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) immers de benoeming van Véronique Caprasse en Damien Thiéry geweigerd omdat ze volgens hem de taalwetgeving niet respecteren, onder andere voor wat betreft de oproepingsbrieven bij de verkiezingen. De betrokken niet-benoemde burgemeesters trokken daarop naar de Raad van State.

De Raad heeft nu geoordeeld dat Caprasse toch benoemd moet worden omdat de feiten tegen haar niet bewezen zijn. De Raad acht de feiten tegen Thiéry wel bewezen en stelt dat daardoor de Vlaamse Regering terecht "haar vertrouwen niet kon schenken door hem als burgemeester te benoemen".

Thiéry: "Twee maten en twee gewichten"

"De democratie wordt niet gerespecteerd", reageert Thiéry op de beslissing. Hij is van plan de arresten van het rechtscollege met zijn advocaat tegen het licht te houden en de meerderheid binnen het gemeentebestuur van Linkebeek samen te roepen. Mogelijk dient hij opnieuw zijn kandidatuur als burgemeester in. "Iemand die democratisch verkozen is, moet worden benoemd."

Dat Caprasse wel benoemd is, draait volgens hem om een probleem rond de gelijkheid van kansen. "Ze is benoemd omdat ze de mogelijkheid heeft gekregen te worden gehoord. Ik heb steeds gevraagd te worden gehoord. Dat is me altijd geweigerd. Hier is sprake van twee maten en twee gewichten."

deredactie.be

Laatst gewijzigd door rub1615 : 21 juni 2014 om 01:22.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 03:00   #2
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Het is de werkwijze van de particratie.

Staatsgreep Brux-Wallon en BHV werd ingevoerd of door gedrukt zoals je wil op moment dat de bevolking en het parlement op verlof ging.

En jaar later werd staatshervorming en het aan stellen van de nieuwe koning op de zelfde wijze doorgevoerd.

Nu dirigeert de particratie justitie uitspraken te doen. Terwijl informateur probeert een regering overeenkomst samen te stellen.

Corrupte Afrikaanse toestanden die steeds weer door de dictatoriale particratie niet democratische door gedrukt worden.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 06:32   #3
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Ja, dit was al in kannen en kruiken toen de regeling werd afgesproken.

Ik was niet 100% zeker of de RvS het zou durven om zichzelf botweg tegen te spreken in de afwezigheid van nieuwe elementen (ik dacht eerder dat men nieuwe elementen ging fabriceren), maar dat is nu wel bevestigd.

Toch wel een schrijnend geval hoor. De RvS voert een termijn in van 4 jaar, die volstrekt niet voorkomt in de wetgeving, zelfs niet bij intentie.

Vergelijkbaar met als de Nederlandstalige kamer had geoordeeld dat faciliteiten enkel voor een "redelijke termijn" van pakweg 50 jaar na invoering geldig bleven, en ze dus zelf zou afschaffen. Men zou in Wallonie apeshit zijn gegaan over gepolitiseerde rechters, en terecht.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 07:26   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De politicus Peters, van de omzendbrief Peters die nu vernietigd wordt, was/is ..
...
... een sos.

Zelfs als Vlaamse sossen eens iets beslissen, dan moet het nog onderworpen worden aan de Francofone hegemonie.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 08:05   #5
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat N-VA & CD&V mag hopen om MR in de federale regering te krijgen als Damien Thierry - die al 8 jaar de verkozen burgemeester is - niet wordt benoemd.

Gaat Geert Bourgeois en company nu de gerechtskosten en advocaatkosten uit eigen zak vergoeden of wordt er één of ander obscuur overheidsbudget aangesproken om de lokale democratie via de rechtsgang te boycotten ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 08:21   #6
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik denk niet dat N-VA & CD&V mag hopen om MR in de federale regering te krijgen als Damien Thierry - die al 8 jaar de verkozen burgemeester is - niet wordt benoemd.
Als ze zo'n bagatel als een hindernis zouden opwerpen om een federale regering te vormen, waarom zouden ze zich dan niet de moeite besparen en ineens de oppositiebanken op beide niveaus gaan warm maken?
Oud 21 juni 2014, 08:53   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als ze zo'n bagatel als een hindernis zouden opwerpen om een federale regering te vormen, waarom zouden ze zich dan niet de moeite besparen en ineens de oppositiebanken op beide niveaus gaan warm maken?
Gaat Geert Bourgeois en company de juridische kosten van dit "bagatel" uit eigen zak vergoeden ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2014, 09:07   #8
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat Geert Bourgeois en company de juridische kosten van dit "bagatel" uit eigen zak vergoeden ?
Is Bourgeois dan verantwoordelijk voor de beslissingen die Thièry nam?
Oud 21 juni 2014, 11:46   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gaat Geert Bourgeois en company nu de gerechtskosten en advocaatkosten uit eigen zak vergoeden of wordt er één of ander obscuur overheidsbudget aangesproken om de lokale democratie via de rechtsgang te boycotten ?
Dat zal gans de Vlaamse regering collegiaal beslissen, net zoals die Vlaamse regering de vorige beslissingen inzake recalcitrante burgemeesters collegiaal besliste.

Mag ik daar boven op herhalen dat de omzendbrief Peeters van de hand is van meneer Peeters die een sos was en is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 22 juni 2014, 00:41   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zal gans de Vlaamse regering collegiaal beslissen, net zoals die Vlaamse regering de vorige beslissingen inzake recalcitrante burgemeesters collegiaal besliste.

Mag ik daar boven op herhalen dat de omzendbrief Peeters van de hand is van meneer Peeters die een sos was en is.

.
Ze verklaarden ook collegiaal het federaal regeerakkoord waarin de splitsing van BHV vervat zat conform het Vlaams regeerakkoord.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 09:29   #11
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Dit is duidelijk rechterlijk activisme. Ik zou als jurist kunnen leven met zowel de interpretatie die de Vlamingen geven aan de wet (wat uiteraard mijn persoonlijke politieke voorkeur heeft) of die de Franstaligen geven aan de wet, want beiden versies zouden immers een mogelijke interpretatie zijn en zijn met de legistieke tekst verenigbaar, maar niet met deze interpretatie van de Raad van State. Die “vier jaar” als “redelijke termijn” is immers iets dat nergens uit de wet voortvloeit en is eigenlijk de rechter die optreedt als wetgever, wat uiteraard niet zijn taak is. Want waarom vier jaar? En niet vijf, of twee, of jaarlijks? Dat zijn immers keuzes die aan de wetgevende macht toekomen en niet aan de rechterlijke macht.

Het enige positieve - als er al iets positief is - aan de arresten is dan ook dat ook het Franstalige standpunt expliciet wordt verworpen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2014, 10:27   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De afspraken destijds die leidden tot de faciliteiten, waren en zijn onduidelijk. Want diametraal tegengesteld geïnterpreteerd.

Er moet dus nieuw politiek overleg komen over het doel van heel de zaak: zijn die faciliteiten er om kansen te krijgen om in te burgeren, of zijn ze er om eeuwigdurende rechten te krijgen om niet te moeten inburgeren.

.

Oud 23 juni 2014, 10:54   #13
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Spijtig genoeg is dat een utopie want zowel langs Franstalige kant als langs Nederlandstalige kant is er geen enkele politieke wil om aan elkaar op dit punt toegevingen te doen, wat ook de reden is dat de wetstekst al vijftig jaar dezefde gebleven is. Iedereen heeft zich politiek op zijn eigen standpunt gebetonneerd.
Oud 23 juni 2014, 11:06   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Spijtig genoeg is dat een utopie want zowel langs Franstalige kant als langs Nederlandstalige kant is er geen enkele politieke wil om aan elkaar op dit punt toegevingen te doen, wat ook de reden is dat de wetstekst al vijftig jaar dezefde gebleven is. Iedereen heeft zich politiek op zijn eigen standpunt gebetonneerd.
Dus .... oplossing ....

.

Oud 23 juni 2014, 12:59   #15
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dus .... oplossing ....
Zoals gewoonlijk in België: politiek onmogenlijk.
Oud 23 juni 2014, 15:04   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

typisch Belgisch compromis. Niemand krijgt gelijk, er is niemand content maar op de 1 of de andere manier krijgen de Franstaligen toch net iets meer gelijk. Er is enkel een burgemeester opgeofferd moeten worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be