![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En de bisdommen werken hier lustig aan mee.
'De kerken lopen leeg' luidt het argument. Maar i.p.v. de kerken terug vol te doen lopen vindt het bisdom nu dat kerken dan maar een 'andere bestemming' moeten krijgen. Leuk voor mensen die graag op eender welk moment van de dag een kerk binnenwandelen voor bezinning, gebed of stilte (of vluchtend voor de razernij van de stad) en die straks tot hun verbazing op een repeterende zatte harmonie kunnen stuiten. Dankuwel, modernen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() http://www.archeonet.be/?p=8223
Of moet niet iedereen zijn besparingsduit in 't zakje doen ? P.s. hoe doe je dat, kerken weer laten vollopen in tijden van ontkerstening ?
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe gaan we dan om met ons eigen cultureel erfgoed in deze crisistijden? Niet onderhouden, waardoor we over enkele jaren nog meer geld moeten uitgeven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Enkele denkwijzes Als mensen dan per se een hobby willen, laat ze er zelf voor betalen. Geschiedenis van een gebied is belangrijk, en die kennen en die kennis actief onderhouden is wel belangrijk genoeg om een collectieve inspanning voor te doen. Parochiekerken kunnen beledigend overkomen voor een groep mensen binnen onze samenleving, en de overheid zou neutraal moeten zijn. Actief weerwerk is ook een goeie zaak. Het laten verslensen van dat stukje patrimonium is een rechtsbeginsel van een bepaalde strekking die ikzelf niet genegen ben.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zit iets van in !! Geloof kan je thuis ook beleiden !!
En maar mekkeren dat andere geloven hun gebouwen hier niet mogen zetten !! Dat ze die gebouwen zinvol gebruiken = ok , bv: dat men er sociale studio's van maakt , of discotheek of concertzaal , dat toch verschillend denkend bijeenbrengt !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Hoe we met cultureel erfgoed omgaan, daar krijg ik dagelijks voorbeelden van onder de ogen.....en 't is niet fraai..... ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het zo dat monumentenzorg niet uitgaat van de subjectieve notie "schoonheid". U kan een 19e eeuws bedrijfsgebouw aartslelijk vinden, maar dat betekent nog niet dat het daarom geen historisch waardevol bouwwerk kan zijn. Ik loop bijvoorbeeld niet echt warm van kerken gebouwd in of naar napoleontisch-classicistische stijl. Ik vind die meestal koud, weinig religieus dragend... Op geen enkele wijze betekent dit dat ik hier zou pleiten voor de afbraak van deze kerken. Monumentenzorg hoort niet af te hangen van persoonlijke smaak of afkeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zonder dat er religie (geloofsgeloof) aan te pas komt !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel. Net zoals Maddox vergist u zich. De overgrote meerderheid van de parochiekerken zijn eigendom van de gemeenten in België. Daarnaast behoren bijna alle kathedrale kerken alsook de bisschoppelijke paleizen tot de vastgoedportefeuille van de provincies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een kerkgebouw is openbaar , dus ....
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja , dus ....
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schijnbaar begrijpt u het dus niet...
Het feit dat een bepaald gebouw "openbaar" is, houdt niet in dat het kan openstaan voor alles en nog wat. Een bibliotheek is openbaar, maar het zal u niet toegestaan worden om er een familiefeestje te organiseren. Net zo betekent het openbaar karakter van een kerk niet dat het plotseling voor alles en nog wat zou kunnen verhuurd worden. |
![]() |
![]() |