Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Gouden Dagenraad is
Extreem-rechts 7 53,85%
Extreem-links 0 0%
Geen van beide/geen mening/geen idee/andere optie. 6 46,15%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2012, 22:02   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Griekenland; Gouden Dagenraad Extreem Links of Extreem Rechts ?

http://www.deredactie.be/permalink/1.1426733

In de conclusie van de reporter: "een partij die je eigenlijk neo-nazistisch en neo-fascistisch" kan noemen kan ik inkomen. Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid. Radicaal zijn ze zeker. Nationalistisch ook. Protectionistisch ook. Maar dit laatste is toch geen rechts kenmerk ? Zeker niet als het gaat om een nationalistische partij !

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 22:07   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/permalink/1.1426733

In de conclusie van de reporter: "een partij die je eigenlijk neo-nazistisch en neo-fascistisch" kan noemen kan ik inkomen. Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid. Radicaal zijn ze zeker. Nationalistisch ook. Protectionistisch ook. Maar dit laatste is toch geen rechts kenmerk ? Zeker niet als het gaat om een nationalistische partij !
Als de Fransen hun eigen bedrijven proberen bij te staan, handelen ze dan niet in het belang van de Franse natie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 22:34   #3
-Jo-
Banneling

Standaard

Gouden dageraad wil een nieuwe maatschappij. Het is bijgevolg niet extreem-links en ook niet extreem-rechts. Het staat buiten dergelijke opdelingen omdat het een anti-systeempartij (eigenlijk beweging) is.

Wat is extreem-rechts dan wel? VB bijvoorbeeld, PVV, UKIP, CSU, FPÖ, SVP, Alleanza Nazionale,...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 23:32   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Gouden dageraad wil een nieuwe maatschappij. Het is bijgevolg niet extreem-links en ook niet extreem-rechts. Het staat buiten dergelijke opdelingen omdat het een anti-systeempartij (eigenlijk beweging) is.

Wat is extreem-rechts dan wel? VB bijvoorbeeld, PVV, UKIP, CSU, FPÖ, SVP, Alleanza Nazionale,...
Inderdaad: het systeem, m.a.w. de politie doet haar werk niet zoals het hoort. Gouden Dageraad heeft het gemunt op illegalen die oneerlijke concurrenten zijn t.o.v. de Griekse handelaars.
De overheid gaat in de fout met als gevolg dat mensen zelf het recht in handen nemen...
(Volgens de laatste peiling zou Gouden Dageraad de 3de partij zijn)

Laatst gewijzigd door Boduo : 10 september 2012 om 23:36.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 12:18   #5
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Griekse politie past zijn prioriteiten aan ,

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...-bewaken.dhtml
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 12:30   #6
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gouden Dageraad heeft het gemunt op illegalen die oneerlijke concurrenten zijn t.o.v. de Griekse handelaars.
Hoe kan je zonder overheidssteun een oneerlijke concurrent zijn?
Gouden Dageraad wilt oneerlijke concurrentie instellen. Ze moeten de zaken niet omkeren.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 12:33   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Gouden Dageraad wilt oneerlijke concurrentie instellen. Ze moeten de zaken niet omkeren.
Protectionisme is niet marktverstorend maar marktverkleinend. Het heeft niets te maken met oneerlijke concurrentie.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 11 september 2012, 12:38   #8
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid.
Je hebt 'communautair rechts', wat rechtser wordt naarmate het nationalisme extremer wordt, en je hebt 'economisch rechts', wat rechtser wordt naarmate solidariteit verdwijnt.

Dat zijn niet eens zo'n verschillende zaken. Het zijn twee dimensies van hetzelfde: niet willen dat er hulp geboden wordt (of toch niet met eigen belastinggeld).
Oud 11 september 2012, 12:42   #9
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Protectionisme is niet marktverstorend maar marktverkleinend. Het heeft niets te maken met oneerlijke concurrentie.
Verstoort het dan niet de handel tussen binnenland en buitenland?
Oud 11 september 2012, 12:52   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt 'communautair rechts', wat rechtser wordt naarmate het nationalisme extremer wordt, en je hebt 'economisch rechts', wat rechtser wordt naarmate solidariteit verdwijnt

Dat zijn niet eens zo'n verschillende zaken. Het zijn twee dimensies van hetzelfde: niet willen dat er hulp geboden wordt (of toch niet met eigen belastinggeld).
Gouden Dagenraad lijkt me juist een partij die aanstuurt op meer solidariteit voor hun eigen volk.

Het is inderdaad zo dat de media radicaal nationalisme steeds onder de noemer extreem rechts wil plaatsen. De logica daarvan ontsnapt me volledig.

De rechtse filosofie gaat juist uit van de rechten van het individue en de ontwikkeling van het individu. Het gaat zeker niet over de ontwikkeling van een volk en al helemaal niet over de maakbaarheid van de maatschappij. Zeker dit laatste is een links kenmerk.

Oud 11 september 2012, 12:53   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verstoort het dan niet de handel tussen binnenland en buitenland?
Dat is de definitie van protectionisme: de binnenlandse markt beschermen tegen goedkope import en de eigen markt beschermen. Met dergelijk programma zet je jezelf de facto uit de EU en uit de WTO.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 september 2012 om 12:55.
Oud 11 september 2012, 13:04   #12
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gouden Dagenraad lijkt me juist een partij die aanstuurt op meer solidariteit voor hun eigen volk.

Het is inderdaad zo dat de media radicaal nationalisme steeds onder de noemer extreem rechts wil plaatsen. De logica daarvan ontsnapt me volledig.

De rechtse filosofie gaat juist uit van de rechten van het individue en de ontwikkeling van het individu. Het gaat zeker niet over de ontwikkeling van een volk en al helemaal niet over de maakbaarheid van de maatschappij. Zeker dit laatste is een links kenmerk.
Zowat elke niet-nationalist gaat uit van het individu. Daar is niets rechts aan.

Citaat:
Dat is de definitie van protectionisme: de binnenlandse markt beschermen tegen goedkope import en de eigen markt beschermen. Met dergelijk programma zet je jezelf de facto uit de EU en uit de WTO.
'Eigen markt', alsof diegene die in het 'eigen land' leeft en handel drijft met het buitenland geen onderdeel is van die eigen markt.
Oud 11 september 2012, 13:08   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 11 september 2012, 13:25   #14
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het begint je dus ook op te vallen dat alles wat "rechts" is in een bepaald hoekje geduwd moet worden. Waarom denk je dat men NVA en VB persé in het rechtse hoekje wil duwen?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2012, 13:25   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Eigen markt', alsof diegene die in het 'eigen land' leeft en handel drijft met het buitenland geen onderdeel is van die eigen markt.
Inderdaad. Zoals wezen USSR en China voor ze toetraden tot de WTO. Daar komt in het geval van De Gouden Dagenraad nog eigen volk eerst bij. Dus duidelijk volksnationalisten.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 september 2012 om 13:26.
Oud 11 september 2012, 13:29   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Het begint je dus ook op te vallen dat alles wat "rechts" is in een bepaald hoekje geduwd moet worden. Waarom denk je dat men NVA en VB persé in het rechtse hoekje wil duwen?
Ik heb hier veel bijgeleerd op dit forum.

Nu ja, in het geval van de N-VA is het wel zo dat ze zichzelf rechtser positioneren dan ze zijn om zich te profileren tegen het land waar ze van willen afscheuren dat ze dan linkser voorstellen dan het is.

Het Vlaams Belang blijft met hun derde weg het liefste maagd.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 september 2012 om 13:30.
Oud 11 september 2012, 13:34   #17
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb hier veel bijgeleerd op dit forum.

Nu ja, in het geval van de N-VA is het wel zo dat ze zichzelf rechtser positioneren dan ze zijn om zich te profileren tegen het land waar ze van willen afscheuren dat ze dan linkser voorstellen dan het is.

Het Vlaams Belang blijft met hun derde weg het liefste maagd.
Links en rechts is in mijn ogen een voorbijgestreefd begrip. In mijn ogen staan de traditionele partijen SPA, CD&v, openVLD voor rechts staatskapitalistisch en NVA gewoon voor centrum rechts zonder het gedeelte staatskapitalisme. Echt links kan je in België enkel nog terugvinden in partijen als de pvda. Enkel de piratenpartij zie ik als een echte liberale partij (en ik twijfel ook ervoor te stemmen bij de volgende verkiezingen)

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 11 september 2012 om 13:35.
Oud 11 september 2012, 13:44   #18
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Links en rechts is in mijn ogen een voorbijgestreefd begrip. In mijn ogen staan de traditionele partijen SPA, CD&v, openVLD voor rechts staatskapitalistisch en NVA gewoon voor centrum rechts zonder het gedeelte staatskapitalisme. Echt links kan je in België enkel nog terugvinden in partijen als de pvda. Enkel de piratenpartij zie ik als een echte liberale partij (en ik twijfel ook ervoor te stemmen bij de volgende verkiezingen)
De PVDA te na gelaten zijn alle de partijen die je noemt voorstander van de open markteconomie gedragen door de privésector. Staatskapitalisme is per definitie links. De enige die dit uitgesproken aanhangt is PVDA en de rode vakbonden.

Door te stellen dat de termen links en rechts voorbijgestreefd zijn geef je toe aan al degenen die volksnationalisme in de extreem rechtse hoek duwen.

Voorbeelden van staatskapitaalisme waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.

De piratenpartij gaat de libertaire richting uit door te stellen dat de overheden geen regulatie mogen doen wat copyright, patenten en intellectueel eigendomsrecht betreft.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 11 september 2012 om 14:06.
Oud 11 september 2012, 13:59   #19
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
De PVDA te na gelaten zijn alle de partijen die je noemt voorstander van de open markteconomie gedragen door de privésector. Staatskapitalisme is per definitie links. De enige die dit uitgesproken aanhangt is PVDA en de rode vakbonden.

Door te stellen dat de termen links en rechts voorbijgestreefd zijn geef je toe aan al degenen die volksnationalisme in de extreem rechtse hoek duwen.

Voorbeelden van staatskapitilimse waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.

De piratenpartij gaat de libertaire richting uit door te stellen dat de overheden geen regulatie mogen doen wat copyright, patenten en intellectueel eigendomsrecht betreft.
Alsof men nu geen staatskapitalisme heeft,...
Oud 11 september 2012, 14:34   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou dat niet zeggen. Natuurlijk moet er genoeg sappige prive bestaan om op kunnen te teren (de Laffercurve he), maar zelfs de O-VLD staat vooral een "ons-kent-ons" staatskapitalisme voor waarbij de staat zijn handje heeft in de prive om pleziertjes kunnen te doen aan zijn omgeving en is er aan de andere kant een heel succesvolle lobby die van de staat de juiste regeltjes bekomt om gezellig lucratieve dingen kunnen te doen zonder gestoord te worden door een echt vrije markt.

Citaat:
Voorbeelden van staatskapitaalisme waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.
Nee, dat is OPENLIJK staatskapitalisme. Verdoken staatskapitalisme is een Dehaene in de beheerraad van Dexia en windmolencontractjes voor de kust van Oostende ; het toekennen van een wettelijk voordeeltje hier, het verkrijgen van een jobke voor nichtje daar, ....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be