Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2014, 10:57   #1
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard Trein wordt goedkoper in daluren

http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 11:07   #2
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???
Ik vermoed dat je inderdaad de enige bent ja. Dit is de logica zelf, en kwestie van vraag en aanbod: wanneer de vraag groter is dan het aanbod betaal je meer, wanneer het aanbod groter is dan de vraag is het goedkoper.

De redenering hier is eigenlijk simpel: men hoopt zo mensen die een keuze hebben wanneer ze reizen te overhalen om dat buiten de spits te doen. Zo zitten de treinen voller buiten de spits, én ontstaat er extra plaats tijdens de spits omdat er dan enkel mensen zitten die echt niet anders kunnen dan tijdens de spits te reizen.

Trouwens, dat 'blauw betalen', dat valt allemaal nog reuze mee. Ik denk dat een werknemer die met een abonnement naar z'n werk rijdt minder betaalt aan dat abonnement dat wanneer hij diezelfde verplaatsing met de auto zou doen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 12:04   #3
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???
Toch niet meer dan normaal, vraag en aanbod gelden ook voor het openbaar. Wie niet in de spits moet rijden, die zal dan gemakkelijker overschakelen naar een vroeger of later uur om te reizen.

Het volgende principe dat mag worden toegepast is dat van de luchtvaartmaatschappijen: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket. Eurostar past dat principe ook al toe voor treinverbindingen. Aangezien Cornu dat idee ook genegen is zal het ook wel op tafel komen.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 12:07   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Buiten de spitsuren rijden treinen quasi leeg, als er al een rijdt.

Maar het is wel een kapitalistisch gegeven. Met veel aanbod en een lage vraag zakken de prijzen.

Nu, is het aanbod wel "veel", in verhouding tot het nut?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 12:21   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Denkt U nu echt dat de paar 100 of zelfs paar 1000 tickets aan lagere prijs veel betekenen op het volledige NMBS kostenplaatje?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 15:46   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenvoeter Bekijk bericht
Wat heb je nu aan goedkopere tarieven, als inzake stiptheid NMBS één grote ramp blijft?
Wat heb je aan goedkopere tarieven als je abonnement betaald door je werkgever hetzelfde blijft, en je toch op je werk zit, of thuis in bed ligt tijdens die daluren?

Ik zie mensen al de vroegste trein nemen omdat die goedkoper is, om dan 2 uur aan de deur van't werk te mogen wachten. Of andersom, wachten tot de late daluur-trein eindelijk eens vertrekt, even een paar uurtjes wachten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2014, 18:02   #7
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat heb je aan goedkopere tarieven als je abonnement betaald door je werkgever hetzelfde blijft, en je toch op je werk zit, of thuis in bed ligt tijdens die daluren?

Ik zie mensen al de vroegste trein nemen omdat die goedkoper is, om dan 2 uur aan de deur van't werk te mogen wachten. Of andersom, wachten tot de late daluur-trein eindelijk eens vertrekt, even een paar uurtjes wachten.
Mensen die in ploegen werken rijden dus constant in daluren . Prima .
Kantoor jobkes zitten op overvolle treinen zoals nu het geval is .
Niet werkenden mogen kiezen tussen overvol en duur , of zitplaats en goedkoper .
Kan alleen maar werken als de treinen rijden vanaf 05 h en blijven rijden tot 00 h . Anders geraken die mensen in ploegen niet op het werk of niet naar huis . Zoals nu het geval is .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 14:53   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???
Die werkende mens? Ik denk dat de treinen grotendeels volgepropt zitten met ambtenaren. En die betaalt zich helemaal niet blauw, daar de overheid het treinabonnement integraal terugbetaalt.

En misschien hebt u het niet door, maar als het goedkoper wordt in de daluren te reizen, dan zullen een aantal mensen die niet gebonden zijn door werk of uren misschien uitwijken naar die periodes. Hierdoor ontstaat er dus meer ademroute in de spits.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 14:54   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Buiten de spitsuren rijden treinen quasi leeg, als er al een rijdt.
U nam waarschijnlijk nog nooit de trein op bepaalde, drukkere assen van het NMBS-net. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge-Gent-Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 14:59   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U nam waarschijnlijk nog nooit de trein op bepaalde, drukkere assen van het NMBS-net. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge-Gent-Brussel.
Neen, ik heb geen enkele reden om die treinen te nemen.

Maar waw, er is een drukbereden spoor in de daluren... Nu de rest nog rendabel maken, en hopen dat ze niet gaan leiden onder brown/blackouts.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:01   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, ik heb geen enkele reden om die treinen te nemen.

Maar waw, er is een drukbereden spoor in de daluren... Nu de rest nog rendabel maken, en hopen dat ze niet gaan leiden onder brown/blackouts.
Het spoor kan gerust een renderend alternatief voor de wagen zijn. Alleen sleurt de NMBS een historische last met zich mee: buraucratisch, log, veel groot ambtenarenapparaat en directie, verstikkende vakbondsinvloed, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:08   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het spoor kan gerust een renderend alternatief voor de wagen zijn.
Zeker, als men gemotoriseerd privé vervoer gaat verbieden
Citaat:
Alleen sleurt de NMBS een historische last met zich mee: buraucratisch, log, veel groot ambtenarenapparaat en directie, verstikkende vakbondsinvloed, enzovoort.
Vergeet de pensioenen niet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:28   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zeker, als men gemotoriseerd privé vervoer gaat verbieden
Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:29   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vergeet de pensioenen niet.
Inderdaad, maar die werden tot voor kort toch door de federale overheid gedragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:39   #15
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.
Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.

Laatst gewijzigd door babel : 27 augustus 2014 om 15:40.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:50   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.
Inderdaad, maar ook naar zee is soms gemakkelijker dan met wagen. Ook al omdat er tegenwoordig bijna overal parkeervergoeding wordt gevraagd in de badsteden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:26   #17
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.
Antwerpen centrum altijd via de wagen; nooit problemen om te parkeren, vlakbij alles wat we belangrijk vinden en geen gezever qua timing of uurroosters wanneer we willen terugrijden.

Brussel, daar komen we gewoon amper of niet.

Kust: de weinige keren dat we er komen altijd met de wagen. Zelfde verhaal: geen parkeerproblemen, geen gezever over wanneer er eens een trein terug vertrekt en vooral, als je op de leukere plekjes aan de kust wil geraken, geen problemen met aansluitingen en geen lange wachttijden om daar te geraken.

Luchthaven Brussel: nooit ofte nimmer via de trein. Als ik van een reis terugkom, ontspanning of zaken, heb ik geen zin om te wachten op een trein, geen zin om langer dan nodig onderweg te zijn om thuis te geraken en zeker geen zin om met koffers in treinstellen te gaan zeulen.

En, belangrijkste van allemaal in alle bovenstaande scenario's: geen gezever of zorgen over vertragingen, gebrek aan stiptheid of godbetert: stakingen.

(en nee, ik woon niet bepaald in het hol van Pluto)
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:42   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.
Dan is het een welbepaalde bestemming waar toevallig de trein wel stopt.

Helaas is dat niet overal he.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:42   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Antwerpen centrum altijd via de wagen; nooit problemen om te parkeren, vlakbij alles wat we belangrijk vinden en geen gezever qua timing of uurroosters wanneer we willen terugrijden.
Antwerpen doen we nooit met de wagen, altijd met de trein. Vanuit Waregem hebben we trouwens een rechtstreekse trein. De tijd in het oog houden beschouw ik trouwens niet als een last.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:44   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Kust: de weinige keren dat we er komen altijd met de wagen. Zelfde verhaal: geen parkeerproblemen, geen gezever over wanneer er eens een trein terug vertrekt en vooral, als je op de leukere plekjes aan de kust wil geraken, geen problemen met aansluitingen en geen lange wachttijden om daar te geraken.
Als je betaalt, heb je inderdaad geen of weinig parkeerproblemen. De vraag is trouwens of je naar de kust gaat om van piet naar pol te rijden. Bij ons gaat het meer om een dagje als gezin te genieten van zon en strand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be