Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 21 september 2004, 13:48   #1
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard Vlaams Blok wil Pablo Neruda censureren

Vlaams Blok wil Pablo Neruda censureren
Cultuur rijmt op censuur. Toch voor het Vlaams Blok. Een staaltje van wat de extreem-rechtse partij met het cultuurbeleid van plan is eens ze aan de macht mocht komen (en dat is hopelijk nooit!), werd onlangs in Schoten geleverd. Een Blok-gemeenteraadslid hield er een interpellatie rond het Neruda-project: een regelrechte oproep tot een cultuurverbod.

Gemeenteraad Schoten, 24 juni 2004
Interpellatie van Ghislaine Peleman (Vlaams Blok):

Een zomerproject rond Pablo Neruda? Nee, bedankt.

Pablo Neruda was niet alleen een begenadigd schrijver en dichter maar een communistisch beroepsagitator en het boegbeeld van het meest bloederige totalitaire systeem uit de recente politieke geschiedenis (het Stalinisme, dat 20 miljoen slachtoffers maakte!)
De herdenkingsprogramma's aangeboden in dit zomerproject zijn een duidelijk politiek initiatief. Achter het Pablo Neruda Platform gaan een aantal linkse en marxistische organisaties schuil. Het kan niet dat dergelijke "culturele progamma's" betaald worden met overheidsgeld.

Oh gruwel: Pablo Neruda hield er meningen op na die mevrouw Peleman niet zinnen en hop: draai die geldkraan dicht. Gevolg: geen enkele culturele werking die overheidsmiddelen ontvangt, mag nog iets rond Neruda programmeren. Een cultureel project doodknijpen, heet zoiets.

Wee de dag dat het Vlaams Blok de culturele programmatie mag bepalen en we met zijn allen naar de zoveelste Cyriel Verschaeve-herdenking worden getrommeld...

Bron: http://www.neruda.be/neruda/artikel....2046&rubriek=1

Laatst gewijzigd door Praetorian : 21 september 2004 om 13:48.
Praetorian is offline  
Oud 21 september 2004, 13:52   #2
Tegendradigaard

Standaard

Waarom moet de staat geld steken in 't is eender welke culturele manifestaties op een ogenblik dat we verzuipen in de staatsschuld ?
Of is Preatorian bvb voorstander van subsidiëring van de Staf De Clerq herdenking door de overheid ??

Als ge U met cultuur wilt bezighouden doe het dan met uw eigen centen maar niet met die van de burger zijn belastingsgeld. En dat geld voor alle culturele activiteiten. ofwel vraagde inkom ofwel zorgde dat het zo'n succes is dat ge rondkomt. Nodig desnoods K3 uit om wat liedekens te komen playbacken he.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 21 september 2004, 13:54   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Waar pleiten ze dan wel voor censuur?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 21 september 2004, 13:54   #4
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Zonder cultuur is een beschaving gedoemd om te verdwijnen. En dit staaltje van Blok-censuur doet mij toevallig terugdenken aan de visie van de nazi's omtrent "ontaarde kunst".

Neruda heeft enorm veel literaire kwaliteiten, los van zijn politieke mening. Het Blok was de eerste om deze literatuur af te rekenen op een externe factor.
Oud 21 september 2004, 13:58   #5
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Met keizer Karel hebben ze blijkbaar geen probleem. Dacht nochthans dat dat ok niet zo'n lieve meneer was.

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 september 2004, 13:59   #6
khaled
Schepen

Standaard

Er is een verschil tussen verbieden en niet-subsidiëren.

Een tentoonstelling/theater/weetikveelwat rond 'de glorie van het derde rijk' zal ook geen subsidies krijgen.

Als jullie persé massamoordenaars willen in de schijnwerper plaatsen, doe gerust. Maar niet met mijn belastingsgeld.

Dat geldt evenzeer voor Neruda als voor Mao, Hitler, Leopold van Belgique, ...
...Surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our three weapons are fear, and surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our four...no...
http://orangecow.org/pythonet/the-sp...quisition.html
khaled is offline  
Oud 21 september 2004, 13:59   #7
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Heb het artikel 3 maal gelezen en nog steeds vraag ik me af waar het Vlaams Blok voor censuur pleit.

Vervolgens keek ik naar de topicstarter, en ik wist voldoende. Praetorian, onze would be-intellectueel die helaas de ene dommigheid na de andere post.
Oud 21 september 2004, 14:02   #8
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zijn er momenteel wel belangrijkere dingen dan cultuur. (tekort sociale zekerheid, betaalbare woningen,...)

Hoeveel procent van de bevolking interesseert zich uberhaupt in dergelijke onzin???
Mosasaurus is offline  
Oud 21 september 2004, 14:02   #9
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Waarom moet de staat geld steken in 't is eender welke culturele manifestaties op een ogenblik dat we verzuipen in de staatsschuld ?
Of is Preatorian bvb voorstander van subsidiëring van de Staf De Clerq herdenking door de overheid ??

Als ge U met cultuur wilt bezighouden doe het dan met uw eigen centen maar niet met die van de burger zijn belastingsgeld. En dat geld voor alle culturele activiteiten. ofwel vraagde inkom ofwel zorgde dat het zo'n succes is dat ge rondkomt. Nodig desnoods K3 uit om wat liedekens te komen playbacken he.
Omdat indien de staat dat niet doet je binnenkort enkel nog naar k3 kan luisteren en kijken. Met dat laatse heb ik echter geen probleem.

Lamzakl
George is offline  
Oud 21 september 2004, 14:02   #10
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betweter
Heb het artikel 3 maal gelezen en nog steeds vraag ik me af waar het Vlaams Blok voor censuur pleit.

Vervolgens keek ik naar de topicstarter, en ik wist voldoende. Praetorian, onze would be-intellectueel die helaas de ene dommigheid na de andere post.
Helaas dat je op polinco mij juist toejuicht als benadigd schrijver. Ik vraag me af of jij wel enige intellectuele eerlijkheid hebt, betweter? Ja, ik ben 1 van de denkers op polinco. Suprised? En EVE is 1 van mijn beste maten.

Het zou zelfs kunnen dat je zonder medeweten mij al hebt ontmoet op 1 van de Vlaams Blok-meetings.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 21 september 2004 om 14:06.
Praetorian is offline  
Oud 21 september 2004, 14:03   #11
Tegendradigaard

Standaard

Zo in de aard van : Bellien zijn vrouw is een Vlaams Blokster dus alles wat Bellien
schrijft is Blok propaganda ?
Of Verstrepen staat nu op de lijst van het Vlaams Blok dus al zijn programma's waren blok programma's ?

bedoelde zulke dingen. tja kan echt niet he.

Nu tussen ons gezegd en gezwegen : ik dacht dat ge het eerst had over een forumlid van hier die ook neruda noemt. Dat zou ik nie kunnen verdragen. Die neruda van hier moet zijne vrije zeg kunnen doen. Zonder censuur.

Maar ja ik zijn maar ne simpele mens en snap nie veel van cultuur en zeker nie van cultuur �* la Neruda. 'k had der nog nooit van gehoord. Wat schreef die mens ? Liefdesverhalen ? Thrillers ? Rechtbankthrillers ? Stripverhalen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 21 september 2004, 14:05   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dan nog, waarom moet ik voor een cultureel ding in verband met Stalinistische literaire agigator betalen?

Als ik cultuur wil hebben ,dan wil ik ervoor betalen. Maar dan wel op persoonlijke basis.

Ik geef liever €20 uit aan een optreden van Katastroof in een bruine kroeg, dan €2 aan het ballet van Vlaanderen in een prachtig gerestaureerd theater.
Oud 21 september 2004, 14:08   #13
Betweter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Helaas dat je op polinco mij juist toejuicht als benadigd schrijver. Ik vraag me af of jij wel enige intellectuele eerlijkheid hebt, betweter? Ja, ik ben 1 van de denkers op polinco. Suprised? En EVE is 1 van mijn beste maten.

Het zou zelfs kunnen dat je zonder medeweten mij al hebt ontmoet op 1 van de Vlaams Blok-meetings.
Kan je me dan eens zeggen waar ik dat ergens heb gepost?

Ik zag amper iets op polinco, en zeker niets over jou.
Oud 21 september 2004, 14:09   #14
Betweter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Dan nog, waarom moet ik voor een cultureel ding in verband met Stalinistische literaire agigator betalen?

Als ik cultuur wil hebben ,dan wil ik ervoor betalen. Maar dan wel op persoonlijke basis.

Ik geef liever €20 uit aan een optreden van Katastroof in een bruine kroeg, dan €2 aan het ballet van Vlaanderen in een prachtig gerestaureerd theater.
Ter info: ik zen de zeun van menier pastoer!
Oud 21 september 2004, 14:10   #15
Tegendradigaard

Standaard

Tja George lang leve k3 he..

En een beschaving die geen cultuur heeft gaat ten onder ???
Sorry Preatorian ELKE beschaving gaat ten onder, of ze nu cultuur heeft of niet. Zelfs de beschaving van Neruda ging ten onder ...

Oud 21 september 2004, 14:13   #16
Betweter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kan je me dan eens zeggen waar ik dat ergens heb gepost?

Ik zag amper iets op polinco, en zeker niets over jou.
Ik heb mijn 7 posts op Polinco nagekeken, en daar staat helemaal niets...

Leugen nummer zoveel van Praetorian.
Oud 21 september 2004, 14:17   #17
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn 7 posts op Polinco nagekeken, en daar staat helemaal niets...

Leugen nummer zoveel van Praetorian.
Je moet eerst wel mijn nickname weten .
Oud 21 september 2004, 14:19   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik zie anders ook niet echt censuur. Enkel een terechte opmerking over het feit dat dit gesubsidieerd wordt.
Oud 21 september 2004, 14:21   #19
Betweter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Je moet eerst wel mijn nickname weten .
Ik heb daar tegen niemand gezegd dat ik hem een begenadigd schrijver vind.

Nogmaals: toon dit eens aan.
Oud 21 september 2004, 14:27   #20
Tegendradigaard

Standaard

Laat het mij zo samenvatten :

Voorpost vraag subsidie voor De Clerq herdenking : reactie : geen belastingsgeld voor die zwartzak.
Iemand vraagt subsidie voor Neruda herdenking : reactie : geen belastingsgeld voor die rode zak.

twee maal een juiste reactie volgens mij. maar ja wie zenne kik weer he ..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be