Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2014, 10:11   #1
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard autodelen oneerlijke concurrentie of niet?

In het artikel wordt verwezen naar UBER, taxi's uit de rand en autodelen.


1 is je auto delen, en de kosten verdelen legaal?
1a bestaat er een wettelijke norm voor het bepalen van die kosten of de verdelingsleutel?

2 geldt het vrij verkeer van goederen en diensten in Europa niet voor taxi's uit de rand of anders gezegd, mag Brussel zijn eigen taxi's in het licht van deze supranationale wetgeving bevoordelen of niet?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 10:14   #2
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

In wat verschilt eenmalig je auto delen en kosten aanrekenen via een mondeling contract met het autodelen van en naar je werk?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 10:20   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.160
Standaard

Autodelen is méér dan ooit een goede zaak !
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 10:22   #4
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Autodelen is méér dan ooit een goede zaak !
Akkoord, maar dat is de vraag niet...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 12:11   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
In het artikel wordt verwezen naar UBER, taxi's uit de rand en autodelen.


1 is je auto delen, en de kosten verdelen legaal?
1a bestaat er een wettelijke norm voor het bepalen van die kosten of de verdelingsleutel?

2 geldt het vrij verkeer van goederen en diensten in Europa niet voor taxi's uit de rand of anders gezegd, mag Brussel zijn eigen taxi's in het licht van deze supranationale wetgeving bevoordelen of niet?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml
in belgie hebben we het trieste idee dat al wat nieuw is eventueel ook wel verboden zou kunnen zijn... IN normale liberale en progressieve landen, is elk nieuw idee, defacto iets dat mag en waar geen wettelijk beperkend kader voor bestaat. Dus op een of andere manier zijn we soms wel te conservatief, of laten we ons teveel inpakken door de ambtenarij die telkens maar zit te fantaseren wat er verkeerd aan kan zijn.

Laten we zeggen, als ik een auto met mijn vrouw en kinderen deel, en zelfs al zijn ze uit het huis, dan kraait er geen kat.. Dus waarom zou er een kat moeten kraaien als er 2 burgers samen een auto delen en de kosten splitten.. Het enige dat je kunt zitten over lullen is dat die auto op één naam moet staan, dat die auto anders in een vennootschap moet zitten... en dan het tweede dat je kunt zitten lullen is als je er ee nvennootschap van maakt dat er inkomsten moeten zijn om die kosten te dekken. Dus betalen voor het verbruik en tankkaart, en dat je dus de kosten aan het opdrijven bent. En het derde waar meestal het schoentje zal nijpen is wanneer burgers ruzie maken over een bezit dat er op een bepaald moment een juridische afhandeling moet zijn een kader.


Stel u voor dat je een googlecar begint te autodelen, die u als een taxi volledig automatisch voer tnaar brussel, dat je die rit deelt met nog 3 andere , en dat je die taxi laat verder bollen voor nog andere mensen ritten te laten uitvoeren in brussel tijdens de dag. En savonds voert hij u terug naar huis;..
Dan kan ik mij inbeelden dat we ipv 6miljoen wagens op de wegen nog 3miljoen wagens hebben... Dus een fantastische daling van autobezit, met serieuze budgettaire implicaties voor de overheid, totdaar de burger heeft daar recht toe.

Dan kan ik mij inbeelden dat het openbaar vervoer volledig op de knieen gaat als nie tconcurrentieel met dit model. De subsidies zijn ook regelrechte concurrentievervalsing en zouden defacto mogen afgeschaft worden. maar zoals altijd alles aansleept in Belgie, kun je zelfs onder een rechtse regering niet dromen van afschaffen van subsidies voor de VRT, NMBS, POST, en Infrax.

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 november 2014 om 12:14.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 12:23   #6
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Wat een rare vragen...

Cambio bestaat al jaren België, dus waarom dan vragen of autodelen illegaal is?

Bovendien is dit systeem wel iets anders dan autodelen hé. Het gaat hier om 'taxi-delen', niet om autodelen. Of dat een goeie of slechte zaak is, laat ik in het midden. Maar dat de taxi-sector haar belangen verdedigt, lijkt me niet meer dan logisch.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 17 november 2014 om 12:26.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 12:30   #7
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ik denk dat we hier het onderscheid moeten durven maken tussen

a) uit praktische overwegingen samen naar het werk rijden, en eventueel via een platform onbekenden zoeken voor een vaste afspraak en delen van onkosten

en

b) als extra inkomstenbron een profiel aanmaken op iets als Uber en na je uren in het zwart bijklussen als taxichauffeur


Dat taxichauffeurs graag beide verbannen zouden zien worden spreekt voor zich, maar de paardemennersbond hebben we er ook onder gekregen, niet?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 13:13   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik dacht zelfs dat het zo was (sedert iets meer dan tien jaar zelfs) dat als je samen met een privé auto naar het werk pendelt, je toch die rit aan de kilometer tarief mag inbrengen als onkosten in je belastingen.

Ik weet ook dat het een raar wereldje is, die van de taxi's . Ik moest destijds voor mijn werk nog al eens naar verre bestemmingen. Blijkt wel dat er overal ter wereld zwarte taxi's zijn, met vaak wel bepaalde risico's van dien.

Toch vind ik het uiterst conservatief dat die nieuwe vorm van onderlinge burgerservice zo gedemoniseerd wordt door de overheid.
Straks mogen we niet eens meer Komen Eten spelen, omdat we dan restaurant worden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 14:16   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.467
Standaard

Nu het grootste zwarte taxibedrijf van Belgie is de ziekenbond, met hun ziektevervoer die gedaan wordt door de theoretisch invaliede patienten, maar ze zijn wel niet invalid genoeg om taxibedrijf te spelen met hun eigen privé wagen, ze zijn niet invalied genoeg om als oppas te fungeren in de vakantiepaleizen van de ziekenfonds. En ze zijn niet invalied genoeg om de mont ventoux op te rijden; Begrijpe wie begrijpen kan. Of is dat weer orwell: alle regels voor de privé maar niet voor parastatale overheidsbedrijven. Van discriminatie gesproken.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 14:43   #10
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in belgie hebben we het trieste idee dat al wat nieuw is eventueel ook wel verboden zou kunnen zijn... IN normale liberale en progressieve landen, is elk nieuw idee, defacto iets dat mag en waar geen wettelijk beperkend kader voor bestaat. Dus op een of andere manier zijn we soms wel te conservatief, of laten we ons teveel inpakken door de ambtenarij die telkens maar zit te fantaseren wat er verkeerd aan kan zijn.

Laten we zeggen, als ik een auto met mijn vrouw en kinderen deel, en zelfs al zijn ze uit het huis, dan kraait er geen kat.. Dus waarom zou er een kat moeten kraaien als er 2 burgers samen een auto delen en de kosten splitten.. Het enige dat je kunt zitten over lullen is dat die auto op één naam moet staan, dat die auto anders in een vennootschap moet zitten... en dan het tweede dat je kunt zitten lullen is als je er ee nvennootschap van maakt dat er inkomsten moeten zijn om die kosten te dekken. Dus betalen voor het verbruik en tankkaart, en dat je dus de kosten aan het opdrijven bent. En het derde waar meestal het schoentje zal nijpen is wanneer burgers ruzie maken over een bezit dat er op een bepaald moment een juridische afhandeling moet zijn een kader.


Stel u voor dat je een googlecar begint te autodelen, die u als een taxi volledig automatisch voer tnaar brussel, dat je die rit deelt met nog 3 andere , en dat je die taxi laat verder bollen voor nog andere mensen ritten te laten uitvoeren in brussel tijdens de dag. En savonds voert hij u terug naar huis;..
Dan kan ik mij inbeelden dat we ipv 6miljoen wagens op de wegen nog 3miljoen wagens hebben... Dus een fantastische daling van autobezit, met serieuze budgettaire implicaties voor de overheid, totdaar de burger heeft daar recht toe.

Dan kan ik mij inbeelden dat het openbaar vervoer volledig op de knieen gaat als nie tconcurrentieel met dit model. De subsidies zijn ook regelrechte concurrentievervalsing en zouden defacto mogen afgeschaft worden. maar zoals altijd alles aansleept in Belgie, kun je zelfs onder een rechtse regering niet dromen van afschaffen van subsidies voor de VRT, NMBS, POST, en Infrax.

Een kat die kraait?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 16:54   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Nu het grootste zwarte taxibedrijf van Belgie is de ziekenbond, met hun ziektevervoer die gedaan wordt door de theoretisch invaliede patienten, maar ze zijn wel niet invalid genoeg om taxibedrijf te spelen met hun eigen privé wagen, ze zijn niet invalied genoeg om als oppas te fungeren in de vakantiepaleizen van de ziekenfonds. En ze zijn niet invalied genoeg om de mont ventoux op te rijden; Begrijpe wie begrijpen kan. Of is dat weer orwell: alle regels voor de privé maar niet voor parastatale overheidsbedrijven. Van discriminatie gesproken.
Een uurke een alleenstaande milf van en naar de vrouwenarts voeren, dat gaat nog voor mijn oude knoken, maar acht uur werken ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 17:21   #12
Stoute Jos
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 595
Standaard

Dat mag, zolang je uw passagier niet oppikt aan een bushalte.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 17:25   #13
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Autodelen is volgens mij iets dat totaal geen succes is, of ik moet me vergissen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 17:36   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Een kat die kraait?
jach, je moet een beetje creatief zijn hé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 17:38   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een uurke een alleenstaande milf van en naar de vrouwenarts voeren, dat gaat nog voor mijn oude knoken, maar acht uur werken ...

.
Het gaat over het principe mijn vriend: het grootste zwarte,illegale taxibedrijf van belgie is de CM PUNT.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 17:44   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Autodelen is volgens mij iets dat totaal geen succes is, of ik moet me vergissen.
Het hangt ervan af waar je woont.
Als het gaat over Cambio is dat wel een sukses maar het groeit traag.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be