![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Zelfrijdende auto's, je leest er de laatste weken veel over in allerlei pers, ok, en ik weet ook wel van het bestaan van automatische piloten in vliegtuigen, maar kan iemand mij eens uitleggen :
tegenover een automatisch rijdende auto, is het toch technisch vele malen simpeler om een metro-stel, of een trein automatisch te laten rijden. Bediend en super gecontroleerd vanuit de centrale; de centrale die voor gewone auto's zelfs niet eens bestaat of mogelijk is. Wel, iemand ? Of is het enkel de domme journalist die klakkeloos verhaaltjes noteert van slimme ontwikkelaars (waarvoor alle respect en bewondering, daar niet van; en ook terecht voor wat betreft het geloof in de technische en wetenschappelijke ontwikkeling), maar verder zo kritiekloos is als een aardworm onder een graszode ? .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.467
|
![]() Dat bestaat toch al lang ? De metro van Rijsel rijdt al decennia lang zonder bestuurder. Toen ik in Atlanta(US) landde, al vele jaren geleden reed daar ook een automatische metro.
__________________
I wish nothing but the best for you too. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Bij bepaalde metro's is het ondertussen wel al zo dat die geheel automatisch rijden, maar dat kan daar omdat in het geval van een storing er vrij snel een machinist ter plaatse kan komen die dan zelf met de hand verder rijdt. Bij een trein is dat wat lastiger. Maar er bestaat in Australië al een spoorlijn die geheel automatisch rijdt. Die ligt wel in een afgelegen gebied, en vervoert enkel ijzererts. Maar ook daar kan altijd een mens ingrijpen, zij het op afstand. Het probleem met autonome voertuigen is de wettelijke aansprakelijkheid. Zolang er nog een persoon in zit is dat geen probleem, en momenteel mogen ook autonome voertuigen nergens de weg op zonder dat er iemand met een rijbewijs in de bestuurdersstoel zit. Op het moment dat een voertuig geheel autonoom rijd, dus zonder dat er een persoon is die kan overnemen betreedt je een heel legaal mijnenveld wat aansprakelijkheid betreft. Wie draait er op bij een ongeval?
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 2 december 2014 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
|
![]() Citaat:
Halfweg de jaren '80 reden er al F1-wagens rond zonder piloot op testsessies en vanaf die jaren zijn er verschillende autoconstructeurs al gaan experimenteren met zelfrijdende auto's, met als laatste in het rijtje de exploten van de Audi RS7 op de Hockenheimring. Automatische metro's en spoorlijnen bestaan al decennia lang. Bij Volvo trucks in Gent zijn er zelfs volledig autonoom rijdende karretjes die onderdelen naar de lijn voeren en daarna automatisch naar de magazijnen keren om daar opnieuw gevuld te worden. Een toepassing die ik al in meerdere fabrieken gezien heb. Laatst gewijzigd door SMI94 : 2 december 2014 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.593
|
![]() Een zelfrijdende autonome auto (moest het ooit komen) zal altijd een bestuurder nodig moeten hebben (met rijbewijs) om in te springen als de auto geen raad meer weet met de chaos van borden enz...
vb http://ft.bbforum.be/werken_aan_het_...mse_-t764.html tja wie controleert het foutief plaatsen van borden of het ontbreken van borden ? Gaat de autonome auto dan hulp inroepen ? Lacheeu Ook bij het correct ritsen en situaties die niet kunnen geprogrammeerd worden, bvb de nutteloze-niet-werkende regel van voorrang van rechts bij druk verkeer, enz... Dus een auto met automatische piloot tot daartoe, maar hoe slechter de wegbeheerder (en de wegen), of hoe onduidelijker de wegcode, hoe meer de bestuurder zal moeten ingrijpen. Zelfs op autosnelwegen als er geritst moeten worden zal de bestuurder op manueel gaan en zelf ingrijpen. Daarnaast is er altijd het punt van de verantwoordelijkheid als de automatische piloot faalt. Ik denk daar vooral aan slechte wegen en-en-of weersomstandigheden die het wegdek onvoorzienbaar maken: bladeren, natte weg, diepe plassen op de weg, sneeuw, ijzel(plekken), enz... Aan een bepaalde snelheid zal een auto dat nooit precies kunnen detecteren en correct reageren, en als hij dat niet kan stopt de auto zeker ? Ook slechte wegen: putten in de weg enz... Of ladingverlies van een voertuig en-of er ligt plots iets op de weg door storm afgerukte tak bvb. Naja zeggen we op vlotte veilige snelwegen bij schoon weer en rustig verkeer gaat het zeker bruikbaar zijn, tot er ergens een ongeval gebeurt omdat er bvb iemand te lomp is de snelweg vlot genoeg op te rijden of te verlaten... er staat bvb een onverwachte file op de afritstrook... omdat er beneden op de aansluitende (Gewest)weg een ongeval gebeurd is door een onoplettende weggebruiker met al zijn menselijke zwaktes... Voor de rest zie uitleg @ Zwitser als zelfs treinen niet 100 % autonoom rijden want in geval van... zie ik dat op de openbare weg als utopie. Automatische piloot is heel wat anders, een zekere zeer bescheiden vorm heb je nu al in vele auto´s. Keep your lane assist, wakker houden assist, automatisch remhulp ttz afstandhouden-assist enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2014 om 11:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.750
|
![]() De essentie van die "zelfrijdende" auto's op autosnelwegen is nu juist dat ze zich NIET als een autonome automobiel gaan gedragen maar als een onderdeel van een trein.Met andere woorden,op een autostrade zal IEDERE automobiel "genetwerkt" moeten rijden of niemand.....
Google weet dat al lang,het is de essentie van hun gedachten omtrent het verkeer.Die "autonome" auto's die ook aan "willekeurig" verkeer kunnen deelnemen zijn gewoon een extreme software-hardware oefening maar zijn niet de essentie. Het zijn de files op de autostrades die aan de maatschappij waanzinnig kosten...de slagaders van een natie slibben letterlijk dicht....Het is een van de redenen waarom een brug/tunnel over of onder Antwerpen zelfs geen zin heeft.EERST moet beslist worden dat de verkeersstroom er over strak geregisseerd wordt,en dat betekent het opgeven van de zogenaamde "individuele vrijheid" van de onbekwame menselijke bestuurder!!!!! Welke politicus durft? IN de woonwijken mag iedereen de ganse dag in file staan.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 4 december 2014 om 21:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() Een autonoom voertuig zal sowieso passagiers nodig hebben, in geval dat...
De kwestie autonome voertuig is dat die voertuig elektronisch gestuurd zal werken door middel van bakens uitgezet langs de (autosnel)weg en elke baken heeft bepaalde gegevens die het voertuig kan inlichten over afritten en dergelijke zelfs km gegevens van de baan in kwestie zelf (zoals wij nu die KMpalen kennen langs de meeste autosnelwegen). En de passagier hoeft niets te doen dan lekker te spreken met medepassagiers, rustig iets drinken, desnoods een belletje doen naar iemand...super de luxe eigenlijk..want je kunt die oproepen en dan een bestemming ingeven en als een taxi zal die u wel naar daar brengen waar jij wilt... Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 4 december 2014 om 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.593
|
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() He, neen, he...das allemaal te voorzien, het enigste is als er werken zouden zijn of er is file dat langs die bakens ook kunnen meegegeven worden...dan kan de wagen meteen ook de route naar de bestemming wijzigen...maar dat is op voorhand elke dag geüpdatet vanaf het moment die wagen opgeroepen wordt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.593
|
![]() Dus een plots ongeval of technische panne of whatever panne met een voertuig is te voorzien binnen enkele seconden... ?
Kun je dit ritsartikel in software gieten zodat al die auto´s precies weten wat ze moeten doen ? Uiteraard de auto´s met extra camera´s uitrusten... LOL Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2014 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() dat niet maar daarom, dat er ook onderhoud dient te gebeuren, ze (de autonome wagens) zijn alleen in staat te analyseren waar er onderhoud nodig is, dus dat kan nog een leuke job worden voor de techneuten in die grote garage en dat aan de lopende band...dat moet je weten te regelen door middel van mensen die op de hoogte zijn van de actuele situatie via elektronische weg (computer)...degene die te snel kapot gaan of te slecht functioneren worden er uitgeflikkerd..duurzaamheid...???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.593
|
![]() Citaat:
Zou jij in een hypothetisch autonoom vliegtuig meevliegen zonder piloten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2014 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() Citaat:
Ik wil maar zeggen het neemt de energie op de alertheid op het zelfbesturen van een zelfrijdende wagen weg.. Maar zoiets zal ongeorganiseerd een onmogelijkheid zijn omdat de menselijke intelligentie wel moet kunnen ingrijpen vanaf het moment dat er iets aan de hand is, maar grotendeels wel automatisch kunnen rijden. op geen andere manier kan het gebeuren... Alhoewel, die evolutie had allang moeten plaatsvinden...alleen de infrastructuur zou hiervoor anders te kostelijk worden denk ik, want die moet daarop aangepast worden...alleen die uitgebreidheid van de wegennetwerken de dag vandaag kan met die technologie desnoods wel gereduceerd worden waarbij de natuur weer kan groeien, zelfs binnen de grote stadsagglomeraties kan geïntegreerd worden. Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 4 december 2014 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
|
![]() Het is een mentaliteits probleem; iedereen wil een eigen ato en "zelf" bepalen wanneer hij vertrekt of niet en naar waar hij rijd en nog meer in de kern is het een statussymbool; het zich kunnen veroorloven van een auto.
Echter dat het ons veel kost en meer problemen veroorzaakt dan oplost blijkt ons niet te deren, toch niet tot op heden. Stel u eens voor een netwerk van wagens waar je met 2, 3, 4, 8 man tegelijk in kan op bestelling die tot aan je plaats komt en je elk moment van de ene plaats naar de andere kan brengen tot op enkel meters. Dit naast het massa transport van ene stad of regio naar de andere. Technisch mogelijk, haalbaar, efficient en milleuvriendelijk. Enige wat het tegenhoud; de kost of beter verlies aan inkomsten die verschillende sectoren daar aan maken. Daarom moet men nog steeds denken dat de huidige manier de enige manier is; het staus quo handhaven door de gedachte bij de consu-zombie te sturen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wou maar wat jennen, ivm: - de metro van Brussel: wie houdt daar de vooruitgang tegen ? - de systemen van de nmbs: wie belet daar dat we zelfs met een machinist, de laatste tijd niet anders moeten horen dan dat er een door een rood sein gevlamd is, of te snel reed (zoals in Wetteren dan nog met gevaarlijke producten) ? .
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
|
![]() Ik stel voor dat treinen met drone technologie worden uitgerust. In feite zit een stelletje piloten op afstand die dingen te besturen. En daar heb je de drone besturingssysteem waar voor zover dat gekend is, een piloot meerdere drones kan besturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() Citaat:
Betere sociale contacten met elkaar en dan kun je op de bestemming nog beslissen om af te spreken op dezelfde plek om terug huiswaarts te keren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
|
![]() Citaat:
Het treinvervoer zal ook geleidelijk aan moeten vervangen worden door lichtere vervoersmogelijkheden om massatransport te kunnen verwezenlijken. De huidige treinsystemen zijn log en energieverslindend, vind ik ! Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 7 december 2014 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
|
![]() Nu als je ziet hoe lang het duurt vooraleer ze automatisch wissels gekoppeld krijgen aan die automatisch remmende treinen, vraag je u toch af als nmbs over een systeem die al miljoenen euros had kunnen opbrengen 20 jaar doet, waar het probleem zit? Infrax, nmbs? Of budget en samenwerking tussen die twee of gewoon laksheid
Nu voor we spoorwegen idealisten. Die sporen duwen permanente uit elkaar en moeten om de vijf voet terug vastgezet worden. Remmen en optrekken met wielen die geen grip hebben lijkt maglev dan toch een klasse beter |
![]() |
![]() |