Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2014, 09:10   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Zelfrijdende auto's, ok, maar kan iemand mij eens uitleggen ...

Zelfrijdende auto's, je leest er de laatste weken veel over in allerlei pers, ok, en ik weet ook wel van het bestaan van automatische piloten in vliegtuigen, maar kan iemand mij eens uitleggen :

tegenover een automatisch rijdende auto, is het toch technisch vele malen simpeler om een metro-stel, of een trein automatisch te laten rijden. Bediend en super gecontroleerd vanuit de centrale; de centrale die voor gewone auto's zelfs niet eens bestaat of mogelijk is.

Wel, iemand ?

Of is het enkel de domme journalist die klakkeloos verhaaltjes noteert van slimme ontwikkelaars (waarvoor alle respect en bewondering, daar niet van; en ook terecht voor wat betreft het geloof in de technische en wetenschappelijke ontwikkeling),
maar verder zo kritiekloos is als een aardworm onder een graszode ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 10:36   #2
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.470
Standaard

Dat bestaat toch al lang ? De metro van Rijsel rijdt al decennia lang zonder bestuurder. Toen ik in Atlanta(US) landde, al vele jaren geleden reed daar ook een automatische metro.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 11:06   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelfrijdende auto's, je leest er de laatste weken veel over in allerlei pers, ok, en ik weet ook wel van het bestaan van automatische piloten in vliegtuigen, maar kan iemand mij eens uitleggen :

tegenover een automatisch rijdende auto, is het toch technisch vele malen simpeler om een metro-stel, of een trein automatisch te laten rijden. Bediend en super gecontroleerd vanuit de centrale; de centrale die voor gewone auto's zelfs niet eens bestaat of mogelijk is.
Er is een versschil tussen een automatische piloot en een autonoom voertuig. Vliegtuigen hebben een automatische piloot, maar er is toch nog steeds een persoon aanwezig die kan overnemen. Idem bij treinen die tegenwoordig ook steeds meer een soort automatische piloot hebben. Bij treinen is die wel eenvoudiger, daar die enkel de snelheid moet regelen.
Bij bepaalde metro's is het ondertussen wel al zo dat die geheel automatisch rijden, maar dat kan daar omdat in het geval van een storing er vrij snel een machinist ter plaatse kan komen die dan zelf met de hand verder rijdt. Bij een trein is dat wat lastiger. Maar er bestaat in Australië al een spoorlijn die geheel automatisch rijdt. Die ligt wel in een afgelegen gebied, en vervoert enkel ijzererts. Maar ook daar kan altijd een mens ingrijpen, zij het op afstand.

Het probleem met autonome voertuigen is de wettelijke aansprakelijkheid. Zolang er nog een persoon in zit is dat geen probleem, en momenteel mogen ook autonome voertuigen nergens de weg op zonder dat er iemand met een rijbewijs in de bestuurdersstoel zit.

Op het moment dat een voertuig geheel autonoom rijd, dus zonder dat er een persoon is die kan overnemen betreedt je een heel legaal mijnenveld wat aansprakelijkheid betreft. Wie draait er op bij een ongeval?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 2 december 2014 om 11:07.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 11:09   #4
SMI94
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat bestaat toch al lang ? De metro van Rijsel rijdt al decennia lang zonder bestuurder. Toen ik in Atlanta(US) landde, al vele jaren geleden reed daar ook een automatische metro.
Nu begrijp ik waarom de kracht van verandering een status quo of achteruitgang blijkt te zijn in realiteit! Mannen als de schoof zijn gewoon 50 jaar achter...

Halfweg de jaren '80 reden er al F1-wagens rond zonder piloot op testsessies en vanaf die jaren zijn er verschillende autoconstructeurs al gaan experimenteren met zelfrijdende auto's, met als laatste in het rijtje de exploten van de Audi RS7 op de Hockenheimring. Automatische metro's en spoorlijnen bestaan al decennia lang. Bij Volvo trucks in Gent zijn er zelfs volledig autonoom rijdende karretjes die onderdelen naar de lijn voeren en daarna automatisch naar de magazijnen keren om daar opnieuw gevuld te worden. Een toepassing die ik al in meerdere fabrieken gezien heb.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 2 december 2014 om 11:12.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 11:42   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.595
Standaard

Een zelfrijdende autonome auto (moest het ooit komen) zal altijd een bestuurder nodig moeten hebben (met rijbewijs) om in te springen als de auto geen raad meer weet met de chaos van borden enz...
vb http://ft.bbforum.be/werken_aan_het_...mse_-t764.html
tja wie controleert het foutief plaatsen van borden of het ontbreken van borden ? Gaat de autonome auto dan hulp inroepen ? Lacheeu

Ook bij het correct ritsen en situaties die niet kunnen geprogrammeerd worden, bvb de nutteloze-niet-werkende regel van voorrang van rechts bij druk verkeer, enz...

Dus een auto met automatische piloot tot daartoe, maar hoe slechter de wegbeheerder (en de wegen), of hoe onduidelijker de wegcode, hoe meer de bestuurder zal moeten ingrijpen.

Zelfs op autosnelwegen als er geritst moeten worden zal de bestuurder op manueel gaan en zelf ingrijpen.

Daarnaast is er altijd het punt van de verantwoordelijkheid als de automatische piloot faalt.

Ik denk daar vooral aan slechte wegen en-en-of weersomstandigheden die het wegdek onvoorzienbaar maken: bladeren, natte weg, diepe plassen op de weg, sneeuw, ijzel(plekken), enz... Aan een bepaalde snelheid zal een auto dat nooit precies kunnen detecteren en correct reageren, en als hij dat niet kan stopt de auto zeker ?

Ook slechte wegen: putten in de weg enz...
Of ladingverlies van een voertuig en-of er ligt plots iets op de weg door storm afgerukte tak bvb.

Naja zeggen we op vlotte veilige snelwegen bij schoon weer en rustig verkeer gaat het zeker bruikbaar zijn, tot er ergens een ongeval gebeurt omdat er bvb iemand te lomp is de snelweg vlot genoeg op te rijden of te verlaten... er staat bvb een onverwachte file op de afritstrook... omdat er beneden op de aansluitende (Gewest)weg een ongeval gebeurd is door een onoplettende weggebruiker met al zijn menselijke zwaktes...

Voor de rest zie uitleg @ Zwitser als zelfs treinen niet 100 % autonoom rijden want in geval van... zie ik dat op de openbare weg als utopie.
Automatische piloot is heel wat anders, een zekere zeer bescheiden vorm heb je nu al in vele auto´s. Keep your lane assist, wakker houden assist, automatisch remhulp ttz afstandhouden-assist enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2014 om 11:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 21:00   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.750
Standaard

De essentie van die "zelfrijdende" auto's op autosnelwegen is nu juist dat ze zich NIET als een autonome automobiel gaan gedragen maar als een onderdeel van een trein.Met andere woorden,op een autostrade zal IEDERE automobiel "genetwerkt" moeten rijden of niemand.....

Google weet dat al lang,het is de essentie van hun gedachten omtrent het verkeer.Die "autonome" auto's die ook aan "willekeurig" verkeer kunnen deelnemen zijn gewoon een extreme software-hardware oefening maar zijn niet de essentie.
Het zijn de files op de autostrades die aan de maatschappij waanzinnig kosten...de slagaders van een natie slibben letterlijk dicht....Het is een van de redenen waarom een brug/tunnel over of onder Antwerpen zelfs geen zin heeft.EERST moet beslist worden dat de verkeersstroom er over strak geregisseerd wordt,en dat betekent het opgeven van de zogenaamde "individuele vrijheid" van de onbekwame menselijke bestuurder!!!!!

Welke politicus durft?

IN de woonwijken mag iedereen de ganse dag in file staan....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 december 2014 om 21:01.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 22:23   #7
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Een autonoom voertuig zal sowieso passagiers nodig hebben, in geval dat...

De kwestie autonome voertuig is dat die voertuig elektronisch gestuurd zal werken door middel van bakens uitgezet langs de (autosnel)weg en elke baken heeft bepaalde gegevens die het voertuig kan inlichten over afritten en dergelijke zelfs km gegevens van de baan in kwestie zelf (zoals wij nu die KMpalen kennen langs de meeste autosnelwegen).

En de passagier hoeft niets te doen dan lekker te spreken met medepassagiers, rustig iets drinken, desnoods een belletje doen naar iemand...super de luxe eigenlijk..want je kunt die oproepen en dan een bestemming ingeven en als een taxi zal die u wel naar daar brengen waar jij wilt...

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 4 december 2014 om 22:24.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 22:25   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Een autonoom voertuig zal sowieso passagiers nodig hebben, in geval dat...

De kwestie autonome voertuig is dat die voertuig elektronisch gestuurd zal werken door middel van bakens uitgezet langs de (autosnel)weg en elke baken heeft bepaalde gegevens die het voertuig kan inlichten over afritten en dergelijke zelfs km gegevens van de baan in kwestie zelf (zoals wij nu die KMpalen kennen langs de meeste autosnelwegen.

En de passagier hoeft niets te doen dan lekker te spreken met medepassagiers, rustig iets drinken, desnoods een belletje doen naar iemand...super de luxe eigenlijk..want je kunt die oproepen en dan een bestemming ingeven en als een taxi zal die u wel naar daar brengen waar jij wilt...
Totdat er wegenwerken zijn of een ongeval en-of er een file staat en-of geritst moet worden en-of enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 22:28   #9
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Totdat er wegenwerken zijn of een ongeval en-of er een file staat en-of geritst moet worden en-of enz...
He, neen, he...das allemaal te voorzien, het enigste is als er werken zouden zijn of er is file dat langs die bakens ook kunnen meegegeven worden...dan kan de wagen meteen ook de route naar de bestemming wijzigen...maar dat is op voorhand elke dag geüpdatet vanaf het moment die wagen opgeroepen wordt...
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 22:52   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
He, neen, he...das allemaal te voorzien,...
Dus een plots ongeval of technische panne of whatever panne met een voertuig is te voorzien binnen enkele seconden... ?

Kun je dit ritsartikel in software gieten zodat al die auto´s precies weten wat ze moeten doen ? Uiteraard de auto´s met extra camera´s uitrusten... LOL
Citaat:
Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.
Zelfdrijdend onder beste omstandigheden ja, maar autonoom in alle (weers)omstandigheden en situaties ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2014 om 22:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 22:57   #11
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus een plots ongeval of technische panne of whatever panne met een voertuig is te voorzien ?

Kun je dit ritsartikel in software gieten zodat al die auto´s precies weten wat ze moeten doen ? LOL
dat niet maar daarom, dat er ook onderhoud dient te gebeuren, ze (de autonome wagens) zijn alleen in staat te analyseren waar er onderhoud nodig is, dus dat kan nog een leuke job worden voor de techneuten in die grote garage en dat aan de lopende band...dat moet je weten te regelen door middel van mensen die op de hoogte zijn van de actuele situatie via elektronische weg (computer)...degene die te snel kapot gaan of te slecht functioneren worden er uitgeflikkerd..duurzaamheid...???
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 23:01   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
dat niet maar daarom, dat er ook onderhoud dient te gebeuren, ze (de autonome wagens) zijn alleen in staat te analyseren waar er onderhoud nodig is, dus dat kan nog een leuke job worden voor de techneuten in die grote garage en dat aan de lopende band...dat moet je weten te regelen door middel van mensen die op de hoogte zijn van de actuele situatie via elektronische weg (computer)...degene die te snel kapot gaan of te slecht functioneren worden er uitgeflikkerd..duurzaamheid...???
Tussen zelfrijdende wagens in goede bepaalde omstandigheden en bepaalde wegen, totdat de bestuurder moet overnemen bij een storing, en een 100 % autonome wagen is een hemelsbreed verschil hé.

Zou jij in een hypothetisch autonoom vliegtuig meevliegen zonder piloten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2014 om 23:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2014, 23:15   #13
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tussen zelfrijdende wagens in goede bepaalde omstandigheden en bepaalde wegen totdat de bestuurder moet overnemen bij een storing, en een 100 % autonome wagen is een hemelsbreed verschil hé.
100% autonoom is niet onmogelijk want techniek kent zijn grenzen...autonoom wilt zeggen dat het wel zelfstandig kan rijden aan de hand van begrensde gegevens maar zelf zal een autonome wagen wel leren dat er een storing is en dat te melden binnen de wagen zelf zodat een passagier deze eventueel wel kan overnemen of het zal zich vanzelf wel aan de kant zetten, intussen is een vervangexemplaar onderweg.

Ik wil maar zeggen het neemt de energie op de alertheid op het zelfbesturen van een zelfrijdende wagen weg..

Maar zoiets zal ongeorganiseerd een onmogelijkheid zijn omdat de menselijke intelligentie wel moet kunnen ingrijpen vanaf het moment dat er iets aan de hand is, maar grotendeels wel automatisch kunnen rijden. op geen andere manier kan het gebeuren...

Alhoewel, die evolutie had allang moeten plaatsvinden...alleen de infrastructuur zou hiervoor anders te kostelijk worden denk ik, want die moet daarop aangepast worden...alleen die uitgebreidheid van de wegennetwerken de dag vandaag kan met die technologie desnoods wel gereduceerd worden waarbij de natuur weer kan groeien, zelfs binnen de grote stadsagglomeraties kan geïntegreerd worden.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 4 december 2014 om 23:16.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 00:47   #14
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Het is een mentaliteits probleem; iedereen wil een eigen ato en "zelf" bepalen wanneer hij vertrekt of niet en naar waar hij rijd en nog meer in de kern is het een statussymbool; het zich kunnen veroorloven van een auto.
Echter dat het ons veel kost en meer problemen veroorzaakt dan oplost blijkt ons niet te deren, toch niet tot op heden.
Stel u eens voor een netwerk van wagens waar je met 2, 3, 4, 8 man tegelijk in kan op bestelling die tot aan je plaats komt en je elk moment van de ene plaats naar de andere kan brengen tot op enkel meters. Dit naast het massa transport van ene stad of regio naar de andere.
Technisch mogelijk, haalbaar, efficient en milleuvriendelijk. Enige wat het tegenhoud; de kost of beter verlies aan inkomsten die verschillende sectoren daar aan maken. Daarom moet men nog steeds denken dat de huidige manier de enige manier is; het staus quo handhaven door de gedachte bij de consu-zombie te sturen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 14:56   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat bestaat toch al lang ? De metro van Rijsel rijdt al decennia lang zonder bestuurder. Toen ik in Atlanta(US) landde, al vele jaren geleden reed daar ook een automatische metro.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Nu begrijp ik waarom de kracht van verandering een status quo of achteruitgang blijkt te zijn in realiteit! Mannen als de schoof zijn gewoon 50 jaar achter...
...
Verexontschuldig mij dat ik door vlugheid een onvolkomenheid in de openingspost zette.
Ik wou maar wat jennen, ivm:
- de metro van Brussel: wie houdt daar de vooruitgang tegen ?
- de systemen van de nmbs: wie belet daar dat we zelfs met een machinist, de laatste tijd niet anders moeten horen dan dat er een door een rood sein gevlamd is, of te snel reed (zoals in Wetteren dan nog met gevaarlijke producten) ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 10:51   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
Standaard

Ik stel voor dat treinen met drone technologie worden uitgerust. In feite zit een stelletje piloten op afstand die dingen te besturen. En daar heb je de drone besturingssysteem waar voor zover dat gekend is, een piloot meerdere drones kan besturen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 10:59   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Het is een mentaliteits probleem; iedereen wil een eigen ato en "zelf" bepalen wanneer hij vertrekt of niet en naar waar hij rijd en nog meer in de kern is het een statussymbool; het zich kunnen veroorloven van een auto.
Echter dat het ons veel kost en meer problemen veroorzaakt dan oplost blijkt ons niet te deren, toch niet tot op heden.
Stel u eens voor een netwerk van wagens waar je met 2, 3, 4, 8 man tegelijk in kan op bestelling die tot aan je plaats komt en je elk moment van de ene plaats naar de andere kan brengen tot op enkel meters. Dit naast het massa transport van ene stad of regio naar de andere.
Technisch mogelijk, haalbaar, efficient en milleuvriendelijk. Enige wat het tegenhoud; de kost of beter verlies aan inkomsten die verschillende sectoren daar aan maken. Daarom moet men nog steeds denken dat de huidige manier de enige manier is; het staus quo handhaven door de gedachte bij de consu-zombie te sturen.
Als die vraag efficiënt objectief beantwoord moet worden, dan moet je alle subsidies voor de NMBS en niet Infrax afschaffen. Je moet alle lasten die de privé auto moet dragen ook heffen bij de spoorwegen... Eenmaal de fiscaliteit en subsidies op dezelfde leest geschoend zijn dan zal de markt en het gedrag van de burger of noem dat de economie bepalen welke oplossingen gaan primeren. Mensen gaan het proberen, net zoals ze online shopping proberen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 11:00   #18
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Het is een mentaliteits probleem; iedereen wil een eigen ato en "zelf" bepalen wanneer hij vertrekt of niet en naar waar hij rijd en nog meer in de kern is het een statussymbool; het zich kunnen veroorloven van een auto.
Echter dat het ons veel kost en meer problemen veroorzaakt dan oplost blijkt ons niet te deren, toch niet tot op heden.
Stel u eens voor een netwerk van wagens waar je met 2, 3, 4, 8 man tegelijk in kan op bestelling die tot aan je plaats komt en je elk moment van de ene plaats naar de andere kan brengen tot op enkel meters. Dit naast het massa transport van ene stad of regio naar de andere.
Technisch mogelijk, haalbaar, efficient en milleuvriendelijk. Enige wat het tegenhoud; de kost of beter verlies aan inkomsten die verschillende sectoren daar aan maken. Daarom moet men nog steeds denken dat de huidige manier de enige manier is; het staus quo handhaven door de gedachte bij de consu-zombie te sturen.
En het is een voordeel op het vette en onderlijnde voorstel !

Betere sociale contacten met elkaar en dan kun je op de bestemming nog beslissen om af te spreken op dezelfde plek om terug huiswaarts te keren.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 11:04   #19
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik stel voor dat treinen met drone technologie worden uitgerust. In feite zit een stelletje piloten op afstand die dingen te besturen. En daar heb je de drone besturingssysteem waar voor zover dat gekend is, een piloot meerdere drones kan besturen.
Met drone op veilige afstand is eigenlijk nadelig en uit den boze, ontoepasselijke techniek eigenlijk. Tenzij je de machinisten in het locomotief vervangt door 180 x 360 cameras zodat alles zichtbaar op te merken is. Dan kan dat nog maar niet met drones.

Het treinvervoer zal ook geleidelijk aan moeten vervangen worden door lichtere vervoersmogelijkheden om massatransport te kunnen verwezenlijken.

De huidige treinsystemen zijn log en energieverslindend, vind ik !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 7 december 2014 om 11:07.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 11:05   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.586
Standaard

Nu als je ziet hoe lang het duurt vooraleer ze automatisch wissels gekoppeld krijgen aan die automatisch remmende treinen, vraag je u toch af als nmbs over een systeem die al miljoenen euros had kunnen opbrengen 20 jaar doet, waar het probleem zit? Infrax, nmbs? Of budget en samenwerking tussen die twee of gewoon laksheid

Nu voor we spoorwegen idealisten. Die sporen duwen permanente uit elkaar en moeten om de vijf voet terug vastgezet worden. Remmen en optrekken met wielen die geen grip hebben lijkt maglev dan toch een klasse beter
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be