Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2004, 01:10   #1
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard Federaal België: compromis

Wat vinden jullie van het volgende:
Een federaal België met vijf deelstaten: Vlaanderen (minus Brabant), Wallonië, Brabant, Brussel en Duitstalig België. (gemeenschappen worden afgeschaft, hun bevoegdheden gaan naar de federatie of de deelstaten)

Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht), herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu. Ruime fiscale autonomie voor de deelstaten, scherpe afbakening der bevoegdheden, afschaffing faciliteiten, strenge controle op taalwetten, officiële en ondubbelzinnige publicatie van transfers (inter en intraregionaal), onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen, splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in noord- en zuidbrabantse kieskring (en Brussel), nationale kieskring voor Senaat. Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus.

Dit is niet mijn mening, maar ik wil eens zien waar bepaalde klempunten liggen. Ik zou een poll toevoegen, maar ik weet niet hoe dat werkt

Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 01:12.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 01:31   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Een federaal België met vijf deelstaten: Vlaanderen (minus Brabant), Wallonië, Brabant, Brussel en Duitstalig België.
Dat is weer zo'n kunstmatige constructie tot en met. Verstandiger is dan om uit te gaan van de natuurlijk naties: Vlaanderen, Wallonië en de Oostkantons. Brussel kan dan -als het al niet helemaal in Vlaanderen ligt- beter een federaal district worden door de aard van België en Brussel. Ik heb mijn kaartje van Groot-Nederland om die reden ook in de vuilbak geworpen, omdat die naties 200 jaar geleden wel bestonden, maar nu niet meer.

Dit plan zal je natuurlijk niet leuk vinden, omdat de Oostkantons te verwaarlozen zijn, en je dus de facto een bilpolair model krijgt met Vlaanderen en Wallonië. Beter dan een kunstmatige oplossing waarbij blijkbaar de vorm belangrijker is dan de inhoud, kun je dan gaan uitbreiden met andere échte naties: Nederland en Luxemburg. Zo krijg je ook een 5-delige federatie, waarbij de Oostkantons wel op federaal niveau relatief te weinig te zeggen gaan hebben, maar waarbij ze wel van zelfbestuur kunnen genieten voor hun interne zaken.

Citaat:
Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht),
Onaanvaardbaar. Iemand iets opleggen is moreel wansmakelijk, ook bij deelstaten. Landesrecht bricht Bundesrecht. In Zwitserland werkt dit perfect, en is Zwitserland geen voorbeeldland?

Citaat:
herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu.
Ik zou bij het federale -in afwachting van een Europees leger- ook defensie en ordehandhaving plaatsen

Citaat:
Ruime fiscale autonomie voor de deelstaten,
Zeker te doen. Het zal uitnodigen tot een efficiënter beleid, als je zelf de portemonnee in de hand hebt.

Citaat:
scherpe afbakening der bevoegdheden,
Constitutioneel vast te leggen, in zowel de federale als de deelstatelijke grondwet, met een duidelijke bepaling wat te doen met residuaire bevoegdheden.

Citaat:
afschaffing faciliteiten,
Ook de Vlaamse faciliteiten in Moeskroen etc? Geen probleem, die worden daar toch niet gebruikt

Citaat:
strenge controle op taalwetten
Een iets slagkrachtiger, nog op te richten orgaan dan de VCT is wel wenselijk.

Citaat:
officiële en ondubbelzinnige publicatie van transfers (inter en intraregionaal),
Hebben de mensen wel recht op, ook binnen de regio zelf. Transparantie moet zich idd niet interregionaal beperken.

Citaat:
onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen
Hoe ga je dat concreet regelen? Via het parlement lijkt me dat een heel carnaval te worden.

Citaat:
splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in noord- en zuidbrabantse kieskring (en Brussel), nationale kieskring voor Senaat.
Zeker doen. De federale logica dwingt hier zelfs toe in mijn plan.

Citaat:
Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus.
Met geen belachelijk hoge aantallen vereiste handtekeningen, opkomstpercentage,...

Citaat:
Dit is niet mijn mening, maar ik wil eens zien waar bepaalde klempunten liggen. Ik zou een poll toevoegen, maar ik weet niet hoe dat werkt
Het plannetje is zeker niet slecht, maar nog altijd separatistisch, wegens het niet incorporeren van Nederland en Luxemburg. En was uw credo niet: "neen tegen het separatisme"?
Oud 29 september 2004, 01:57   #3
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is weer zo'n kunstmatige constructie tot en met. Verstandiger is dan om uit te gaan van de natuurlijk naties: Vlaanderen, Wallonië en de Oostkantons. Brussel kan dan -als het al niet helemaal in Vlaanderen ligt- beter een federaal district worden door de aard van België en Brussel. Ik heb mijn kaartje van Groot-Nederland om die reden ook in de vuilbak geworpen, omdat die naties 200 jaar geleden wel bestonden, maar nu niet meer.

Dit plan zal je natuurlijk niet leuk vinden, omdat de Oostkantons te verwaarlozen zijn, en je dus de facto een bilpolair model krijgt met Vlaanderen en Wallonië. Beter dan een kunstmatige oplossing waarbij blijkbaar de vorm belangrijker is dan de inhoud, kun je dan gaan uitbreiden met andere échte naties: Nederland en Luxemburg. Zo krijg je ook een 5-delige federatie, waarbij de Oostkantons wel op federaal niveau relatief te weinig te zeggen gaan hebben, maar waarbij ze wel van zelfbestuur kunnen genieten voor hun interne zaken.
Jouw analyse van "echte" versus "valse" naties verwerp ik
Goed. Laat me dan mijn hypothese verder doortrekken:
Eén grote beneluxconfederatie waarin de drie landen intern federaal zijn en in hun globaliteit een confederatie. Dan spreken we met één stem in Europa en hebben we de macht van een groot land. Mijn indeling van België blijft wel behouden (pasmunt, maar voor Brussel heb je allicht gelijk) en Nederland wordt grosso modo op dezelfde manier gefederaliseerd.

Citaat:
Citaat:
Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht),

Onaanvaardbaar. Iemand iets opleggen is moreel wansmakelijk, ook bij deelstaten. Landesrecht bricht Bundesrecht. In Zwitserland werkt dit perfect, en is Zwitserland geen voorbeeldland?
"NON" zei tantist

Zeker, maar daar zijn nationale partijen én tweetalige kantons. Als dat op Belgisch (Benelux) niveau zou worden ingevoerd, overweeg ik je hypothese in mijn hypothese, maar dan moet ik nog eens de Zwitserse GW bestuderen.
Citaat:

Citaat:
herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu.

Ik zou bij het federale -in afwachting van een Europees leger- ook defensie en ordehandhaving plaatsen
Uiteraard, er zijn nog domeinen. (een beetje wat we nu hebben en alles van Lambermont ongedaan maken alsook verdragsrecht voor deelstaten)

Citaat:
Citaat:
onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen

Hoe ga je dat concreet regelen? Via het parlement lijkt me dat een heel carnaval te worden.
Leg de normen (mini en maxigrens) federaal vast, zoals in Duitsland.

Citaat:
Citaat:
Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus.

Met geen belachelijk hoge aantallen vereiste handtekeningen, opkomstpercentage,...
Uiteraard niet.

Voil�*, dat zouden zowat mijn uiterste concessies zijn als ik een compromis moest sluiten om Vlaams (Waals, Brussels) separatisme te vermijden.

Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 02:19.
Oud 29 september 2004, 02:12   #4
Bruno232
Banneling

Standaard

Bedenking: ik zie eigenlijk niet in waarom Limburg, een regio met een zeer sterk identiteitsbesef geen deelstaat zou mogen zijn.
Oud 29 september 2004, 15:18   #5
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Bedenking: ik zie eigenlijk niet in waarom Limburg, een regio met een zeer sterk identiteitsbesef geen deelstaat zou mogen zijn.
Omdat zij niet willen. Moesten zij dit willen, waarom niet ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 15:23   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er dan een "Limburgse Beweging"? Is er een Limburgse partij? Zijn er Limburgse drukkingsgroepen opgericht om dit te realiseren?

Neen. Blijkbaar vragen de Limburgers dat helemaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 15:26   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een federaal België met vijf deelstaten: Vlaanderen (minus Brabant), Wallonië, Brabant, Brussel en Duitstalig België. (gemeenschappen worden afgeschaft, hun bevoegdheden gaan naar de federatie of de deelstaten)
Waarom wordt Vlaams-Brabant uit Vlaanderen gehaald? Om welke reden is dat?

Hoe past u de overheveling van de gemeenschappen naar de nieuwe provincie Brabant toe?

En waarom wordt Brussel een aparte deelstaat, alhoewel Brabant plotseling toch tweetalig wordt? En hoe is dat te verzoenen met jullie duizend keer herhaalde stelling dat Brussel en Brabant hetzelfde sociaal-economisch geheel vormen?

Nogal een warrige boel...
Oud 29 september 2004, 16:29   #8
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is er dan een "Limburgse Beweging"? Is er een Limburgse partij? Zijn er Limburgse drukkingsgroepen opgericht om dit te realiseren?

Neen. Blijkbaar vragen de Limburgers dat helemaal niet.
Dat kan enkel een referendum uitwijzen.
Oud 29 september 2004, 16:30   #9
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom wordt Vlaams-Brabant uit Vlaanderen gehaald? Om welke reden is dat?
Multipolariteit; Waals-Brabant ook uit Wallonië.

Citaat:
Hoe past u de overheveling van de gemeenschappen naar de nieuwe provincie Brabant toe?
De gemeenschapsmateries worden overgeheveld naar de vijf deelstaten.

Citaat:
En waarom wordt Brussel een aparte deelstaat, alhoewel Brabant plotseling toch tweetalig wordt?
Brabant wordt niet tweetalig; taalgrens en taalwetten blijven behouden.

Citaat:
En hoe is dat te verzoenen met jullie duizend keer herhaalde stelling dat Brussel en Brabant hetzelfde sociaal-economisch geheel vormen?

Nogal een warrige boel...
Het gaat hier noch om mijn mening, noch om een partijmening.

Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 16:35.
Oud 29 september 2004, 16:33   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan enkel een referendum uitwijzen.
Dit is helemaal naast de zaak geantwoord.

Indien de Limburgers - of op zijn minst een aantal Limburgers - een eigen deelstaat zouden wensen, dan hadden ze al drukkingsgroepen, verenigingen, partijen e.d. opgericht.

We zien dat wel bij diegenen die een eigen Vlaamse staat voorstaan. In de Vlaamse Beweging bestaan er ook allerlei drukkingsgroepen, verenigingen en partijen.

Niets echter van dat alles voor een eigen Limburgse deelstaat. Het is een graadmeter dat men er in Limburg zeker niet wakker van ligt.
Oud 29 september 2004, 16:33   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gemeenschapsmateries worden overgeheveld naar de vijf deelstaten.
Ook dit is geen antwoord op de vraag. De nieuwe provincie Brabant is tweetalig. Daarom de vraag hoe de gemeenschapsbevoegdheden van de huidige Vlaamse en Franse Gemeenschap hier een wettelijk kader zullen krijgen.
Oud 29 september 2004, 16:34   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Multipolariteit; Waals-Brabant ook uit Wallonië.
Aha, het gaat u er dus gewoon te verdelen om te heersen.
Oud 29 september 2004, 16:35   #13
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha, het gaat u er dus gewoon te verdelen om te heersen.
Indelen om beter te besturen.
Oud 29 september 2004, 16:37   #14
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook dit is geen antwoord op de vraag. De nieuwe provincie Brabant is tweetalig. Daarom de vraag hoe de gemeenschapsbevoegdheden van de huidige Vlaamse en Franse Gemeenschap hier een wettelijk kader zullen krijgen.
Wat is daar zo moeilijk aan, de deelstaatregering van Brabant kan de persoonsgebonden materies overnemen.
Oud 29 september 2004, 16:37   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indelen om beter te besturen.
???

Een Vlaanderen zonder Brabant is volgens u dus beter te besturen. Toon dat dan maar eens aan.

En een Brabant zonder Brussel is volgens beter te besturen. Dat laatste is wel heel merkwaardig daar u - samen met andere Bubbels - hier op dit forum al altijd bij hoog en laag heeft beweerd dat Brussel en Vlaams- en Waals-Brabant een sociaal-economisch geheel vormt.
Oud 29 september 2004, 16:38   #16
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht), herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu. Ruime fiscale autonomie voor de deelstaten, scherpe afbakening der bevoegdheden, afschaffing faciliteiten, strenge controle op taalwetten, officiële en ondubbelzinnige publicatie van transfers (inter en intraregionaal), onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen, splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in noord- en zuidbrabantse kieskring (en Brussel), nationale kieskring voor Senaat. Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus.

Niet eens zo'n slecht compromis, maar waarom Brabant nou toch weer een aparte deelstaat moet worden... Volgens mij kunnen ze bij de BUB nog steeds niet goed slapen door de splitsing van Brabant, of is het alleen een persoonlijk puntje van Hans? In ieder geval zou het een redelijk voorstel zijn als Brabant gesplitst blijft en de Nederlandstalige en Franstalige gemeenschap in Brussel blijft bestaan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2004, 16:38   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar zo moeilijk aan, de deelstaatregering van Brabant kan de persoonsgebonden materies overnemen.
Dit houdt dan ook in dat er afzonderlijke diensten zijn voor de Nederlandstalige en Franstalige gemeenschapsdiensten, met elk hun territoriaal afgebakende bevoegdheden.
Oud 29 september 2004, 16:39   #18
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Niet eens zo'n slecht compromis, maar waarom Brabant nou toch weer een aparte deelstaat moet worden... Volgens mij kunnen ze bij de BUB nog steeds niet goed slapen door de splitsing van Brabant, of is het alleen een persoonlijk puntje van Hans? In ieder geval zou het een redelijk voorstel zijn als Brabant gesplitst blijft en de Nederlandstalige en Franstalige gemeenschap in Brussel blijft bestaan.
Waarom moet Brabant nu zo nodig gesplitst zijn?
Oud 29 september 2004, 16:40   #19
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit houdt dan ook in dat er afzonderlijke diensten zijn voor de Nederlandstalige en Franstalige gemeenschapsdiensten, met elk hun territoriaal afgebakende bevoegdheden.
Die twee gemeenschappen, nogmaals, worden afgeschaft en hun resp. bevoegdheden overgeheveld naar Vla, Wal, Brussel en Brabant.
Oud 29 september 2004, 16:41   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die twee gemeenschappen, nogmaals, worden afgeschaft en hun resp. bevoegdheden overgeheveld naar Vla, Wal, Brussel en Brabant.
In uw tweetalig Brabant leidt dit hoe dan ook tot een gescheiden administratie voor die bevoegdheden, met elk hun geografisch omschreven werkterrein.

Dan kan men beter Vlaams- en Waals-Brabant behouden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be