![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Wat vinden jullie van het volgende:
Een federaal België met vijf deelstaten: Vlaanderen (minus Brabant), Wallonië, Brabant, Brussel en Duitstalig België. (gemeenschappen worden afgeschaft, hun bevoegdheden gaan naar de federatie of de deelstaten) Met invoering normenhiërarchie (bondsrecht breekt landsrecht), herfederalisering van belangrijke domeinen als buitenlandse handel en milieu. Ruime fiscale autonomie voor de deelstaten, scherpe afbakening der bevoegdheden, afschaffing faciliteiten, strenge controle op taalwetten, officiële en ondubbelzinnige publicatie van transfers (inter en intraregionaal), onmiddellijke aanpak van misbruiken in geldstromen, splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in noord- en zuidbrabantse kieskring (en Brussel), nationale kieskring voor Senaat. Onmiddellijke invoering bindende referenda op alle niveaus. Dit is niet mijn mening, maar ik wil eens zien waar bepaalde klempunten liggen. Ik zou een poll toevoegen, maar ik weet niet hoe dat werkt ![]() Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 01:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit plan zal je natuurlijk niet leuk vinden, omdat de Oostkantons te verwaarlozen zijn, en je dus de facto een bilpolair model krijgt met Vlaanderen en Wallonië. Beter dan een kunstmatige oplossing waarbij blijkbaar de vorm belangrijker is dan de inhoud, kun je dan gaan uitbreiden met andere échte naties: Nederland en Luxemburg. Zo krijg je ook een 5-delige federatie, waarbij de Oostkantons wel op federaal niveau relatief te weinig te zeggen gaan hebben, maar waarbij ze wel van zelfbestuur kunnen genieten voor hun interne zaken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Goed. Laat me dan mijn hypothese verder doortrekken: Eén grote beneluxconfederatie waarin de drie landen intern federaal zijn en in hun globaliteit een confederatie. Dan spreken we met één stem in Europa en hebben we de macht van een groot land. Mijn indeling van België blijft wel behouden (pasmunt ![]() Citaat:
![]() Zeker, maar daar zijn nationale partijen én tweetalige kantons. Als dat op Belgisch (Benelux) niveau zou worden ingevoerd, overweeg ik je hypothese in mijn hypothese, maar dan moet ik nog eens de Zwitserse GW bestuderen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voil�*, dat zouden zowat mijn uiterste concessies zijn als ik een compromis moest sluiten om Vlaams (Waals, Brussels) separatisme te vermijden. Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 02:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Bedenking: ik zie eigenlijk niet in waarom Limburg, een regio met een zeer sterk identiteitsbesef geen deelstaat zou mogen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen. Blijkbaar vragen de Limburgers dat helemaal niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe past u de overheveling van de gemeenschappen naar de nieuwe provincie Brabant toe? En waarom wordt Brussel een aparte deelstaat, alhoewel Brabant plotseling toch tweetalig wordt? En hoe is dat te verzoenen met jullie duizend keer herhaalde stelling dat Brussel en Brabant hetzelfde sociaal-economisch geheel vormen? Nogal een warrige boel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bruno232 : 29 september 2004 om 16:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien de Limburgers - of op zijn minst een aantal Limburgers - een eigen deelstaat zouden wensen, dan hadden ze al drukkingsgroepen, verenigingen, partijen e.d. opgericht. We zien dat wel bij diegenen die een eigen Vlaamse staat voorstaan. In de Vlaamse Beweging bestaan er ook allerlei drukkingsgroepen, verenigingen en partijen. Niets echter van dat alles voor een eigen Limburgse deelstaat. Het is een graadmeter dat men er in Limburg zeker niet wakker van ligt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Vlaanderen zonder Brabant is volgens u dus beter te besturen. Toon dat dan maar eens aan. En een Brabant zonder Brussel is volgens beter te besturen. Dat laatste is wel heel merkwaardig daar u - samen met andere Bubbels - hier op dit forum al altijd bij hoog en laag heeft beweerd dat Brussel en Vlaams- en Waals-Brabant een sociaal-economisch geheel vormt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |