Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2015, 12:47   #1
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard Verversen olie automaat

Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 13:04   #2
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Hangt af van het gebruik en de temperatuur waaraan die olie wordt blootgesteld.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 13:44   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
Ik zou daar geen geld aan spenderen....een automatische bak gaat heus niet stuk daarvan...er moet genoeg olie inzitten en dat is alles.
Is allemaal geldklopperij.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 23:25   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.392
Standaard

Hoef je nooit te verversen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 04:45   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.363
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bijvullen is het enige waar je moet aan denken.
Maar o wee als je de verkeerde olie gebruikt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:20   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bij een klassieke automaat moet je niet alleen al de olie eens tijdig vernieuwen maar hij moet ook onderaan eens open en daar zie je een metalen zeef zitten.
Die zeef moet gereinigd worden.
En na al die km is het vaak voorkomend dat de pakkingen ook moet vernieuwd worden als de automaat doorslipt.
Die zeef kan ook de oorzaak zijn en is simpel te doen
De pakkingen is niet simpel en doorgaans steekt men dan een nieuwe 2 hands automaat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:23   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij een klassieke automaat moet je niet alleen al de olie eens tijdig vernieuwen maar hij moet ook onderaan eens open en daar zie je een metalen zeef zitten.
Die zeef moet gereinigd worden.
En na al die km is het vaak voorkomend dat de pakkingen ook moet vernieuwd worden als de automaat doorslipt.
Die zeef kan ook de oorzaak zijn en is simpel te doen
De pakkingen is niet simpel en doorgaans steekt men dan een nieuwe 2 hands automaat.
1 kost niks
2 kost als je het zelf doet minstens 1000 € en als je het laat doen 2500 a 3500€ en dan is het 2 hands.
Oldtimers automaten koopt men niet graag om die reden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:26   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Modernere automaten zijn trouwens vaak geen echte automaten maar robot automaten.
Weinigen weten dat.
Er schakelt dus een mechanisch kaboutertje in uw plaats.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:36   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Modernere automaten zijn trouwens vaak geen echte automaten maar robot automaten.
Weinigen weten dat.
Er schakelt dus een mechanisch kaboutertje in uw plaats.
Vertel eens geen onzin jongen, moderne automaten zijn meer en meer automaten met een dubbele koppeling of traploze automaten. Gerobotiseerde automaten zoals jij ze beschrijft gaan er meer en meer uit omdat dat echt waardeloze bakken zijn die bij sommige merken nogal storingsgevoelig zijn. Bij mijn weten is het trouwens enkel Citroën en heel misschien nog wat andere Franse en of flutmerken die dit gebruiken.


De olie van een automaat verversen kan op hogere km stand nooit kwaad ook al schrijft de constructeur dit niet voor.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:38   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat over een klassieke automaat, dus geen tiptronic of geautomatiseerde manuele versnellingsbak.

De meeste merken claimen een levenslange houdbaarheid van deze olie.
Andere propageren dan weer een olieverversing na 100.000 Km.

Bij vele merken staat een olieverversing gelijk met het vervangen van 50% van de totale hoeveelheid olie in de versnellingsbak. Als je dus maximum resultaat wilt zal je 5.000 Km naar de eerste wissel de procedure nog eens over moeten doen om tot een aanvaardbaar percentage nieuwe olie te komen.
Bij de mijne moet de olie nooit ververst worden.
Het peil moet uiteraard in het oog gehouden worden.
Indien er een olielek is .....

De olie van de motor moet maar ververst worden om de 30.000 km of om de twee jaar.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:39   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Hangt af van het gebruik en de temperatuur waaraan die olie wordt blootgesteld.
Gebruik speelt weinig rol.
Temperatuur is vrij constant in het gebruik.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:39   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zou daar geen geld aan spenderen....een automatische bak gaat heus niet stuk daarvan...er moet genoeg olie inzitten en dat is alles.
Is allemaal geldklopperij.
Inderdaad.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:40   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bijvullen is het enige waar je moet aan denken.
Maar o wee als je de verkeerde olie gebruikt.
Ofwel weet je wat je doet ofwel ga je naar de garage.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:41   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij een klassieke automaat moet je niet alleen al de olie eens tijdig vernieuwen maar hij moet ook onderaan eens open en daar zie je een metalen zeef zitten.
Die zeef moet gereinigd worden.
En na al die km is het vaak voorkomend dat de pakkingen ook moet vernieuwd worden als de automaat doorslipt.
Die zeef kan ook de oorzaak zijn en is simpel te doen
De pakkingen is niet simpel en doorgaans steekt men dan een nieuwe 2 hands automaat.
Mijn vorige automaat heeft 500.000 km gedraai, Nooit nieuwe olie, nooit problemen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:47   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Vertel eens geen onzin jongen, moderne automaten zijn meer en meer automaten met een dubbele koppeling of traploze automaten. Gerobotiseerde automaten zoals jij ze beschrijft gaan er meer en meer uit omdat dat echt waardeloze bakken zijn die bij sommige merken nogal storingsgevoelig zijn. Bij mijn weten is het trouwens enkel Citroën en heel misschien nog wat andere Franse en of flutmerken die dit gebruiken.


De olie van een automaat verversen kan op hogere km stand nooit kwaad ook al schrijft de constructeur dit niet voor.
' t is dus geen onzin he.
Je schrijft het zelf.

Wat olie betreft vergaat de viscositeit altijd. Dus vernieuwen.
Maar die zeef die verstopt geraakt zal niemand u aanwijzen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:48   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn vorige automaat heeft 500.000 km gedraai, Nooit nieuwe olie, nooit problemen.
Dat kan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 11:59   #17
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Versnellingsbak???
Olie???

Wat is me dat allemaal voor 20ste-eeuwse rommel
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 12:07   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Versnellingsbak???
Olie???

Wat is me dat allemaal voor 20ste-eeuwse rommel
Onderdelen van een auto.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 18:00   #19
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Een voorbeeldje : auto Audi A6 cross country met 4X4 werd door zonlief gebruikt voor joyriding. Hij was wat gaan rijden op bemodderd terrein. Alhoewel de motor niet in de toeren was gejaagd, was de temperatuur van de versnellingsbak olie tamelijk hoog opgelopen. Gevolg was een kapotte bak.

Heb hetzelfde verhaal gezien met het slepen van een te zware last.

Maar je moet mij niet geloven hoor.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 19:44   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Versnellingsbak???
Olie???

Wat is me dat allemaal voor 20ste-eeuwse rommel
Inderdaad.

Een electromotor is veel eleganter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be