Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2015, 08:21   #1
Leica
Schepen

Standaard 22-uren werkweek voor elke leerkracht in het middelbaar onderwijs

Dit is het voorstel van de topman van het katholiek onderwijs.
Als ik de jaloerse reacties lees in de media lijkt het alsof leerkrachten allemaal luie nietsnutten zijn. De meesten staren zich blind op die 22 uur van 50 minuten.
Naast de 22 uren zijn er ook nog vakvergaderingen, klassenraden, oudercontacten, vergaderingen i.f.v. kwaliteitszorg en ga zo maar door...
Een leerkracht werkt dus heus wel meer dan de 22 (les)uurtjes.
Eenmaal thuis gekomen, is het nog niet gedaan. Lessen voorbereiden, toetsen verbeteren, stageverslagen corrigeren, feedback op stageverslagen ingeven, cursussen bijwerken, evaluaties ingeven in het digitaal platform, mails van leerlingen beantwoorden, portfolio's van leerlingen bijhouden en corrigeren, leerlingendossiers up to date houden, studiebezoeken plannen en voorbereiden.
De tijd dat de leerkracht kon teren op zijn lessen van de voorgaande schooljaren, is al lang voorbij. Als je in het secundair les geeft, is de kans dat je 5 jaar hetzelfde vak en in dezelfde richting les kan geven klein.
Na bijvoorbeeld 3 jaar vak X gegeven te hebben in een TSO richting, mag je plots vak Y geven in een BSO richting.
Een doorsnee leerkracht werkt dus heus niet minder dan de gemiddelde werknemer. De cijfers van het OESO bevestigen dit ook.
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 09:57   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Plak daar eens een cijfer op, hoe vaak je aan het vergaderen bent buiten de lesuren.

Hoeveel uur/jaar bijvoorbeeld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 09:58   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Plak daar eens een cijfer op, hoe vaak je aan het vergaderen bent buiten de lesuren.

gij slecht karakter :o
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 11:06   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Tussen de middag gaan ze anderhalf uur vergaderen in het café met een broodje en wat Duvels/alcohol naar keuze.

Door de alcohol kunnen ze na de middag beter functioneren.
Oud 20 mei 2015, 11:50   #5
Leica
Schepen

Standaard

Wekelijks een stagevergadering van een 3-tal uren.
Maandelijks een klassenraad van 3-tal uren. Deze valt altijd buiten de lesuren. 's Avonds of op woensdagnamiddag (tiens, hebben die leerkrachten dan niet allemaal vrij op woensdagnamiddag?)
Vakgroepvergaderingen gaan niet wekelijks door maar wel op heel erg regelmatige basis. Dit is niet op café maar dikwijls in de leraarskamer tijdens onze middagpauzes.
Bespreking van de stage-opdracht met de studenten valt ook buiten de les-uren.
Nieuwe stageplaatsen gaan bezoeken valt buiten de lesuren. Nieuwe collega's introduceren op stageplaatsen valt buiten de lesuren.
Kortom, er valt heel wat buiten die zogenaamde '22 uurtjes'.
By the way, als je iets of wat op de hoogte bent van 'het onderwijs' zal je ook wel weten dat in bepaalde richtingen de praktijklessen in andere breuken dan 22 sten worden uitgedrukt. Met andere woorden doe je als praktijkleerkracht meer uren dan iemand die louter theorie geeft.
Je kan dus zeker niet veralgemenen.
Oud 20 mei 2015, 11:54   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leica Bekijk bericht
Wekelijks een stagevergadering van een 3-tal uren.
Maandelijks een klassenraad van 3-tal uren. Deze valt altijd buiten de lesuren. 's Avonds of op woensdagnamiddag
(tiens, hebben die leerkrachten dan niet allemaal vrij op woensdagnamiddag?)
Vakgroepvergaderingen gaan niet wekelijks door maar wel op heel erg regelmatige basis. Dit is niet op café maar dikwijls in de leraarskamer tijdens onze middagpauzes.
Bespreking van de stage-opdracht met de studenten valt ook buiten de les-uren.
Nieuwe stageplaatsen gaan bezoeken valt buiten de lesuren. Nieuwe collega's introduceren op stageplaatsen valt buiten de lesuren.
Kortom, er valt heel wat buiten die zogenaamde '22 uurtjes'.
By the way, als je iets of wat op de hoogte bent van 'het onderwijs' zal je ook wel weten dat in bepaalde richtingen de praktijklessen in andere breuken dan 22 sten worden uitgedrukt. Met andere woorden doe je als praktijkleerkracht meer uren dan iemand die louter theorie geeft.
Je kan dus zeker niet veralgemenen.
da's dus 4u per week ... de 50' ,ipv 60' zoals in de rest vd wereld, is daarmee geheel gecompenseerd.
Oud 20 mei 2015, 11:56   #7
Leica
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
da's dus 4u per week ... de 50' ,ipv 60' zoals in de rest vd wereld, is daarmee geheel gecompenseerd.
Zo mag je niet rekenen hé... Die vergaderingen worden wel degelijk in uren uitgedrukt en niet in lesuren.
Oud 20 mei 2015, 11:58   #8
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Er zijn veel meer beroepen die na hun 40 of 38 uur op de werkvloer daarna thuis ook nog moeten werken, bijstuderen en dergelijke.
Oud 20 mei 2015, 12:03   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo mag je niet rekenen hé... Die vergaderingen worden wel degelijk in uren uitgedrukt en niet in lesuren.
dat heb ik ook gedaan, en die (volle) vergaderuren komen alles samen dus overeen met de lesuren 20* 10' gemist ...
Oud 20 mei 2015, 12:04   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Er zijn veel meer beroepen die na hun 40 of 38 uur op de werkvloer daarna thuis ook nog moeten werken, bijstuderen en dergelijke.
idd

ik zou eens willen weten wie er in een KMO slechts 40u draait, en daarmee wegkomt ! ...

in de Antwerpse havenbedrijven zullen dat er ook al niet teveel zijn (op de lagere administratieve functies na mss)
Oud 20 mei 2015, 12:05   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht 22 uur aan 50 minuten is 18.33 uur + 4 uur vergadering per week is 22,33 uur. Dan heb je nog bij 18 uur per week over om te verbeteren... Precies alsof dat niet genoeg is.

Daarnaast heb je nog een exces aan vakantie om lessen voor te bereiden.

Straks ga je nog beweren dat leerkrachten overwerkt zijn. Pas op, ik ben er niet jaloers op hoor, ik zou nooit leerkracht willen zijn, maar beginnen zeveren dat je teveel moet werken is natuurlijk ook een brug te ver.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 12:05   #12
Leica
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dit is voor veel leerkrachten niet anders. Als je alle uurtjes optelt die je werkelijk voor schoolwerk bezig bent, kom je ruim over die 40 uren.
Veel mensen staren zich blind op die 22 uurtjes op school.
Thuis worden er ook heel wat uren gepresteerd.
Ik weet heel goed waarover ik praat en ik kan de vergelijking maken. Ik kom namelijk uit de privé. In de privé moest ik minder werken dan mijn job die ik nu heb.
Het verschil zit hem voornamelijk in de planning. Je hebt daar een bepaalde vrijheid in maar het werk moet hoe dan ook gedaan worden. Of dat nu thuis is of op de werkvloer maakt geen bal uit.
Oud 20 mei 2015, 12:06   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is voor veel leerkrachten niet anders. Als je alle uurtjes optelt die je werkelijk voor schoolwerk bezig bent, kom je ruim over die 40 uren.
Ik weet heel goed waarover ik praat en ik kan de vergelijking maken. Ik kom namelijk uit de privé. In de privé moest ik minder werken dan mijn job die ik nu heb.
Het verschil zit hem voornamelijk in de planning. Je hebt daar een bepaalde vrijheid in maar het werk moet hoe dan ook gedaan worden. Of dat nu thuis is of op de werkvloer maakt geen bal uit.
:O
Oud 20 mei 2015, 12:12   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
idd

maar waarom moeten die leerkrachten daar zowat elk jaar in komkommertijd over komen bleiten gelijk klein kinderen ?

doe toch gewoon uw job en vooral organiseer u wat beter. er bestaat ondertussen zoiets als een computer, die was 20 jaar geleden voor privé gebruik nog niet zo gangbaar ... als je die een beetje efficiënt inzet ... moet er tov 20 jaar geleden toch wel een tikkeltje van je administratieve overhead geautomatiseerd zijn, niet ? ... zucht ...
Oud 20 mei 2015, 12:13   #15
Leica
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zucht 22 uur aan 50 minuten
Denk je dat na een praktijkles van 50 minuten het leslokaal zichzelf terug in orde zet misschien? De leerlingen hebben inderdaad na 50 minuten gedaan maar de leerkracht niet hoor...

Citaat:
Daarnaast heb je nog een exces aan vakantie om lessen voor te bereiden.
Je zegt zelf dat een deel van onze vakantie kan gebruikt worden om lessen voor te bereiden. Dan is dit geen vakantie maar opnieuw werken hé... In hogescholen hebben ze allesbehalve 2 volle maanden zomervakantie. Dit is bij vele hogescholen ook beperkt tot 3 weken (voor het personeel hé!!). Berg die illusie van 2 maanden dus maar gerust op.

Citaat:
Straks ga je nog beweren dat leerkrachten overwerkt zijn. Pas op, ik ben er niet jaloers op hoor, ik zou nooit leerkracht willen zijn, maar beginnen zeveren dat je teveel moet werken is natuurlijk ook een brug te ver.
Dat heb ik ook nergens beweerd maar het tegendeel wordt door velen van jullie die niet in het vak staan wél gesuggereerd. Als het dan toch allemaal zo mooi is, moet je zeker en vast solliciteren. Er zijn zeker nog plaatsen.
Oud 20 mei 2015, 12:17   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd

maar waarom moeten die leerkrachten daar zowat elk jaar in komkommertijd over komen bleiten gelijk klein kinderen ?

doe toch gewoon uw job en vooral organiseer u wat beter. er bestaat ondertussen zoiets als een computer, die was 20 jaar geleden voor privé gebruik nog niet zo gangbaar ... als je die een beetje efficiënt inzet ... moet er tov 20 jaar geleden toch wel een tikkeltje van je administratieve overhead geautomatiseerd zijn, niet ? ... zucht ...
Misschien moeten we elke leerkracht maar een werkloze als hulpje meegeven, die kunnen dan de overwerkte leraar wat helpen met het werk dat de leraar niet aankan.
Oud 20 mei 2015, 12:18   #17
Leica
Schepen

Standaard

Citaat:
idd

Wij komen daar niet over bleiten. Ik klaagde vooral de jaloerse soms onbezonnen reacties aan.
Als ik hier jouw bovenstaande redenering volg, zou jij waarschijnlijk het type leerkracht zijn die na het schrijven van een cursus denkt dat het afgelopen is.
Zo werkt het niet. Cursussen moeten ook up to date gehouden worden. Als je de cursus wijzigt, moet ook de lesvoorbereiding wijzigen, de manier van evalueren wijzigen enz.
OK, je mag dan al één en ander geautomatiseerd hebben, toch blijft er veel werk als er wijzigingen moeten aangebracht worden.
Oud 20 mei 2015, 12:19   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Mijn vader heeft tot zijn 65 les gegeven (talen in hoger onderwijs, is intussen al jaren overleden), was ook vaak op op 'kantooruren' thuis, maar heel vaak bezig met verbeteren van huiswerken, taken en verhandelingen. Die kwam naast zijn 19(?) lesuren ook aan 40 met zijn bijkomend werk.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 20 mei 2015 om 12:20.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 12:21   #19
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

... bestaat al een topic over ...
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 12:30   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij komen daar niet over bleiten. Ik klaagde vooral de jaloerse soms onbezonnen reacties aan.
Als ik hier jouw bovenstaande redenering volg, zou jij waarschijnlijk het type leerkracht zijn die na het schrijven van een cursus denkt dat het afgelopen is.
Zo werkt het niet. Cursussen moeten ook up to date gehouden worden. Als je de cursus wijzigt, moet ook de lesvoorbereiding wijzigen, de manier van evalueren wijzigen enz.
OK, je mag dan al één en ander geautomatiseerd hebben, toch blijft er veel werk als er wijzigingen moeten aangebracht worden.
nu heb je het over bijblijven met de kennisevolutie in je eigen vakgebied ... wie moet dat in zijn job vandaag de dag niet doen mss ??

ik heb bovendien geen jaloerse reactie gegeven. ik heb je meteen bevestigd in t feit dat een LK die een beetje betrokken is ook 38 of 40 u werkt, zoals elke andere werknemer.

maar dat gemekker als daar eens een uurke bijkomt, echt, dat is weldegelijk onderwijs huisstijl zo stilletjes aan ...

nogmaals ik ken meer bedrijven waar men op zijn horloge kijkt wanneer iemand op t normale tijdstip vertrekt ipv het 'verwachtte' en bedrijfscultuur eigen overuurtje per dag niet presteert hoor ... en ja, da's 'vrijwillig' (lees zonder vergoeding en/of tijdscompensatie)

maakt dat mijn reactie jaloers ?? bij lange niet! ik zou ze niet willen uw job, ik zou zot worden van de structuur, de regelmaat en het gebrek aan persoonlijke flexibiliteit en groeimogelijkheden.

en echt, iemand die je absoluut niet kent na vijf zinnen in een 'type' mens trachten te duwen ??? ... wat is dat voor een karaktereigenschap ??
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be