Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2015, 22:21   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard tot 140 kmh-snelweg, waarom niet ?

Burgerinitiatief Zwitserland, gesteund door SVP (grootste politieke partij) en ACS= automobielclub CH ...:

http://www.nzz.ch/schweiz/tempo-140-...sen-1.18338496
http://marcoschlaepfer.ch/wordpress/...-der-autobahn/ met argumenten in woord en beeld.

Polen heeft ook algemene 140 kmh op de snelweg (sinds 1.1.2011, voordien 120 kmh ... http://fr.wikipedia.org/wiki/Limitat...sse_en_Pologne )

Laatst gewijzigd door Micele : 7 mei 2015 om 22:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 23:14   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Exclamation Waarom wel ??

Kijk eens aan , eerst 130 ok , en nu 140 , of .... hoezo ??
Ik vind 120 meer dan zat , wie nu te snel rijdt ,
daar verdient de regering goed aan !!

Snel rijden kan iedereen !!
Hard rijden is geen kunst , maar geen ongelukken hebben is een kunst !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 7 mei 2015 om 23:15. Reden: Waarom wel ??
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 05:30   #3
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik zou dit niet steunen omdat het verschil in snelheid tussen het normale en het zware verkeer op die manier nog groter wordt. Bij inhaalmanoeuvres. Van deze laatste zie je nu al dat er nogal wat stevig in de remmen moeten.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 06:55   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelfs voor een verlaging naar 110 per uur.
En bij regenweer naar 100.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 08:00   #5
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Gewoon 100 op de snelwegen en maximum 70 op de andere wegen, bebouwde kom 40 en meer moet dat niet zijn.
Als toegeving aan de maniakken bv. Vanaf 21.00 uur tot 05.00 uur ongelimiteerde snelheid op linker baanvak van onze autosnelwegen.
Oud 8 mei 2015, 08:01   #6
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Burgerinitiatief Zwitserland, gesteund door SVP (grootste politieke partij) en ACS= automobielclub CH ...:

http://marcoschlaepfer.ch/wordpress/...-der-autobahn/ met argumenten in woord en beeld.

Polen heeft ook algemene 140 kmh op de snelweg (sinds 1.1.2011, voordien 120 kmh ... http://fr.wikipedia.org/wiki/Limitat...sse_en_Pologne )
Ik zou het initiatief onvoorwaardelijk steunen, maar zie wel liever een systeem van dynamische snelheidsborden.

Bijvoorbeeld in de spits dat men de max snelheid verlaagt tot 100 kmh (op de stukken waar er ook écht file is !!!) en 's middags dan terug hoger tot 140 kmh inderdaad.
Ik vind zelfs persoonlijk dat de Vmax op doodse tijdstippen nog hoger mag op bepaalde stukken snelweg tot bijvoorbeeld 160 kmh.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik vind 120 meer dan zat , wie nu te snel rijdt ,
daar verdient de regering goed aan !!

Snel rijden kan iedereen !!
Hard rijden is geen kunst , maar geen ongelukken hebben is een kunst !!
Ik vind 120 op de snelweg eerder aan de trage kant
Snel rijden is inderdaad niet moeilijk, gas indrukken en stuur rechthouden. Autorijden in het algemeen is echter wel moeilijk. Men moet dringend de rijopleiding verbeteren zodat meer mensen een beter besef hebben van autorijden.
Ik zie dagelijks mensen die het vertikken om hun spiegels te gebruiken, richtingaanwijzers te gebruiken, op het middenbaanvak of linkerbaanvak blijven plakken tegen 110 kmh, .... Blijkbaar is het zelfs zo erg dat men in Deurne al protest aantekent tegen achteruit parkeren in een straat omdat dit te moeilijk is.

Ongelukken hebben heeft dan ook niets te maken met de snelheid, maar enkel en alleen met de capaciteiten van de betrokken chauffeurs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Ik zou dit niet steunen omdat het verschil in snelheid tussen het normale en het zware verkeer op die manier nog groter wordt. Bij inhaalmanoeuvres. Van deze laatste zie je nu al dat er nogal wat stevig in de remmen moeten.
Het enigste wat moet gebeuren is een mentaliteitswijziging.
Ik heb al veel in Duitsland gereden, ook op snelwegen met maar 2 baanvakken waar er geen snelheidslimiet is. Ik cruise dan tussen de 160 �* 200 kmh indien mogelijk. Indien ik een colonne vrachtwagens nader, los ik mijn gas ver op voorhand, waardoor mijn snelheid al lager is tegen ik bij deze vrachtwagens ben. Wanneer er dan eentje aanstalten maakt om voorbij te steken, kan ik nog op tijd bijremmen. Nooit plezant om van 180 naar 90 af te remmen, maar het is mogelijks mits elke chauffeur beter leert rijden, meer aandacht geeft aan het verkeer enzovoort, meer rekening houdt met anderen op de baan, ....
Hier in België moeten we zo hard in de remmen, omdat de gemiddelde Belgische chauffeur het woord 'anticipatie' niet begrijpt, laat staan toepast in het dagelijkse verkeer!
Verder wordt hier ook zo strikt gecontroleerd op bijvoorbeeld snelheid, dat men snel gefrustreerd raakt, wanneer men ziet dat een vrachtwagen wilt voorbijsteken, gaat men nog snel proberen deze zelf eerst voorbij te zijn. In Duitsland is dat niet nodig, want je weet dat je de verloren tijd zo terug kunt inhalen na de vrachtwagen.

Citaat:

.
Ik ben voor het afnemen van het rijbewijs van mensen die blijkbaar bang hebben om een fatsoenlijke snelheid te rijden op de snelweg. Indien ze dit niet willen afgeven, moeten ze maar van de snelweg blijven.
Een snelweg moet een SNELweg blijven. Slakken ga je maar op de gewestwegen doen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 08:09   #7
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Ik zou het initiatief onvoorwaardelijk steunen, maar zie wel liever een systeem van dynamische snelheidsborden.

Bijvoorbeeld in de spits dat men de max snelheid verlaagt tot 100 kmh (op de stukken waar er ook écht file is !!!) en 's middags dan terug hoger tot 140 kmh inderdaad.
Ik vind zelfs persoonlijk dat de Vmax op doodse tijdstippen nog hoger mag op bepaalde stukken snelweg tot bijvoorbeeld 160 kmh.

Ik vind 120 op de snelweg eerder aan de trage kant
Snel rijden is inderdaad niet moeilijk, gas indrukken en stuur rechthouden. Autorijden in het algemeen is echter wel moeilijk. Men moet dringend de rijopleiding verbeteren zodat meer mensen een beter besef hebben van autorijden.
Ik zie dagelijks mensen die het vertikken om hun spiegels te gebruiken, richtingaanwijzers te gebruiken, op het middenbaanvak of linkerbaanvak blijven plakken tegen 110 kmh, .... Blijkbaar is het zelfs zo erg dat men in Deurne al protest aantekent tegen achteruit parkeren in een straat omdat dit te moeilijk is.

Ongelukken hebben heeft dan ook niets te maken met de snelheid, maar enkel en alleen met de capaciteiten van de betrokken chauffeurs.

Ik heb al veel in Duitsland gereden, ook op snelwegen met maar 2 baanvakken waar er geen snelheidslimiet is. Ik cruise dan tussen de 160 �* 200 kmh indien mogelijk. Indien ik een colonne vrachtwagens nader, los ik mijn gas ver op voorhand, waardoor mijn snelheid al lager is tegen ik bij deze vrachtwagens ben. Wanneer er dan eentje aanstalten maakt om voorbij te steken, kan ik nog op tijd bijremmen. Nooit plezant om van 180 naar 90 af te remmen, maar het is mogelijks mits elke chauffeur beter leert rijden, meer aandacht geeft aan het verkeer enzovoort, meer rekening houdt met anderen op de baan, ....
Hier in België moeten we zo hard in de remmen, omdat de gemiddelde Belgische chauffeur het woord 'anticipatie' niet begrijpt, laat staan toepast in het dagelijkse verkeer!
Verder wordt hier ook zo strikt gecontroleerd op bijvoorbeeld snelheid, dat men snel gefrustreerd raakt, wanneer men ziet dat een vrachtwagen wilt voorbijsteken, gaat men nog snel proberen deze zelf eerst voorbij te zijn. In Duitsland is dat niet nodig, want je weet dat je de verloren tijd zo terug kunt inhalen na de vrachtwagen.

Ik ben voor het afnemen van het rijbewijs van mensen die blijkbaar bang hebben om een fatsoenlijke snelheid te rijden op de snelweg. Indien ze dit niet willen afgeven, moeten ze maar van de snelweg blijven.
Een snelweg moet een SNELweg blijven. Slakken ga je maar op de gewestwegen doen.
Ik ben voor het afnemen van het rijbewijs van mensen zoals u die blijkbaar bang hebben om een fatsoenlijke snelheid te rijden op de snelweg.
Ik heb nml. geen behoeft om na een daguitstapje met vrouw en kinderen tussen een hoop onverantwoorde maniakken te rijden op de terugweg.
En een SNELweg is echt niet een weg ontworpen om snel te rijden, een snelweg is bedoeld om zich zonder rode lichten en door dorpskommen of steden te moeten rijden van punt A naar punt B te begeven op een snellere en veilige manier.
Oud 8 mei 2015, 08:25   #8
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik ben voor het afnemen van het rijbewijs van mensen zoals u die blijkbaar bang hebben om een fatsoenlijke snelheid te rijden op de snelweg.
Ik heb nml. geen behoeft om na een daguitstapje met vrouw en kinderen tussen een hoop onverantwoorde maniakken te rijden op de terugweg.
En een SNELweg is echt niet een weg ontworpen om snel te rijden, een snelweg is bedoeld om zich zonder rode lichten en door dorpskommen of steden te moeten rijden van punt A naar punt B te begeven op een snellere en veilige manier.
Ik heb ook geen behoefte om te rijden tussen mensen die denken dat ze veilig zijn wanneer ze traag rijden!

Dit is namelijk de grootste leugen die het BIVV ons heeft wijsgemaakt de laatste jaren: "Wanneer je traag rijdt, ben je een goede en veilige chauffeur"

Ik verwacht niet dat je dit meteen inziet na jarenlange indoctrinatie, maar bij veilig rijden komen veel meer aspecten kijken dan enkel de snelheid waarmee men zich verplaatst. Wanneer men dit niet inziet, is men pas een gevaar op de baan!

Laatst gewijzigd door SanderK : 8 mei 2015 om 08:26.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 08:40   #9
Bartjeuh
Banneling

Standaard

110, 120, 130 of nog meer? I don't care, als we maar vroeg of laat eens Europees uniformiseren. En dan lijkt het me eerder in de richting 130 te zullen gaan, dan een andere snelheid, gezien de "invloed" van landen als Frankrijk, Italië, Denemarken, Nederland, Spanje, enz...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 08:44   #10
Hoomer

Standaard

Citaat:
Ik heb ook geen behoefte om te rijden tussen mensen die denken dat ze veilig zijn wanneer ze traag rijden!

Dit is namelijk de grootste leugen die het BIVV ons heeft wijsgemaakt de laatste jaren: "Wanneer je traag rijdt, ben je een goede en veilige chauffeur"

Ik verwacht niet dat je dit meteen inziet na jarenlange indoctrinatie, maar bij veilig rijden komen veel meer aspecten kijken dan enkel de snelheid waarmee men zich verplaatst. Wanneer men dit niet inziet, is men pas een gevaar op de baan!
Stel nu dat iedereen zo tussen de 160 en 200 per uur moest rijden, heeft u enig idee wat dat zou zijn? Een banaal ongeval zou telkens uitmonden in een grandioze kettingbotsing met heel veel brandende wagens en doden, zwaargewonden etc. Heeft u een idee van uw remafstand tegen 160 km per uur?
Ik denk dat u nog heel jong bent.
Oud 8 mei 2015, 09:04   #11
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat. Maar die mentaliteit is er nu dus nog niet en het lijkt me dus absoluut niet aangewezen om in de tussentijd het gevaar te verhogen door de toegelaten maximumsnelheid te verhogen. Eerst mentaliteitswijziging realiseren, dan pas aanpassing van de snelheid.

Laatst gewijzigd door babel : 8 mei 2015 om 09:04.
Oud 8 mei 2015, 09:12   #12
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

²
Oud 8 mei 2015, 09:35   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Goed initiatief!
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 09:39   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
De "close calls" die ik heb op de snelweg zijn niet de "maniakken" die aan 160 voorbijrazen. Het zijn wel de brave relaxte chauffeurs die zich aan de limieten houden maar wel vlak voor je neus, liefst nog zonder te pinken en zonder de spiegels te gebruiken (of zonder de dode hoek te checken), naar je rijvak veranderen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 8 mei 2015, 09:43   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat. Maar die mentaliteit is er nu dus nog niet en het lijkt me dus absoluut niet aangewezen om in de tussentijd het gevaar te verhogen door de toegelaten maximumsnelheid te verhogen. Eerst mentaliteitswijziging realiseren, dan pas aanpassing van de snelheid.
Die mentaliteit zal niet veranderen als je de regels niet aanpast. Het zijn immers voor een groot deel de regels die tot die mentaliteit leiden. Wanneer de regels het de chauffeur almaar moeilijker maken om nog ergens te geraken, dan zal diezelfde chauffeur almaar meer manieren zoeken om de kantjes eraf te rijden en tijd goed te maken. Zet bvb het land vol met (slecht afgestelde) rode lichten en je moet niet verbaasd zijn dat steeds meer mensen nog snel door het oranje vlammen.
Oud 8 mei 2015, 09:56   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is helemaal niks mis met een groter snelheidsverschil integendeel, snelheidsverschillen zijn evident, en op de snelweg -een eenrichtingsweg- zijn die de laagste van alle wegen. Denk na aub.
Oud 8 mei 2015, 10:01   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2

Idem, dynamische V-borden - + nodige informatie waarom - bij het naderen van strukturele knelpunten of agglomeraties (meestal-milieu-Vmax), verder een aanbevolen snelheid van economische 130-140, een degelijke snelweg heeft helemaal geen strakke limiet nodig, de verkeersdrukte regelt namelijk de gereden snelheden zelf op een eenrichtingsweg waar men niet af mag en niet mag keren.
Verder houden de nog snellere bestuurders +160 kmh (10-15 %?) de (veel) tragere bestuurders alert, om te vermijden dat ze wegdromen bij het bezichtigen van het soms mooie landschap, of de "zichtvervuiling" langs de industrie-snelweg...

Uhm aan bepaalde forummers een max-snelheid of aanbevolen snelheid legt niemand de verplichting op langzamer te rijden, op voorwaarde dat men de véél belangrijkere verkeersregels respecteert als dat prutsje fietsnelheidsverschil min of meer. Men gaat er echt niet van dood als men eens wat sneller en duidelijker ingehaald wordt, integendeel het is veel minder saai en houdt je alerter als plakkend kollonetjesrijden in mekaars dode hoek en slaapverwekkend afwisselend tráag inhalen...

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 10:17.
Oud 8 mei 2015, 10:28   #18
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Er is helemaal niks mis met een groter snelheidsverschil integendeel, snelheidsverschillen zijn evident, en op de snelweg -een eenrichtingsweg- zijn die de laagste van alle wegen. Denk na aub.
Maar het snelheidsverschil moet wel worden ingeschat ahv spiegels, dit in tegenstelling tot tweerichtingsverkeer. Ik denk na, daarom ben ik het niet eens met dit voorstel.
Oud 8 mei 2015, 10:30   #19
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Bijvoorbeeld:
deze Nederlands publicatie
Oud 8 mei 2015, 10:31   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moogt blijven 110 rijden -ook trager- ook bij een limiet van 140 kmh, in D rijden ze ook dikwijls 110 bij droge autobahn op de rechterrijstrook.

Citaat:
Regenweer ? Definitie ?
even denken...
En bij sneeuw ? en bij ijzel (of kans op) ? En bij beide ? En bij natte sneeuw en bij sterke zijwind met felle regen en enkel fel opspattend water (en het regent niet meer) en bij aquaplanung en bij slechtafvoerend water -dus diepe plassen aan de snelwegrand ? Dit alles nog eens bij goede banden, onaangepaste banden, bijna versleten banden..., en dubbel-dubbel naargelang staat voertuig en lading...

Soit 100 kmh kan goed en wel 20 kmh teveel zijn bij aquaplanungsgevaar## (hangt af van de staat van de banden)... ken je dit bord dan niet:

http://www.autobild.de/bilder/die-wi...780.html#bild6

, een limiet bij "slecht weer" is gewoon dwaas, daarvoor bestaat al sinds 1975 specifiek artikel 10.1.1°
Citaat:
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2015 om 10:39.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be