Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2015, 10:13   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Grondwettelijk Hof vernietigt wet over bijhouden elektronische communicatiegegevens

Wat de politiek niet kon of durfde terugdraaien heeft het grondwettelijk hof gedaan, de dataretentiewetgeving is niet meer, en dat is goed nieuws!

Citaat:
Het Grondwettelijk Hof heeft de dataretentiewet van 30 juli 2013 vernietigd. Dat is de wet die bepaalde dat de telefonische en elektronische communicatiegegevens een jaar moeten worden bijgehouden voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Volgens het Hof is dat in strijd met het principe van gelijkheid, non-discriminatie en het recht op respect an het privéleven.
Er staan er al enkelen te roepen dat ze nu geen pedofielen en terroristen meer gaan kunnen pakken (wat leugen zijn btw), maar ik vind dit het beste nieuws van dit jaar tot nu toe (als ze nu nog TTIP kunnen kelderen....)

http://www.knack.be/nieuws/belgie/gr...al-578025.html
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 11:51   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat de politiek niet kon of durfde terugdraaien heeft het grondwettelijk hof gedaan, de dataretentiewetgeving is niet meer, en dat is goed nieuws!

Er staan er al enkelen te roepen dat ze nu geen pedofielen en terroristen meer gaan kunnen pakken (wat leugen zijn btw), maar ik vind dit het beste nieuws van dit jaar tot nu toe (als ze nu nog TTIP kunnen kelderen....)

Ik begrijp in de eerste plaats niet dat mensen gevoelige informatie - zij het crimineel of niet - langs de telefoon doorgeven.

Dan vraag je er toch achter?
Oud 12 juni 2015, 12:44   #3
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik begrijp in de eerste plaats niet dat mensen gevoelige informatie - zij het crimineel of niet - langs de telefoon doorgeven.

Met de post komt dat niet aan.
Oud 12 juni 2015, 13:02   #4
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Een drugsdealer kan niet met zijn klanten afspreken via postduif he...
Oud 12 juni 2015, 13:50   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht

Als ik mij dat goed herinner ging dat enkel over met wie je berichten hebt uitgewisseld en niet over de inhoud van die berichten.
Wie kan daar wat op tegen hebben behalve mensen die iets mispeuterd hebben?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 15:38   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik mij dat goed herinner ging dat enkel over met wie je berichten hebt uitgewisseld en niet over de inhoud van die berichten.
Dat is de klassieke redenering : geef je vrijheid op, geef de overheid ongebreidelde macht, als je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen.

Geen mijn portie maar aan den hond...

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 20:42   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat privacy verkeerd begrepen wordt. Te klassiek begrepen wordt.

Mijn arts, mijn kruidenier, mijn grootwarenhuis, mijn buren, mijn sportclub, mijn stamcafé-uitbater, de onderwijzenden van mijn kinderen destijds, mijn bankier en zijn personeel .... iedereen weet een heel pak zaken over mij.
Maar dat op zich is geen bedreiging.

Indien zij die weetjes of wetenschappen over mij misbruiken, dan loopt het mis.

Ge kunt daar natuurlijk verhaaltjes over het verleden over verzinnen, en daar dan voor de rest van de eeuwigheid paranoide van gaan worden.
Zo van: als men niet weet dat jij Jood zijt, dan kan men jou niet oppakken om via Mechelen naar elders gevoerd te worden.

Djiezes, we zijn 2015. We zijn mondiger geworden, de machtshebbers kunnen maar zeer beperkt met onze teelballen spelen.
Als ze het wat teveel riskeren, dan houden we eens een zwarte zondag.

Ik ben ferm tevreden, telkens als ik lees dat een crimineel of terrorist tegen de lamp gelopen is.
Vandaag nog gelezen dat een drugstraffikant van groot kaliber, een Nigeriaan geloof ik, zich laten vangen heeft in de USA, op vraag van belziekske, zodat hij nu uitgeleverd kan worden. Ik veronderstel dat dat moeilijk zou gaan, zonder van die foefkes als telefoonafluistering. Een vergrootglas van detective Van Zwam volstaat daarvoor niet.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 20:53   #8
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat privacy verkeerd begrepen wordt. Te klassiek begrepen wordt.
....een mens kan daar alleen maar uit begrijpen dat jij dat verkeerd begrijpt

Citaat:
Mijn arts, mijn kruidenier, mijn grootwarenhuis, mijn buren, mijn sportclub, mijn stamcafé-uitbater, de onderwijzenden van mijn kinderen destijds, mijn bankier en zijn personeel .... iedereen weet een heel pak zaken over mij.
Maar dat op zich is geen bedreiging.

Indien zij die weetjes of wetenschappen over mij misbruiken, dan loopt het mis.
privacyschendig = misbruik
Wat versta je daar in feite niet van ?

Citaat:
Ge kunt daar natuurlijk verhaaltjes over het verleden over verzinnen, en daar dan voor de rest van de eeuwigheid paranoide van gaan worden.
Zo van: als men niet weet dat jij Jood zijt, dan kan men jou niet oppakken om via Mechelen naar elders gevoerd te worden.

Djiezes, we zijn 2015. We zijn mondiger geworden, de machtshebbers kunnen maar zeer beperkt met onze teelballen spelen.
Als ze het wat teveel riskeren, dan houden we eens een zwarte zondag.
wauw we zijn 2015

Citaat:
Ik ben ferm tevreden, telkens als ik lees dat een crimineel of terrorist tegen de lamp gelopen is.
Vandaag nog gelezen dat een drugstraffikant van groot kaliber, een Nigeriaan geloof ik, zich laten vangen heeft in de USA, op vraag van belziekske, zodat hij nu uitgeleverd kan worden. Ik veronderstel dat dat moeilijk zou gaan, zonder van die foefkes als telefoonafluistering. Een vergrootglas van detective Van Zwam volstaat daarvoor niet.
en uit wat leid jij dan af dat dat nu niet meer of minder zou kunnen ?

Laatst gewijzigd door praha : 12 juni 2015 om 20:56.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2015, 22:01   #9
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je zou verschieten hoeveel je van iemand te weten kunt komen met enkel die 'metadata'.

Link is in't Engels, vond geen Nederlandstalige versie, maar als je engels vlot genoeg is is het zeer leerzaam:
http://www.businessinsider.com/what-...ta-2013-7?IR=T
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 12 juni 2015 om 22:01.
Oud 12 juni 2015, 22:05   #10
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is nog geen enkele terrorist opgepakt geweest dank zij deze data. Niet in België, niet elders.

Citaat:
Vandaag nog gelezen dat een drugstraffikant van groot kaliber, een Nigeriaan geloof ik, zich laten vangen heeft in de USA, op vraag van belziekske, zodat hij nu uitgeleverd kan worden. Ik veronderstel dat dat moeilijk zou gaan, zonder van die foefkes als telefoonafluistering. Een vergrootglas van detective Van Zwam volstaat daarvoor niet..
Die is gepakt zonder data van die dataretentiewetgeving. En zelfs zonder die wetgeving is er niets die verhinderd dat een rechter een bevel heeft om van een verdachte die data te loggen en te bekomen. Het punt is net dat men dit in bulk doet zonder rechterlijk overzicht en daar zit'm het probleem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be