![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het Engels zeggen ze civil servant.
Hier bij ons dienen ze maar al te vaak enkel de partij. En sommigen zijn dan zolang aan de macht, dat ze niet eens meer beseffen dat ze verkeerd bezig zijn. Topambtenaar breekt met Vlaamse regering http://www.standaard.be/cnt/dmf20150806_01808082 Citaat:
‘Ik zou tegen het einde van de legislatuur 20 procent moeten besparen op de personeelskosten ten opzichte van 2009. De kracht van de verandering ! De verstandhouding met mijn minister Muyters (N-VA) was steeds correct Nooit zo'n eerlijke verhouding opgemerkt tussen ministers en hoge ambtenaren die beiden tot de oude machtspartijen behoren ! de overheid steeds verder terug te dringen uit de economie. Teveel sos en te weinig democraat ... .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanaf 1 dec. een nieuwe maat om mee te kaarten? Het is U gegund.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle, ik hoor Henrikus Trollevikus al komen.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het was door een politieke benoeming dat hij zijn postje heeft gekregen, ik hoop dat zijn opvolger geen politieke benoeming wordt.
Aan deze regering om te tonen dat ze het menen met het stoppen van het droppen van vriendjes op hoge plaatsen in de ambtenarij. Dit is trouwens niet te vergelijken met benoemingen in beleidsfuncties zoals de raad van bestuur van de Lijn of de VDAB. Dat zijn functies die het beleid van de regering moeten opvolgen, mee sturen, een politieke kleur is niet abnormaal daar. Dat zijn ook veel meer tijdelijke functies. Hier gaat het over een (top)ambtenaar die het regeerbeleid gewoon moet uitvoeren, ongeacht welke kleur dat de regering heeft. De kleur van de ambtenaar maakt niet uit.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar je hebt volledig gelijk dat in deze functie neutraliteit ideaal zou zijn.
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de ambtenarij is iets anders. N-VA heeft trouwens al het goede voorbeeld gegeven, de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen heeft ook geen kleur.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NVA zal zeker iemand vanuit het eigen adressenboekje voordragen voor deze functie. Niet-politieke benoemingen op dat niveau zijn een illusie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 7 augustus 2015 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ervaring heeft mij geleerd dat de vertrouwensrelatie tussen een minister en zijn topambtenaren vooral een kwestie van personen is. Behalve met één minister hebben wij steeds heel goed samengewerkt, al waren de partijen (en soms de taalrol) verschillend. En als bij toeval kon niemand met die bewuste minister werken, ook de topambtenaren met hetzelfde etiket niet. Het is enkel wanneer er politieke spelletjes gespeeld worden in administratieve dossiers, dat de link topambtenarij - minister belangrijk wordt. Want de minister gaat dan inderdaad zaken doen en vertellen je niet deugen en soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn. Partijsoldaatjes binnen de administratie zijn dan heel nuttig om de interne kritiek de mond te snoeren. Maar zelfs dan heb ik het, vanuit mijn departement althans, nooit geweten dat er 'gelekt' werd. Of, jawel, een keer, jaren geleden. De meeste topambtenaren die ik ken maken dan ook heel duidelijk een verschil tussen hun partij, en hun functie. Kortom, in zoverre het gaat om de meest bekwame mensen, is een politieke kaart eigenlijk geen issue.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van Melkebeke,... Enkel een sos kan zo'n naam hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Een gok, velen laten zich vangen.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Die neutraliteit is dubieus, sowieso gekleurd door de regeringsverklaring. Neutraliteit krijgt hierdoor iets van schizofrenie, om de zoveel tijd moet je immers van kleur veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist niet, wie neutraal is, blijft ook neutraal. In Nederland kan het wel: waar we hier met voortdurende wisselende kabinetten hebben bijvoorbeeld, hebben ze daar vaste ambtenaren die moeiteloos de overgang van de ene naar de andere minister maken, ongeacht de politieke kleur.
|
![]() |
![]() |