Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2015, 16:34   #1
Klein Licht
Minister-President

Standaard Dief steelt zijn laatste fiets

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ief-dood.dhtml

Gepaste straf?

Wat mij betreft heb ik weinig problemen met het serieus aflappen van iemand die mijn gerief pikt. Permanente schade zoals het nemen van een oog kan nog net, maar dood vind ik erover.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 16:42   #2
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Karma kan een bitch zijn.
Oud 10 november 2015, 16:51   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Schandalig dat ze de rechtmatige eigenaar van die fiets willen vervolgen.
Oud 10 november 2015, 17:02   #4
Leica
Schepen

Standaard

Mocht hij met zijn pollekes van een ander zijn gerief gebleven zijn, was hij nu niet de pineut. Als je in een land leeft waar je als burger nog amper geholpen wordt bij dergelijke fratsen, krijg je zulke reacties. Ik vind het een verstaanbare reactie. De eigenaar van de fiets zal wellicht ook niet de bedoeling gehad hebben om iemand dood te slaan. Je moet maar ergens op een verkeerde plaats iemand een tik geven en het kan voorbij zijn.
De dief nam het risico maar heeft verloren...
Leica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 17:32   #5
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Als Marokkanen uit Borgerhout of van ergens anders van andermans gerief afbleven dan zouden ze geen pak slaag krijgen. Dat hij hem doodgeslagen heeft was zeker niet de bedoeling maar zou ik met een Amerikaanse term willen benoemen. Nevenschade. Ik ga toch geen bloemen leggen in zijn straat hoe triest het ook mag zijn voor zijn familie. Voor mijn part vind ik het goed dat slachtoffers van overvallen allerhande zich hoe langer hoe vaker verdedigen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 17:39   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Een smerige dief krijgt nu eens direct zijn verdiende loon maar wees er maar zeker van dat ze die eigenaar van die fiets voor onvrijwillige doodslag voor het gerecht zullen brengen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 18:34   #7
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een smerige dief krijgt nu eens direct zijn verdiende loon maar wees er maar zeker van dat ze die eigenaar van die fiets voor onvrijwillige doodslag voor het gerecht zullen brengen.
Hangt ervan af hé

als dief slecht valt en sterft, tant pis
als hij wordt vastgebonden en meedogenloos de schedel wordt ingeslagen of met een bosmaaier bewerkt werd, lijkt me evident dat dit een tik erger is als een fietsdiefstal
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 19:09   #8
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Hangt ervan af hé

als dief slecht valt en sterft, tant pis
als hij wordt vastgebonden en meedogenloos de schedel wordt ingeslagen of met een bosmaaier bewerkt werd, lijkt me evident dat dit een tik erger is als een fietsdiefstal
Inderdaad een ongeluk is gauw gebeurd.
Oud 10 november 2015, 19:53   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Zoiets nav paardendiefstal ?
Citaat:

Oregon cowboys circa 1900 dramatizing the fate of a horse thief
https://en.wikipedia.org/wiki/Horse_theft
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 20:32   #10
djoebidoebidoe
Gouverneur

Standaard

Citaat:
stelen = doodstraf? Mooi is dat!!!
En wie is er hier smerig? de eigenaar van de fiets had smerig rastahaar.
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 21:19   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Hoe weet gij dat rastahaar smerig is? Dief had zijn pollekes maar moeten thuis houden. Gij moet eens in Borgerocco maar eens iets pikken van de marokkanen, zien hoever ge gaat komen.
Dus de dief heeft zijn verdiende straf.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 06:06   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Het gaat niet over "gepaste strafmaat" maar eerder over "stelen = sociale contractbreuk" en dus vogelvrij. Hij had er met een blauw oog kunnen van af komen ook, maar deze keer is 'em dood.
Oud 11 november 2015, 06:22   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het enige probleem ik zie indien de doodslager niet vervolgd wordt, is dat idioten kunnen gaan beweren dat de persoon die ze doodsloegen iets gestolen had van hen.
Oud 11 november 2015, 06:30   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het enige probleem ik zie indien de doodslager niet vervolgd wordt, is dat idioten kunnen gaan beweren dat de persoon die ze doodsloegen iets gestolen had van hen.
Dat is wel juist. Er moet een proces komen, maar indien diefstal of gelijk welke andere vorm van "sociale contractbreuk" bewezen is geacht, zou de dader vrijuit moeten gaan.
Oud 11 november 2015, 06:41   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Nee, stelen is een pak slaag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 08:48   #16
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wel juist. Er moet een proces komen, maar indien diefstal of gelijk welke andere vorm van "sociale contractbreuk" bewezen is geacht, zou de dader vrijuit moeten gaan.
Ik hoop dat er zelfs in jouw ultraliberale wereldvisie een notie van reciprociteit is? Dat er geen rechtspraak meer is hier, is wel duidelijk.
Maar de dood is toch lichtjes overdreven voor het stelen van een fiets zou ik denken. Ik dacht eerder aan een zwaar pak rammel of een paar maanden servitude aan de eigenaar van de fiets?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 november 2015 om 08:49.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 09:03   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik hoop dat er zelfs in jouw ultraliberale wereldvisie een notie van reciprociteit is? Dat er geen rechtspraak meer is hier, is wel duidelijk.
Maar de dood is toch lichtjes overdreven voor het stelen van een fiets zou ik denken. Ik dacht eerder aan een zwaar pak rammel of een paar maanden servitude aan de eigenaar van de fiets?
Die is er juist ! Mijn punt is eerder het volgende. De "normale" toestand is de totaal anarchistische toestand, waar ook elke vorm van geweld vrij is. De wereld van het recht van de sterkste (waar we niet onderuit kunnen). Het is de basis van het positief recht: de sterkste (= de staat) bepaalt de wetten, en ramt die door de strot van de minder sterke.

Het is aangenamer, beter, nuttiger, economisch interessanter, en noem maar op, om een mutuele afspraak te maken waarbij natuurrechten gerespecteerd worden, waaronder geweldloosheid. Dat is een sociaal contract. Dat wordt je opgedrongen, maar je hebt daar als anarchist niks aan te zeggen, want het opdringen zelf is een deel van de anarchistische "rechten".

Als gij als anarchist zegt "alles mag, ook geweld, afpersing en dwingelandij dus", wel dan is het libertaire antwoord daarop: "awel, ik kom U natuurrechten door uw strot rammen, en volgens U is dat mijn goed recht"

Maar we kunnen de anarchist wat tegemoet komen, en zeggen dat als hij de natuurrechten niet respecteert, hij gewoon buiten dat sociaal contract valt. Noem het "contractbreuk", of noem het "het contract niet aanvaarden", ma foi, dat maakt geen verschil. Door een inbreuk op de natuurrechten van anderen te plegen, heb je je buiten het sociale contract geplaatst dat aan U ook natuurrechten, en hun bescherming, toekende. Je valt er dus buiten, en je hebt de bescherming ervan niet meer.

Iemand anders (het slachtoffer van uw daden) is dus niet meer gebonden aan het respect van UW natuurrechten, want ge hebt zelf dat contract opgegeven. Wat U betreft, heeft hij dus zijn "anarchistische rechten" tegenover U, en mag U dus verrot slaan, doden, folteren, bestelen, in stukken kappen, wat ge maar wilt - alles wat ge moogt onder "anarchistisch recht".

De enige vraag die we ons kunnen stellen, is of er aparte sociale contracten bestaan voor de verschillende natuurrechten, of enkel maar 1. Ik ga uit van dat laatste. Dat wil zeggen dat als gij mij besteelt, ik U niet alleen ook mag bestelen, maar U ook folteren, afmaken, e.d., want het is een package deal. Je kan opwerpen dat het enige dat je gedaan hebt, is het contract verbroken qua eigendomsrecht, maar niet qua persoonlijke integriteit, en daar zijn we nog steeds door gebonden. Mijns inziens zijn natuurrechten een geheel, en niet compartimenteerbaar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 november 2015 om 09:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 10:51   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Hij (de dief) heeft het zelf gezocht daar je met uw poten van iemand anders eigendom moet afblijven.

Dat hij er het leven bij ingeschoten is, weer wat anders natuurlijk en dat de 'kloppen uitdeler' daar nog aardig wat miserie gaat met krijgen dat staat als een paal boven water.

Voorgeschiedenis? Voorbedachte rade? Ongelukkig gevallen ...
Oud 11 november 2015, 11:27   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De dood voor het stelen van een fiets? Is dat volgens u zijn verdiende loon?
Gaat richting het niveau van moslims die ook de dood eisen voor het niet geloven in...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:42   #20
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ief-dood.dhtml

Gepaste straf?

Wat mij betreft heb ik weinig problemen met het serieus aflappen van iemand die mijn gerief pikt. Permanente schade zoals het nemen van een oog kan nog net, maar dood vind ik erover.
Nee. Iemand dood slaan omwille van een fiets is een misdrijf, en geen " gepaste straf".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be