Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2016, 19:37   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard TreinTramBus,prijsstijging NMBS is onaanvaardbaar bij dit kwaliteitsniveau.

De NMBS mag de komende vier jaar de prijzen laten stijgen, blijkt uit het ontwerp van het beheerscontract dat De Morgen kon inkijken. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp, en noemen de voorstellen "onaanvaardbaar".


'De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker'


Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil snoeien in de wildgroei aan biljettten, rittenkaarten, voordeeltarieven en abonnementen. Te ingewikkeld, en bovendien zijn de prijzen te laag, zegt ze. In het ontwerp van het beheerscontract wordt de deur opengezet voor duurdere werk- en schoolabonnementen, via een geleidelijke stijging, jaar na jaar.

"Bij het huidige kwaliteitsniveau is de prijsstijging onverantwoord", stellen TreinTramBus en Navetteurs.be in een gezamenlijk persbericht. "De NMBS dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker."




Verder waarschuwen ze voor prijsstijgingen voor de occassionele reiziger: de NMBS zou immers zelf vrij de prijzen van tickets kunnen bepalen. "Wie zal de NMBS tegenhouden als ze de prijs van de Go Pass wil verdubbelen en de Railpass wil afschaffen?"

De reizigersverenigingen hebben ook kritiek op de zwakke verplichting om pas 10 dagen op voorhand een prijsverhoging te melden. "Momenteel kondigt de NMBS een prijsverhoging 3 maand op voorhand aan, wij willen dat dat zo blijft."

De verenigingen zijn bovendien verbaasd over het feit dat de minister verzuimd heeft de het wettelijk verplichte advies te vragen van het Comité van Treinreizigers. "Wij roepen de regering uitdrukkelijk op dit voorstel niet goed te keuren."

Maar als de regering wilt besparen op de werking van de NMBS dan moet de prijs van tickets en abonnementen wel omhoog.
Maar nu is het ook weeral niet goed.
En als er geprivatiseerd gaat worden gaan de prijzen nog hoger worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 19:41   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.062
Standaard

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/op...mal-94476.html

'Openbaar vervoer is te goedkoop'

07/05/13

Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België te zwaar gesubsidieerd, waardoor transport "te goedkoop" is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichter bij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie tot gevolg, meent de Oeso.

'Transport is te goedkoop in België.' Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport over België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden en voor variabele openbaarvervoertickets tijdens spits- en daluren.

"Haast iedereen spoort gratis of met een korting", illustreert de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, met een boutade bij de presentatie van het rapport.

"En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing door de regering-Di Rupo verbazingwekkend laag belast.'

Dergelijk beleid "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker. Al speelt ook de Belgische huizenmarkt, die een van de hoogste transactiekosten kent, een rol in de beperkte woonmobiliteit van de Belgen.

In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, eerst in de grote steden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj.

'Er ontbreekt een nationaal plan'

"Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer". Een langetermijnvisie op de complete transportinfrastructuur is voorts cruciaal, vindt de OESO, en hier schiet België tekort.

"Verantwoordelijkheden zitten verspreid bij verschillende overheidsniveaus, en er ontbreekt een nationaal plan, waardoor een efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2016 om 19:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 22:57   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.143
Standaard

Volgens mij wordt er geen enkele salariswagen gesubsidieerd (behoudens mogelijks een elektrisch geval).
Er worden enkel minder belastingen op geheven.

En voor wat het prijskaartje van een treinrit betreft: daar zou gerust een paar informatietjes op mogen komen:
- bij dit kaartje legt de belastingbetaler x euro bij. Dank hem daarvoor
- in de prijs van dit kaartje is y euro inbegrepen voor subsidie aan de vakbonden van ons personeel, en aan kosten van stakingen.
- prettige vertraging verder

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2016, 23:01   #4
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Maar de werknemers bij de NMBS zijn ook bij die belastingsbetalers.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 11:25   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar de werknemers bij de NMBS zijn ook bij die belastingsbetalers.
Zouden ze dat wel echt beseffen?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 22:48   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Volgens mij wordt er geen enkele salariswagen gesubsidieerd (behoudens mogelijks een elektrisch geval).
Er worden enkel minder belastingen op geheven.
(...)
Zeer juist.
De geldstroom gaat bij salariswagens van de werknemer en werkgever naar de overheid en niet omgekeerd. Van subsidie is dus geen sprake.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be