Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2016, 14:07   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.299
Talking Van Besien: ‘Oosterweel komt er niet’

BRON

Detail tekst:

Citaat:
De omstreden Oosterweelverbinding in Antwerpen zal er niet komen. Daarvan is voormalig Groen-voorzitter en Vlaams Parlementslid Wouter Van Besien overtuigd. Dat blijkt uit een interview met De Zondag.
In welke categorie plaats je dat artikel nu weer want
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 14:10   #2
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

K&K ,zeker?

Heeft die groene idioot nu nog steeds niet door dat er ellenlange files zijn op de ring doordat de ring niet volledig dicht is?

Dit is toch zoooveeel beter voor het milieu. Uren aan een stuk stilstaan in de file en maar verstoken...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 14:17   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
K&K ,zeker?

Heeft die groene idioot nu nog steeds niet door dat er ellenlange files zijn op de ring doordat de ring niet volledig dicht is?

Dit is toch zoooveeel beter voor het milieu. Uren aan een stuk stilstaan in de file en maar verstoken...
Zoals u terecht schrijft is het 'bijna' K&K waardig en ik denk niet dat die 'idioot' dat door heeft of nog nooit daar in de file gestaan heeft.

Men heeft mij vroeger uitgelachen als ik zei: Ik neem als ik de 'baan' op moet, een overlevingspakket mee, zijnde: water, cashew noten, gedroogde banaan, allerhande nootjes/fruit, energie bar ...

Nu lachen ze daar niet meer mee ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 16:50   #4
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Volgens mij zijn ze er al aan begonnen. Er staan immers al kranen etc. langs het viaduct van Merksem en ik weet van een aantal bedrijven daar die onteigent zijn.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 18:09   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160413_02235612

VLAAMSE REGERING MAAKT BORST NAT

Eerste spadesteek Oosterweel gepland voor zomer 2017
14 APRIL 2016 OM 03:00 UUR | Van onze redacteur Bart Brinckman

De Vlaamse regering doet er alles aan om de eerste fase van Oosterweel, op Linkeroever, in de zomer van 2017 te laten starten. Vlaanderen leent 3,25 miljard voor de werken.

Volledige plannen: http://www.bamnv.be/?page_id=344

Partijtje Groen heeft geen bal te zeggen in de Vlaamse regering, bleiten mogen ze zoveel ze willen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 mei 2016 om 18:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:21   #6
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

2

Laatst gewijzigd door geertvdb : 22 mei 2016 om 21:26.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:23   #7
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

2

Laatst gewijzigd door geertvdb : 22 mei 2016 om 21:24.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 21:24   #8
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zoals u terecht schrijft is het 'bijna' K&K waardig en ik denk niet dat die 'idioot' dat door heeft of nog nooit daar in de file gestaan heeft.

Men heeft mij vroeger uitgelachen als ik zei: Ik neem als ik de 'baan' op moet, een overlevingspakket mee, zijnde: water, cashew noten, gedroogde banaan, allerhande nootjes/fruit, energie bar ...

Nu lachen ze daar niet meer mee ...
Ik vrees dat de 'idioten' ergens anders zijn.

Het was vanaf het begin (en hoelang is dat geleden) een doodgeboren kind.
En voor 1 keer gebruik ik een machtsargument: ik ken iemand persoonlijk die bij de eerste maquette voorstelling aanwezig was, en de pijnpunten kon vaststellen die het hele project hebben gekelderd.
Men wist het van in het begin. Want die persoon heeft zijn kritiek kenbaar gemaakt. En dat werd niet geapprecieerd.
Het grootste probleem was een inherent belangenconflict. Degenen die het ontwerp maakten waren ook degenen die het project gingen uitvoeren.
Bovendien wist men van in het begin dat het project de files nooit zou oplossen.
Dat is een illusie om te denken dat dat kan.
De enige manier om dat op te lossen is door minder met de auto te rijden. En zijn wij bereid die keuze te maken?
Neen! Ik niet en u ook niet.

Als men een hond wil slaan vind men altijd een stok, maar dit fiasco is niet de schuld van Besien. Misschien kan u ook eens kloppen op de echte idioten die ons zoveel geld hebben gekost?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 22 mei 2016 om 21:25.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 09:41   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

In deze moeilijke tijden is er helaas geen geld voor het Oosterweel project. Gezien de reeds enorme staatsschuld en de onvoorzien kosten van de asielcrisis is het budgettair onverantwoord een dergelijk project met een kostenplaatje van een paar miljard te starten. Europa zal dit beamen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 09:44   #10
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Bovendien wist men van in het begin dat het project de files nooit zou oplossen.
Dat was ook de conclusie van een gerenommeerd en onafhankelijk buitenlands studiebureau. Helaas willen velen die in de file staan investeringen in infrastructuur, veelal gevoed uit frustratie in plaats van rede, ongeacht of die de files nu oplossen of niet.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 09:59   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Vlaanderen leent 3,25 miljard voor de werken
Simpel.

Citaat:
Kostprijs en timing

Op basis van de wettelijke procedures en termijnen zouden de voorbereidingen voor de Oosterweelverbinding nog tot het najaar van 2017 in beslag nemen. Dit is nodig voor de beoordeling van de milieueffecten, de opmaak van een GRUP en de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning. De bouw zal lopen tot in begin 2023.

De infrastructuurwerken Linkeroever zouden in de zomer van 2017 kunnen aanvangen. Deze werken zullen duren tot begin 2022.

De totale kostprijs van de Oosterweelverbinding wordt momenteel geraamd op 3,25 miljard euro.
Wie betaalt die lening op lange termijn terug?

Ook simpel, het vlotter verkeer zal dat terug betalen, elk jaar een beetje:

Citaat:
http://moneytalk.knack.be/geld-en-be...al-563717.html

De files kosten elke dag in totaal 600.928 euro, dat zegt zegt Sven Maerivoet, onderzoeker van Transport & Mobility Leuven, dinsdag in De Standaard en Het Nieuwsblad. Elke spits afzonderlijk kost gemiddeld 300.464 euro. Dat is een sterke stijging in vergelijking met 2012 (228.780 euro) en 2010 (242.928 euro).

"Het aantal file-uren, en dus ook de kosten, daalden tussen 2010 en 2012, maar gingen in de daaropvolgende jaren opnieuw naar omhoog", verklaart Maerivoet.

"Voor iedere personenwagen in de file gaat er elk uur 10,58 euro verloren. Dat is de tijd die je niet aan je werk of andere bezigheden kunt besteden. Dankzij eerder onderzoek kunnen we daar een zekere waarde op plakken", zegt Maerivoet.

Een vrachtwagen in een file kost elk uur 36,37 euro. "Daarin is bijvoorbeeld ook het loon van de bestuurder vervat en het feit dat de getransporteerde goederen onderweg zijn en niet bij de klant." Maerivoet schat dat de totale kostprijs op drukke dagen zelfs kan op*lopen tot bijna 3 miljoen euro per dag.

Positieve noot

Dit zijn uitsluitend de kosten berekend op hoeveel tijd er verloren gaat. Andere rekenmethodes houden ook rekening met de gevolgen voor de gezondheid en het milieu, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.
Ook een eventuele extra overkapping van de R1 waar het vooral nodig is betaald zich al na een relatief korte termijn terug, zelfs enkel door gezondheidswinst:
Citaat:
http://archief.ademloos.be/nieuws/vo...dheidsw?page=5

VOLLEDIGE OVERKAPPING ANTWERPSE RING AL OP ACHT JAAR TERUGBETAALD, ALLEEN AL DOOR GEZONDHEIDSWINST

Kostprijs Ringland: 3 miljard euro

Ringland schat de kostprijs voor de volledige overkapping volgens hun concept met vier tunnels, twee voor doorgaand en twee voor stedelijk verkeer over een afstand van 9 km op 1,9 miljard euro. De begeleidende maatregelen zoals de aanleg van de A102 en het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel zal ook ongeveer een goede 1 miljard euro kosten. Totale kostenplaatje: 3 miljard euro.

Dus na acht jaar hebben we heel deze infrastructuur terugbetaald alleen al door de gezondheidswinst te tellen.

Twee maanden geleden ben ik in Madrid gaan fietsen op de autostrade. Daar heeft men al tien kilometer ring overkapt en bovenop de ring ligt nu een reuzengroot park: 'Madrid Rio', dat honderden meters breed is. Je moet dat lijfelijk beleven voor je je ogen en vooral je oren kunt geloven. Je hoort er enkel nog het geluid van de vogels en van spelende kinderen.

Madrid Rio is het bewijs dat het kan, de overkapping van de ring. Er is niet alleen een grote hoeveelheid nieuwe groene ruimte. De leefbaarheid van de omwonenden is enorm verbeterd. De woningen en appartementsgebouwen zijn sterk opgewaardeerd. Het sociaal contact tussen de wijken, dat vroeger door de barrière die de ring vormde belemmerd was, is nu ook sterk verbeterd
.
En-of veel meer electroauto´s is ook een alternatief maar ik denk dat een overkapping sneller gaat en veel meer voordelen biedt.

http://burgos-garrido.com/madrid-rio.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 10:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 10:27   #12
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Wouter Van Besien en Kristof Calvo = 2 ezels die beter op de graskant gezet zouden worden. Wie neemt die planten nu nog voor geloofwaardig? En zet daar nog die Turkse koe bij en ze kunnen een trio doen. Kristof'ke zou het nog graag hebben ook (met Wouter dan toch)
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 10:34   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Simpel.



Wie betaalt die lening op lange termijn terug?

Ook simpel, het vlotter verkeer zal dat terug betalen, elk jaar een beetje:



Ook een eventuele extra overkapping van de R1 waar het vooral nodig is betaald zich al na een relatief korte termijn terug, zelfs enkel door gezondheidswinst:

En-of veel meer electroauto´s is ook een alternatief maar ik denk dat een overkapping sneller gaat en veel meer voordelen biedt.

http://burgos-garrido.com/madrid-rio.php

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In deze moeilijke tijden is er helaas geen geld voor het Oosterweel project. Gezien de reeds enorme staatsschuld en de onvoorzien kosten van de asielcrisis is het budgettair onverantwoord een dergelijk project met een kostenplaatje van een paar miljard te starten. Europa zal dit beamen.
ONZIN.

Citaat:
Madrid Rio, finished in 2015, is a project we have worked on since 2005 and which took place as a consequence of the burying of 40km of urban motorways that belonged to Madrid’s first high-intensity traffic ring, built on the edges of the Manzanares River and which had erased the bonds between the city and its river.

Madrid Rio connects the heart of the city to the exterior landscapes that surround it and thus, the Manzanares River is transformed into a connection point between the city and its geography.

Madrid R�*o occupies 150 hectares of green areas and 7 hectares of public facilities, such as sport areas, art centers, urban beaches, playgrounds, kiosks and cafes.

The award ceremony will take place in the Harvard Graduate School of Design on January 26, 2016. The opening of the exhibition organized on the occasion of the award will be on the same day and place and will remain open for two months.

For more information, visit: www.gsd.harvard.edu
Juist wegen de staatschuld moet de volledige ringweg er komen en bovendien bepaalde overkappingen op het zuidelijke+westelijke deel waar de R1 Antwerpen in 2 deelt. (of Madrid Rio in het klein)

Spanje heeft geen staatsschuld zeker
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 10:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 16:44   #14
warpozio
Burger
 
Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ONZIN.
Spanje heeft geen staatsschuld zeker
Zijn er sowieso landen zonder staatsschuld?
__________________
Gentenaar
warpozio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 16:53   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warpozio Bekijk bericht
Zijn er sowieso landen zonder staatsschuld?
Zijn er normale families die een huis laten bouwen of kopen zonder schulden te maken?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 16:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 17:35   #16
warpozio
Burger
 
Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 186
Standaard

Wat versta je onder "normale families"?
Is de familie Frère normaal? vast wel.
Is de familie Coucke normaal? daar scheelt iets mee vrees ik
Is de familie Koen Wouters normaal? Hij ziet er wel normaal uit...
__________________
Gentenaar
warpozio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 17:48   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warpozio Bekijk bericht
Wat versta je onder "normale families"?
Jan en Marie modaal met een totaal inkomen van pakweg 3000-3500 € netto per maand willen een bescheiden huisje kopen/bouwen van 250.000 �* 300.000 €.
Spaarcenten pakweg 30.000 €. Tolerantie van de cijfers +/- 25 % of naar jouw vrije keus.

Beter?
Krijgen ze wel een hypotheek met duurtijd 20-25 jaar?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 17:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 19:52   #18
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
http://archief.ademloos.be/nieuws/vo...dheidsw?page=5

VOLLEDIGE OVERKAPPING ANTWERPSE RING AL OP ACHT JAAR TERUGBETAALD, ALLEEN AL DOOR GEZONDHEIDSWINST"

Klopt niet :

Hoe sneller men sterft hoe beter voor de Staatskas-> men moet geen pensioen uitbetalen.

En Ziekenkast betaald toch niks -> voor rekening hospitalisatie verzekering ->die betaald men uiteindelijk zelf.


Zorgkas betaald ook niet -> veel kans dat men dood is voor ze betalen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 21:32   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Citaat:
http://archief.ademloos.be/nieuws/vo...dheidsw?page=5

VOLLEDIGE OVERKAPPING ANTWERPSE RING AL OP ACHT JAAR TERUGBETAALD, ALLEEN AL DOOR GEZONDHEIDSWINST"

Klopt niet :

Hoe sneller men sterft hoe beter voor de Staatskas-> men moet geen pensioen uitbetalen.

En Ziekenkast betaald toch niks -> voor rekening hospitalisatie verzekering ->die betaald men uiteindelijk zelf.

Zorgkas betaald ook niet -> veel kans dat men dood is voor ze betalen.
Draai het maar hoe je het past niemand gelooft jouw simplisme.

Wat begrijp je niet aan het feit dat hoe meer en hoe langer de mensen ziek zijn hoe meer ze kosten voor de maatschappij? Zieke mensen werken ook niet hé, en consumeren ook minder enz*... enz*... enz...* enz...* enz...* enz...*

Een zieke werknemer moet in de regel vervangen worden, maar de zieke zijn loon moet wel verder betaald worden enz*...
... een bron nodig, ff googlen ? Kun je niet googlen ? is wel een nl.link maar voor BE is dat niet veel anders:
Citaat:
http://www.mkbservicedesk.nl/10218/z...t-400-euro.htm
Zieke werknemer kost 200 tot 400 euro per dag

Wat kost ziekteverzuim per medewerker? Bereken je kosten

Wat kost een zieke medewerker gemiddeld?
Een zieke werknemer kost je als werkgever gemiddeld 250 euro per dag, maar dit kan nog verder oplopen (zie hieronder). Je hebt te maken met directe kosten en indirecte kosten. Directe kosten zijn o.a. de loondoorbetaling en arbodienstverlening. Indirecte kosten zijn bijvoorbeeld de kosten voor vervangend personeel of verlies van productie of dienstverlening.


Waaruit bestaan de kosten?
Je kunt de kosten zelf berekenen per werknemer. Hieronder een voorbeeld met kostenposten - uitgaande van een gemiddeld jaarinkomen in Nederland van 35.000 euro (cijfers CPB, 2014).
Kosten zieke/verzuimende werknemer per dag:
Loondoorbetaling 153 euro
Kosten vervanging 146 euro
Verlies productie/dienst 43 euro
Kosten arbodienstverlening 60 euro
Verzuimbegeleiding 7,50 euro
Totaal verzuimkosten: 410 euro per dag


Bereken je kosten
Wil je berekenen wat het verzuim in jouw organisatie kost of zou kosten? Je kunt de rekentool gebruiken van Verzuimkosten.nl.
En ook zieke mensen krijgen pensioen wie weet zelfs x-jaren eerder door ziekte. En bij ambtenaren zal dat pensioen in de regel gelijk zijn alsof hij tot het einde zou doorgewerkt hebben, maar die zieke ambtenaar moet wel vroeger vervangen worden als normaal door een andere ambtenaar = extra kosten voor maatschappij.
Citaat:
http://www.kapitalevragen.be/2013/vr...n-door-ziekte/
De pensioencommissie kan dan drie soorten beslissingen nemen. Ze kan beslissen dat de ambtenaar niet vroegtijdig gepensioneerd wordt, dat de ambtenaar toegelaten wordt tot het tijdelijk vroegtijdig pensioen of tot het definitief vroegtijdig pensioen. In dit laatste geval gaat de ambtenaar effectief op pensioen. In het tweede geval wordt de tijdelijke pensionering toegekend voor een periode van 6 tot 12 maanden. Er volgt dan een nieuw onderzoek dat weer tot dezelfde beslissingen kan leiden. In het eerste geval wordt de ambtenaar (tijdelijk of definitief) geschikt bevonden voor een normale en regelmatige dienst, of (tijdelijk of definitief) voor een aangepast werk op een specifieke functie.

Bij een definitief vroegtijdig pensioen spreekt de pensioencommissie zich ook uit over de graad van “verlies van zelfredzaamheid“. Deze erkenning geeft recht op een supplement bij de pensioenuitkering. De ziekteperiode wordt als een gelijkgestelde periode beschouwd en het loon dat voor de berekening van het pensioen gebruikt wordt, is het normaal fictief loon.
Dus klopt wel.
Bron* * * * * * : http://www.knack.be/nieuws/belgie/vo...on-142805.html

Het MER-rapport Oosterweel concludeert op basis van een *VITO-studie: 'Het verlies aan gezonde levensjaren door blootstelling aan fijn stof en geluid bedraagt ca. 0,8 jaar per inwoner voor heel Vlaanderen. De in de VITO-studie berekende DALY's voor geluidshinder en lucht voor de stad Antwerpen komen overeen met een verlies van 2,3 gezonde levensjaren per inwoner en is dus meer dan 2,5 hoger dan het gemiddelde voor Vlaanderen.'(*Deelrapport Mens-, Gezondheid p. 37-38)

Dit is nog een conservatieve schatting omdat ze alleen lawaai en fijn stof in rekening brengt en niet het tiental andere polluenten dat door verkeer wordt uitgestoten en waarvan de gezondheidsschade goed bewezen is.

Door de ring volledig te overkappen kan het verkeersgeluid minstens teruggebracht worden tot het gemiddelde niveau voor Vlaanderen, en de blootstelling aan fijn stof tot de gemiddelde achtergrondconcentraties. Dat betekent dat het verlies van 2,3 gezonde levensjaren per inwoner teruggebracht wordt tot een verlies van 0,8 gezonde levensjaren wegens lawaai en blootstelling aan fijn stof. Dat komt neer op een winst van 1,5 gezonde levensjaren per inwoner. Gespreid over een gemiddelde levensverwachting van 80,4 jaar.

Gezondheidswinst Ringland: 367 miljoen euro per jaar

Een studie van de *Europese Commissie schat de waarde van één* gezond levensjaar op gemiddeld 40.000 euro.

Dat is ook het *bedrag dat gehanteerd wordt in *kosteneffectiviteitsstudies ter beoordeling van de opbrengst van *medische behandelingen of de *kostprijs van ziekten.

Voor de duurtijd van een mensenleven van de Antwerpenaar brengt de overkapping dus 1,5 x 40.000= 60.000 euro op. Gedeeld door de gemiddelde levensverwachting van 80,4 is dat 746 euro per jaar. Vermenigvuldigd met 492.000 inwoners is dat *367 miljoen euro per jaar.

Wil je nog een bron
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 22:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2016, 22:08   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Draai het maar hoe je het past niemand gelooft jouw simplisme.

Wil je nog een bron?
vervolg...
www staat er vol van:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezo...iep-hebt.dhtml
Als je rekening houdt met het vakantiegeld, de eindejaarspremie en de patronale kost, komt er nog een smak geld bij. Gemiddeld kost een zieke arbeider zijn bedrijf 215 euro per dag, een zieke bediende 332 euro.

Per dag betalen werkgevers dus bijna 8 miljoen euro aan lonen uit voor personeel dat niet kan komen werken.

Griepvaccin
Uit cijfers van 2012 blijkt verder dat arbeiders gemiddeld 6,08 dagen per jaar ziek zijn, bedienden 4,41 dagen. Rekening houdend met een gemiddelde kost per werknemer van 261 euro per dag en een gemiddelde afwezigheidsduur van 5,17 dagen, betaalt een bedrijf met 200 werknemers per jaar 269.874 euro lonen uit aan zieke werknemers.

Hierbij is nog geen rekening gehouden met indirecte kosten, zoals een reorganisatie, een tijdelijke vervanging, de vermindering van de kwaliteit van de service, overuren...

Om die reden bieden veel bedrijven hun werknemers de mogelijkheid zich gratis te laten vaccineren. Uit berekeningen blijkt immers dat die kost vaak lager ligt dan de kosten door absenteïsme.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnst..._de_gezondheid (ook *morbiditeit - *ziektelast telt hé)

Epidemiologische en toxicologische studies wijzen uit dat in Nederland jaarlijks enige duizenden mensen vroegtijdig overlijden door kortdurende blootstelling aan fijnstof. De mortaliteit door chronische blootstelling is mogelijk een veelvoud hiervan. De duur van de levensverkorting is vermoedelijk kort: enkele dagen tot maanden.[4] Naast mortaliteit speelt bij fijnstof *morbiditeit een belangrijke rol: door blootstelling aan fijnstof worden veel mensen *ziek. Bij mensen met luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten verergert blootstelling aan fijnstof hun symptomen. De eenheid DALY (disability-adjusted life years) meet zowel de mortaliteit als de morbiditeit. Voor chronische blootstelling aan PM10 is het aantal DALY's in Nederland aanzienlijk: tussen 7000 en 13000 per miljoen inwoners. Dat is ruwweg *5% van de totale *ziektelast in Nederland.[3] Het Longfonds heeft een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) laten uitvoeren die, op basis van de DALY's, liet zien dat de maatschappelijke kosten van fijnstof door gezondheidsschade tussen de €4 en 40 miljard per jaar bedragen.[16]
Citaat:
http://www.ce.nl/index.php?go=home.s...licatie&id=348

Samenvatting:
Het Astmafonds heeft CE gevraagd om, in samenwerking met IRAS, een actueel overzicht te maken van de stand van de wetenschap rond de gezondheidseffecten van luchtvervuiling en de maatschappelijke die deze met zich meebrengen. De belangrijkste conclusie is dat de effecten van luchtvervuiling de maatschappij per jaar minimaal 4 miljard euro (en maximaal 40 miljard) kosten. Het grootste deel daarvan is het gevolg van vroegtijdige sterfte door langdurende blootstelling aan fijn stof. Ongeveer een kwart van dit bedrag wordt bepaald door het ontstaan of de toename van ziekten en klachten als COPD (met name chronische bronchitis), ontstekingsreacties in de luchtwegen, vermindering van longfunctie en verergering van bestaande longklachten (waaronder astma-aanvallen). Ook kortdurende blootstelling kan tot vroegtijdige sterfte en ziekte leiden. In het rapport wordt een overzicht gegeven van de meest recente onderzoeken over de gezondheidseffecten van met name fijn stof en ozon, en wordt in beeld gebracht welke stoffen en emissiebronnen van betekenis zijn voor voor de luchtkwaliteit. Met name verbrandingsprocessen (o.a. in wegverkeer en scheepvaart) zijn schadelijk voor de gezondheid. Tenslotte wordt toegelicht hoe de maatschappelijke kosten van de gezondheidseffecten berekend zijn. Essentie hierin is het uitdrukken van een verloren levensjaar (ofwel de vermindering van een gezonde levensduurverwachting) in termen van geld.
Fijnstof (het giftigste komt vooral van het verkeer) heeft de hoogste ziektelast en mortaliteit in Vlaanderen (79500 DALYs), ook andere polluenten zijn er nog, en talrijke komen ook door het verkeer), bron:
Citaat:
http://www.milieurapport.be/Upload/m...ten_TW_red.pdf
Inschatting ziektelast en externe kosten veroorzaakt door verschillende milieufactoren in Vlaanderen Juli 2012
En ook kinderen worden ziek... moest je er niet aan denken...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 mei 2016 om 22:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be