![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Brexit-draadjes in dit forum vestigen de aandacht op "extreem-rechts", media-leugens, migratie, Hitler en Napoleon, allemaal punten die het vermelden waard kunnen zijn.
Ik had wat meer speculatie verwacht over wat er zou gebeuren, al vind ik voorspellingen grotendeels voorbarig. Waarom niet gewoon afwachten of het "yes" of "no" wordt? Er zijn echter wel een paar dingen die beter in tempore non suspecto worden voorspeld. Eén ervan is dat het Verdrag van Lissabon, als de Britten eruit willen, een struikelblok zal blijken te zijn, en dat de verdedigers van dat Verdrag ons hebben voorgelogen toen ze beweerden dat lidstaten voortaan gemakkelijker konden uittreden. Zover zal het volgens de heer K. Kodo echter niet komen. Als we één ding hebben kunnen leren uit tal van voorgaande referenda, dan is het wel dit: als de uitslag de machthebbers niet bevalt, zullen ze hem negéren. De Britse uittreding staat er in de opiniepeilingen vrij goed voor. Ik hoop van ganser harte dat Brexit het in het "referendum" (eigenlijk is het een plebisciet) zal halen, niet omdat ik de Britten er per se uit wil, dat is me om het even. Maar omdat de machthebbers dan weer eens zullen laten merken dat ze geen democraten zijn en lak hebben aan de volkswil. Laat dat maar eens te meer blijken!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 19 juni 2016 om 08:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik verwacht alvast dat de Brexit niet door gaat. Het "blijf"-kamp gaat de moord op Jo Cox nu voluit politiek gaan recupereren en de bangmakerij zal zijn effect niet missen. We hebben dat ook gezien bij het referendum in Schotland. Uiteindelijk trokken de Schotten ook hun staart in. Ik verwacht alvast hetzelfde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
al bestaat natuurlijk nog de mogelijkheid dat één of andere gek nog een moord op een Brexit -politicus pleegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk komt er geen Brexit. Ik hoop alleen maar dat er wel vóór gestemd wordt.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu zou een aanslag op een Brexit-kopstuk wellicht wat te doorzichtig zijn; ik verwacht eerder een aanslag op iemand die er niet meteen iets mee te maken heeft, waardoor dan EU-paniek kan uitbreken. Er zijn al doodsbedreigingen geuit aan het adres van Belische politici...
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verwacht dat het niet doorgaat omwille van de 'onbeslisten', die gaan als het erop aankomt voor zekerheid (bij EU blijven) stemmen.
Ik hoop eigenlijk dat de Brexit wél doorgaat, dan zijn we van die zeveraars vanaf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen spijtig voor de gewone Brit natuurlijk, de tweedeling in hun maatschappij zal zich nog verder doorzetten met een grotere kloof tussen rijk en arm.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Laat ze daar maar hun eigen regeltjes houden". Je erkent dus dat elk land haar eigenheid kwijt is onder EU dictatuur. Je bent er zelfs voorstander van?
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() Laatst gewijzigd door SDX : 19 juni 2016 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is helemaal geen EU dictatuur, integendeel, de EU heeft niets te zeggen. Het zijn de lokale politici die moeilijke maatregelen uitvoeren en dan de schuld leggen bij de EU.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen voorspelt toch een verarming van de Britse maatschappij, dat komt sowieso op het bord van de armen.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
De EU heeft er zelf belang bij om de Britse markt niet af te stoten, hoor. Ze zal wel bilateraal gaan onderhandelen met de Britten en in die onderhandelingen kunnen de Britten zwaarder wegen dan ze tot nu toe binnen de EU konden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook het ontbreken van democratie vormt geen bron van macht of sterkte. De EU heeft het enige parlement ter wereld dat zijn eigen wetsvoorstellen en wetsontwerpen (het equivalent heet in eurospeak "voorstellen voor verordeningen en richtlijnen") niet kan indienen, en dat de toestemming van regeringen nodig heeft om zijn wetgeving op een zinvolle wijze aan te nemen. Deze regeringen kunnen onpopulaire maatregelen op EU-niveau nemen en deze dan opdringen aan de eigen regering en het eigen parlement, waardoor de democratie in eigen land buitenspel wordt gezet. Het zijn maar een paar voorbeeldjes uit een lange reeks. Er is wel degelijk sprake van gelijkenissen met een dictatuur (al zijn er ook verschillen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen sprake van dat ze na een Brexit nog een voorkeurbehandeling gaan krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar is iets van en dat is van in de beginjaren zo. In de jaren zeventig had ik mijn introducties in de Berlaymont en toen al waren de Engelsen zéér slecht gezien door hun continu dwarsliggerij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen." Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015. “Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel van die Europese landbouwsubsidies gaan naar de gewone boeren in verschillende sectoren. Het is ook vaak een hefboom om efficiënter en milieuvriendelijker te werken. Dat valt dan natuurlijk weg. Ze kunnen die uiteraard zelf gaan betalen omdat ze niet meer moeten afdragen maar een externe druk helpt toch af en toe. Het zou kunnen dat ze op een gegeven moment moeten vaststellen dat ze moeilijk op de Europese markt geraken omdat hun normen niet meer voldoen. Daarom denk ik toch dat een Brexit negatief is voor de gewone man.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() VrhfSTD maakt zijn prognose: Eruit is eruit!
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...is-eruit.dhtml Daaruit genomen: Overigens gaat het volgens de gewezen eerste minister niet langer om een referendum over Europa, maar wordt het steeds meer een "vunzige strategie" over migratie, en dan niet over migratie van buiten de Unie. De campagne wordt daarbij op een "bijna racistische wijze" gespeeld, aldus Verhofstadt, die de notoire Britse Europascepticus Nigel Farage met de vinger wijst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feit is dat de meeste hoog-opgeleiden voorstander zijn van "stay in" en dat het vooral de laaggeschoolden zijn die, grotendeels uit puur sentiment en kuddegeest, zitten te roepen voor "opt out". Economisch is een Brexit volstrekt geen wijze beslissing. Maar ik denk dat dit Brexit-probleem de rest van de EU toch eens goed tot nadenken moet stemmen. De pro-Europese continentale politici mogen zichzelf wel eens ernstig bevragen of de EU in zijn huidige vorm wel beantwoordt aan het meest aangewezen format. De gemeenschappelijke munt (en de daarmee noodzakelijk gepaard gaande economische en budgettaire politiek) wil ik graag zien behouden blijven. Maar dan moet ook aanvaard worden dat EU-landen waarvan het beleid niet beantwoordt aan de normen voor het deel uit maken van de euro-zone er uit moeten. Dit zou de Griekse kwestie een heel stuk vergemakkelijkt hebben. Nu is er in het huidig euro-verdrag niets voorzien om een dwars-liggende staat er uit te gooien.
|
![]() |
![]() |