Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2018, 09:19   #1
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard Verfransing Vlaamse Rand

Ik ben toch altijd teleurgesteld als ik dat soort artikels moet lezen.

https://www.hln.be/de-krant/kwart-ki...eren~a1a9cff0/

Citaat:
Kwart kinderen uit Vlaamse Rand gaat naar Franstalige school: “Zo leer je niet integreren”

27% van de kinderen uit de Vlaamse Rand gaat naar een Franstalige school in Brussel of Wallonië. Hun aantal is in een paar jaar tijd fors gestegen. Burgemeester van Dilbeek Willy Segers (N-VA) wil extra onderwijsmiddelen voor de Rand “om mensen te integreren en de gemeenten rond Brussel Vlaams te houden”.
Mijn teleurstelling is groot in de inwijkelingen die weigeren zich te integreren. Als ouder wil je toch je kind de best mogelijke kansen geven in het leven? Door ze naar een concentratieschool in het Brusselse te sturen doe je dat duidelijk niet.
Oud 31 juli 2018, 09:56   #2
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Enkele jaren terug werden er bezorgde vragen gesteld dat er zoveel Franstaligen uit de Vlaamse Rand in Vlaamse scholen zitten.

Nu luidt het weer dat ze teveel voor het Franstalig onderwijs kiezen. Wat zal het zijn jongens?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 09:59   #3
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Enkele jaren terug werden er bezorgde vragen gesteld dat er zoveel Franstaligen uit de Vlaamse Rand in Vlaamse scholen zitten.

Nu luidt het weer dat ze teveel voor het Franstalig onderwijs kiezen. Wat zal het zijn jongens?
wat een foute vraag. Er horen gewoonweg geen (enkel-)Franstaligen te wonen in de Vlaamse rand.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 10:00   #4
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
wat een foute vraag. Er horen gewoonweg geen (enkel-)Franstaligen te wonen in de Vlaamse rand.
Ze wonen er. Een beleid hoort van de werkelijkheid te vertrekken, niet van een ideaal dat er niet is.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 31 juli 2018, 10:16   #5
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht

Mijn teleurstelling is groot in de inwijkelingen die weigeren zich te integreren. Als ouder wil je toch je kind de best mogelijke kansen geven in het leven? Door ze naar een concentratieschool in het Brusselse te sturen doe je dat duidelijk niet.
Zo kweek je Nederlandsonkundige werklozen,

die geen werk zullen vinden in de Vlaamse Rand.

Na de Vlaamse onafhankelijkheid zullen die moeten kiezen ,

zich aanpassen en Nederlands leren of terug uitwijken naar Franstalig gebied.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 10:22   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Rand? Je hoort al meer Frans in Aalst, Ninove en al wat er tussen ligt tot in Brussel, dan Nederlands. Vlaamse rand? Misschien is er in Damme nog een Vlaamse enclave over.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 10:36   #7
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Rand? Je hoort al meer Frans in Aalst, Ninove en al wat er tussen ligt tot in Brussel, dan Nederlands. Vlaamse rand? Misschien is er in Damme nog een Vlaamse enclave over.
Heel de kustlijn is ook reeds geinfecteerd door dat koeterwaals...
Oud 31 juli 2018, 10:51   #8
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze wonen er. Een beleid hoort van de werkelijkheid te vertrekken, niet van een ideaal dat er niet is.
ik dacht dat onze linkiewinkies tegen racisme waren; maar dat geldt dan duidelijk niet voor het anti-Vlaamse francofone racisme...

Oei, ik was het vergeten, volgens la Belgique, de francofonie en de brave, slaafse staatsvlamingen zijn het de Vlamingen die de extremisten zijn en het verdienen om verder kultureel uitgeroeid te worden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 11:20   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als dan de enige zich als Vlaams profilerende partij die mag meespelen, ook nog eens de Vlaamse zaak onbeperkt in de diepvries steekt, moet je van verfransing niet verbaasd zijn.
Hopelijk gaan de Vlaamse ogen open en laten ze de valse kat in een zak staan bij de volgende verkiezingen.
Oud 31 juli 2018, 11:24   #10
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dan de enige zich als Vlaams profilerende partij die mag meespelen, ook nog eens de Vlaamse zaak onbeperkt in de diepvries steekt, moet je van verfransing niet verbaasd zijn.
Hopelijk gaan de Vlaamse ogen open en laten ze de valse kat in een zak staan bij de volgende verkiezingen.
En op wie stemmen dan??? Op het VB... Ik gun ze geen enkele stem of een duidelijke meerderheid van meer dan 60% want anders zal la Belgique, met zijn Vlaamse horigen, die de Vlamingen al jarenlang voor eigen geldgewin (Arco, de zuilen) verkocht hebben; het VB verder in de diepvries steken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 11:30   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En op wie stemmen dan??? Op het VB... Ik gun ze geen enkele stem of een duidelijke meerderheid van meer dan 60% want anders zal la Belgique, met zijn Vlaamse horigen, die de Vlamingen al jarenlang voor eigen geldgewin (Arco, de zuilen) verkocht hebben; het VB verder in de diepvries steken...
En daarom stem je dan maar voor diegenen die ons verkocht hebben Marie? Laat me toe dat een rare hersenkronkel te noemen.
Of stem je blanco? Wat op hetzelfde neerkomt.
Oud 31 juli 2018, 11:35   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hebt volkomen gelijk: een iet of wat normale ouder probeert zijn/haar kind(eren) de best mogelijke kansen te geven in het leven.

Toch even opmerken dat niet ALLE Franstalige scholen in Brussel of Wallonië 'concentratiescholen' zijn.

Er zijn hier bijvoorbeeld ook tamelijk prestigieuze ('katholieke') collèges.

Het in die scholen verstrekte onderwijs is doorgaans wél van vrij hoge kwaliteit.

Het zou dus interessant zijn te weten naar wélke scholen precies die Franstalige kinderen worden gestuurd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 11:50   #13
^_^
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Al wie niet onbekwaam en/of onwillend is, krijgt een lokale taal onder de knie op 1 jaar tijd. Mijn Chinese stagiaire destijds 6 maand, en dan nog zowel het dagdagelijks als het vakgebonden jargon. En die kon praktisch geen Engels!
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 11:56   #14
Strandkruier
Schepen

Standaard

Citaat:

Als er in de Vlaamse Rand rond Brussel een huis vrijkomt, 't mag dan zowel één zijn van 'n Vlaming als van 'n Franstalige, en dat huis wordt te koop aangeboden via een immobiliënkantoor, dan rinkelt in dat kantoor zeven op tien keren de bel door de oproep van een Franstalige voor inlichtingen. Dat heb nog ergens gelezen, 't is misschien wel al 7-8-10 jaar geleden, ik weet het niet meer..
Hoe willen de Vlamingen nu de verfransing van de Rand tegenhouden als ze hun eigen huizen blijven verkopen aan de Franstaligen? De Vlamingen vechten voor hun taal tegen de Franstaligen, maar tegelijkertijd zwichten zij voor het geld van de Franstalige kopers van hun huizen. Wie weet geraakt het huis van de burgemeester van Dilbeek Willy Segers (N-VA) ooit nog niet op dezelfde manier in handen van een Franstalige.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 12:51   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Beter voorbeeld nemen op degenen die wel naar Nederlandstalige scholen gaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 12:54   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs van een simpele toepassing van de taalwetten wil N-VA niet weten.

Citaat:
Voorstel toepassing taalwetgeving weggestemd.
http://barbarapas.be/archieven/2893
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 13:01   #17
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Je hebt volkomen gelijk: een iet of wat normale ouder probeert zijn/haar kind(eren) de best mogelijke kansen te geven in het leven.

Toch even opmerken dat niet ALLE Franstalige scholen in Brussel of Wallonië 'concentratiescholen' zijn.

Er zijn hier bijvoorbeeld ook tamelijk prestigieuze ('katholieke') collèges.

Het in die scholen verstrekte onderwijs is doorgaans wél van vrij hoge kwaliteit.

Het zou dus interessant zijn te weten naar wélke scholen precies die Franstalige kinderen worden gestuurd.
Ik ben ervan uit gegaan dat het hoofdzakelijk gaat om immigranten. Als ik het straatbeeld en het taalgebruik hier bezie lijkt me dat geen verkeerde veronderstelling. Kans is dan ook groot dat het over concentratiescholen gaat en niet de katholieke colleges.

Ik geef toe veel veronderstellingen, maar grosso modo zal er wel iets van aan zijn.
Oud 31 juli 2018, 13:05   #18
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
ik dacht dat onze linkiewinkies tegen racisme waren; maar dat geldt dan duidelijk niet voor het anti-Vlaamse francofone racisme...

Oei, ik was het vergeten, volgens la Belgique, de francofonie en de brave, slaafse staatsvlamingen zijn het de Vlamingen die de extremisten zijn en het verdienen om verder kultureel uitgeroeid te worden...
Wat heeft dat met racisme te maken?

En je gaat voorbij aan wat ik aanbreng. Je hoort in de Vlaamse Rand net zo goed problematiseren over teveel Franstalige leerlingen in Vlaamse scholen. Als 25% van hen naar Franstalige scholen gaat, gaat 75% naar Vlaamse scholen. Is dat dan zo weinig?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 31 juli 2018, 13:11   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ^_^ Bekijk bericht
En waarom? Omdat er een bepaalde Vlaanderen zoals uwzelf denkt en anti-Franstalig is? Maar dat is enkel en alleen uw zaak als dit zo is en dit betreft helemaal niet de Franstaligen die het volste recht hebben naar Vlaanderen te komen wonen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2018, 13:22   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Als er in de Vlaamse Rand rond Brussel een huis vrijkomt, 't mag dan zowel één zijn van 'n Vlaming als van 'n Franstalige, en dat huis wordt te koop aangeboden via een immobiliënkantoor, dan rinkelt in dat kantoor zeven op tien keren de bel door de oproep van een Franstalige voor inlichtingen. Dat heb nog ergens gelezen, 't is misschien wel al 7-8-10 jaar geleden, ik weet het niet meer..
Hoe willen de Vlamingen nu de verfransing van de Rand tegenhouden als ze hun eigen huizen blijven verkopen aan de Franstaligen? De Vlamingen vechten voor hun taal tegen de Franstaligen, maar tegelijkertijd zwichten zij voor het geld van de Franstalige kopers van hun huizen. Wie weet geraakt het huis van de burgemeester van Dilbeek Willy Segers (N-VA) ooit nog niet op dezelfde manier in handen van een Franstalige.

Norbert
Voor geld zwicht alles. Of denk je dat een fervente Vlaams Belanger zijn huis niet zal verkopen aan de meest criminele allochtoon als die het meeste biedt ?
Ik ken in Brussel een paar joden die ,al dan niet ten onrechte, moslims echt haten. Maar ieder weekend gaan ze wel hun fruit en groenten inslaan bij die moslims want goedkoper
Money rules the world.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 juli 2018 om 13:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be