![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Politie haalt overvol ponytransport van de weg
RIJSWIJK - De Duitse politie heeft eind vorige week in de buurt van München een vrachtwagen met Nederlandse Shetlandpony's van de weg gehaald. De wagen vervoerde 108 pony's terwijl op de vrachtpapieren sprake was van 56 dieren. Dat heeft de Duitse politie aan de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw gemeld. De AID maakte dat woensdag bekend. Ook hadden de beesten al twintig uur geen water of eten gehad. Bovendien was de chauffeur niet in het bezit van de juiste papieren voor internationaal transport en waren de meeste dieren niet gemerkt of gechipt. Groningen De pony's waren onderweg van Groningen naar Zuid-Italië. De herkomst van de dieren is bij de AID bekend, maar in het kader van het onderzoek wil de dienst nog niets vertellen. Dierenmishandeling De Italiaanse chauffeur wordt waarschijnlijk in Duitsland vervolgd wegens dierenmishandeling en overtreding van de transportvoorschriften. De Duitse politie heeft de paarden opgevangen. Zodra transport is geregeld gaan de dieren terug naar Nederland. Als ze de grens zijn gepasseerd neemt de AID ze in beslag. Varkenstransport Vorige week donderdag haalde de Duitse politie in Dortmund nog een Nederlands varkenstransport van de weg. Zij kwam in actie na telefoontjes van automobilisten die hadden gezien hoe bloed uit de vrachtwagen de snelweg op liep. De truck, op weg naar een slachtbedrijf, bleek te vol geladen. De 127 varkens aan boord hadden ernstige beetwonden. Spoeddebat Naar aanleiding van dat laatste transport heeft SP Kamerlid Krista van Velzen om een spoeddebat gevraagd. Dat wordt waarschijnlijk in loop van volgende week gehouden. Bron ANP En dan te bedenken dat vele pony's en paarden blind en/of kreupel worden geslagen of getrapt omdat er dan een EU-premie kan worden verdiend omdat men een "kreupel" paard heeft laten slachten.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 6 september 2007 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() verbieden, die industriele veetransporten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker te weten.
Overgens worden de meeste paarden en pony's uit Oost-Europa naar Italie getransporteerd.
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En ik dacht dat het merendeel van de Nederlanders dierenliefhebbers waren...de ontnuchtering slaat toe. Keiharde maatregelen zijn hier gepast maar als je ziet dat je een koe of paard halfdood mag slaan hier in België (beelden Gaia remember) zonder veroordeling kunnen wij hier beter onze bek in ons pluimen houden en gewoon beschaamd zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nederlanders eten ook gewoon "echte parmaham" die in Italië gemaakt word van Nederlandse varkens. Kennelijk houdt de vleessector nogal van veetransporten...
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() ik vind eigenlijk dat iedereen die vlees eet ook de ballen zou moeten hebben om zelf zijn eigen vlees te slachten. Slagers en slachters zijn een soort van huurmoordenaars zonder wie veel mensen ( vooral stadsmensen ) binnen de kortste keren vegetarier zouden zijn.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 september 2007 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn dochtertje heeft inmiddels een boze mail naar onze minister en de Italiaanse ambassade gemeeld.
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En allemaal dankzij die waanzinnige EU-premies.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() EU-subsidies = eikeba.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
kijk ik eet ook (terug ) vlees maar weet van mezelf dat als het echt moet dat ik dan wel een beest zal slachten ( ja omdat ik dat al gedaan heb ) ik ben daarin echter zeer sceptisch wat betreft al die totaal van de natuur vervreemde stadsidioten - die mietjes zijn alleen maar geen vegetarier omdat er slagers zijn die ze betalen om voor hen het vuile werk te doen. dat maakt van die slagers dan een soort van huurmoordenaars. Ik zou mijzelf nooit laten betalen door van die consumptie-stadsmensen. Als ze vlees willen eten vind ik dat ze zelf maar moeten slachten. Zoniet moeten ze maar vegi worden.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 september 2007 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() een ander betalen om het vuile werk te doen is al te gemakkelijk. je koopt een stuk vlees in de GB maar je weet niet wat er allemaal gebeurt is, welk leed eraan vooraf ging. Je betaald eigenlijk zelfs om dat allemaal niet te hoeven weten.
en dan is men verbaasd dat er allemaal van die dingen gebeuren als ik een beest zelf slacht dan weet ik precies wat ermee gebeurt is. als er iets mee gebeurt is dat ik niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen dan zal ik het niet slachten en niet eten. een dergelijke ethische selectie kan je als consument helaas niet maken - vandaar ook al dat onnodige leed voor dieren
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 september 2007 om 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door lantjes : 7 september 2007 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik ze kan vinden post ik ze hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Berichten als dit duiken de laatste jaren met de regelmaat van de klok op in de media. Voor mij zijn ze één van de zuiverste illustraties van de feilbaarheid van het liberale vrije markt-principe, dat gestoeld is op de kapitalistische ideologie. Er wordt ons nog steeds voorgelogen dat de vrije markt uiteindelijk voor iedereen de beste oplossing is. Het vrijmaken van de markt en het op andere manieren wegnemen van barrières die het kapitalistische spel in de weg staan wordt voorgesteld als een proces dat onvermijdelijk tot een gemiddelde verhoging van welvaart en levenskwaliteit moet leiden, zelfs als kunnen er tijdens dat proces hier en daar groeipijnen en aanpassingsmoeilijkheden voorkomen (zoals massale afdankingen...).
In dit voorbeeld van dierenmishandeling wordt duidelijk dat die voorspelling niet klopt. Vanuit het standpunt van de veehandelaar die zijn concurrentiepositie op de vrije Europese markt wil maximaliseren, zijn kosten maximaal wil drukken, en dus het spel van de markt zo goed mogelijk wil spelen, is hier absoluut niets aan de hand. Integendeel, vanuit zijn standpunt doet hij er heel goed aan om zoveel mogelijk dieren in één vrachtwagen te stouwen, want dat drukt de kosten aanzienlijk. Gemakshalve zal de veehandelaar in zijn berekeningen denkelijk zelfs niet meer spreken over "pony's", maar over "units", "stuks", of "pcs.". Het lot van een dier wordt hiermee gereduceerd tot een afkorting van drie letters die moet worden voorafgegaan door een zo hoog mogelijk cijfer. Het mag duidelijk zijn dat deze gang van zaken in de praktijk niet tot een gemiddelde verhoging van de levenskwaliteit leidt, zoals het liberal credo luidt. Voor de dieren is het kommer en kwel, en de consument krijgt (welliswaar goedkoop) vlees van lage kwaliteit op zijn bord. Ook de mobiliteit lijdt eronder, want die lange transporten zijn uiteraard helemaal niet nodig. De dieren kunnen evengoed in hun land van herkomst worden geslacht, maar het is goedkoper voor de handelaar om ze eerst te transporteren. En als gevolg van het toenemend wegverkeer lijdt zelfs het milieu eronder. Eigenlijk zijn er niets dan nadelen, en is het alleen de veehandelaar die er zijn voordeel mee doet, en dan nog alleen financieel, wat niet noodzakelijk wil zeggen dat zijn levenskwaliteit toeneemt. Volgens mij toont dit voorbeeld duidelijk aan dat op het systeem van de vrije markt (dat ongetwijfeld in vele gevallen wél voor een verhoging van de welvaart zorgt, maar niet altijd en niet in alle gevallen) een blijvende nood bestaat aan corrigerende mechanismen. Deze mechanismen moeten worden gedefinieerd vanuit de morele waarden van onze democratische samenleving. Regeringen zijn de enige instanties die deze mechanismen kunnen opleggen aan de markt, die zich van nature niet inlaat met morele overwegingen. Voor gevallen van mensenmishandeling, zoals bijvoorbeeld de uitbuiting van mensen in Aziatische multinationals, is het duidelijk wat die morele waarden zijn. Ze kunnen worden samengevat in het aloude gezegde "Behandel een ander zoals jij door die ander zou willen worden behandeld.". Maar voor dieren is er nog steeds een gapende lacune in ons gemeenschappelijk waardenstelsel. Sommige mensen hebben de neiging om de waarden die we voor mensen hanteren eenvoudigweg uit te breiden naar (sommige) dieren, maar dat is niet echt bruikbaar als je de implicaties ervan in detail bekijkt. Anderen beschouwen dieren als voorwerpen, zonder enige intrinsieke waarde, en zullen dus geen graten zien in het incident van deze thread. De posities van de politieke families terzake liggen kilometers ver uit elkaar. Maar één ding is wel opvallend : geconfronteerd met zware gevallen van dierenmishandeling, en dan vooral met beeldmateriaal hierover, volgt er steeds een unanieme reactie van afschuw, en lang niet alleen van de mensen die doorgaans progressieve standpunten innemen in verband met dierenrechten. De beelden van de veemarkt in Anderlecht veroorzaakten een ware storm van verontwaardiging. Zouden mensen dan toch instinctief een stuk empathie in zich hebben voor dieren, ongeacht hun bewuste filosofie of ideologie? Het is paradoxaal, want de consumptie van vlees en bont zit weer volop in de lift, en mensen weten maar al te goed wat daar achter schuilt. Alleen : ze zien het niet. Het hele fok-, transport- en slachtgebeuren speelt zich af buiten het gezichtsveld van de gemiddelde consument, die daardoor als het ware afstand kan nemen van de morele implicaties van zijn productkeuze. Net zoals het stervensprocess van mensen op een eeuw tijd bijna volledig werd afgeschermd, staat ook het doden van dieren voor consumptie veel minder dicht bij de leefwereld van de gemiddelde burger dan 100 jaar geleden. Was het dan vroeger allemaal zoveel beter? Ik denk het niet, maar die veehouder zou anno 1900 waarschijnlijk dichter bij zijn dieren hebben gestaan (letterlijk), en als die dieren leden onder zijn behandeling, dan zou hij dat leed met zijn eigen ogen hebben gezien. Die dieren zouden niet zomaar een nummer op een scherm of een blad papier zijn geweest. En misschien zou dat voldoende zijn geweest om zijn instinctieve empathie te activeren.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() tijd voor een pony in uw avatar als symbolisch verzet tegen de vrije markt.
Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 september 2007 om 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 7 september 2007 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 7 september 2007 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |