Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2016, 19:12   #1
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard WalloBrux: Nederlands leren is van ‘anekdotisch belang’ voor Waalse kinderen

Nederlands leren, daarvoor halen de Walen hun neus op, want in Vlaanderen worden ze als profiteurs gezien, aldus de Walen.

Citaat:
Op vier jaar tijd is het aantal Waalse leerlingen dat Nederlands leert met 10% gedaald. De taal wordt te formeel aangeleerd en Walen hebben geen positief beeld over Vlaanderen, waardoor het Nederlands opzij wordt geschoven voor het meer wereldse Engels.
Sinds enkele jaren is het aantal jonge Waalse scholieren dat voor het vak Nederlands kiest op school fel gedaald. Volgens de laatste cijfers van de Fédération Wallonie-Bruxelles krijgen slechts 14 834 leerlingen Nederlandse les. In 2012 waren dat er nog 16.407, een daling van 10% op vier jaar tijd.

‘Nederlands is van anekdotisch belang’
Het probleem ligt vooral bij de ouders die het Engels verkiezen boven het Nederlands, volgens hen een strategische keuze omdat het Engels een wereldtaal is.

‘Het Nederlands heeft in die zin eerder een anekdotisch belang,’ zegt professor Alain Braun van de universiteit van Bergen, in La Dernière Heure. Toch geeft 90% van de werkgevers aan dat de kennis van zowel Frans als Nederlands vereist is.

Ook wordt op grote televisiestations enkel Frans en Engels gesproken, en luisteren de jongeren ook enkel naar muziek in die talen waardoor het Nederlands ‘ver weg’ lijkt voor hen. De interesse om Nederlands te leren is er dan ook niet.

“Talen worden heel formeel aangeleerd op school en veel leerlingen hebben zo moeite om de taal onder de knie te krijgen. We leggen teveel het accent op grammatica, echte communicatie wordt amper geoefend. Veel jongeren hebben dan ook schrik om fouten te maken”, zegt Julien Perrez, leraar Nederlands.

N-VA
Walen hebben ook een weinig positief beeld van Vlaanderen omdat ze in dat landsgedeelte makkelijk als ‘profiteurs’ worden bestempeld. Daarom vinden Walen dat Vlamingen het niet verdienen dat zij moeite doen om Nederlands te leren. Deze situatie werd nog versterkt toen N-VA in Vlaanderen aan de macht kwam. Opvallend is dat in Vlaanderen het Frans wél een verplicht vak is voor alle leerlingen. (CS)
https://nl.express.live/2016/08/25/4...eren-wallonie/

Vlamingen verdienen het niet dat Walen inspanning doen om Nederlands te leren. Laat ze maar doen zeg ik daartegen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 19:21   #2
dpg
Banneling

Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160825_02438964

Citaat:
Het Franstalige Koninklijk Atheneum in Sint-Lambrechts-Woluwe biedt vanaf september Arabisch aan als taalvak in het middelbaar onderwijs. Het is de eerste school in België. Dat schrijft La Dernière Heure en meldt de website van de school.

‘Na het Frans, Nederlands en Engels is Arabisch de vierde meest gesproken taal in België’, zegt Massimo Caruso, directeur van het Koninklijk Atheneum in Sint-Lambrechts-Woluwe, aan La Dernière Heure. Leerlingen van het vijfde middelbaar ASO kunnen er vanaf september het vak Arabisch kiezen.
Zouden een paar helfies het tij kunnen doen keren ?

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 19:29   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Nederlands leren, daarvoor halen de Walen hun neus op, want in Vlaanderen worden ze als profiteurs gezien, aldus de Walen.

Vlamingen verdienen het niet dat Walen inspanning doen om Nederlands te leren. Laat ze maar doen zeg ik daartegen.
Goed nieuws.

Ze hebben een realistisch beeld over hoe er over de Walen gedacht wordt in Vlaanderen, daar verschiet ik van. Je ziet dat niet dikwijls, Walen die de realiteit erkennen.
Oud 25 augustus 2016, 19:35   #4
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Goed nieuws.

Ze hebben een realistisch beeld over hoe er over de Walen gedacht wordt in Vlaanderen, daar verschiet ik van. Je ziet dat niet dikwijls, Walen die de realiteit erkennen.
En nu moeten ze nog daaruit hun conclusies trekken: Vlaanderen laten vallen en hun eigen boontjes doppen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:06   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed nieuws.

U zegt het uwzelf. En het is geen kwestie van "de realiteit erkennen" maar wat u en Vlamingen zoals u van de Franstalige Belgen denken, is eigenlijk van geen enkel belang. U mag ze als "profiteurs" beschouwen, ze haten..........en nochtans is er ook een andere realiteit die u in bepaalde plekken van Vlaanderen zal vinden : een zeer sterke Franstalige aanwezigheid. Ik heb drie jaar in Vlaanderen gewerkt; in een bedrijf dat evenwel Vlamingen als Franstaligen telt. Van die Franstaligen zijn er twee soorten : de pendelaars die vanuit Brussel of Wallonië pendelen om er te komen werken en de Franstaligen die ook in Vlaanderen leven. Een van mijn Franstalige collega's was moeder van twee jonge kinderen : ze woont ook in Vlaanderen en haar kinderen gaan naar een Nederlandstalige school. Kinderen die dus op termijn tweetalig Frans/Nederlands zullen worden. Zo'n voorbeeld hebt u ook in andere Nederlandstalige scholen. En zo'n bedrijven hebt u ook in andere plekken van Vlaanderen.

Denk eens na : al die Franstaligen zijn helemaal niet dom, ze weten zeer goed wat ze doen en waar ze gaan. Ze weten ook zeer goed dat Vlamingen zoals u bestaan, die er meer dan beu met de Franstaligen zijn. Ze weten zeer goed dat er een Vlaams-Nationalisme bestaat maar ze beschouwen terecht dat dit niet hun zaak is.

En ik kom terug naar wat ik eerder zei. U beschouwt ze als "profiteurs"? Dat is uw zaak. U haat ze? Dat is uw zaak. U voelt zich niet op uw gemak met Franstaligen rond u? Dat is uw zaak. Als Franstaligen in uw dorp/gemeente/stad komen wonen, zal u helemaal niets kunnen zeggen aangezien ze het volste recht hebben naar Vlaanderen te komen wonen. Best mogelijk dat u niet graag zou hebben Franstalige buren te hebben maar bon, u kent het antwoord zeker? Dat is uw zaak. En dus niet de zaak van de Franstaligen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:10   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En nu moeten ze nog daaruit hun conclusies trekken: Vlaanderen laten vallen en hun eigen boontjes doppen.
Of doen alsof het Vlaams-Nationalisme niet bestond en dat is al wat nu gebeurt.
Oud 25 augustus 2016, 20:29   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
...

Ze weten ook zeer goed dat Vlamingen zoals u bestaan, die er meer dan beu met de Franstaligen zijn. Ze weten zeer goed dat er een Vlaams-Nationalisme bestaat maar ze beschouwen terecht dat dit niet hun zaak is.

...
Dat is natuurlijk de logica zelve, als Walen is Vlaams-Nationalisme hun zaak niet.

Vlaams-Nationalisme is voor Vlamingen.
Oud 25 augustus 2016, 20:32   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, de Franstalige imperialistische waandenkwereld.

Het ontwaken vroeg of laat gaat bitter zijn vrees ik.
Oud 25 augustus 2016, 20:41   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

In "Bruxelles" geen woord Frans meer! Nederlandsonkundige WalloBruxers horen door ons uitsluitend in het Engels aangesproken te worden.
De Vlaamse onderwijsministers moeten van het Engels de eerste vreemde taal maken.
Oud 25 augustus 2016, 20:42   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Droom maar verder...................
Oud 25 augustus 2016, 20:44   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In "Bruxelles" geen woord Frans meer! Nederlandsonkundige WalloBruxers horen door ons uitsluitend in het Engels aangesproken te worden.
De Vlaamse onderwijsministers moeten van het Engels de eerste vreemde taal maken.
Ik heb al mijn studies in Brussel gevolgd en in het Franstalig onderwijs : Nederlands is er de tweede taal. En wat u "geen woord Frans meer" betreft, kan u tot sint-juttemis wachten voordat zoiets gebeurt.
Oud 25 augustus 2016, 20:46   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Droom maar verder...................
Het zijn uw woorden, de realiteit wordt genegeerd.

Citaat:
Oud 25 augustus 2016, 20:46   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoeveel jaren zeg je dat al ondertussen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:46   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt het uwzelf. En het is geen kwestie van "de realiteit erkennen" maar wat u en Vlamingen zoals u van de Franstalige Belgen denken, is eigenlijk van geen enkel belang. U mag ze als "profiteurs" beschouwen, ze haten..........en nochtans is er ook een andere realiteit die u in bepaalde plekken van Vlaanderen zal vinden : een zeer sterke Franstalige aanwezigheid. Ik heb drie jaar in Vlaanderen gewerkt; in een bedrijf dat evenwel Vlamingen als Franstaligen telt. Van die Franstaligen zijn er twee soorten : de pendelaars die vanuit Brussel of Wallonië pendelen om er te komen werken en de Franstaligen die ook in Vlaanderen leven. Een van mijn Franstalige collega's was moeder van twee jonge kinderen : ze woont ook in Vlaanderen en haar kinderen gaan naar een Nederlandstalige school. Kinderen die dus op termijn tweetalig Frans/Nederlands zullen worden. Zo'n voorbeeld hebt u ook in andere Nederlandstalige scholen. En zo'n bedrijven hebt u ook in andere plekken van Vlaanderen.

Denk eens na : al die Franstaligen zijn helemaal niet dom, ze weten zeer goed wat ze doen en waar ze gaan. Ze weten ook zeer goed dat Vlamingen zoals u bestaan, die er meer dan beu met de Franstaligen zijn. Ze weten zeer goed dat er een Vlaams-Nationalisme bestaat maar ze beschouwen terecht dat dit niet hun zaak is.

En ik kom terug naar wat ik eerder zei. U beschouwt ze als "profiteurs"? Dat is uw zaak. U haat ze? Dat is uw zaak. U voelt zich niet op uw gemak met Franstaligen rond u? Dat is uw zaak. Als Franstaligen in uw dorp/gemeente/stad komen wonen, zal u helemaal niets kunnen zeggen aangezien ze het volste recht hebben naar Vlaanderen te komen wonen. Best mogelijk dat u niet graag zou hebben Franstalige buren te hebben maar bon, u kent het antwoord zeker? Dat is uw zaak. En dus niet de zaak van de Franstaligen.
Euh, dat hebt u nu al zovele malen op dit forum geschreven. Ja, er wonen Franstaligen in Vlaanderen.

En dan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:55   #15
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht

Ondankbaar volkje.

16 miljard per jaar en we "verdienen "het niet dat ze onze taal leren.
Weer een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:56   #16
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Goed nieuws.

Ze hebben een realistisch beeld over hoe er over de Walen gedacht wordt in Nationalistisch-Vlaanderen, daar verschiet ik van. Je ziet dat niet dikwijls, Walen die de realiteit erkennen.
Kleine correctie.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:56   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ondankbaar volkje.

16 miljard per jaar en we "verdienen "het niet dat ze onze taal leren.
Weer een bijkomende reden voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.
Hoeveel heb je er nog nodig?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:57   #18
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou iemand Nederlands moeten leren? die taal stelt niets voor op het wereldniveau.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 20:57   #19
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als wij elk jaar 16 miljard belastingen aan de Walen moeten geven ,

is dat wel onze zaak.
Oud 25 augustus 2016, 20:59   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoeveel heb je er nog nodig?
We hebben er al genoeg .

Nu de volgende verkiezingen nog en het is zo ver.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be