![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() onlangs kwam ik een interessant artikel tegen over de duistere kantjes van het Boeddhisme en mythes
Enkele citaten: ( lees meer op: http://www.astrovdm.com/KEDuistereZijdeBoeddhisme.htm ) Citaat:
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 10 maart 2010 om 01:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Laat het me met een vergelijking proberen uit te leggen.
Er is het alternatieve besturingssysteem linux. Maar dat bestaat niet in zuivere vorm : er zijn honderden 'distributies' waarin verschillende keuzes vervat zitten, zowel van de mogelijke programma's als van de 'kern' (verschillende modules al of niet laden.) Eenmaal je dat weet zul je beseffen hoe onmogelijk het is om te discussiëren over hoe 'linux' dit of dat doet. Om een treffend voorbeeld te geven van de verscheidenheid : er is een 'distro' onder de naam 'Gentoo' waarbij men zijn 'linux' werkelijk van de grond af opbouwt, en ook bij de updates alles 'herbouwt'. De topman van 'wine' (een programma dat je toelaat bepaalde voor Windows bedoelde software op je linux te laten draaien) heeft die 'fundamentalisitische' distro een 'broken system' genoemd. Voor nogal wat mensen is de Daila Lama zowat dé boeddhist. Zelf ben ik ook boeddhist en in noem die persoon voor mezelf 'de Bönhaas'. In het Tibetaans boeddhisme zijn namelijk nogal veel elementen uit het Tibetaanse sjamanisme opgenomen. Als je je afvraagt wat je je daar moet bij voorstellen : Humolezers zijn vertrouwd met de uitspraak van de Dalai Lama dat hij strikt vegetarisch leeft en dat hij, als hij vlees eet dat eerst in groente verandert... En verder : boeddhisten zijn (ook) mensen, niet beter en niet slechter. Wie een beetje thuis is in Zen weet bijvoorbeeld dat er een paar Japanse grootmeesters tijdens de oorlog toch een beetje uit de bocht zijn gegaan...
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 10 maart 2010 om 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Is het niet de dalai lama die zij dat je zeker geen boeddhist moet worden, maar verlichting kan bereiken op eender welke manier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Albrecht : 10 maart 2010 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De kern van Boeddhisme is niet dogmatisch, maar om die "kern" toe te passen op de massa moet het zich nu eenmaal zo voordoen. De massa heeft niet liever.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 11 maart 2010 om 11:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Ik heb sterk de indruk dat de auteur van die tekst niet goed weet waar hij over schrijft als ik zulke dingen lees;
Citaat:
Verder zijn hedendaagse Westers / Europese waarden compleet irrelevant voor de beoordeling van een cultuur die meer dan twee millenia geleden bestond aan de andere kant van de planeet. Dat en wat Bhairav schreef. Laatst gewijzigd door Heftruck : 13 maart 2010 om 04:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De koran geeft vervolgens een volkomen belachelijk afkooksel van het leven van Jezus, waar geen zinnig mens zich mee bezig zou houden als die dwaalleer niet zoveel aanhangers had en dus sociologisch relevant is.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Je bent niet nauwkeurig wat betreft het wandelen over de Jordaan. Het verhaal wil dat Jezus wandelde over het meer van Galilea. Zijn discipel die bijna verdronk was de visser Petrus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() "niet nauwkeurig"... alsof die vier evangelies die 'weerhouden' zijn zo accuraat de gebeurtenissen weergeven...
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() PaiChang de grondlegger van de codex van de Zen- boeddhistische monnik
eiste werkzaamheid van zijn monniken en werkte zelf op het land tot zijn negentigste. Dat was een grote vooruitgang in vergelijking met de bedelaarsorde van Gautama Siddharta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Monniken die bedelen, ik vind dat schandalig.
Laatst gewijzigd door djoebidoebidoe : 21 november 2016 om 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Moderne tijdsgeest.
Tja, de hele Katholieke kerk heeft historisch altijd op bedelen, giften en subsidies geleefd. Daar stonden wel dikwijls prestaties tegenover. Laatst gewijzigd door eno2 : 21 november 2016 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door djoebidoebidoe : 22 november 2016 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Bedelen stond indertijd in hoog aanzien, dat waren heilige mannen die bedelden als methode om hun ego in te perken of zelfs te likwideren.
De tijden zijn veranderd. Het ego is nu wat telt. Nu, het bedelen heb ik altijd als een subversief aspect gezien van het boeddhisme. Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2016 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ik bekijk Xus als een Bodhisattva.
Ook nooit gewerkt tussen haakjes. (Ook niet gebedeld, dat is al iets) Mooi model voor de prestatiemaaatschappij en de meritocratie. Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2016 om 11:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 22 november 2016 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |