Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2017, 11:04   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard Onderwijshervorming een gemiste kans

De onderwijshervorming is wat mij betreft toch wel een gemiste kans. Het is goed dat men alle vakken opdeelt in domeinen, maar de schotten ASO, TSO en BSO blijven wel nog steeds bestaan, waardoor een aantal moeilijke "technische" richtingen zoals industriële wetenschappen ondergewaardeerd blijven.

Ook is er totaal geen hervorming van het ASO wat jammer is. De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt. Ook is het schandalig dat iemand die een richting met Latijn en/of Grieks volgt in 6 jaar secundair onderwijs, niets maar dan ook niets ziet van economie. Dit is echt een schande. Alle ASO richtingen zouden een basispakket economie moeten hebben, al is het maar 2 uur.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 11:08   #2
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Een gemiste kans?

Omdat "alle kindjes zijn gelijk" niet wordt toegepast?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 11:27   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De onderwijshervorming is wat mij betreft toch wel een gemiste kans. Het is goed dat men alle vakken opdeelt in domeinen, maar de schotten ASO, TSO en BSO blijven wel nog steeds bestaan, waardoor een aantal moeilijke "technische" richtingen zoals industriële wetenschappen ondergewaardeerd blijven.

Ook is er totaal geen hervorming van het ASO wat jammer is. De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt. Ook is het schandalig dat iemand die een richting met Latijn en/of Grieks volgt in 6 jaar secundair onderwijs, niets maar dan ook niets ziet van economie. Dit is echt een schande. Alle ASO richtingen zouden een basispakket economie moeten hebben, al is het maar 2 uur.
Economie is dan ook geen wetenschap. Ge gaat toch ook geen astrologie geven aan hulpeloze kinderen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 12:29   #4
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan.
Niks mis met elitaire richtingen en scholen. Dan zijn er tenminste nog enkele plekken in jullie berooide scholenlandschap waar performance van de scholieren wordt gevraagd ipv dat lauwe, niveauverlagende, "iedereen moet hetzelfde zijn" gezever.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 12:30   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Economie is dan ook geen wetenschap. Ge gaat toch ook geen astrologie geven aan hulpeloze kinderen.
Op middelbaar niveau is deze stelling correct.

Economie in 5 en 6 is pure tijdverspilling.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 12:33   #6
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Niks mis met elitaire richtingen en scholen. Dan zijn er tenminste nog enkele plekken in jullie berooide scholenlandschap waar performance van de scholieren wordt gevraagd ipv dat lauwe, niveauverlagende, "iedereen moet hetzelfde zijn" gezever.
Onzin.

Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 12:45   #7
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Onzin.

Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.
De sterkste leerlingen daag je niet uit door ze in één en dezelfde klas te zetten met de oelewappers, nietsnutten en zij die er vierkant hun kas aan vegen, waarna je die klas gaat aansturen op het niveau van die laatsten en tegelijk jezelf gaat wijsmaken dat je die sterksten "apart" zal uitdagen. En dat is waar jullie onderwijs-systeem naartoe wil evolueren. Pure afvlakking en afzwakking van het niveau... (enkele jaren terug kregen onze vrienden in België al naar hun voeten omdat dochterlief beter en sneller kon lezen en rekenen dat de rest van de klas en dat dat niet eerlijk was voor de rest van die klas... zelfs toen was die trend al ingezet).
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 13:00   #8
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

De grootste flater van ons onderwijs is minieme rol van ICT.

In het ASO is dat 1 uurtje per week, de basics van Word en Excel. We kweken digitale analfabeten.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 13:09   #9
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
De sterkste leerlingen daag je niet uit door ze in één en dezelfde klas te zetten met de oelewappers, nietsnutten en zij die er vierkant hun kas aan vegen, waarna je die klas gaat aansturen op het niveau van die laatsten en tegelijk jezelf gaat wijsmaken dat je die sterksten "apart" zal uitdagen. En dat is waar jullie onderwijs-systeem naartoe wil evolueren. Pure afvlakking en afzwakking van het niveau... (enkele jaren terug kregen onze vrienden in België al naar hun voeten omdat dochterlief beter en sneller kon lezen en rekenen dat de rest van de klas en dat dat niet eerlijk was voor de rest van die klas... zelfs toen was die trend al ingezet).
Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 15 januari 2017 om 13:11.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 13:14   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De grootste flater van ons onderwijs is minieme rol van ICT.

In het ASO is dat 1 uurtje per week, de basics van Word en Excel. We kweken digitale analfabeten.
ALs je niet in staat bent fatsoenlijk ICT onderwijs te geven, kan je het best laten voor wat het is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 13:20   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.
Ik denk niet dat je een universitair voor een klas 6-12 jarigen moet zetten.

Die universitair gaat daar na 2 maand depri zijn.

De verloning is ook meer dan ok, zeker gelet op de hoeveelheid vakantie en het pensioen. Alleen, geef die jonge leerkrachten eens een fatsoenlijk contract, betaal hun verplaatsingen tussen scholen indien ze de moeite doen om op meerdere scholen les te geven, geef hun een laptop en gsm indien ze moeten bellen voort school (leerkrachten hangen vaak genoeg aan de telefoon met ouders). Dat soort zaken, daarmee proffesionaliseer je het beroep ook voor een stuk.

Dan trek je ook betere profielen aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 13:21   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Geef ze ook eens de software licenties die ze nodig hebben. Office bvb.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 14:04   #13
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geef ze ook eens de software licenties die ze nodig hebben. Office bvb.
Die hebben ze. Die problematiek is ondertussen wel grotendeels verleden tijd.

Ze benutten ze alleen niet ten volle.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:25   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De elitaire richtingen met hoofdvakken Latijn en/of Grieks blijven gewoon bestaan. Ondanks dat zoveel uren Latijn en/of Grieks geen toegevoegde waarde bieden voor latere studies of op de arbeidsmarkt.
Algemeen vormend onderwijs. Je levert met dit soort onderwijs dus geen kant-en-klare producten af voor de arbeidsmarkt. Dat vormt juist de grote waarde: we geven mensen over heel wat andere onderwerpen een bagage mee dan wat louter zal passen in hun latere arbeidswereld.

Of meent u dat we dan ook maar het vak geschiedenis afschaffen? Of muziek? Of PO? Of LO?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:27   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Men zou beter de sterkste leerlingen uitdagen op vlak van wetenschap, wiskunde, levende talen.

In geen van de ons omringende landen heeft men nog zoveel leerlingen die Latijn en klassiek Grieks leren. Ik heb zelf ook Latijn gedaan, en was er goed in. Maar achteraf gezien had het beter geweest dat ik die uren had ingevuld met relevantere inhouden.
Voor u misschien. Ik heb geen enkele spijt van mijn Latijnse studies, wel integendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:28   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat is mee ingegeven door het bedroevende niveau van de leerkrachten, zeker in het lager onderwijs. Compleet gebrek aan flexibiliteit in de leermethoden - het oplossingsboekje is de bijbel. Dat ouders zelf gaan rommelen in het onderwijs van hun kinderen zorgt voor meer werk - want verschillende snelheden in de klas - en moet ten allen tijde worden vermeden

Geen tussenstappen bij het rekenen - fout. Andere oplossingsmethode -fout. Zelfs het weergeven van een vermenigvuldiging door middel van een een punt in plaats van x heb ik afgestraft geweten. Lager onderwijs is de hoogmis van het formalisme en de begrafenis van creatief probleemoplossend denken.

Maak van iedere onderwijzer een universitair - met bindende toegangsproeven en intensere stages. En verloon beter.
Nu worden de zwakste leerlingen zelf leerkracht.
Het wordt hoog tijd dat u nog eens een voet zet in het lager onderwijs en dus niet blijft steken in uw beeld van de jaren vijftig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:36   #17
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het wordt hoog tijd dat u nog eens een voet zet in het lager onderwijs en dus niet blijft steken in uw beeld van de jaren vijftig.
Ik heb het zelf meegemaakt in de jaren '90
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:37   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik heb het zelf meegemaakt in de jaren '90
Belangrijk nieuws: we zijn nu 2017.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:43   #19
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Belangrijk nieuws: we zijn nu 2017.
Mijn vriendin staat in het lager onderwijs, mijn moeder in het secundair.
En ik moet vaststellen dat er in 2 decennia niets is veranderd.

Al moet ik wel 1 ding zeggen; als ik net zo behandeld zou worden als een jonge leerkracht, ik had er al lang de brui aan gegeven.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 15 januari 2017 om 15:46.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 15:47   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Mijn vriendin staat in het lager onderwijs, mijn moeder in het secundair.
En ik moet vaststellen dat er in 2 decennia niets is veranderd.
Geen hoekenwerk in de klas van uw vriendin? Geen contractwerk? Geen BZL? Als uw vriendin echt lesgeeft zoals twee decennia geleden, dan wordt het hoog tijd eens de doorlichting te sturen naar die school. Het eindrapport zal scherp zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be