Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2018, 13:47   #1
araneus
Gouverneur

Standaard BMW iX3

Van Electrek:

https://electrek.co/2018/04/25/bmw-i...v-range-specs/

Ik heb hier toch wat vragen bij:

- vaporware: Het ding komt pas in 2020 op de markt, dus nog zo'n 2 jaar wachten!

- een batterij van 70 kWh zou voldoende zijn voor meer dan 400 km? Een SUV zoals de X3 is door zijn hoogte niet het meest aerodynamische object en deze zou toekomen met 17,5 kWh/100 km? Natuurlijk in de veronderstelling dat de batterij volledig te gebruiken is. Ik zou die range toch wat lager inschatten.

- laden aan 150 kW? Snelladen wordt beperkt door de eigenschappen van de cellen zelf. Het vermogen dat een cel kan opnemen is beperkt. Laden aan 1C wordt meestal beschouwd als het maximum, al laat Tesla laden toe aan 1,35C aan de supercharger. Bij deze BMW zou de geladen worden aan 2,14C! Ofwel hebben ze hier een enorme doorbraak gemaakt in de gebruikte chemie van de cel ofwel zullen de cellen zeer snel degraderen door dit (te) snelle laden. Ook de koeling van het batterijpack moet hieraan aangepast worden. Ik heb serieuze twijfel dat dit mogelijk is

- laadpalen aan 150 kW! Twee vragen: waar staan ze en hoeveel kosten ze per kWh! Als een Chademo aan 50 kW al snel 1 euro/kWh kost zal dit zeker niet minder zijn.

Ik wil eerst de bewijzen zien voor ik de claims van BMW wil geloven.

Laatst gewijzigd door araneus : 25 april 2018 om 13:48.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 13:57   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Die cijfers kloppen niet en zal zoals gewoonlijk weer Duitse foefelarij zijn. Ze hebben daar veel ervaring in.

Een Model 3 doet 15 kWh/100 km, maar heeft dan ook een Cd van 0.23. Een SUV zal garantie boven de 0.35 zitten, een VW Tiguan zit op 0.37. Tel daar het hogere gewicht bij op van een SUV tov een sedan wat de rolweerstand doet toenemen & het hogere frontale oppervlak...en je weel dat het verbruik eerder richting de 25 kWh/100 km zal zitten.

Jij hebt hier recent aangegeven dat jouw Model X 90 kWh ongeveer 350-400 km doet per charge. Deze wagen verwacht ik max 275 km op een volle lading.

De reeele range van een 40 kWh Leaf dus.

Sterk bezig BMW.

Laatst gewijzigd door Tavek : 25 april 2018 om 14:03.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 14:06   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Of het ding moet scherp geprijsd zijn.
Oud 25 april 2018, 14:34   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Of het ding moet scherp geprijsd zijn.
Lol, dat is een goeie Tavek

Trouwens de autonomie (CxS) van al die SUV's gaat lelijk tegenvallen op de autobahn.
Oud 25 april 2018, 14:50   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Lol, dat is een goeie Tavek

Trouwens de autonomie (CxS) van al die SUV's gaat lelijk tegenvallen op de autobahn.
Tegen 180 per uur ga je die snel leegtrekken. Zo een doos met een groot frontaal oppervlak is daar niet geschikt voor. Moet ook eerlijk erbij zeggen dat tegen 180 per uur diesels en benzines (SUV's) ook pakken zuipen.

In Californie zijn EV's populair, de gemiddelde snelheid op de snelweg ligt daar ook laag. Max 65 MPH oftewel 104 km/h (legale limiet). Op sommige plekken mag je 70 mph.

Ik vind trouwens rijden in de VS zalig. Rustig chillen en cruisen. In Belgie en vooral duitsland is rijden een stress bedoeling.
Oud 25 april 2018, 15:51   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Van Electrek:

- vaporware: Het ding komt pas in 2020 op de markt, dus nog zo'n 2 jaar wachten!

- een batterij van 70 kWh zou voldoende zijn voor meer dan 400 km? Een SUV zoals de X3 is door zijn hoogte niet het meest aerodynamische object en deze zou toekomen met 17,5 kWh/100 km? Natuurlijk in de veronderstelling dat de batterij volledig te gebruiken is. Ik zou die range toch wat lager inschatten.

- laden aan 150 kW? Snelladen wordt beperkt door de eigenschappen van de cellen zelf. Het vermogen dat een cel kan opnemen is beperkt. Laden aan 1C wordt meestal beschouwd als het maximum, al laat Tesla laden toe aan 1,35C aan de supercharger. Bij deze BMW zou de geladen worden aan 2,14C! Ofwel hebben ze hier een enorme doorbraak gemaakt in de gebruikte chemie van de cel ofwel zullen de cellen zeer snel degraderen door dit (te) snelle laden. Ook de koeling van het batterijpack moet hieraan aangepast worden. Ik heb serieuze twijfel dat dit mogelijk is

- laadpalen aan 150 kW! Twee vragen: waar staan ze en hoeveel kosten ze per kWh! Als een Chademo aan 50 kW al snel 1 euro/kWh kost zal dit zeker niet minder zijn.

Ik wil eerst de bewijzen zien voor ik de claims van BMW wil geloven.
400 km range is wel WLTP cyclus (al veel beter dan NEDC), in de praktijk mag je daar toch 50 km van afdoen. Bij een SUV zal er nog extra wat afgaan bij navenant wat hogere snelheden, vooral wegens de A (doorsnede) van Cw*A, een SUV kan ook een redelijke Cw halen wat het model X bewezen heeft (0,24), maar de A telt evenzo rechtevenredig. Die iX3 lijkt me eerder bij CW 0,29-0,30 te zitten op het eerste zicht. De BMW i3 heeft Cw 0,29.

Laden aan 150 kW zal zeker gaan, zelfs 350 kW is voorzien in Europa. In USA zelfs nog zwaarder.
(het zal dan wel een 800 VDC accupack moeten zijn)

Prijs zal navenant stijgen naargelang hoe snel je wilt laden.
Met de prijzen van Tesla zullen die zware CCS-palen niet kunnen concurreren, imho.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 15:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 15:54   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
400 km range is wel WLTP cyclus (al veel beter dan NEDC), in de praktijk mag je daar toch 50 km van afdoen. Bij een SUV zal er nog extra wat afgaan bij navenant wat hogere snelheden, vooral wegens de A (doorsnede) van Cw*A, een SUV kan ookmeen redelijke Cw halen wat het model X bewezen heeft, maar de A telt evenzo rechtevenredig.

Laden aan 150 kW zal zeker gaan, zelfs 350 kW is voorzien in Europa. In USA zelfs nog zwaarder.
(het zal dan wel een 800 VDC accupack moeten zijn)

Prijs zal navenant stijgen naargelang hoe snel je wilt laden.
Met de prijzen van Tesla zullen die zware CCS-palen niet kunnen concurreren, imho.
De Model X heeft een veel aerodynamischer ontwerp dan deze doos hoor.

Ik verwacht dat deze BMW rond de 0.35-0.37 zal zitten. UPDATE: Hij zit op 0.3 volgens BMW zelf.

Met een hogere A mag je de rekening zelf maken.

Laatst gewijzigd door Tavek : 25 april 2018 om 15:56.
Oud 25 april 2018, 15:55   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Model X = 0.24 drag coefficient

Asjemanau.
Oud 25 april 2018, 15:59   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Model X heeft een veel aerodynamischer ontwerp dan deze doos hoor.

Ik verwacht dat deze BMW rond de 0.35-0.37 zal zitten. UPDATE: Hij zit op 0.3 volgens BMW zelf.
Update: dan had ik dat heel goed geraden.

Citaat:
Met een hogere A mag je de rekening zelf maken.
hogere A: het verschil in verbruik tussen een model S en model X is te vinden op de websites van EPA.

kWh per 100 miles:
S 100D : 33 kWh/100 mi (=20,5/100 km)
X 100D : 39 kWh/100 mi (=24,2/100 km)
https://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/Tesla2018.shtml

(Model 3 LR : 26 kWh/100 mi = 16,1/100 km)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 16:13.
Oud 25 april 2018, 16:23   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Electrek:

Het filmpje van BMW via ams zegt zelfs 2021:
Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...s-elektro-suv/

NEUER BMW IX3 (2021)
Erste Studie zum vollelektrischen SUV
Citaat:
Bij deze BMW zou de geladen worden aan 2,14C! Ofwel hebben ze hier een enorme doorbraak gemaakt in de gebruikte chemie van de cel ofwel zullen de cellen zeer snel degraderen door dit (te) snelle laden. Ook de koeling van het batterijpack moet hieraan aangepast worden. Ik heb serieuze twijfel dat dit mogelijk is
Als het een ~800 VDC accupack is (vermoedelijk, idem *Porsche-, Audi-, VW-studies) halveert dat de laad-ampérage tov een ~400 VDC accupack zoals Tesla. *bron is te ggl.

*50-80-150-350 kW laadpalen zijn compatibel met spanningsbereik van 180 VDC tot 950 VDC accupacks:
Citaat:
https://www.electrive.net/2017/07/14...che-in-berlin/

Deshalb geht Porsche schon zwei Jahre vor der Markteinführung in Vorleistung – und eröffnet heute eine nagelneue Niederlassung in Berlin-Adlershof – inklusive des ersten öffentlichen Schnellladeparks mit der von Porsche Engineering entwickelten 800-Volt-Technologie. Im Süden der Hauptstadt stehen damit nun die ersten beiden Ladepunkte mit jeweils 350 kW Ladeleistung zur Verfügung. Sie decken ein Spannungslevel von 180 bis 950 Volt ab und bieten per Combined Charging System (CCS) abwärtskompatibel auch niedrigere Ladeleistungen, etwa 50, 80 oder 150 kW an.
Het zullen in elk geval solid-state accucellen zijn met aangepaste koeling of koelingmanagement:
https://insideevs.com/bmw-says-it-wi...-battery-race/
https://electrek.co/2017/12/18/bmw-s...electric-cars/

De data van 2020 of 2021 of ... zal vooral bepaald worden door de serieproductie van die solid-state-accupacks.
Tesla model 3 heeft ze eigenlijk al, maar dan wel de cilindrische 2170 cellen die eigenlijk in de praktijk gemakkelijker te verwarmen/koelen zijn... (ooit gelezen van een batterijexpert)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 16:52.
Oud 25 april 2018, 17:58   #11
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hyundai's Ioniq kan laden tot 2.5C (70 kW voor 28 kWh pack) en dat luchtgekoeld...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 18:44   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Hyundai's Ioniq kan laden tot 2.5C (70 kW voor 28 kWh pack) en dat luchtgekoeld...
Een Ionic EV heeft ook andere accuchemie dan een Tesla:
Citaat:
http://myioniq.com/hyundai-ioniq-ele...pecifications/

Battery Type Lithium-ion Polymer
Battery Capacity (kWh) 28
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 18:45.
Oud 25 april 2018, 18:50   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Maar ik denk wat dat hij goed gaat verkopen.

Ik zie nu bijzonder veel dames rondrijden in SUV's van het type mercedes en bmw: kinderen van school halen, winkelen, enz....

Uiteraard staan die dingen geleased op de firma van de vent/haarzelf of via een vrij beroep. En in die optiek kan een BMW EV SUV wel voor hun iets betekenen.

Vermoed dat ze ook uitverkocht gaan geraken
Oud 25 april 2018, 19:00   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik denk wat dat hij goed gaat verkopen.

Ik zie nu bijzonder veel dames rondrijden in SUV's van het type mercedes en bmw: kinderen van school halen, winkelen, enz....

Uiteraard staan die dingen geleased op de firma van de vent/haarzelf of via een vrij beroep. En in die optiek kan een BMW EV SUV wel voor hun iets betekenen.

Vermoed dat ze ook uitverkocht gaan geraken
Als de prijs meevalt... en die staat sowieso in de sterren anno 2021...

btw de E-wagen met de kortste wachttijd is de BMW i3 een SUVje... 2 weken (uit de stock) tot 8 weken, nieuw op maat en kleur besteld:
Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...troautos-2018/

Für Ungeduldige: BMW i3

Wer ein Lagerfahrzeug nimmt, fährt schon nach zwei Wochen elektrisch – je nach Verfügbarkeit auch bei anderen Marken ein heißer Tipp. Eine Alternative kann auch der Gebrauchtmarkt sein. Am schnellsten liefert übrigens laut unserer Umfrage BMW: Ein frisch bestellter i3 steht aktuell nach acht Wochen zur Abholung bereit.
Ik denk dat ik weet waarom.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 19:05.
Oud 25 april 2018, 19:24   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Wat een gedrocht. In zo iets wil je toch niet gezien worden?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 19:25   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat een gedrocht. In zo iets wil je toch niet gezien worden?
Smaken...

Ik vind hem erg heel erg bmw uitzien, gelet op hun recente wagens.
Oud 26 april 2018, 10:05   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Smaken...

Ik vind hem erg heel erg bmw uitzien, gelet op hun recente wagens.
Boven BMW iX3 komt wslk pas in 2021, onder de Volvo XC 40 EV (of idem Polestar 3?) komt in 2019 alvast, of 2 jaar voor die BMW...
(zoek ook de verschillen... )

Citaat:
https://electrek.co/2018/04/25/volvo...ully-electric/

The first Volvo-made all-electric vehicle is apparently going to be the Polestar 2, but the Chinese-owned Swedish automaker now confirms that it will also launch an all-electric vehicle under its own brand soon.

Yesterday, Volvo introduced a new three-cylinder Drive-E powertrain in the XC40 compact SUV.

At the same time, they confirmed that the vehicle will also have an all-electric powertrain:

“Furthermore, the new three-cylinder powertrain has been deliberately designed for integration into Twin Engine plug-in hybrid cars. A hybridised as well as a pure electric powertrain option for the XC40 will be added later.

They didn’t confirm the timeline for bringing the electric powertrain to market.
En in China kan het rap gaan...

De Polestar 1-2-3 (3 is de SUV) werd al in 2017 aangekondigt, de Chinese EV-fabriek in Chengdu zou halfweg 2018 beginnen met de productie:
Citaat:
https://electrek.co/2017/10/17/volvo...-3-competitor/

17-10-2017

The Polestar 1 will be built in a new purpose-built Polestar Production Centre in Chengdu, China. The factory is expected to be completed in “mid-2018.”

Now in the same press release of their first vehicle, Polestar hypes their next upcoming vehicles, which again, will all be fully electric – starting with the Polestar 2:

“Polestar 2 will start production later in 2019 and will be the first battery-electric vehicle (BEV) from the Volvo Car Group. It will be a mid-sized BEV, joining the competition around the Tesla Model 3, and with consequently higher volumes than Polestar 1. The initial phase of the Polestar product roll out will then be completed by the subsequent arrival of a larger SUV-style BEV, the Polestar 3, which will create a modern expression of electric performance and driving dynamics.”

It’s interesting that they mention Tesla’s Model 3 by name, something rare in the industry. The automaker also confirmed that Polestar 3, an upcoming all-electric SUV, will follow Polestar 2.

We will bring you more information about the new Polestar 1, Polestar 2 and Polestar 3 as it becomes available.
De strategie kan dus verandert zijn dat de SUV Polestar 3, als eerste gebouwd wordt... omdat er vraag naar is... en omdat het Tesla model 3 er wslk eerder gaat zijn, maar het model Y (SUV) nog niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2018 om 10:30.
Oud 26 april 2018, 10:30   #18
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Boven BMW iX3 komt wslk pas in 2021, onder de Volvo XC 40 EV (via Polestar) komt in 2019 alvast, of 2 jaar voor die BMW...

En in China kan het rap gaan...
Vandaar dat de iX3 in China zal gemaakt worden, door een Chinese JV waarvan BMW voor de helft eigenaar van is... die JV heeft nu al 2 assemblageplants waar nu al onder andere BEV's en HEV's van de band rollen. Het kan inderdaad heel snel gaan, ook voor de iX3.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:34   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat de iX3 in China zal gemaakt worden, door een Chinese JV waarvan BMW voor de helft eigenaar van is... die JV heeft nu al 2 assemblageplants waar nu al onder andere BEV's en HEV's van de band rollen. Het kan inderdaad heel snel gaan, ook voor de iX3.
Heb je daar een specifieke bron van dat die BMW iX3 zeker in China gemaakt zal worden?

Het kan namelijk goed zijn dat de assemblage van de Volvo XC40 EV in Gent is, en dus made in Belgium... (powertrain+accupack komen dan van China)

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180325_03429353

Vanaf eind 2019 rollen in de Gentse fabriek van Volvo Cars niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Dat nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren, zo maakt het bedrijf vandaag bekend op een evenement in Amsterdam. Volvo Cars in Gent zal daar ook officieel als productiesite worden bevestigd.

Daarmee zal Volvo Cars Gent de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren. Hoeveel er daarvan in Gent zullen gebouwd worden, is nog niet bekend, omdat het bedrijf nog volop bezig is met de voorbereiding van het productieproces.

‘In elk geval zal het merendeel in Gent worden geproduceerd’, denkt Alain Visser, senior vice president bij Lynk & Co. Het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd, de compacte SUV ‘01’, gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt.

Cijfers
Bij Volvo Cars zelf kunnen ze er ook nog geen cijfers op plakken. ‘Er moet nog veel gebeuren’, zegt René Aerts Jr., communicatiedirecteur van Volvo Cars Belux. ‘Onder meer zal moeten blijken of de markt rijp is voor het merk.’ Hij durft niet te zeggen hoeveel nieuwe jobs de komst van Lynk & Co in Gent met zich zal brengen. ?*Vorig jaar produceerde de fabriek 239.156 wagens. De Lynk & Co-wagens die er zullen worden gebouwd, zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn.

Volgend op de ‘01’ stelt Lynk & Co vandaag ook de ‘02’ voor, het tweede model van het merk. Er wordt bekeken of ook dat model in Gent kan worden gebouwd. Lynk & Co werd eind vorig jaar in China gelanceerd en mikt op wat het zelf urbanites noemt: hippe, stedelijke en jonge mensen die niet uit een lijst van honderd opties willen kiezen als ze een auto kopen. Het maakt van elk model maximaal 8 versies, tegen een vaste prijs. Het zet ook sterk in op connectiviteit, en op autodelen, waarbij gebruikers zich kunnen abonneren op een wagen. ‘We zien ons als de Netflix of Spotify van de auto-industrie’, zegt Visser.

De auto’s worden vooral online verkocht, maar er komen ook fysieke verkooppunten in Europa. De eerste winkel opent binnenkort in Amsterdam, gevolgd door Brussel, Barcelona, Berlijn en Londen. Ook zullen pop-upwinkels elke week in andere Europese steden halt houden.

Europese wortels

Ook al is Lynk & Co een (Europese) dochter van een Chinees bedrijf, en is zowel de productie als de verkoop in China gestart, toch wil het de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou ook erg Europees aanvoelen. In zijn communicatie verwijst Lynk & Co naar Europa als ‘onze thuislanden’, Alain Visser heeft het over ‘een wereldwijd merk met een sterke Europese identiteit’.
Geely = Volvo, Polestar, Lynk & Co enz... wie kan daar nog aan uit?
Citaat:
https://www.autowereld.be/autonieuws...olvo-xc40.html

Lynk & Co 01 is eigenlijk een Volvo XC40

Bekijk de video van Volvo onderaan in deze link (*CMA-platform genoemd bij Volvo):
Citaat:
https://www.engadget.com/2018/01/29/...10-mile-range/
Volvo's first EV will be a hatchback shooting for 310-mile range
It will offer a selection of various motors and batteries.
en dan begrijpt men meer...
https://en.wikipedia.org/wiki/Compac...cture_platform

Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2018 om 11:03.
Oud 26 april 2018, 10:58   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou me niet verbazen.

En het zou me ook niet verbazen dat deze wagen eerst op de Chinese markt wordt gelanceerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be