![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
|
![]() Van Electrek:
https://electrek.co/2018/04/25/bmw-i...v-range-specs/ Ik heb hier toch wat vragen bij: - vaporware: Het ding komt pas in 2020 op de markt, dus nog zo'n 2 jaar wachten! - een batterij van 70 kWh zou voldoende zijn voor meer dan 400 km? Een SUV zoals de X3 is door zijn hoogte niet het meest aerodynamische object en deze zou toekomen met 17,5 kWh/100 km? Natuurlijk in de veronderstelling dat de batterij volledig te gebruiken is. Ik zou die range toch wat lager inschatten. - laden aan 150 kW? Snelladen wordt beperkt door de eigenschappen van de cellen zelf. Het vermogen dat een cel kan opnemen is beperkt. Laden aan 1C wordt meestal beschouwd als het maximum, al laat Tesla laden toe aan 1,35C aan de supercharger. Bij deze BMW zou de geladen worden aan 2,14C! Ofwel hebben ze hier een enorme doorbraak gemaakt in de gebruikte chemie van de cel ofwel zullen de cellen zeer snel degraderen door dit (te) snelle laden. Ook de koeling van het batterijpack moet hieraan aangepast worden. Ik heb serieuze twijfel dat dit mogelijk is - laadpalen aan 150 kW! Twee vragen: waar staan ze en hoeveel kosten ze per kWh! Als een Chademo aan 50 kW al snel 1 euro/kWh kost zal dit zeker niet minder zijn. Ik wil eerst de bewijzen zien voor ik de claims van BMW wil geloven. Laatst gewijzigd door araneus : 25 april 2018 om 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Die cijfers kloppen niet en zal zoals gewoonlijk weer Duitse foefelarij zijn. Ze hebben daar veel ervaring in.
Een Model 3 doet 15 kWh/100 km, maar heeft dan ook een Cd van 0.23. Een SUV zal garantie boven de 0.35 zitten, een VW Tiguan zit op 0.37. Tel daar het hogere gewicht bij op van een SUV tov een sedan wat de rolweerstand doet toenemen & het hogere frontale oppervlak...en je weel dat het verbruik eerder richting de 25 kWh/100 km zal zitten. Jij hebt hier recent aangegeven dat jouw Model X 90 kWh ongeveer 350-400 km doet per charge. Deze wagen verwacht ik max 275 km op een volle lading. De reeele range van een 40 kWh Leaf dus. Sterk bezig BMW. Laatst gewijzigd door Tavek : 25 april 2018 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Of het ding moet scherp geprijsd zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.885
|
![]() Lol, dat is een goeie Tavek
![]() Trouwens de autonomie (CxS) van al die SUV's gaat lelijk tegenvallen op de autobahn.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
In Californie zijn EV's populair, de gemiddelde snelheid op de snelweg ligt daar ook laag. Max 65 MPH oftewel 104 km/h (legale limiet). Op sommige plekken mag je 70 mph. Ik vind trouwens rijden in de VS zalig. Rustig chillen en cruisen. In Belgie en vooral duitsland is rijden een stress bedoeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Laden aan 150 kW zal zeker gaan, zelfs 350 kW is voorzien in Europa. In USA zelfs nog zwaarder. (het zal dan wel een 800 VDC accupack moeten zijn) Prijs zal navenant stijgen naargelang hoe snel je wilt laden. Met de prijzen van Tesla zullen die zware CCS-palen niet kunnen concurreren, imho. Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
Ik verwacht dat deze BMW rond de 0.35-0.37 zal zitten. UPDATE: Hij zit op 0.3 volgens BMW zelf. Met een hogere A mag je de rekening zelf maken. Laatst gewijzigd door Tavek : 25 april 2018 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Model X = 0.24 drag coefficient
Asjemanau. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() kWh per 100 miles: S 100D : 33 kWh/100 mi (=20,5/100 km) X 100D : 39 kWh/100 mi (=24,2/100 km) https://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/Tesla2018.shtml (Model 3 LR : 26 kWh/100 mi = 16,1/100 km) Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 16:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
*50-80-150-350 kW laadpalen zijn compatibel met spanningsbereik van 180 VDC tot 950 VDC accupacks: Citaat:
https://insideevs.com/bmw-says-it-wi...-battery-race/ https://electrek.co/2017/12/18/bmw-s...electric-cars/ De data van 2020 of 2021 of ... zal vooral bepaald worden door de serieproductie van die solid-state-accupacks. Tesla model 3 heeft ze eigenlijk al, maar dan wel de cilindrische 2170 cellen die eigenlijk in de praktijk gemakkelijker te verwarmen/koelen zijn... (ooit gelezen van een batterijexpert) Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 16:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 18:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Maar ik denk wat dat hij goed gaat verkopen.
Ik zie nu bijzonder veel dames rondrijden in SUV's van het type mercedes en bmw: kinderen van school halen, winkelen, enz.... Uiteraard staan die dingen geleased op de firma van de vent/haarzelf of via een vrij beroep. En in die optiek kan een BMW EV SUV wel voor hun iets betekenen. Vermoed dat ze ook uitverkocht gaan geraken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
btw de E-wagen met de kortste wachttijd is de BMW i3 een SUVje... 2 weken (uit de stock) tot 8 weken, nieuw op maat en kleur besteld: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 19:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.171
|
![]() Wat een gedrocht. In zo iets wil je toch niet gezien worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
(zoek ook de verschillen... ![]() ![]() ![]() Citaat:
De Polestar 1-2-3 (3 is de SUV) werd al in 2017 aangekondigt, de Chinese EV-fabriek in Chengdu zou halfweg 2018 beginnen met de productie: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2018 om 10:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
|
![]() Vandaar dat de iX3 in China zal gemaakt worden, door een Chinese JV waarvan BMW voor de helft eigenaar van is... die JV heeft nu al 2 assemblageplants waar nu al onder andere BEV's en HEV's van de band rollen. Het kan inderdaad heel snel gaan, ook voor de iX3.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Het kan namelijk goed zijn dat de assemblage van de Volvo XC40 EV in Gent is, en dus made in Belgium... (powertrain+accupack komen dan van China) Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compac...cture_platform Laatst gewijzigd door Micele : 26 april 2018 om 11:03. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
En het zou me ook niet verbazen dat deze wagen eerst op de Chinese markt wordt gelanceerd. |
|
![]() |
![]() |