Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2019, 14:48   #1
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard 1 officiële nummerplaat, 2 verschillende auto's

Onlangs opgemerkt.

Situatie is eenvoudig: er is 1 officiële nummerplaat, die wordt gebruikt om eens met auto 1 te rijden, en daarna wordt verstoken om met auto 2 te rijden.
Beide auto's zijn dus - waarschijnlijk? - niet tegelijk op de openbare weg.

De nummerplaat is niet van een garage - de groene Z-nummerplaten -, noch een gepersonaliseerde nummerplaat of enige andere mogelijke uitzondering. Het is dus een nummerplaat voor Jan Modaal.

Wat is hiervan de impact, de wettelijke omkadering, en mogelijke gevolgen/boetes?

Dit is iets waar ik vooral ook uitkijk naar de wettelijk onderbouwde antwoorden van Micele.
Thanks in advance.
.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 6 augustus 2019 om 14:51.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2019, 14:58   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Onlangs opgemerkt.

Situatie is eenvoudig: er is 1 officiële nummerplaat, die wordt gebruikt om eens met auto 1 te rijden, en daarna wordt verstoken om met auto 2 te rijden.

De nummerplaat is niet van een garage - de groene Z-nummerplaten -, noch een gepersonaliseerde nummerplaat of enige andere mogelijke uitzondering. Het is dus een nummerplaat voor Jan Modaal.

Wat is hiervan de impact, de wettelijke omkadering, en mogelijke gevolgen/boetes?

Dit is iets waar ik vooral ook uitkijk naar de wettelijk onderbouwde antwoorden van Micele.
Thanks in advance.
.
Bestaat zeker wettelijk in het buitenland, daar is dat geen probleem.

Het wisselkenteken bestaat wettelijk sinds juli 2012 in Duitsland:
ff ggl bron: Wechselkennzeichen

Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/wech...n-2612731.html

Wechselkennzeichen — 01.07.2012

Zwei Autos, ein Nummernschild

AUTO BILD hat lange für das Wechselkennzeichen gekämpft – jetzt ist es auch in Deutschland zu haben. Aber: Die Steuer fürs zweite Auto wird auch weiterhin fällig.

(dpa/tmn/de) Seit Juli 2012 können Autobesitzer in Deutschland das neue Wechselkennzeichen beantragen. Damit dürfen zwei Fahrzeuge der gleichen EU-Fahrzeugklasse wechselweise mit nur einem Nummernschild gefahren werden. Mit dem Wechselkennzeichen können zum Beispiel zwei Pkw, zwei Oldtimer oder zwei Motorräder betrieben werden – auch die Kombination Pkw/Wohnmobil ist möglich. Das Wechselkennzeichen wird dann für beide Fahrzeuge zugeteilt, darf aber immer nur an einem der beiden geführt werden.
2e recente bron met FAQ over voorwaarden, verzekering enz.. (ook Duits)
https://www.autozeitung.de/wechselke...ng-195833.html

3e bron Wikipedia de drie Duitssprekende landen D, A en CH:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wechselkennzeichen

Sparen doet men daar niet moest dat het punt zijn, er zijn hoogstens enkele verzekeringen waar 10% inzit als je daar verzekerd, maar dat krijg je ook zo als je wat uitkijkt met 2 nummerplaten. Taksen en boetes enz... blijft namelijk idem.

Diegene die 2 autos rijden waarvan eentje niet in de winter heeft meer baat bij een strikt seizoenkenteken, maand x tot maand y, die wint aan taksen en verzekering.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2019 om 15:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2019, 15:21   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Eén van beide voertuigen kan maar wettelijk ingeschreven zijn.
Als je met het andere op de weg komt: fiscaal misdrijf.

Misschien is het mogelijk om beide voertuigen apart te verzekeren. Eenvoudig is dat toch niet, tenzij je zou melden aan de verzekeringsmaatschappij dat je die auto kortstondig uit het verkeer haalt, maar het niet de moeite vindt om de verzekering te schorsen.

Je kan ook de termijn van de technische controle overschrijden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2019, 15:25   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Klopt.

Men kan maar met 1 wagen tegelijk rijden... ook als ik twee verschillende nummerplaten heb... zonder nummerplaat of niet ingeschreven is sowieso verboden...

Diegene die 2 autos rijden waarvan eentje niet in de winter heeft meer baat bij een strikt seizoenkenteken, maand x tot maand y, die wint aan taksen en verzekering: https://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ke...sonkennzeichen

Citaat:
Misschien is het mogelijk om beide voertuigen apart te verzekeren.
En wat brengt dat op? Ik krijg bvb een zeer gunstige classic car verzekering (-50% korting) onder voorwaarde dat de andere auto ook bij hun vezekerd is.

Citaat:
Technische controle hoeft de nummerplaat niet, controleert wel altijd strikt het chassisnummer.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2019 om 15:45.
Oud 6 augustus 2019, 15:28   #5
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Een nummerplaat in België is verbonden aan een auto. Je mag de nummerplaat dus enkel gebruiken met die specifieke auto. Het enige wat oogluikend wordt toegestaan is dat je de nummerplaat éénmalig op een auto hangt die je bvb pas hebt gekocht mits je gedekt bent door de verzekering natuurlijk.

Wat sommigen wel doen is een nr plaat op een andere maar identieke auto hangen. Minder kans op betrapping maar even illegaal.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2019, 15:32   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een nummerplaat in België is verbonden aan een auto. Je mag de nummerplaat dus enkel gebruiken met die specifieke auto. Het enige wat oogluikend wordt toegestaan is dat je de nummerplaat éénmalig op een auto hangt die je bvb pas hebt gekocht mits je gedekt bent door de verzekering natuurlijk.

Wat sommigen wel doen is een nr plaat op een andere maar identieke auto hangen. Minder kans op betrapping maar even illegaal.
In België...
Oud 6 augustus 2019, 15:43   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onlangs opgemerkt.

Thanks in advance.
.
Het betreft dus enkel België.

1 van de wagens is dan enkel niet ingeschreven zoals het hoort.

Ik neem toch aan dat beide wagens wel vezekerd zijn?

2e graadsovertreding geworden sinds 1 okt 2018.

ff ggl kan volstaan:
Citaat:
https://www.verkeerszaken.be/artikel...1-oktober-2018

Voertuig niet ingeschreven of rijden met verkeerde nummerplaten? Strengere straffen vanaf 1 oktober 2018!

Strengere straffen!

Rijden met een niet-ingeschreven voertuig of met de nummerplaten van een ander voertuig wordt nu strenger bestraft. Deze inbreuken zijn niet langer overtredingen van de 1ste graad, maar wel van de 2de graad!

Voordien, dus vóór 01.10.2018, kon u er nog vanaf komen met een onmiddellijke inning van 58,00 EUR. Indien u de zaak liet voorkomen voor de Politierechter, dan riskeerde u een geldboete van 80,00 EUR tot 2.000,00 EUR (voor overtredingen vanaf 01.07.2018 en reeds vermeerderd met de opcentiemen, op heden maal 8).

Vanaf 1 oktober 2018 spreken we over een overtreding van de 2e graad. Dit heeft heel wat gevolgen:

De onmiddellijke inning bij deze inbreuk bedraagt maar liefst 116,00 EUR i.p.v. 58,00 EUR;
De Politierechter kan u veroordelen tot een geldboete van 160,00 EUR tot 2.000,00 EUR (voor overtredingen vanaf 01.07.2018 en reeds vermeerderd met de opcentiemen, op heden maal 8).

De Politierechter kan bovendien een rijverbod opleggen van 8 dagen tot 5 jaar (dit is niet mogelijk bij een overtreding van de 1e graad). Hij is hier echter niet toe verplicht;

Bij herhaling binnen de 3 jaar (te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan) moet de Politierechter de door hem op te leggen geldboetes verdubbelen.
Oud 6 augustus 2019, 15:44   #8
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In België...
U had het toch over Be?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2019, 15:48   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U had het toch over Be?
Ik denk nu dat draadstarter fbpolitics het enkel over Be heeft.

Ik heb ff over de grens gekeken.
Oud 6 augustus 2019, 17:01   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je je verzekering tijdelijk kan overdragen naar een andere wagen. Nummerplaat verwisselen kan volgens mij niet tenzij voor een Z-plaat.
Oud 6 augustus 2019, 18:46   #11
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Dank voor jullie antwoorden.

Het zijn NIET mijn 2 auto's. Ik heb het dus zien gebeuren, en stel me (wettelijke) vragen hierbij.

Ik ken de details niet, maar ik veronderstel dat de tweede auto occasioneel werd gebruikt - dus dat er geen mogelijkheid is tot uitwisseling platen zomer/winter = seizoenkenteken.

Beide auto's zijn in BE.
.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 07:27   #12
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Beide wagens moeten een geldig keuringsbewijs hebben. Dit kan door met de wagen waar de nummerplaat aan is gekoppeld gewoon naar de jaarlijkse keuring te gaan. Met de tweede wagen ga je ook met je eigen nummerplaat op gewoon jaarlijks naar de keuring en laat je een keuring voor verkoop doen. Dan krijg je een geldig keuringsbewijs en aanvraagformulier voor inschrijving. Probleem geldig keuringbewijs voor een jaar is opgelost.

Je moet goed staan bij je verzekeringsmakelaar. En op aanvraag bezorgt die je een groen kaart verzekering voor max. 14 dagen. Dit kan je gemakkelijk 4 tot 6 keer per jaar aanvragen. De voorwaarde die ze soms stellen is dat beide wagens van hetzelfde merk moet zijn. Dus vb. geen Mercedes en een Audi. Met deze groene kaart voor een periode van 14 dagen kan je aantonen dat je met even met een andere wagen rijdt. Dit kan een testrit zijn, een aankoop of zelfs vervangwagen omdat je eerste wagen een defect heeft.

Het enige wat ze u kunnen aansmeren en voor beboeten is dat de wagen niet is ingeschreven. Dus fiscale ontwijking (is geen fraude) en de eerste maal is een boete. Was vroeger een kleine 50 euro en is vandaag 116 euro. Ze kunnen u echter niet verplichten de wagen in te schrijven noch deze te laten staan. Op een wagen met zware motor en geen oldtimer is de BIV en jaarlijkse belasting al snel ettelijke duizenden euro's. Een boete is dan peanuts. En het risico om staande gehouden te worden is bijna nihil. Zeker als je op gewone wegen in je eigen regio blijft rijden.

Je moet dus zeker in orde zijn door een geldig keuringbewijs en groene kaart verzekering te hebben. Dat is het allerbelangrijkste. APNR camera's gaan je trouwens niet detecteren. Die kijken enkel naar de nummerplaat, of deze aan een wagen is gekoppeld en of de aan de nummerplaat gekoppelde wagen een geldig keuringbewijs en verzekering heeft. Camera's controleren (nog) niet automatisch het merk en model.

Persoonlijk ken ik iemand HEEL GOED die dit al jaren zo doet. Hij heeft voor dagelijks gebruik een luxewagen merk X. Maar heeft ook van hetzelfde merk X een sportwagen staan. En jaarlijks gaat hij met beide wagens naar de technische keuring. Met dezelfde nummerplaat. In de zomermaanden stuurt hij een e-mail naar zijn verzekeringsmakelaar en die stuurt dan een groene kaart voor 14 dagen op. Op de groene kaart staat naast de nummerplaat ook het chassisnummer van het "vervangvoertuig". Hij rijdt er vlot mee langs APNR camera's en in Mechelen heeft hij zelfs al eens een politiecontrole boorddocumenten gehad. Geen enkele opmerking, geen boete, alles in orde voor de agenten.

Dit wordt trouwens vrij veel gedaan. Sommigen starten een zelfstandig bijberoep en vragen ZZ-platen aan. En rijden daar mee rond (zijn testritplaten, kost dacht ik iets van een 1000 euro/jaar). Hier rijdt zo een Mercedes AMGT GT rond. Een handelaar met ZZ-platen. Anderen rijden met echte Z-platen en verkopen dan minstens 12 wagens/jaar (met een winstmarge van ik dacht minimum 500 euro/wagen). Zo ken ik ook een autohandelaar in bijberoep die dat doet. Hij heeft meestal een stuk of vijf goedkopere wagens/wrakken staan. En doet er dan 500 tot 1000 euro bij zijn aankoopprijs. Maar zijn Z-plaat hangt wel op een exclusieve roadster.

En de echte diehards schaffen zich een Buitenlandse nummerplaat aan. RO en BG platen zijn veel gevraagd. APNR camera's kunnen niet registeren want er is geen uitwisseling van gegevens. Die wagens hebben ook geen Belgisch keuringbewijs nodig. En mits een wat gewiekste verzekeringsmakelaar heb je zo een groen kaart enkel op chassisnummer vast. Of je schaft je een vrouw uit die landen aan en je schrijft de wagen op haar naam ginder in
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 10:15   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze hun werk doen op de technische controle, dan checken ze telkens het chassisnummer.
En als je aan je verzekeringsagent vertelt dat je die tweede verzekering neemt op dezelfde nummerplaat, dan zal die wel gauw zijn conclusies trekken.
En als je het niet zegt, dan ben je toch niet verzekerd, want je misleidt de maatschappij.

Zeg en mr. de draadopstarter,
wat houd je tegen om aan je wijkagent te vragen hoe je dat moet doen gelijk die gebuur, want dat zou je ook wel willen doen, maar dan wel legaal?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 augustus 2019, 10:18   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iemand die met een niet-ingeschreven wagen rijdt (zelfs al is hij verzekerd), zal altijd een groter risico vormen voor vluchtmisdrijf.
Niet te tolereren.

Oud 7 augustus 2019, 11:50   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank voor jullie antwoorden.

Het zijn NIET mijn 2 auto's. Ik heb het dus zien gebeuren, en stel me (wettelijke) vragen hierbij.

Ik ken de details niet, maar ik veronderstel dat de tweede auto occasioneel werd gebruikt - dus dat er geen mogelijkheid is tot uitwisseling platen zomer/winter = seizoenkenteken.

Beide auto's zijn in BE.
.
Wat ik mij afvraag is als iemand voorbij die fameuze cameranetwerk passeert, gaat daar toch een belletje rinkelen ? Dus echt veel kilometers zal die kerel niet doen met die verwisselde nummerplaat...

Nu als je een auto verkoopt en koopt zou ik het ook nog durven doen omdat je de situatie dan kan legaliseren binnen een paar werkdagen..

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 augustus 2019 om 11:51.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 12:50   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat ik mij afvraag is als iemand voorbij die fameuze cameranetwerk passeert, gaat daar toch een belletje rinkelen ? Dus echt veel kilometers zal die kerel niet doen met die verwisselde nummerplaat...

Nu als je een auto verkoopt en koopt zou ik het ook nog durven doen omdat je de situatie dan kan legaliseren binnen een paar werkdagen..
Leg eens uit: wat precies gaat dat belletje doen rinkelen?

Oud 7 augustus 2019, 13:05   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien is het mogelijk om beide voertuigen apart te verzekeren. Eenvoudig is dat toch niet, tenzij je zou melden aan de verzekeringsmaatschappij dat je die auto kortstondig uit het verkeer haalt, maar het niet de moeite vindt om de verzekering te schorsen.

Het fijne aan een nummerplaat voor dubbelgebruik is net dat je minder verzekering betaald voor twee voertuigen.

Het is dan niet het voertuig, maar de plaat die verzekerd is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2019, 13:10   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Wij hebben hier zelfs een politievoertuig met ANP, die scant werkelijk alle wagens waar hij langs rijdt of die hij tegenkomt.
Oud 7 augustus 2019, 13:11   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien het hetzelfde voertuig is niet.
Anders gaat er een alarm af.
Oud 7 augustus 2019, 13:34   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet krijgt de politie bvb een verwittiging bij een nummerplaat die niet meer bestaat, of een gestolen voertuig... dat is toch de theorie van dat superieur cameranetwerk die dan ni eventjes later dient op uw snelheid te controleren..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be