Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 januari 2020, 19:24   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.892
Standaard Volkomen chaos bij beoordelingen milieuvriendelijkheid brandstof.

Het zat eraan te komen er is weer iets nieuws. Nu is CNG, aardgas dus veruit de slechtste brandstof.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...aele-over-cng/

Citaat:
Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) wil de komende maanden beslissen of het belastingvoordeel voor aardgasauto's moet worden geschrapt. Tot het einde van het jaar moeten eigenaars van een aardgasauto, ook wel CNG-auto's genoemd, geen verkeersbelastingen betalen. Maar onderzoek van VRT NWS bevestigt dat bij de ontginning van aardgas veel meer broeikasgassen vrijkomen dan eerder gedacht.
Moderne diesels blijken nu zelfs beter dan benzine. Het wordt tijd dat onze beleidsmensen naar echte wetenschappers luisteren en niet als kippen zonder kop in paniek schieten bij een of ander schandaaltje zoals ‘dieselgate’.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 11 januari 2020 om 19:25.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:28   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zat eraan te komen er is weer iets nieuws. Nu is CNG, aardgas dus veruit de slechtste brandstof.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...aele-over-cng/



Moderne diesels blijken nu zelfs beter dan benzine. Het wordt tijd dat onze beleidsmensen naar echte wetenschappers luisteren en niet als kippen zonder kop in paniek schieten bij een of ander schandaaltje zoals ‘dieselgate’.
Dieselgate heeft NUL relevantie met CO2. Begrijp je dat nog altijd niet?

Uw link betreft enkel broeikasgassen CO2-Methaan- enz...

Methaanlekken bij de productie en bevoorrading van CNG, daar worden CNG wagens op afgerekend, niet de verbranding van CNG op zichzelf.

Hebben ze nochtans duidelijk uitgelegd, ook op het middagnieuws.

Benzine is nog altijd beter dan diesel, zeker qua luchtkwaliteit van schadelijke stoffen volgens euronorm. Ook dat is aangetoond.

En indien men de hele keten rekent (levenscyclus) betreft CO2 is "benzine" ook beter, ook aangetoond.

Behalve de zuipende benzinebakken dan.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 19:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:34   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dieselgate heeft NUL relevantie met CO2. Begrijp je dat nog altijd niet?
Ik begrijp dat zeer goed. De bevoegde ministers minder vermits ze geen flauw benul hebben wat CO2, NOx, CO, HC’s, stofdeeltjes doen.

Bij dieselgate werd er op 1 aspect gefocust en de rest werd eventjes ‘vergeten’.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:37   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.335
Question

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bij dieselgate werd er op 1 aspect gefocust en de rest werd eventjes ‘vergeten’.
En dat was?

En wat hebben ze vergeten?
Geloof me maar dat ze alles getest hebben van die sjoemeldiesels, alle merken zijn doorgelicht betreft alle wettelijke grenzen volgens emissienormen of "Euronorm x in Europa":

Er bestaan geen verplichte Euronormen over broeikasgas CO2 of methaanlekken bij productie en tranport van CNG.
Daarover ging het nieuws.

Citaat:
De bevoegde ministers minder vermits ze geen flauw benul hebben wat CO2, NOx, CO, HC’s, stofdeeltjes doen
Dat wist die minister in het nieuws wel, maar jij hebt niet opgelet neem ik aan?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 19:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:44   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat was?

En wat hebben ze vergeten?
Geloof me maar dat ze alles getest hebben van die sjoemeldiesels, alle merken zijn doorgelicht.
Broeikasgassen. CO2 en HC’s. Men ging focussen op fijnstof en NOx.

En ondertussen blijkt ook dat moderne diesels minder fijnstof uitstoten dan benzine.

Alles dient herzien dus (voor wat betreft taksen etc.). Geen arbitrair onderscheid benzine/diesel maar meetresultaten.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 19:59   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.335
Angry

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Broeikasgassen.
Waarom zouden ze dat meten als het over schadelijke emissies gaat?

Citaat:
CO2 en HC’s.
HC is geen broeikasgas, COtwee wel en staat dus niet bij de schadelijke uitlaatgassen volgens euronorm

Citaat:
Alle Werte als Masseausstoß in Gramm je Kilometer (g/km), Partikelanzahl PN in Partikel pro Kilometer (1/km):

HC = Kohlenwasserstoffe (englisch: hydrocarbons)
HC+NOx = Summe der Kohlenwasserstoffe und der Stickstoffoxide
NOx = Stickstoffoxide
CO = Kohlenstoffmonoxid
NMHC = Nichtmethankohlenwasserstoffe
PM = Partikelmasse (Fein-)Staub (englisch: particulate matter)
PN = Partikelanzahl (englisch: particle number)
Citaat:
Men ging focussen op fijnstof en NOx.
niet focussen, alles meten, NOx werd tot 20-maal overschreden. (sjoemelsoftware)

Relevantie met uw draad over CO2 en Methaan?

Citaat:
En ondertussen blijkt ook dat moderne diesels minder fijnstof uitstoten dan benzine.
Neen, doen ze niet omdat moderne benzines nu ook een roetfilter hebben. Ga jij de allerlaatste diesels euro 6d-Temp vergelijken met oude benzines directe injectie? Nog zotter. Jij bent dus helemaal niet mee.

Benzines INdirecte injectie - dus de oeroude ook - hebben zelfs geen fijnstofgrenzen omdat het fijnstof zelfs verwaarloosbaar klein is. Zoek maar op.
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW

c Gilt nur für Motoren mit Direkteinspritzung

c Geldt enkel voor motoren met directe injectie
Citaat:
Alles dient herzien dus (voor wat betreft taksen etc.). Geen arbitrair onderscheid benzine/diesel maar meetresultaten.
De regering herziet enkel CO2-uitstoot maar dan levenscyclus of tenminste well to wheel.

Met Euronormen heeft een minister NIETS te maken. Die zijn geregeld.

Ze kunnen wel LEZ invoeren als de Europese en WHO grensnormen-luchtkwaliteit (fijnstof en NOx veel te hoog) te slecht zijn in de steden. En dan wordt vooral de diesel aangepakt. Dat verandert helemaal niets en heeft niets met deze draad doen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 20:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:14   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom zouden ze dat meten als het over schadelijke emissies gaat?

HC is geen broeikasgas, COtwee wel en staat dus niet bij de schadelijke uitlaatgassen volgens euronorm



niet focussen, alles meten, NOx werd tot 20-maal overschreden. (sjoemelsoftware)

Relevantie met uw draad over CO2 en Methaan?

Neen, doen ze niet omdat moderne benzines nu ook een roetfilter hebben. Ga jij de allerlaatste diesels euro 6d-Temp vergelijken met oude benzines directe injectie? Nog zotter. Jij bent dus helemaal niet mee.

Benzines INdirecte injectie - dus de oeroude ook - hebben zelfs geen fijnstofgrenzen omdat het fijnstof zelfs verwaarloosbaar klein is. Zoek maar op.



De regering herziet enkel CO2-uitstoot maar dan levenscyclus of tenminste well to wheel.

Met Euronormen heeft een minister NIETS te maken. Die zijn geregeld.

Ze kunnen wel LEZ invoeren als de Europese en WHO grensnormen-luchtkwaliteit (fijnstof en NOx veel te hoog) te slecht zijn in de steden. En dan wordt vooral de diesel aangepakt. Dat verandert helemaal niets en heeft niets met deze draad doen.
Methaan is een HC (koolwaterstof).
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:26   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Methaan is een HC (koolwaterstof).
uit de uitlaat?
Die zijn begrenst volgens de euronorm.

Het probleem is methaanlekken (niet-uitlaat) zoals ik al schreef.

Hier nog een oud wiki-artikel over emissie-uitstoot 2004, nog voor er directe injectie benzines op de markt waren, werkelijke waardes en grensnormen (euro 4)
Per wagenpark benzinewagens 5,5 x dan dieselwagens
Reken maar eens uit bij fijnstof en NOx; wel ook de kms in rekening brengen

Citaat:
Werkelijke uitstoot (CBS, 2004) en normen

Kenmerk Benzine Diesel
aantal auto's (Nederland) 5.683.243 1.068.596
gemiddeld jaarkilometrage 12.587 29.676

uitstoot CO (mg/km) 2741 148
uitstoot NOx (mg/km) 371 531
uitstoot CO2 (g/km) 173 160
uitstoot SO2 (mg/km) 5 5
uitstoot PM10 (mg/km) 7,4 57
Euro 4 CO (mg/km) 1000 500
Euro 4 NOx (mg/km) 80 300
Euro 4 HC (mg/km) 100 250
Euro 4 PM10 (mg/km) - 25

https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine_en_diesel

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 20:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:28   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
uit de uitlaat?
Of het nu uit de uitlaat van de auto komt of uit het gat van een koe: het is een koolwaterstof.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 20:42   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Of het nu uit de uitlaat van de auto komt of uit het gat van een koe: het is een koolwaterstof.
Neen dat is nu net het verschil uit de uitlaat staat er een grens op die niet overschreden mag worden.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 00:17   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.832
Standaard

De electrisch aangedreven auto moest, en zo er als beste uitkomen. Heb den indruk dat ze niet enkele hebben rekening gehouden met het open blijven van Doel 4 en Tihange 3, doch met heel de batterij nucleaire centrales.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 00:28   #12
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De electrisch aangedreven auto moest, en zo er als beste uitkomen. Heb den indruk dat ze niet enkele hebben rekening gehouden met het open blijven van Doel 4 en Tihange 3, doch met heel de batterij nucleaire centrales.
Ja, zo kan je in de aankoop van de electrische auto ook de stockage van nucleair afval van kerncentrales in rekening brengen. Het is een nest waar een kat zijn jongen niet meer vindt.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 00:40   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel", zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel."
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:14   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zat eraan te komen er is weer iets nieuws. Nu is CNG, aardgas dus veruit de slechtste brandstof.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...aele-over-cng/



Moderne diesels blijken nu zelfs beter dan benzine. Het wordt tijd dat onze beleidsmensen naar echte wetenschappers luisteren en niet als kippen zonder kop in paniek schieten bij een of ander schandaaltje zoals ‘dieselgate’.
Eigenlijk volstaat het om de metingen te doen zoals ze in werkelijkheid plaatsvinden en niet in gesimuleerde cases op een testbank.
Dat is een probleem dat al meermaals is aangekaart geweest door automobielverenigingen.
Idem met het verbruik van auto's bvb.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:17   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel", zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel."
Mooi voorbeeldje.

Je kijkt hier alleen maar naar de CO2.
Dan is een diesel natuurlijk beter dan een wagen op benzine.
Maar je moet wel naar alles kijken, en dan pas gaan vergelijken.
Doe ik dezelfde test en kijk ik alleen maar naar fijne stofdeeltjes, dan scoort een diesel een pak slechter dan een benzine wagen.
Die fijne stofdeeltjes zijn net zo schadelijk als CO2.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:21   #16
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Of het nu uit de uitlaat van de auto komt of uit het gat van een koe: het is een koolwaterstof.
CO2 of methaan ?
Een groot verschil !

Methaan is bijna een factor 25 schadelijker dan CO2 wat broeikasgassen betreft.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:22   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Mooi voorbeeldje.

Je kijkt hier alleen maar naar de CO2.
Dan is een diesel natuurlijk beter dan een wagen op benzine.
Maar je moet wel naar alles kijken, en dan pas gaan vergelijken.
Doe ik dezelfde test en kijk ik alleen maar naar fijne stofdeeltjes, dan scoort een diesel een pak slechter dan een benzine wagen.
Die fijne stofdeeltjes zijn net zo schadelijk als CO2.
Mogelijks.
Maar wel 2 verschillende doelgroepen.
In eerste instantie ging het om klimaat.
In 2 instantie gaat het over healtcare.

Wil je beter healt en slechter klimaat.? Kies A
Wil je beter klimaat en slechter healt.? Kies B

Wel een beetje een probleem als je voor gezondheid kiest. De cijfers van longkanker zijn al gekaapt door roken.
Wat de accijns op meer dan 70% gebracht hebben inmiddels.

Ook niet gezond...die accijns.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 januari 2020 om 01:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:27   #18
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Broeikasgassen. CO2 en HC’s. Men ging focussen op fijnstof en NOx.

En ondertussen blijkt ook dat moderne diesels minder fijnstof uitstoten dan benzine.

Alles dient herzien dus (voor wat betreft taksen etc.). Geen arbitrair onderscheid benzine/diesel maar meetresultaten.
De grote fout die men in het verleden gemaakt heeft is dat men de invloed van dat fijnstof en NOx serieus onderschat heeft.
Natuurlijk zijn de dieselgebruikers daar nu niet echt blij mee, want ze voelen zich voor een stuk (terecht) bedrogen.

Wat de allernieuwste generatie van diesels betreft durf ik me niet uit te spreken want op welke manier hebben ze nu weer hun metingen gedaan ?
Of... welke truuken hebben ze nu wéér uitgevonden (om ons te bedriegen) ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:29   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
De grote fout die men in het verleden gemaakt heeft is dat men de invloed van dat fijnstof en NOx serieus onderschat heeft.
Natuurlijk zijn de dieselgebruikers daar nu niet echt blij mee, want ze voelen zich voor een stuk (terecht) bedrogen.

Wat de allernieuwste generatie van diesels betreft durf ik me niet uit te spreken want op welke manier hebben ze nu weer hun metingen gedaan ?
Of... welke truuken hebben ze nu wéér uitgevonden (om ons te bedriegen) ?
Nieuwe filter gestoken.
Meer is dat niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 01:35   #20
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mogelijks.
Maar wel 2 verschillende doelgroepen.
In eerste instantie ging het om klimaat.
In 2 instantie gaat het over healtcare.

Wil je beter healt en slechter klimaat.? Kies A
Wil je beter klimaat en slechter healt.? Kies B

Wel een beetje een probleem als je voor gezondheid kiest. De cijfers van longkanker zijn al gekaapt door roken.
Wat de accijns op meer dan 70% gebracht hebben inmiddels.

Ook niet gezond...die accijns.
Neen.
1 doelgroep en die is klimaat, dus ook healt want die hangt er aan vast.
Het is dus niet of-of.
Beiden stoten CO2 uit, diesel wel iets minder, maar diesels stoten wel meer NOx en fijn stof uit.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be