Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2025, 13:38   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard IAA 2025, doorbraak van de electrische auto.

De grootste autobeurs of -salon van Europa is dit jaar in München, en is vanaf vandaag open tot 14 september.

Toevallig stond een de Duitse TV-zender aan, en het was optimistisch nieuws.

Ze lieten wel vooral Mercedes, BMW en Volkswagen aan het woord, die hun nieuwe full E-modellen presenteerden.

Mercedes en BMW natuurlijk in een totaal andere prijsklasse, rondom 68k-70k €.

Volkswagen dan weer aan het zeer betaalbare einde met hun ID Polo en ID. Cross of 2 compacte crossovers in de resp. 25k en 30k prijsklasse.

Van "gewone brandstofwagens" ook -hybrideversies was er helemaal geen sprake.

Daarnaast ging ook even over de invoerpolitiek die Europa wil handhaven tov wagens gemaakt in China en dat ook Europa hun E-wagens wil slijten in China, want die markt is de allergrootste.

Het probleem is ook dat de Europese merken zelf in China goedkoper elec-autos maken maar die niet kunnen exporteren naar de EU-markt wegens die dure extra invoertaksen (tot 35% extra)

De CEO van BMW zei gewoon dat de EU die extra-invoertaksen tegen made in China volledig moet laten vallen, dan gaat China hetzelfde doen.

Want elk Europees merk heeft wel een JV in China waar ze vooral e-wagens en minstens plug-in-hybrides maken die ze plaatselijk en ook in Europa konden verkopen. Door die protectionistische extra taxen brengen ze meer chaos als geld in het laatje.

Soit eigenlijk is deze draad meer gericht op degelijke E-wagens die beginnen vanaf €25k.

Op de specs van de VW ID Polo en ID Cross (hetzelfde E-platform) kan men ggln, of voeder voor de volgende post.

Ik licht toch maar een tipje van de sluier via de VW-website:
Citaat:
https://www.volkswagen.be/nl/modellen/idpolo.html

Elektrische mobiliteit tegen betaalbare prijzen.

Met het studiemodel ID. Polo onthult Volkswagen een nieuwe designtaal voor zijn elektrische auto's, evenals het eerste zuiver elektrische model dat in zijn productieversie minder dan 25.000 euro zal kosten. De première is gepland voor 2025.

Eerste elektrisch model op nieuw platform

Zoals alle modellen van de ID.-familie, staat de ID. Polo op het MEB-platform, en meer bepaald – en dat is een primeur – op de laatste evolutiefase ‘MEB Entry’. De conceptauto vestigt dus nieuwe normen op het gebied van technologie en geschiktheid voor dagelijks gebruik. Dankzij het aangepaste platform konden de ontwikkelaars binnen de compacte buitenafmetingen van een Polo een interieur op het niveau van de Golf creëren. Resultaat: veel ruimte voor de passagiers en een onverwacht ruime koffer van 490 tot 1.330 liter. Daarmee zal de ID. Polo veel wagens uit de hogere klassen overtreffen.

Behalve het verder ontwikkelde MEB Entry-platform heeft ook een bijzonder efficiënte aandrijf-, batterij- en oplaadtechniek zijn weg gevonden naar de ID. Polo. Zo biedt hij een berekend WLTP-rijbereik tot 450 kilometer en kan de batterij aan DC-snelladers (gelijkstroom) in ongeveer 20 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent, bij gematigde buitentemperaturen en een oplaadvermogen tot 350 kW. Daarmee toont de ID. Polo zich een volwaardige elektrische auto voor elke dag van het jaar.
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...vw/vw-id-polo/
ADAC geeft ook de meeste details vrij:
VW ID.Polo (2026): So sieht VWs Elektro-Polo aus
08.09.2025
Ook op de IAA staan de nieuwe VWs in een speciaal camouflage design, een fan uit India verklaart (Engels):
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=yN99xYqwQ1Y

Volkswagen ID. Polo | Legende wordt elektrisch | IAA 2025
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 september 2025 om 13:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2025, 10:36   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

btw Tesla is helemaal niet aanwezig op de IAA München.

Ze hebben tenslotte ook geen nieuwigheden, en sowieso geen nieuw model voor Europa.

De Duitse pers schrijft wel dat de getoonde BMW iX3 50 xDrive nog altijd minstens 16.000 € meer zal kosten dan de vergelijkbare Model Y AWD Long Range.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2025, 16:35   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

Toyota komt met een topklasse sedan de bZ7, uiteraard batterij-electrisch.

Niet alleen voor China, maar ook interessant voor Europa en USA, imho.
Wie weet wat korter (nipt 5 meter)
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...nese-techniek/

15 september 2025 om 12:34

Maak kennis met de Toyota bZ7: een lange gestrekte elektrische Toyota waarmee het merk de aanval opent op elektrische modellen als de BMW i5 en Audi A6 e-tron. Trek echter nog niet direct de portemonnee.

In Europa stapt Toyota langzaamaan af van het bZ-label voor volledig elektrische modellen. Hoewel het de naam van de bZ4X bij de grondige facelift van dat model intact liet, introduceerde het hier geen nieuwe bZ-modellen meer. Zo heet de Urban Cruiser niet 'bZ2X' en bestaat er sinds kort iets als de elektrische C-HR+. Buiten Europa blijft de bZ-familie bestaan en wordt die al vrij omvangrijke familie almaar uitgebreid. Vooral in China, ditmaal met de Toyota bZ7.

De Toyota bZ7 is de nieuwste en grootste aanvulling aan de Chinese bZ-familie die al uit de bZ3, bZ3X, bZ5, bZ4X en bZ4X Touring bestaat. Die laatste twee zijn of komen ook in Europa beschikbaar, de eerste drie niet en de bZ7 evenmin. Toch werpen we er graag een blik op. De Toyota bZ7 is een 5,13 meter lange elektrische sedan met een sterk aflopende daklijn en een relatief korte kont. Het lijkt een liftback. maar is dat niet. De wielbasis van de elektrische Toyota bedraagt een riante 3,02 meter. De bZ7 is langer dan een Tesla Model S en is slechts iets korter dan de alleen in China leverbare verlengde BMW i5 (5,18 meter), al heeft die wel een aanzienlijk grotere wielbasis (3,11 meter). Ook krijgt de bZ7 de Audi A6 L e-tron tegenover zich. Dat is een verlengde versie van de Audi A6 e-tron, al is die A6L e-tron in China een sedan en geen liftback zoals de A6 e-tron in Europa.

Hulp uit China

Komt de bZ7 je bekend voor? Dat kan kloppen. Al in april dit jaar konden we je de eerste foto's van de auto laten zien. Nu heeft de Chinese joint-venture GAC Toyota een nieuwe set foto's van de auto vrijgegeven. Technische informatie deelt dat samenwerkingsverband nog niet, maar dankzij wat spitwerk in de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie kunnen we je wel al het een en ander over de techniek vertellen. Daar komen de in dit artikel genoemde afmetingen overigens ook uit.

Wat we nog meer weten: de Toyota bZ7 krijgt onder meer een 281 pk sterke elektromotor van het Chinese Huawei Digital Energy Technology. Die drijft niet de achterwielen, maar de voorwielen aan. De bZ7 legt minimaal 2.105 kilo in de schaal, staat standaard op 20-inch lichtmetalen wielen en moet een snelheid van 180 km/h kunnen halen. Ook heeft het Chinese Xiaomi zich met de auto bemoeid. Zo maakt de bZ7 voor zaken als infotainment en connectiviteit gebruik van software (HarmonyOS) van die techgigant. Informatie over het accupakket hebben we vooralsnog niet.
Betreft Toyota, ze willen in Europa (Tsjechië) ook full-electrische autos maken:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...europa-bouwen/

In Tsjechië produceert Toyota momenteel al de Aygo X en de Yaris Hybrid. Het tweetal is samen goed voor een jaarlijkse productie van zo'n 220.000 auto's. Toyota omschrijft de in Europa te bouwen elektrische auto als 'een nieuwe EV'. Het is dus niet aannemelijk dat het om de reeds gepresenteerde C-HR+ of bZ4X Touring gaat.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 september 2025 om 16:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be