Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2020, 07:02   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Gratis omscholing tot verpleegkundige.

Goed initiatief want er zijn er vooral in rusthuizen te weinig. Vraag is: zullen er zijn die er op ingaan?
Het is gratis en het is bijna zekerheid van werk.

https://www.demorgen.be/nieuws/de-bl...gers~bdc268ff/

Citaat:
Minister van Sociale Zaken Maggie De Block (Open Vld) stelt voor om werkzoekenden gratis te heroriënteren tot verplegers. Dat schrijven de kranten van Sudpresse. Door de coronacrisis zijn tot 180.000 banen bedreigd in ons land, maar tegelijkertijd is er ook een gebrek aan personeel in de zorgsector.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 mei 2020 om 07:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 07:36   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Zo'n opleiding duurt toch op zijn minst een jaar (of twee).
Betekent ook zonder inkomsten zitten tijdens de opleiding. Maar ok, op zich geen slecht idee, op korte termijn.
De job opwaarderen, aantrekkelijker maken, lijkt mij een betere meer structurele oplossing.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 07:46   #3
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Kan je beter in Nederland gaan volgen, dan wordt je betaald tijdens het studeren. (was vroeger toch zo)
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 08:06   #4
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Met knelpuntberoepen, lijk je me steeds in een doodlopend straatje te zitten. Ze zullen er op zich altijd zijn.

Stel, we gaan het beroep van verzorgende opwaarderen. (en dat lijkt me oprecht nodig)
De lonen worden aantrekkelijker gemaakt en er wordt meer aandacht gegeven aan de balans werk/privéleven. Het (gewenste) gevolg hiervan is, dat meer mensen kiezen voor een loopbaan als verzorgende.

Bijkomend effect, is dat die mensen niet kiezen voor een andere loopbaan; die als gevolg van het opwaarderen van 'verzorgende'; aldus minder aantrekkelijk is geworden. Het zal even duren alvorens onze samenleving daar de gevolgen van gaat kennen; en al helemaal als zich een andere ramp/crisis stelt, waarin net die sector heel relevant/nodig blijkt te zijn.

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 08:13   #5
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Met knelpuntberoepen, lijk je me steeds in een doodlopend straatje te zitten. Ze zullen er op zich altijd zijn.

Stel, we gaan het beroep van verzorgende opwaarderen. (en dat lijkt me oprecht nodig)
De lonen worden aantrekkelijker gemaakt en er wordt meer aandacht gegeven aan de balans werk/privéleven. Het (gewenste) gevolg hiervan is, dat meer mensen kiezen voor een loopbaan als verzorgende.

Bijkomend effect, is dat die mensen niet kiezen voor een andere loopbaan; die als gevolg van het opwaarderen van 'verzorgende'; aldus minder aantrekkelijk is geworden. Het zal even duren alvorens onze samenleving daar de gevolgen van gaat kennen; en al helemaal als zich een andere ramp/crisis stelt, waarin net die sector heel relevant/nodig blijkt te zijn.
Heel veel zijn er na de sluiting van Ford Genk naar de zorg gegaan, probleem is dat naar mijn mening de zorgsector ook iets van een soort roeping moet hebben, niet alleen van jobzekerheid en goede verloning. Als je dat niet met hart en ziel kunt doen dan ben je daar niet op de juiste plaats.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 09:26   #6
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Goed initiatief want er zijn er vooral in rusthuizen te weinig. Vraag is: zullen er zijn die er op ingaan?
Het is gratis en het is bijna zekerheid van werk.
In de WZC zijn er inderdaad te weinig verpleegkundigen - maar is dat omdat ze geen verpleegkundigen vinden, of omdat de financiering niet is mee-geëvolueerd met de stijgende zorgvraag daar?

Verpleegkundige is inderdaad een knelpuntberoep. Ik vraag me nog altijd af wie (en waarom) een paar jaar geleden de beslissing heeft genomen om de studieduur van 3 jaar te verlengen naar 4 jaar. Waardoor er - toevallig net dit jaar - geen enkele verpleegkundige is afgestudeerd, en het tekort nog groter is geworden. 4 jaar studeren - om daarna een onderbetaald bachelor-diploma te hebben, tof!

O ja, bij die verlenging werd niets gewijzigd aan het studieprogramma, alleen werden er meer stages ingevoerd. Met de belofte dat die stages betaald zouden worden. Quod non. En dan zijn er nog die zich afvragen waarom zo weinig jongeren voor verpleegkunde kiezen
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 09:31   #7
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In de WZC zijn er inderdaad te weinig verpleegkundigen - maar is dat omdat ze geen verpleegkundigen vinden, of omdat de financiering niet is mee-geëvolueerd met de stijgende zorgvraag daar?

Verpleegkundige is inderdaad een knelpuntberoep. Ik vraag me nog altijd af wie (en waarom) een paar jaar geleden de beslissing heeft genomen om de studieduur van 3 jaar te verlengen naar 4 jaar. Waardoor er - toevallig net dit jaar - geen enkele verpleegkundige is afgestudeerd, en het tekort nog groter is geworden. 4 jaar studeren - om daarna een onderbetaald bachelor-diploma te hebben, tof!

O ja, bij die verlenging werd niets gewijzigd aan het studieprogramma, alleen werden er meer stages ingevoerd. Met de belofte dat die stages betaald zouden worden. Quod non. En dan zijn er nog die zich afvragen waarom zo weinig jongeren voor verpleegkunde kiezen
Het is ook gewoon een heel onaantrekkelijke job. Toen mijn grootouders nog leefden en in een rusthuis zaten, was dat nog de tijd dat het personeel (zonder naar hun horloge te moeten kijken) al eens een praatje kon (en vooral mocht) maken met de bewoners.

Vandaag hoor ik meer dan eens (ik ken enkele mensen in de sector) dat zo een rusthuis meer weg heeft van een fabriek. Het personeel is de machine; en de bewoners zijn de producten die elke dag moeten worden 'afgewerkt'. Wassen, aankleden, voeden, bed in, ...

Los van de verloning; is het gewoon heel onaantrekkelijk. Respect voor wie de moed en wil heeft om in die sector, elke dag weer het beste van zichzelf te willen geven. Ik zou het oprecht niet kunnen.

— Jeremy Clarkson
Oud 18 mei 2020, 09:37   #8
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zo'n opleiding duurt toch op zijn minst een jaar (of twee).
Betekent ook zonder inkomsten zitten tijdens de opleiding. Maar ok, op zich geen slecht idee, op korte termijn.
De job opwaarderen, aantrekkelijker maken, lijkt mij een betere meer structurele oplossing.
Afgaande op wat in de pers is verschenen, zou het de bedoeling zijn om de bestaande 'Vorming 600' uit te breiden naar werklozen. Uit die regeling:
Citaat:
Jij blijft gedurende je opleiding werknemer van je huidige werkgever en je ontvangt:

je geïndexeerd brutoloon, rekening houdend met de haard- of standplaatstoelage en loonschaalverhogingen;
je eindejaarspremie;
je attractiviteitspremie;
je vakantiegeld;
alle sociale voordelen toegekend aan het personeel van je werkgever, zoals maaltijdcheques (met uitzondering voor de dagen van gewettigde afwezigheid), verzekering, bijkomend pensioen, hospitalisatieverzekering enzovoort.
Als die regeling doorgetrokken wordt naar werklozen, betekent dat volgens mij dat het de bedoeling is dat je 4 jaar lang studeert en ondertussen gewoon je dopgeld blijft behouden.

Je zou dus wel echt idioot moeten zijn om na je secundair voor een opleiding verpleegkunde te kiezen. Beter eerst even gaan stempelen, en daarna in dat traject instappen als werkzoekende.

Praktisch gevolg: de mensen die nu in hun laatste jaar secundair zitten, en denken aan een carrière als verpleegkundige zullen nog een jaar later op de arbeidsmarkt komen...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 09:46   #9
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Afgaande op wat in de pers is verschenen, zou het de bedoeling zijn om de bestaande 'Vorming 600' uit te breiden naar werklozen. Uit die regeling:

Als die regeling doorgetrokken wordt naar werklozen, betekent dat volgens mij dat het de bedoeling is dat je 4 jaar lang studeert en ondertussen gewoon je dopgeld blijft behouden.

Je zou dus wel echt idioot moeten zijn om na je secundair voor een opleiding verpleegkunde te kiezen. Beter eerst even gaan stempelen, en daarna in dat traject instappen als werkzoekende.

Praktisch gevolg: de mensen die nu in hun laatste jaar secundair zitten, en denken aan een carrière als verpleegkundige zullen nog een jaar later op de arbeidsmarkt komen...
Er zouden meer dwarsdenkers op kabinetten e.d. moeten zitten, mensen die direct gaten schieten in onnozele plannetjes.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 09:52   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Hoelang moet je tegenwoordig gewerkt hebben om te mogen stempelen ?
Wie het secundair verlaat (18 plus/minus) zit toch niet te wachten om te kunnen stempelen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 09:54   #11
Travis Bickle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
Er zouden meer dwarsdenkers op kabinetten e.d. moeten zitten, mensen die direct gaten schieten in onnozele plannetjes.
Zoals in IT-middens, waar soms autisten worden ingezet om programmacodes te analyseren.

— Jeremy Clarkson
Oud 18 mei 2020, 10:46   #12
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht

Stel, we gaan het beroep van verzorgende opwaarderen. (en dat lijkt me oprecht nodig)...
Verplegers die nacht en weekenddiensten kloppen kunnen meer dan 3300 netto p/m meepakken inclusief de toeslagen.

In Holland is dat 4k en in Duitsland gaat dat tot 6k. De Zwitsers betalen tot 8500
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 10:52   #13
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
Die zijn er genoeg maar alles moet via de top gaan en die is totaal gepolitiseerd en zijn alleen maar bezig met hoe zie ik er goed uit.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 11:29   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Verplegers die nacht en weekenddiensten kloppen kunnen meer dan 3300 netto p/m meepakken inclusief de toeslagen.

In Holland is dat 4k en in Duitsland gaat dat tot 6k. De Zwitsers betalen tot 8500
Die verpleegster uit de volgende link kan nogal liegen hé zeg.
Ze werkt met 10 jaar ervaring op de cardiologie. We spreken van 2012, dus ge moogt daar wel ne sloef bijsteken, dank zijn te taxshift en een paar indexen.

Noteer duidelijk: ik zeg niet dat de medeforummer liegt. O neen. Het is die verpleegster die liegt.

Citaat:
Die 1.800 euro is een gemiddelde op jaarbasis, met de nacht- en weekendshiften inbegrepen.
https://www.jobat.be/nl/art/het-loon...800-euro-netto

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 11:47   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Kan je beter in Nederland gaan volgen, dan wordt je betaald tijdens het studeren. (was vroeger toch zo)
Ik vrees dat het niveau dan gaat dalen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be