Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2020, 08:00   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Moneytime voor de corona-apps ...

Moneytime voor de corona-apps.

Contact tracing-apps.

Citaat:
De EU-lidstaten hebben, met steun van de Commissie, een EU-instrumentarium ontwikkeld voor het gebruik van mobiele toepassingen voor het traceren van contacten en het waarschuwen voor de coronaviruspandemie. Dit maakt deel uit van een gemeenschappelijke gecoördineerde aanpak ter ondersteuning van de geleidelijke opheffing van de opsluitingsmaatregelen, zoals uiteengezet in een aanbeveling van de Commissie van vorige week.
'Leuker kan het niet worden denkt u dan?"

p.s.

Tracking Coronavirus COVID-19

Corona Tracker

Corona Tracker Belgium

Of die gegevens allemaal kloppen daar durf ik nog een vraagteken achter plaatsen maar toch ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 18 april 2020 om 08:05.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 08:03   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Tsja, ik denk dat veel mensen nu bereid zijn om een deel van hun privacy op te geven in ruil voor meer vrijheid. Hoe dit zal evolueren is gewoon afwachten geblazen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 08:08   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Tsja, ik denk dat veel mensen nu bereid zijn om een deel van hun privacy op te geven in ruil voor meer vrijheid. Hoe dit zal evolueren is gewoon afwachten geblazen.
Dat kan inderdaad best zo zijn.

Hoe het coronavirus ook onze privacy bedreigt.

Oud 18 april 2020, 09:48   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je eigen Corona-app? Nee: kill je smartphone!
Oud 18 april 2020, 09:58   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet waarom we hier een janboel van allemaal staatsinitiatieven aan het doen zijn, terwijl Apple en Google een heel goed ding aan het ontwikkelen zijn:

https://www.cnbc.com/2020/04/10/appl...e-android.html

Het vrijwillige anonieme bluetooth tracken is aanvaardbaar. Het GPS volgen (Duitsland zijn stockpaardje) niet.

Maar in elk geval zijn er serieuze problemen hiermee: zo zou ik wel eens willen zien hoe die GPS werkt in de metro bijvoorbeeld. En GPS is nu niet bepaald precies op een meter of zo. Als je dus in de file staat met je auto, en de motorfietser naast jou is "besmet" dan ben jij dat dus zogezegd ook. Maar dat is een universeel probleem met die dingen. Met bluetooth ook. Dat werkt tot op 10 meter. Iedereen in een straal van 10 meter (al dan niet met muren ertussen) is dan zogezegd met jou in contact geweest. De mensen op de verdieping boven jou ook. Als je op het perron staat, en er stopt een trein die je niet neemt, dan gaan de reizigers die daar een minuut of 2 op een paar meter van jou zitten, ook "in jouw contacten" zitten.

Maw, als je de contacten van de contacten van de contacten van een besmet persoon gaat traceren, ga je uitkomen op 10 000 mensen of zo.

Maar een omgekeerd probleem is de schoolgaande jeugd. Die moet zijn smartphone uit zetten op school he. De contactketen is dan gebroken.

Men doet maar he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 april 2020 om 10:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 10:04   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het zou logischer zijn mochten meer mensen vrijheid willen bekomen in ruil voor wat meer besmetting.
Oud 19 april 2020, 11:37   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Covid19-Alert, een contact-tracing-app van Belgische origine, staat in Nederland met de billen bloot nadat een datalek is ontdekt. Bron: De Tijd.
Ik ga me nogal spoeden om zo'n app op mijn dumbfoon die me door het werk is opgedrongen te installeren.
Oud 19 april 2020, 11:42   #8
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik ga me nogal spoeden om zo'n app op mijn dumbfoon die me door het werk is opgedrongen te installeren.
Die keuze zal je in theorie hebben.

Maar dan niet komen klagen dat je supermarkt x en winkel y niet meer binnen mag...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2020, 12:48   #9
Denker
Vreemdeling

Standaard

De overheid heeft onze privacy al genoeg met de voeten getreden. Overal camera's met nummerplaatherkenning, camerabeelden worden tegenwoordig door de gezichtsherkenning gehaald. Intussen hebben we hier gelijkaardige overheidscontrole als China.

Bij mij komt het niet op mijn telefoon.

Zijn hier voor of tegenstanders van zon' app op hun telefoon?

Laatst gewijzigd door Denker : 19 april 2020 om 12:49.
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2020, 15:35   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht

Maar dan niet komen klagen dat je supermarkt x en winkel y niet meer binnen mag...
Dan mogen we hopen dat die supermarkt x en winkel y naderhand ook niet klagen dat ze klanten verliezen,en telecomoperatoren zullen wel merken dat er smartphones gedurende steeds meer uren van de dag "verdwijnen" van het netwerk op het thuisadres van de klant.

Bij de mijne zal het zo zijn,het zal weer zijn zoals mijn moeke mij geleerd heeft,als je een toestel niet nodig hebt leg je het af(of steek het onder je aluminiumfolie hoedje ... )

Die apps zijn overigens een mooie uiting van de "nieuwe economie"...Jonge knappe programmeurs die ....ONZIN.....programmeren,de ganse Playstore vol....Totdat het zelfs moeilijk wordt om nog bruikbare appjes te vinden die U niet constant aan het spioneren zijn....(betaald of niet)

Laatst gewijzigd door kelt : 19 april 2020 om 15:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2020, 16:08   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denker Bekijk bericht
De overheid heeft onze privacy al genoeg met de voeten getreden. Overal camera's met nummerplaatherkenning, camerabeelden worden tegenwoordig door de gezichtsherkenning gehaald. Intussen hebben we hier gelijkaardige overheidscontrole als China.

Bij mij komt het niet op mijn telefoon.

Zijn hier voor of tegenstanders van zon' app op hun telefoon?
Mij zal je er zeker géén voorstander van kunnen noemen, ik gebruik géén Wi-Fi, ik gebruik géén smoelboek (FB), ik gebruik géén Twitter, géén Bluetooth, géén bankkaart met RFID chip en nog wat andere zaken waar ik als PC thuisgebruiker geen boodschap aan heb.

Laatst zei er nog een buurvrouw tegen mij: "Leuk hoedje heb je op Uni"

Ik sta er ook beeldig mee met mijn Alu hoedje zeker als ik achter de PC zit in mijn 'kooi van Faraday', een extraatje.
Oud 29 april 2020, 12:18   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien dat er de eerste week van mei proefgedraaid wordt met MOGELIJKE kandidaat-apps.

In deze kan de regering niks aangewreven worden,maar wel "de sector" die er blijkbaar in geslaagd is oplossingen te presenteren waarbij de privacy van de gebruikers niet- of niet voldoende- gewaarborgd is.Soms vraagt men zich af waar die app-ontwikkelaars misschien mee bezig zijn?Het is NIET de bedoeling van de regering om een bepaald type app EVENTUEEL op te leggen ,die dan constant allerlei provacy-gevoelige data lekt naar......ja...naar waar niet allemaal........

Het gaat hier niet om een speeltje hoor.....

Goed dat de verantwoordelijken de boot afhouden...Het is hier Singapore niet zunne....

Nog eens,het is eigenlijk een beetje een blamage aan onze "app-ontwikkelaars" aan het worden.tenzij moet toegegeven worden dat de kennis omtrent wat die (Chinese) smartphoontjes en de Amerikaanse besturingssystemen allemaal stiekem in de achtergrond doen nu zo gering is dat de opdracht eigenlijk niet KAN vervuld worden.

Laatst gewijzigd door kelt : 29 april 2020 om 12:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 13:04   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Misschien dat er de eerste week van mei proefgedraaid wordt met MOGELIJKE kandidaat-apps.
Het principe is nochtans niet moeilijk. Het is wanneer men "dwingelandij" wil kunnen programmeren dat men uiteraard voor het dilemma staat van privacy te combineren met totale toegang.

Maar a priori is het perfect mogelijk een totaal "anonieme" applicatie te maken - die werkt dan wel puur op basis van vrijwilligheid en kan niet gebruikt worden om mensen tegen hun wens op te sporen.

Dat gaat als volgt:

Uw applicatie laat U toe om een totaal willekeurige code te genereren, die "U" voorstelt (maar jij bent de enige die dat weet).

Als je rondwandelt met uw applicatie geactiveerd op uw slimme telefoon, dan stuurt uw applicatie die code, en enkel die code, naar alle andere applicaties in de buurt die "luisteren", en jij ontvangt alle codes van die applicaties.

Mocht jij positief getest worden, dan ga je op vrijwillige basis aan uw applicatie zeggen dat het alle codes die het ontvangen heeft sinds ge vermoedelijk besmet waard, op een openbare lijst publiceren.

Iedereen die zo een applicatie heeft, kan dan geregeld nagaan of zijn code op die lijst staat. Indien wel, is het een goed idee om U laten te testen.

Ge kunt geregeld van code veranderen die ge uitdeelt. Ge kunt dat zelfs iedere keer doen. Op die manier weet niemand wat uw 'parcours' is.

Ge moet dan wel op die openbare lijst naar al uw "oude codes" kijken.
Oud 29 april 2020, 13:35   #14
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht

geen probleem. Net zoals het mijn keuze is om niet meer te gaan winkelen in die winkels die mijn cash geld niet meer willen
Oud 29 april 2020, 13:38   #15
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar in elk geval zijn er serieuze problemen hiermee: zo zou ik wel eens willen zien hoe die GPS werkt in de metro bijvoorbeeld. En GPS is nu niet bepaald precies op een meter of zo. Als je dus in de file staat met je auto, en de motorfietser naast jou is "besmet" dan ben jij dat dus zogezegd ook. Maar dat is een universeel probleem met die dingen. Met bluetooth ook. Dat werkt tot op 10 meter. Iedereen in een straal van 10 meter (al dan niet met muren ertussen) is dan zogezegd met jou in contact geweest. De mensen op de verdieping boven jou ook. Als je op het perron staat, en er stopt een trein die je niet neemt, dan gaan de reizigers die daar een minuut of 2 op een paar meter van jou zitten, ook "in jouw contacten" zitten.
je vergeet nog de coronapatient die een lift neemt, daar de boel besmet, en als gij dan 5 minuten later diezelfde lift neemt... en die coronapatient zal niet in uw lijst van contacten staan...
Oud 29 april 2020, 14:15   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fuck die apps.
Oud 29 april 2020, 15:56   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
je vergeet nog de coronapatient die een lift neemt, daar de boel besmet, en als gij dan 5 minuten later diezelfde lift neemt... en die coronapatient zal niet in uw lijst van contacten staan...
Ja, zoveel is zeker. Aerosols en besmette objecten worden niet gevonden met zo een systeem, natuurlijk. Vandaar dat men bij hoog en bij laag beweert dat de besmetting niet met aerosols gebeurt. Anders kan men immers de scholen niet opendoen he...
Oud 29 april 2020, 16:03   #18
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Laat ze dat maar pushen via de google app store naar android gsm's. Mijn android is ondertussen toch al "google free" gemaakt.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 16:09   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Laat ze dat maar pushen via de google app store naar android gsm's. Mijn android is ondertussen toch al "google free" gemaakt.
Eerlijk gezegd, het soort app waar Google en Apple samen aan werken zou mij niet storen. Maar het gaat ook niks uithalen. Vooral omdat kinderen geen GSM mee naar school nemen.
Oud 29 april 2020, 16:40   #20
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Die app komt er in België gewoon niet. Is onlangs in het nieuws geweest.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be