Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2020, 17:08   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard De fiets gaat weer op stal

Ik had het al voorspeld. De hype van de fiets lijkt stilaan voorbij. Nog enkele dagen en de verkeersdrukte is weer als voorheen.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...iles~acf69c03/
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 17:20   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik had het al voorspeld. De hype van de fiets lijkt stilaan voorbij. Nog enkele dagen en de verkeersdrukte is weer als voorheen.

En waar staat dat? Nergens.

Integendeel in dezelfde link verwijzen ze naar een link "Lees ook" waar de fiets nog meer gebruikt gaat worden om te pendelen, grote verliezer is openbaar vervoer...

Citaat:
Lees ook

Pendelen na corona doen we liever met (elektrische) fiets: “Openbaar vervoer is de grote verliezer”
Citaat:
https://www.hln.be/de-krant/pendelen...ezer~a39757e1/

Pendelen na corona doen we liever met (elektrische) fiets: “Openbaar vervoer is de grote verliezer”

02 juni 2020

Opnieuw met de trein, tram of bus naar het werk? We hebben er sinds corona niet veel zin meer in. De Vrije Universiteit Brussel onderzocht de impact van de coronamaatregelen op ons verplaatsingsgedrag. “Het openbaar vervoer is de grote verliezer.” Ons voornemen: meer te voet en met de (elektrische) fiets naar kantoor gaan.

Je hebt 8% van dit artikel gelezen
Meer details zegt dat het wagengebruik voorlopig ~ onveranderd blijft, gelezen?, dus voorlopig is je analyse verkeerd:

Citaat:
https://www.hrsquare.be/nl/nieuws/li...enbaar-vervoer

De coronamaatregelen hebben ook een impact op het mobiliteitsgedrag, leert onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel. Tijdens de lockdown pendelde bijna niemand. Nu werknemers terug naar kantoor gaan, verkiezen ze de fiets boven het openbaar vervoer.

Om inzicht te krijgen in de impact van de coronamaatregelen op het mobiliteitsgedrag in België voerde de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel onderzoek naar het verplaatsingsgedrag. Daaruit blijkt dat drie kwart van de respondenten niet pendelden tijdens de lockdown.

Vier op tien geven aan ook nu de maatregelen versoepeld zijn nog niet te pendelen, vooral omdat thuiswerk verplicht of mogelijk is binnen het bedrijf. 55 procent van de personen die wel opnieuw pendelen zegde dat even vaak te zullen doen als voor de lockdown, 40 procent van hen wil minder vaak pendelen.

Voor de pendelaars blijft het wagengebruik op hetzelfde niveau als voordien. Vooral wandelen (19 procent) en fietsen (13 procent) stijgen in modaal aandeel, ten koste van het gebruik van openbaar vervoer. Elektrisch fietsen wordt populairder.

Respondenten zegden minder het openbaar vervoer te zullen gebruiken, gaande van metro (-39 procent) tot trein (-12 procent).

“Het openbaar vervoer is duidelijk de grote verliezer. Ook in het buitenland kan men deze tendens vaststellen, waarbij men met een terugval naar 40 procent van vroegere capaciteiten rekent. Bij de resultaten van onze survey valt wel op dat de meeste gebruikers het belangrijk vinden om de bezettingsgraad van het openbaar vervoer te kennen. Het blijkt de meest overtuigende maatregel te zijn om gebruikers terug te laten opstappen, meer nog dan het dragen van mondmaskers. De openbaar vervoerbedrijven zouden met het leveren van deze informatie dus wel een deel van hun klanten kunnen terugwinnen”, denkt professor Lieselot Vanhaverbeke, coördinator van de enquête.

De antwoorden van 614 respondenten werden geanalyseerd, met een goede vertegenwoordiging van alle leeftijdsgroepen en een oververtegenwoordiging van hoogopgeleiden. De studie werd zowel in Brussel, Vlaanderen als Wallonië gevoerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2020 om 17:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 17:23   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw analyse klopt echt niet. Men stelt immers tegelijkertijd een toenemend fietsverkeer vast. Nog steeds.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 17:28   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uiteindelijk zal de e-bike zijn geleidelijke opmars verder zetten in het pendelverkeer....

Maar het openbaar vervoer heeft een "broadside "gekregen natuurlijk,het zal interessant zijn te zien hoe dat nog zal herstellen van het virusgedoe.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2020 om 17:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 20:50   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw analyse klopt echt niet. Men stelt immers tegelijkertijd een toenemend fietsverkeer vast. Nog steeds.
Net als een toenemend autoverkeer. Er zijn waarschijnlijk gewoon steeds meer mensen.

https://www.autogids.be/autonieuws/m...op-de-weg.html

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 juni 2020 om 20:55.
Oud 8 juni 2020, 20:53   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Uiteindelijk zal de e-bike zijn geleidelijke opmars verder zetten in het pendelverkeer....

Dan zullen we er wel moeten op hopen dat mensen in hun eigen buurt kunnen gaan werken. En net dat verwijt men de werknemers....dat ze zich amper willen verplaatsen om te gaan werken.
Oud 8 juni 2020, 21:00   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Integendeel in dezelfde link verwijzen ze naar een link "Lees ook" waar de fiets nog meer gebruikt gaat worden om te pendelen, grote verliezer is openbaar vervoer...

Moet alles dan ergens staan ? Kan jij nooit zelf eens iets waarnemen ? Ik zie het autoverkeer weer gestaag toenemen. Dat moet nergens staan.

Dus mensen die voorheen de trein namen om van Mechelen naar Brussel te pendelen gaan dat voortaan met de fiets doen

Uiteraard neemt pendelen met de fiets toe. Als er nauwelijks fiets pendelaars zijn kunnen er alleen maar bijkomen....In bussel en Wallonië ging het van 1 % naar 2 % of iets in die zin dacht ik. En in Vlaanderen waren er in 2013 8 mensen die fietsten en nu 12.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 juni 2020 om 21:04.
Oud 8 juni 2020, 21:39   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De structurele files zullen wel nooit helemaal verdwijnen.
Wat had je gedacht, beste draadopstarter?

Of en hoe het thuiswerken na corona-tijden een blijvertje gaat zijn, bijvoorbeeld in de vorm van minstens 1 of 2 dagen per week van thuis uit en de rest op kantoor,
DAT is de vraag.

Ok, een vraag kan ook zijn hoe het zit met de elektrische fietsen buiten het recreatieve. Ik denk dat dat beperkt zal zijn tot redelijk goed weer.
Vb. is het iets moeilijker voor dames om bij slecht weer toch "aanvaardbaarder voor hun eigen opvattingen" er door te kunnen komen.
Voor jonge mannen is dat simpeler.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2020, 22:27   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben aan het wachten op mijn fietsje. Maar dat gaat geen auto uit het verkeer halen hoor.
Oud 9 juni 2020, 11:13   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is regenweer, dan ga ik ook niet fietsen.
Oud 9 juni 2020, 11:16   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Regenweer, bestaat dat nog?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2020, 14:18   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar staat dat? Nergens.

Meer details zegt dat het wagengebruik voorlopig ~ onveranderd blijft, gelezen?, dus voorlopig is je analyse verkeerd:
Feit is dat de files weer iedere dag toenemen.

Akkoord ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2020, 14:35   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Regenweer, bestaat dat nog?
Inderdaad daar zeg je zo iets
Oud 9 juni 2020, 14:42   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad daar zeg je zo iets
Noet iedereen kan zich op het werk omkleden en een hele dag in natte kleren rondlopen is nu niet direct gezond.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2020, 14:53   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben aan het wachten op mijn fietsje. Maar dat gaat geen auto uit het verkeer halen hoor.
Als jij op je fietsje zit, kan jij niet in je auto zitten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2020, 14:54   #16
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als jij op je fietsje zit, kan jij niet in je auto zitten.
Ik stel me Schoof op de fiets voor en daarachter heksie perfektie om het tempo te bepalen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2020, 17:29   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Noet iedereen kan zich op het werk omkleden en een hele dag in natte kleren rondlopen is nu niet direct gezond.
Ik denk dat wat betreft het aantal dagen dat het regent het wel echt goed meevalt. Ik herinner me dat nog van toen ik jaaaaren geleden nog naar school fietste.
En ik heb de indruk dat het toen eigenlijk meer regende als nu.

https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php

Mensen die niet willen fietsen omdat het in ons land zo vaak regent, hebben ongelijk. Mijn eigen onderzoek was natuurlijk erg fragmentarisch: ik fiets minder vaak op zondag, en mijn heenritten zijn meestal in de ochtendspits en de terugritten in de avondspits.
Oud 9 juni 2020, 23:07   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, het regent hier dan ook weken en weken na elkaar...
Oud 9 juni 2020, 23:08   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen die niet willen fietsen omdat het in ons land zo vaak regent, hebben ongelijk. Mijn eigen onderzoek was natuurlijk erg fragmentarisch: ik fiets minder vaak op zondag, en mijn heenritten zijn meestal in de ochtendspits en de terugritten in de avondspits.
Een Nederlander heeft over een lange termijn alles netjes bijgehouden. De cijfers spreken voor zich:

https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Oud 9 juni 2020, 23:12   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik stel me Schoof op de fiets voor en daarachter heksie perfektie om het tempo te bepalen.
Ik stel me eerder voor dat Schoof achteraan zit wegens niet meer in staat zelf te rijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be