Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2020, 09:23   #1
gertc
Europees Commissaris

Standaard Woonzorgcentrum Milsenhof, Mechelen

In de 'tweede golf' valt het op dat er veel minder ziekenhuisopnamen zijn, in vergelijking met het aantal besmettingen. Keer op keer wordt daarbij verwezen naar de vaststelling dat deze zomer veel meer jongeren positief testen, terwijl het in het voorjaar vooral ouderen betrof. En ja, we weten dat het virus veel erger toeslaat bij ouderen.

Maar hoe verklaar je dit geval dan:
Citaat:
Bij een derde globale testing in woonzorgcentrum Milsenhof in Mechelen zijn nog eens vijf bewoners en twee personeelsleden positief gebleken op Covid-19. Dat brengt het totaal op 63 bewoners en 19 personeelsleden. Alle besmettingen zijn asymptomatisch, enkel de zes bewoners die omwille van corona in het ziekenhuis werden opgenomen vertonen lichte ziekteverschijnselen.
Dit is één van de weinige grote uitbraken in woonzorgcentra sinds begin juli. In totaal 63 oudjes besmet. Als ik me niet vergis is Milsenhof in het voorjaar ontsnapt aan corona, dus het gaat ook niet over mensen die de eerste golf al overleefd hadden. Dit is de leeftijdsgroep die als 'hoog risico' wordt geklasseerd. Maar daarvan zijn er 57 asymptomatisch, en 6 slechts lichte verschijnselen.

Hoe is dat te verklaren? Reageren de tests op een ander, veel minder gevaarlijk virus? Of is sars-cov-2 gemuteerd naar een minder agressieve variant? Of kunnen jullie een andere verklaring verzinnen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 09:31   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
In de 'tweede golf' valt het op dat er veel minder ziekenhuisopnamen zijn, in vergelijking met het aantal besmettingen. Keer op keer wordt daarbij verwezen naar de vaststelling dat deze zomer veel meer jongeren positief testen, terwijl het in het voorjaar vooral ouderen betrof. En ja, we weten dat het virus veel erger toeslaat bij ouderen.

Dit is één van de weinige grote uitbraken in woonzorgcentra sinds begin juli. In totaal 63 oudjes besmet. Als ik me niet vergis is Milsenhof in het voorjaar ontsnapt aan corona, dus het gaat ook niet over mensen die de eerste golf al overleefd hadden. Dit is de leeftijdsgroep die als 'hoog risico' wordt geklasseerd. Maar daarvan zijn er 57 asymptomatisch, en 6 slechts lichte verschijnselen.

Hoe is dat te verklaren? Reageren de tests op een ander, veel minder gevaarlijk virus? Of is sars-cov-2 gemuteerd naar een minder agressieve variant? Of kunnen jullie een andere verklaring verzinnen?
Wel, het zou kunnen zijn dat met maatregelen, de virale dosis opgedaan door die mensen nu lager is, waardoor zij asymptomatisch zijn. Er waren reeds aanwijzingen dat er veel meer asymptomatische gevallen waren.

Indien het om een gemuteerd virus zou gaan, zou ik verwachten dat men dat al gemerkt zou hebben in de sequenties die men geregeld neemt... tenminste, als men dat nog doet !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 10:56   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, het zou kunnen zijn dat met maatregelen, de virale dosis opgedaan door die mensen nu lager is, waardoor zij asymptomatisch zijn. Er waren reeds aanwijzingen dat er veel meer asymptomatische gevallen waren.

Indien het om een gemuteerd virus zou gaan, zou ik verwachten dat men dat al gemerkt zou hebben in de sequenties die men geregeld neemt... tenminste, als men dat nog doet !
Is dit gewoon speculatie ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 11:31   #4
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Het kan ook zijn dat ze in januari al een eerste golf gehad hebben die ze toen als griep zagen.

Het is ook een bekend fenomeen dat een lichte besmetting het immuunsysteem aansterkt en dat virussen evolutionair meer besmettelijk worden maar minder dodelijk. Ik denk dat we daar nu inderdaad zitten maar er gaan nog steeds verschillende versies in omloop zijn.

Ik zou zeggen, allen daarheen om een mémé te knuffelen, ze hebben de goeie versie vast.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 14:58   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is dit gewoon speculatie ?
Ja en nee. Blijkbaar heeft men bij andere ziektes zoals griep vastgsteld dat er een correlatie is tussen initiele infectie dosis, en de graviteit van de ziekte. En er was inderdaad speculatie dat de waargenomen stijging van de fractie asymptomatische besmetten misschien zou komen door maskerdracht. Maar inderdaad, het is speculatief, net zoals de speculatie dat maskers iets uithalen trouwens.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 19:25   #6
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en nee. Blijkbaar heeft men bij andere ziektes zoals griep vastgsteld dat er een correlatie is tussen initiele infectie dosis, en de graviteit van de ziekte. En er was inderdaad speculatie dat de waargenomen stijging van de fractie asymptomatische besmetten misschien zou komen door maskerdracht. Maar inderdaad, het is speculatief, net zoals de speculatie dat maskers iets uithalen trouwens.
Dit zou inderdaad het effect van het dragen van een masker kunnen zijn, nu een goede ventilatie zorgt dan waarschijnlijk voor hetzelfde effect met als voordeel dat de luchtkwaliteit het hele jaar door beter is.

Het CDC heeft toch enigszins verrassend aan hun cijfers toegevoegd dat slecht 6% van de sterfgevallen enkel te wijden zijn aan het covid virus.

Comorbidities
Table 3 shows the types of health conditions and contributing causes mentioned in conjunction with deaths involving coronavirus disease 2019 (COVID-19). For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned. For deaths with conditions or causes in addition to COVID-19, on average, there were 2.6 additional conditions or causes per death. The number of deaths with each condition or cause is shown for all deaths and by age groups.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 20:16   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zal het U verklaren . Sinds de analoge mens is vervangen door de digitale mens valt er niks meer te verklaren. It's all on the screen.

Neen maar effen ernstig. Ik vraag me dat ook allemaal af.....We zitten deze maand maand aan 500 X 30 dat is ongeveer 15.000 besmetten ? In welke ziekenhuizen liggen die allemaal te sterven ?
Een vriend van me zei me nog vanmorgen ....ik ga werken en mijn vrouw ook....en we komen veel buiten en overal....Ik heb eigenlijk de laatste 5 maanden niemand zwaar horen hoesten ? Want dat is toch uiteindelijk het eerste symptoom ? Een zware diepe hoest met koorts ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 augustus 2020 om 20:21.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 20:19   #8
discuz
Minister

Standaard

Dat is trouwens het WZC waar Jo Leemans verblijft, de Vlaamse Doris Day

Ik snap de getallen niet zo goed:

Testronde 1: 30 bewoners + 8 personeelsleden positief
Testronde 2: 21 + 9
Op dat moment 5 van de 58 in het ziekenhuis -> welke 58?
Testronde 3: 5 + 2
Op dat moment 6 van de 57 in het ziekenhuis
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2020, 20:20   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Dat is trouwens het WZC waar Jo Leemans verblijft, de Vlaamse Doris Day

Hoelang gaan ze die saga nog volhouden ?
Oud 30 augustus 2020, 20:26   #10
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zal het U verklaren . Sinds de analoge mens is vervangen door de digitale mens valt er niks meer te verklaren. It's all on the screen.

Neen maar effen ernstig. Ik vraag me dat ook allemaal af.....We zitten deze maand maand aan 500 X 30 dat is ongeveer 15.000 besmetten ? In welke ziekenhuizen liggen die allemaal te sterven ?
Een vriend van me zei me nog vanmorgen ....ik ga werken en mijn vrouw ook....en we komen veel buiten en overal....Ik heb eigenlijk de laatste 5 maanden niemand zwaar horen hoesten ? Want dat is toch uiteindelijk het eerste symptoom ? Een zware diepe hoest met koorts ?
In Engeland hebben ze onlangs de telling veranderd. Mensen worden alleen meegeteld als corona-dode als ze binnen de 28 dagen na een positieve test overlijden.
Oud 30 augustus 2020, 20:34   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Engeland hebben ze onlangs de telling veranderd. Mensen worden alleen meegeteld als corona-dode als ze binnen de 28 dagen na een positieve test overlijden.
Ik vind dat dat na 27 dagen zou moeten zijn....28 is niet zo een leuk getal
Oud 30 augustus 2020, 20:44   #12
discuz
Minister

Standaard

Sir Humphrey: "You said reduce the figures, so we reduced the figures"

Laatst gewijzigd door discuz : 30 augustus 2020 om 20:44.
Oud 31 augustus 2020, 08:08   #13
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zou wel mooi zijn. Als we dat zouden kunnen bewijzen, kun je in feite alle maatregelen schrappen, behalve "mondmasker en handhygiene op het moment dat je oma bezoekt".
Oud 31 augustus 2020, 08:11   #14
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als zelfs een doctor in de virologie nog geen wiskunde kent, kun je toch niet verwachten dat een a2 zorgkundige kan rekenen?
Oud 31 augustus 2020, 12:36   #15
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou wel mooi zijn. Als we dat zouden kunnen bewijzen, kun je in feite alle maatregelen schrappen, behalve "mondmasker en handhygiene op het moment dat je oma bezoekt".
Handhygiene heeft ook weinig zin volgens Jeroen van der Hilst, werkzaam als internist-infectioloog in één van de grootste Vlaamse ziekenhuizen, het Jessa ziekenhuis, in Hasselt.

Citaat:
Naast 1,5 meter wordt handenhygiëne gepromoot als één van de belangrijkste maatregelen. Er is door het RIVM zelfs bij herhaling gesteld dat mondkapjes het risico op transmissie kunnen vergroten om mensen met hun handen aan de mondkapjes zitten. Echter, tot op heden nog geen enkel geval tegengekomen in mijn eigen klinische praktijk dan wel in de medische literatuur van besmetting via oppervlakten.
Citaat:
De sterke nadruk op hygiëne heeft geen wetenschappelijke basis en kan worden verlaten.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be