Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2020, 15:29   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard E-fiets met automaat nieuwe trend?

Na de de "DSG-7 bij de auto" ook bij de fiets?

Citaat:
https://electrek.co/2020/12/20/new-e...-transmission/

New electric bike drive unit combines mid-motor with automatic transmission

Micah Toll - Dec. 20th 2020



If you thought you knew all of the mid-drive motors in the e-bike world, think again. The French company Valeo has just unveiled a radical new type of mid-drive electric motor that adds a built-in automatic transmission.

Automatic transmissions alone aren’t unique in the e-bike space.

We’ve tested several models that feature mid-drive motors paired with automatic transmissions.

They’re fancy, but they’re ultimately just a combination of parts. Take Serial 1’s Brose S Mag mid-drive motor paired with automatic CVT from Enviolo built into the rear hub.

Awesome, yes. But not a technological advancement in its own right.

Paris-based startup Valeo, on the other hand, worked with transmission maker Effigear to actually build an automatic transmission directly into the mid-drive motor and create a single unit.

The result is known as the Valeo Smart e-Bike System and can be integrated into OEM e-bikes similarly to typical mid-drive motors like those from Bosch or Yamaha.

It features 7 gear ratios and is designed to operate on 48V, with Valeo offering a downtube-mounted battery as part of the system.

The motor is capable of outputing up to 130 Nm of torque, though a power rating isn’t immediately available. The company claims that the Valeo drive is “up to 60% more powerful than competitors”, without giving specific wattage numbers. No matter the true power rating though, the Valeo’s EU-location means it is likely to receive a 250W sticker.

Since the Valeo Smart e-Bike System completely does away with the need for a derailleur, a belt drive setup can be used. That provides a number of unique benefits over chain drives, such as quieter operation, longer lasting components and cleaner operation without the need for oiling.

Another advantage of moving the transmission from the rear-wheel to the center of the bike is the improved mass centralization.



On-board pedal cadence and torque sensors keep track of the user’s pedal input and use that information to engage the motor power as well as determine when to shift gears. There’s apparently a reverse function as well that will be available for use on cargo e-bikes, but I’m not sure how that will work with a freewheel in the system.

For anti-theft, the system can also lock up the gears on command. Realistically that wouldn’t stop a thief from throwing the bike in a van, but it would at least prevent a pedal-powered getaway.

While Valeo has produced a few prototype bikes to show the drive in action (see video below), the company doesn’t plan to produce their own e-bikes the way that some mid-drive manufacturers like Yamaha have done. Instead, they’ll follow the more common method employed by companies like Bosch and Brose to license the technology for use by OEMs to produce e-bikes built on the Valeo platform.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2020 om 15:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 15:46   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.809
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Die gebruiken eenzelfde tandwiel en ketting overbrenging als Shimano in hun nieuwe "motorloze" Pinion.

Bof, leuk, maar ik hou het wel effe op hetgeen ik nu een paar maand gebruik. Midmotor gekoppeld aan een Shimano Alfine 11 speed.

Automatiseren is zelfs niet moeilijk, maar ik zie er momenteel geen toegevoegde waarde voor me. Trouwens, mijn setup "braakt" 160 Nm uit en da's op't randje voor de Alfine. Maar niet getreurd. Binnen 7 maand betaald de fietsvergoeding een Rolhoff. (en dan denken we niet aan de doorverkoopwaarde van de Alfine)

Daarentegenover, alle ontwikkeling op dit vlak is meegenomen, en als er iets goeds voorbij komt zal ik er niet nee tegen zeggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 december 2020 om 15:47.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:11   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die gebruiken eenzelfde tandwiel en ketting overbrenging als Shimano in hun nieuwe "motorloze" Pinion.
Dat is toch een riemaandrijving op die fotos?

Citaat:
Since the Valeo Smart e-Bike System completely does away with the need for a derailleur, a belt drive setup can be used. That provides a number of unique benefits over chain drives, such as quieter operation, longer lasting components and cleaner operation without the need for oiling.
Shimano Pinion zal die riemoptie ook hebben:

Citaat:
https://www.cyclingabout.com/tour-wi...inion-gearbox/ (met heel veel fotos en combinaties...)

11 Reasons To Tour With A Pinion Gearbox (And 8 Reasons To Not)
amai, de moeite om te lezen voor de fietstechnieker.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2020 om 16:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:27   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.325
Standaard

Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:32   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.809
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Intern, er zitten 2 cassettes in, waartussen een ketting in een oliebad loopt.

Het Shimano patent is zonder motor, maar als het maar 250W is, is zo'n motor betrekkelijk klein te houden. Het leuke koppel komt dan puur uit de reductie.

De Pinion die u gevonden hebt is de nex ultra plus van de front gearings. Tot 18 versnellingen vooraan. Ook geen onbekende voor me. Is eigenlijk een motorfiets sequentiële versnellingsbak, maar dan wat kleiner. Helaas, alleen te combineren met een achterwiel-motor.

Wat tussen de "motor/gearbox" en het achterwiel zit maakt niet uit. Zolang er maar geen "Deraillieurs" gebruikt worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:32   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.809
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.
Gaan we Apehanger?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2020, 16:38   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik ga zo ene kopen met een hoog stuur.
Toon eens.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be