Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2021, 10:09   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Echtscheiding zou nog simpeler moeten worden

Trouwen is redelijk simpel, en gebeurt (met wat tralala) voor een burgemeester of schepen.
Scheiden gaat voor de rechtbank.

Vroeger was dat te rechtvaardigen: er was altijd een zwakke partij, de vrouw dus.

De maatschappij is echter heel erg geëvolueerd.
Mensen willen makkelijker scheiden, en het moet niet meer zo duur zijn door al die advocaten-kosten e.d.m.

Scheiden zou moeten mogelijk zijn door een eenvoudige melding aan de burgerlijke stand van de gemeente.
Zeer eenvoudig als de echtelingen onderling akkoord zijn over de regeling.
Iets omstandiger als er geen akkoord is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2021, 18:33   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Schaf trouwen gewoon af als het toch niets te betekenen heeft.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2021, 07:00   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het blijft me verbijsteren dat in onze "Westerse" maatschappij nog steeds een aanzienlijk aantal mannen zich laten verleiden om te trouwen (voor de wet).

Voor velen van hen is het een opstapje naar een leven van armoede en gehoorzaamheid...(yep,de tafels zijn gedraaid )

Ik herinner me nog de uitspraak van een "Taliban-leider" in een interview (met een Westerse journalist uiteraard).Er waseen vraag over vrouwenrechten en zo,en hoe dat toch in tegenspraak is met waar de Taliban voor staat...

De man,zeer vriendelijk en zelfs hoffelijk antwoordde gevat: "Ik heb medelijden met de Westerse mannen"....

Een kwart eeuw later achtervolgt die uitspraak mij nog steeds......

Geen problemen dat alle mensen gelijk zijn voor de wet......maar dan moet men geen dure eden meer zweren en officieel laten bestatigen (met CONSEQUENTIES!) die uiteindelijk weer rechten inperken....

Om terug te keren op de start van het draadje.....Als de tendens zich voortzet sterft het probleem vanzelf uit."Westerse" huwelijken (naar "Westers" juridisch model)verdwijnen.Enkel idioten(ik bedoel dan de mannen in het verhaal) doen dat nog

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juni 2021 om 07:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2021, 15:42   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Schaf trouwen gewoon af als het toch niets te betekenen heeft.
Burgerlijk trouwen is niet meer of niet minder dan een contract.

De eigenaardigheid is wel dat de mensen het afsluiten van dat contract als een grote feestelijkheid willen vieren.
Politici spelen daar graag op in. Ze spelen graag hun rolletje in een feestelijk gebeuren waar veel potentiële kiezers bij betrokken zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 juni 2021, 11:50   #5
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Trouwen is redelijk simpel, en gebeurt (met wat tralala) voor een burgemeester of schepen.
Scheiden gaat voor de rechtbank.

Vroeger was dat te rechtvaardigen: er was altijd een zwakke partij, de vrouw dus.

Mensen willen makkelijker scheiden, en het moet niet meer zo duur zijn door al die advocaten-kosten e.d.m.

Scheiden zou moeten mogelijk zijn door een eenvoudige melding aan de burgerlijke stand van de gemeente.
Zeer eenvoudig als de echtelingen onderling akkoord zijn over de regeling.
Iets omstandiger als er geen akkoord is.
Scheiden kan al erg eenvoudig via een notaris. Dat kost maar een paar honderd euro.

Laatst gewijzigd door alice : 27 juni 2021 om 11:51.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2021, 13:02   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Makkelijker bestaat niet meer.

Alles zal alleen nog maar complexer en moeilijker worden. Vooral de digitalisering heeft alles om zeep geholpen.

Wie denkt dat er ook maar iets zal meer simpel of menselijker worden is er aan voor de moeite. Het gaat niet lang meer duren of je gaat een gans dossier moeten voorleggen printen scannen en uploaden om nog op uw fiets te mogen zitten.
Het aantal gekken neemt steeds maar toe. De nieuwe trend is nu hoe kan ik mijn medemens hem het leven zo moeilijk mogelijk maken

Wat ben ik blij niet meer jong te moeten zijn.

https://www.hln.be/brugge/west-vlaam...root~afc4ce61/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 juni 2021 om 13:05.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2021, 13:07   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Scheiden kan al erg eenvoudig via een notaris. Dat kost maar een paar honderd euro.
Hou dat eenvoudige maar voor je eigen rekening. Zelfs een postzegel kopen is niet eenvoudig meer.
Oud 27 juni 2021, 13:57   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hou dat eenvoudige maar voor je eigen rekening. Zelfs een postzegel kopen is niet eenvoudig meer.
Wat hoorde ik ergens vorige week, boekenwinkels gaan bankrekeningen openen, iets dergelijks.

Hopelijk niet zoals ze nu een afhaalpunt zijn voor de pakjes. Die liggen daar op een hoop gesmeten en de uitbater spreekt alleen Pakistaans. Die man stelt u een aantal vragen alvorens je je pakje krijgt...

Zie je die al een bankrekening op uw naam openen?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 juni 2021 om 13:58.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2021, 15:55   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is dat jouw dada. Ik vind het wel een triestig leven voor jou, als je al geen postzegel meer kan kopen.

Ok, maar het is wel of topic in deze draad.

Oud 28 juni 2021, 13:08   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is dat jouw dada. Ik vind het wel een triestig leven voor jou, als je al geen postzegel meer kan kopen.

Ok, maar het is wel of topic in deze draad.
Jij moet toch ook om nieuwe postzegels terwijl ;

Werd ons ooit niet beloofd dat postzegels tot in den treure zouden kunnen worden gebruikt ?

En zijn er nog veel postkantoren dan in jouw buurt ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 juni 2021 om 13:10.
Oud 28 juni 2021, 17:24   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij moet toch ook om nieuwe postzegels terwijl ;

Werd ons ooit niet beloofd dat postzegels tot in den treure zouden kunnen worden gebruikt ?

En zijn er nog veel postkantoren dan in jouw buurt ??
Maar ééntje.
Exact 500 m stappen. Volgens google maps.
Maar het is wel zeker tien jaar geleden dat ik nog een postzegel nodig had.

Oud 28 juni 2021, 17:27   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het blijft me verbijsteren dat in onze "Westerse" maatschappij nog steeds een aanzienlijk aantal mannen zich laten verleiden om te trouwen (voor de wet).
...
Klopt.
Eigenlijk is dat wel de conclusie van de draad: je zoekt het zelf.

Oud 28 juni 2021, 18:29   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwof lang geleden heb ik een scheiding van goederen gedaan op die manier.
Dat was niet zo duur.

Het is geen echtscheiding maar een soort elk het zijne. Goed tegen deurwaarders.
Oud 29 juni 2021, 14:29   #14
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja wanneer je daar moeite mee hebt( postzegels kun je kopen aan de kassa van de supermarkt) lijkt alles een probleem, toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2021, 16:18   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je trouwt niet om te scheiden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2021, 16:23   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt.
Eigenlijk is dat wel de conclusie van de draad: je zoekt het zelf.
Trouwen, samenlevingscontract of iets dergelijks, blijft iets persoonlijks. Niemand die kan voorspellen of het mislukt of niet.
Het is gebaseerd op het concept "gezin".
Wie geen kindjes wilt begint er best niet aan.
Stel ook eens de vraag wie het meeste belang heeft bij een huwelijk of samenlevingscontract.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be