Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2021, 21:13   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.456
Standaard Het einde van de Blackberry....

De Blackberry....de stevige,"corporate gerichte" smartphone,MET toetsenbord.

Gedurende enkele jaren in het eerste decennium van de eeuw was de Blackberry HET dominante platform in de zaken- en de politieke sector (Toenmalige Belgisch Premier Leterme was ook een enthousiast gebruiker).

Doordat de communicatie strikt over Blackberry Servers liep was het ook een ferm afgeschermd platform...(een Amerikaans/Canadees platform dat wel,waar massas Europese overheidscommunicaties ook over liepen,niet alleen van Mr Leterme.... )

We weten allemaal wat er in datzelfde tijdsgewricht ,kort nadat een zekere meneer Jobs van een zeker fruitmerk iets rechthoekigs getoond had,gebeurde....

Maar een populair systeem zoals van Blackberry sterft langzaam en in verschillende etappes....

https://arstechnica.com/information-...berry-devices/

Produktie van toetsenbord BB's stopte al in 2010,de laatste OS-update dateert al van 2013 maar ergens daarbuiten zijn er blijkbaar nog een 10-tal mensen die BB's gebruiken?

BB heeft zelfs nog geprobeerd wat "toetsenbordloze" phoontjes in de markt te zetten,maar de trein was al lang vertrokken....

4 januari 2022 stopt Blackberry de services voor de BB.Dat betekent dat die 10 overblijvende gebruikers zeer snel....niks....meer gaan kunnen doen,zelfs niet meer bellen.....


Overigens bestaat Blackberry nog,maar is het een software firma geworden...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 december 2021 om 21:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2021, 22:43   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Alles gaat zijn gewone gang, de betere techniek zal zich altijd doorzetten en de slechtere oude techniek gaat uitdoven...

Het verleden heeft dit meermaals aangetoond.

De computer verving de schrijfmachine, de smartphone verving de mobiele telefoons met toetsenbord en de verbrandingsmotor verving de paardenkar.

De stoomtrein op kolen werd vervangen door de dieseltrein, de electrische trein vervangt de dieseltrein, enz...

Hetzelfde zal gebeuren met de elektrische auto. Het is slechts een kwestie van tijd dat de verbrandingsmotor langzaam vervangen wordt door de elektrische auto.

De electrificatie zal wel sneller gebeuren want bijna iedereen wil wel minder afhankelijk worden van dure fossiele energie.

Uiteraard is er de digitalisatie die de analoge techniek vervangen heeft.

Vraag maar eens aan een ervaren luchtverkeersleider die in beide tijden gewerkt heeft:
Citaat:
https://forum.nikon-club-nederland.n...ic.php?t=67374
Onderwerp: 50 jaar Schiphol Centrum

Bericht door Jur » ma mei 08 2017 12:22 pm

Nog maar eens uit de oude analoge doos.

En ik heb thuis ook nog 3 generaties in een rack staan, Super VHS > , DVD speler, > digirecorder. Een platendraaier en cassettedeck heb ik ook nog. Ook nog een originele cassetteradio in de auto van 1989 (dolby C), en nog eentje van de 60ies ook nog, het formaat 1-DIN was toen nog niet standaard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoradio

Mobiele telefoon 1992 - 2014

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2021 om 23:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2021, 23:19   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

All things must pass.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 09:35   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.265
Standaard

Die AWACS zijn ook best leuk.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 09:53   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Die AWACS zijn ook best leuk.

[
Hun verre voorlopers... waren van de fifties.





Ook gebruikt in Vietnam:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockhe...ar#Vietnam_War

Laatst gewijzigd door Micele : 1 januari 2022 om 09:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 10:19   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alles gaat zijn gewone gang, de betere techniek zal zich altijd doorzetten en de slechtere oude techniek gaat uitdoven...

Het verleden heeft dit meermaals aangetoond.

De computer verving de schrijfmachine, de smartphone verving de mobiele telefoons met toetsenbord en de verbrandingsmotor verving de paardenkar.

De stoomtrein op kolen werd vervangen door de dieseltrein, de electrische trein vervangt de dieseltrein, enz...

Hetzelfde zal gebeuren met de elektrische auto. Het is slechts een kwestie van tijd dat de verbrandingsmotor langzaam vervangen wordt door de elektrische auto.

De electrificatie zal wel sneller gebeuren want bijna iedereen wil wel minder afhankelijk worden van dure fossiele energie.

Uiteraard is er de digitalisatie die de analoge techniek vervangen heeft.

Vraag maar eens aan een ervaren luchtverkeersleider die in beide tijden gewerkt heeft:




En ik heb thuis ook nog 3 generaties in een rack staan, Super VHS > , DVD speler, > digirecorder. Een platendraaier en cassettedeck heb ik ook nog. Ook nog een originele cassetteradio in de auto van 1989 (dolby C), en nog eentje van de 60ies ook nog, het formaat 1-DIN was toen nog niet standaard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoradio

Mobiele telefoon 1992 - 2014
Wie of wat maakt de fossiele brandstof duur?

Hoe lang zal het gaan duren vooraleer de overheid extra taksen gaat heffen op de elektrische wagens?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 1 januari 2022 om 10:19.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:01   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wie of wat maakt de fossiele brandstof duur?
Die was ook al duur (toch in landen die alles moeten importeren) vooraleer er electrische wagens reden, relevantie?

Soms was er zelfs een tekort en paniek tijdens enkele oliecrisissen.

Citaat:
Hoe lang zal het gaan duren vooraleer de overheid extra taksen gaat heffen op de elektrische wagens?
Ik schat zolang het Belgsiche wagenpark meer ICEs heeft dan BEV gaat dat niet gebeuren. 2050-2060-2070 ofzo? Schat eens.

Het aandeel BEV-wagenpark heeft nog altijd minder dan 1%, maar dat zal in 2025 toch stijgen naar pakweg 5% ofzo.
Citaat:
Aantal elektrische wagens

Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2021 in totaal 40.851 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Op een totaal wagenpark van 5.927.912 komt dit op een aandeel van slechts 0,69%.

https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/
In Noorwegen zijn nu bijna 9 op 10 van de inschrijvingen electrische wagens, het wagenpark heeft nog altijd ~ 85% ICEs, of deels-ICEs om te kasseren.


https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

- Op extra stroomverbruik - dus ook door EVs - worden er sowieso allerhande taksen geheven, dus dat compenseert.

- Op alle mogelijke laadinfra die niet door de overheid gesubsidieerd wordt verdient de staat ook wat extra. Snellaadpalen kosten ook geld, de staat zal daar zeker ook wat aan overhouden via de BTW.

- Op de aankoopsprijs die bij een EV nog altijd een stuk hoger is dan bij een ICE int de staat meer aan BTW.

- België heeft al de zero-emissiepremie afgeschaft, maar dat was sowieso verwaarloosbaar.

Als optimistische Limburger had ik een heel kleine hoop dat Tesla zijn Europese fabriek aan het Albertkanaal zou zetten, dat zou direct 12.000 jobs opgeleverd hebben voor de regio. Dromen zijn bedrog.

@ reservespeler waar jij alweer op inspeelt heeft de VUB al in 2015 uitgerekend, hier antwoord op laatste vraag.
De geleidelijke electrificatie van personenwagens gaat meer geld in de staatskassa brengen, niet minder.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 januari 2022 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:54   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
@ reservespeler waar jij alweer op inspeelt heeft de VUB al in 2015 uitgerekend, hier antwoord op laatste vraag.
De geleidelijke electrificatie van personenwagens gaat meer geld in de staatskassa brengen, niet minder.
Of denk je dat er bij de Nederlandse overheid allemaal oenen rondlopen?

Citaat:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel...ng%20in%202025.

Elektrisch rijden goed voor economie en meer werkgelegenheid

Nieuwsbericht | 07-06-2021 | 07:00

Elektrisch vervoer is goed voor de economie. Nederlandse laadpalen, trucks en bussen veroveren terrein, ook in het buitenland. Daarmee verdienen bedrijven uit ons land jaarlijks zo’n 5 miljard euro. Het aantal groene Nederlandse banen stijgt flink, en verdubbelt naar verwachting in 2025. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek, dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft uitgevoerd in opdracht van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).

Van Veldhoven: “Dit is een indrukwekkend groei, ruim de helft meer in slechts een paar jaar tijd. De sector groeit als kool, en is nu zo’n drie keer zo groot als bijvoorbeeld de al indrukwekkende omvang van de Nederlandse fietsenbranche. De komende jaren gaan we vol aan de slag om het vervoer verder schoon te maken. Daar plukken we allemaal de vruchten van. Niet alleen goed voor het klimaat en onze schone lucht, maar ook voor onze portemonnee. En voor mensen op zoek werk. De komende jaren komen er duizenden banen bij in de sector elektrisch vervoer.”

Meer banen

Er zijn momenteel zo’n 7000 voltijdsbanen in de sector elektrisch vervoer, een derde meer dan bij het vorige meetmoment in 2018. Die banen zijn vooral te vinden bij bouwers van elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Ook bij laadpaalbedrijven is veel werkgelegenheid. Nederlandse bedrijven lopen voorop op het gebied van slim laden, waarbij de batterij van de auto het stroomnet ontlast. Nederlandse laadpaalbedrijven zijn actief in heel Europa, en ook steeds meer in Amerika.
De verwachting is dat in 2025 de werkgelegenheid in de sector elektrisch vervoer vrijwel is verdubbeld. Zo’n 13.500 mensen vinden dan een voltijdsbaan als monteur, autobouwer of laadpaalexpert.

Economische waarde stijgt snel

Bedrijven in Nederland produceren momenteel jaarlijks voor zo’n 5 miljard euro aan elektrische auto’s, bussen, vrachtwagens en andere producten op gebied van elektrisch vervoer, zoals laadpalen. Dat ruim de helft meer dan in 2018, toen het ruim 3 miljard was. Deze sector is daarmee ongeveer drie keer zo groot als de Nederlandse fietsenbranche.

De groei zit zowel in Nederland als over de grens, en is voor het grootste deel afkomstig van de bouw van schone voertuigen. DAF staat bekend om zijn elektrische vrachtwagens. Ook VDL Groep bouwt die, net als elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Met Ebusco kent Nederland nog een grote speler op dat gebied. Ook op gebied van waterstof kent Nederland enkele koplopers. Holthausen sleepte eerder dit jaar een order uit Nieuw-Zeeland binnen voor de productie van 1500 waterstoftrucks. Tegelijkertijd ontstaan nieuwe innovaties. Zo wordt er in Nederland gebouwd aan elektrische binnenvaartschepen en zijn de eerste volledig elektrische campers in Nederland gebouwd.

Bedrijven verdienen een deel van het geld aan export, maar ook in Nederland zelf is veel vraag naar schoon vervoer en laadpalen. Er staan relatief gezien nergens zoveel publieke laadpalen als in Nederland en slim laden is in opkomst. Veel van deze laadpunten worden geëxploiteerd door bedrijven van eigen bodem zoals EV Box, New Motion, Alfen, Pitpoint of Allego. Met ruim duizend uitstootvrije bussen in het openbaar vervoer loopt Nederland voorop in Europa. En de komende jaren wordt een sterke stijging verwacht van het aantal vrachtwagens dat zonder uitlaatgassen rijdt. Ook stappen steeds meer particulieren over op een elektrische scooter of auto. In 2020 was een kwart van de nieuwe auto’s in Nederland elektrisch.

De sector reageert opgetogen. Nancy Kabalt, voorzitter van het Formule E-team, waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samenwerken aan elektrisch vervoer: “Dit rapport toont aan dat de transitie naar elektrisch rijden kansen oplevert voor innovatie, groene groei en economische productiviteit in Nederland. Investeren in elektrisch vervoer is noodzakelijk voor het behalen van de klimaatdoelen, het nieuwe kabinet zal dan ook heldere en stevige ambities uit moeten spreken en dit vertalen naar ambitieus beleid. Zo groeit de EV-sector ook de komende jaren en bouwt Nederland haar positie als internationale koploper uit.”
Nederland heeft ongeveer 210.000 BEV rondrijden, op een wagenpark van 8,8 miljoen is dat 2,4 %.

En voor België heb ik nog eens gecheckt die hebben er nu 48.729 afgerond 49k, op 5,93 miljoen BE-wagenpark is dat 0,83 %.

Nederland geef wel nog altijd een zero-emissie-premie na aankoop van een EV door particulieren... na aanvraag.
Maar die bedragen zijn peanuts vergeleken met de cijfers hierboven.

Citaat:
https://www.milieucentraal.nl/duurza...anuari%202021)

Voorwaarden subsidie

De voorwaarden voor de elektrische auto subsidie staan in de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).

Het subsidiebedrag voor een nieuwe auto is € 4.000. Vanaf 2022 gaat dit bedrag naar €3.350. Voor een tweedehandsauto (occasion) is het subsidiebedrag € 2.000.

Voor nieuwe elektrische auto’s is het budget voor 2021 inmiddels op (d.d. 6 januari 2021). Nieuwe aanvragen in 2021 worden daarom afgewezen. Vanaf 3 januari 2022 is het indienen van een nieuwe aanvraag weer mogelijk.
De subsidie voor tweedehandsauto's is per 28 augustus ook op. Weten of er nog wat in de pot zit? Kijk op www.rvo.nl/sepp.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 januari 2022 om 12:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 12:04   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.456
Standaard

De firma BlackBerry is,voor zover ik kan nagaan,niet doende in EV's of batterij-technologie....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 januari 2022 om 12:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be