![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Dat in België de bedrijfswagens (fiscaal) verplicht electrisch moeten worden vanaf 2026 maakt zich steeds meer bemerkbaar.
Reeds 33,8 % marktaandeel BEV in januari 2025. Cijfers via ACEA. België is reeds nu al een van de grote EV-stijgers in Europa geworden. Als *Tesla langzaamaan op volle productie loopt, en dat is reeds de laastste 2 weken te zien, kan het marktaandeel enkel nog wat extra stijgen. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2025 om 09:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Het marktaandeel nieuwe BEV aan het totaal nieuwe wagens in januari '25 van 31 Europese landen, vergeleken met januari '24, volgens ACEA.
Rangschikking volgens: .- januari '25 (> of < t.o.v januari '24) | 2024 | 2023. 1. Noorwegen: 95,8% (> 92,1%) | 88,9% | 82,4% 2. Denemarken: 64,3% (> 35,3%) | 51,5% | 36,3% 3. Ijsland : 38% (> 37%) | 26% | 50% 4. Nederland: 34% (> 25,3%) | 34,7% | 30,8% 5. België : 33,8% (> 21,4%) | 28,5% | 19,6% 6. Malta : 33% (< 41,1%) | 37,7% | 20,4% 7. Luxemburg: 31,4% (> 21,4%) | 27,4% | 22,5% 8. Zweden: 28,8% (> 28,6%) | 35 % | 38,7% 9. Finland: 28,5% (> 24,1%) | 29,5% | 33,8% 10. Portugal: 22,5% (> 15,8%) | 19,9% | 18,2% 11. UK : 21,3% (> 14,7%) | 19,6% | 16,5% 12. Zwitserland: 19,7% (> 15,5%) | 19,3% | 20,9% 13. Oostenrijk: 18,7% (> 16,1%) | 17,6% | 19,9% 14. Frankrijk: 17,4% (> 16,4%) | 16,9% | 16,8% 15. Duitsland: 16,6% (> 10,5%) | 13,5% | 18,4% 16. Estland : 15,6% (> 8,6%) | 5,2% | 6,3% EU-27-gemiddelde: 15% (> 10,9%) | 13,6% | 14,6% 17. Ierland: 14,7% (> 13%) | 14,4% | 18,7% 18. Roemenië: 9,8% (< 12,8%) | 6,5% | 10,1% 19. Cyprus: 9,5% (> 4,3%) | 7,9% | 5,3% 20. Slovenië : 8,8% (> 6,1%) | 5,9% | 8,9% 21. Spanje : 6,9% (> 4,9%) | 5,6% | 5,4% 22. Letland : 6,3% (< 7,2%) | 7,3% | 9,4% 23. Hongarije: 6,2% (> 4,6%) | 7% | 5,4% 24. Litouwen: 5,7% (< 6%) | 5,9% | 7,6% 25. Bulgarije: 5,1% (> 4,1%) | 3,9% | 5% 26. Tsjechië: 5,1% (> 2,3%) | 4,7% | 3% 27. Italië : 5% (> 2,1%) | 4,2% | 4,2% 28. Griekenland: 4,9% (> 3,5%) | 6,4% | 4,7% 29. Slovakije : 3,1% (> 2,7%) | 2,4% | 2,7% 30. Polen : 2,5% (< 2,6%) | 3% | 3,6% 31. Kroatië: 1,5% (< 1,8%) | 2,8% | 2,8% cijfers marktaandeel 2023-2024: https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/ De bovenste grafiek is de maandelijkse trend nieuwe wagens ongeacht motortype, bvb -2,6 % jan 2025 y-o-y Het onderste grafiekprentje is het marktaandeel per motortype, wel enkel EU-27 landen en enkel januari 2025. In de link zelf kan men die grafiek per land en periode selecteren en een rangschikking maken. Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2025 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.480
|
![]() Merk ik niets van. Integendeel, er is al maar meer lawaai van het autoverkeer (en zwakke weggebruikers moeten steeds langer wachten aan de verkeerslichten). Antwerpen wordt onleefbaar. Het is duidelijk dat premier Bart De Wever burgemeester speelde voor zijn kiezers van buiten de stad die er met de auto naar toe rijden om er te werken of consumeren.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 28 februari 2025 om 05:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.437
|
![]() De omtooling van de Tesla fabrieken wereldwijd naar de nieuwste versie van model Y zal onderhand helemaal gedaan zijn....Dan zal dat dipje in de ratio verkochte tesla's vergeleken met anderen wel weer verdwijnen...
https://www.youtube.com/watch?v=rQZXfwkj4GQ De auteur van gelinkt YT-filmpje heeft OPZETTELIJK een dramatische titel gezet om dat vervolgens in zijn filmpje te fileren. Bijkbaar had tesla zeker in Europa zijn stock aan "Y" zowat op 0 gebracht alvorens de Berlijn fabriek om te toolen (waarvoor ze zich een week gaven,maar het zou kompleet begrijpelijk zijn dat het wat langer duurt) je kunt niet verkopen wat je niet hebt... Geen volle parking onverkochte Teslas aan onze kant van de oceaan.......en straks kan de oorlogsmachine weer op volle gang want de "Y" is een populair ding blijkbaar..... Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2025 om 14:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Maar ook dan is het model Y reeds het best verkochte EV-model dankzij de laatste 2 weken, uiteraard is daar het gros nog altijd het oude model Y (met kortingen), en het model 3 staat ook nog 7e. Wat maakt dat Tesla reeds opklimt naar plaats 2, nog ver achter VW op 1 op deze beperkte YTD 2025 (zie c/p cijfers) Soit, zoals ik reeds voorspelde in een andere draad. Citaat:
Citaat:
** Vooral in UK leverde Tesla plots veel stockwagens uit in februari, zie grafiek** in bijlage. De UK-vakpers zal er wel over geschreven hebben. :https://eu-evs.com/bestSellersCharts...by-Days/2025/1
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2025 om 09:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.679
|
![]() Citaat:
Het mag duidelijk zijn dat de verkoop van elektrische auto's in Be nagenoeg uitsluitend te wijten is aan bedrijfsvoertuigen. Amper 1 op 7 elektrische auto's komt op naam van een particulier. Met andere woorden: 6 op de 7 elektrische auto's zijn elektrisch omdat het praktisch verplicht is... Dat is nu niet direct een cijfer om mee uit te pakken vind ik... "onder meer dankzij België"... ![]()
__________________
It's just a ride. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Ik kan me de jaren nog indenken dat bedrijfswagen wslk bijna allemaal of > 95% diesels waren. Bron: Citaat:
Dit heeft alvast veel bijgedragen aan de verdieseling van het wagenpark, en de gepaarde ademlucht-vervuiling. Daar zullen wel talrijke (negatieve) artikels over te vinden zijn. *Pas later stelde men - met degelijke levenscyclusstudies - vast dat dieselpersonenwagens amper tot niets bijgedragen hebben aan de verlaging van de CO2-uitstoot.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2025 om 18:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() ons laadpalennetwerk groeit mee.
Ja ja, en de prijs die voor de elektriciteit betaald moet worden, kan onmogelijk minder transparant worden, want zo donker als de nacht. Een oerwoud aan laadkaarten: idem dito. Verhalen over laadpalen die buiten strijd zijn, in het buitenland, blijven schering en inslag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Terwijl laadpalen gewoon afrekenen via account, dus via een digitale laadpas op je smartphone, bvb: Citaat:
Citaat:
De Nederlanders raden aan een smartphone te hebben, moest de auto zelf die informatie niet geven. Citaat:
![]() Uiteraard kan er altijd een defecte laadpaal zijn zoals een defecte tankzuil (al meegemaakt), als de betaalautomaat niet werkt schakelt die automatisch uit. Dan neemt men een andere... In UK moeten de laadpunten inmiddels 99% betrouwbaar zijn, een wet van 2023 Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2025 om 20:52. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.679
|
![]() Tuurlijk tellen die mee.
't Is maar de vraag of al die bedrijfswagens ook elektrische zouden zijn geweest als de bedrijven niet in de richting van EV's geduwd zouden worden maar gewoon mochten kiezen. Zonder consequenties. Als een (verdoken) verplichting aan de basis van een succes ligt kun je dat volgens mij nog amper een succes noemen.
__________________
It's just a ride. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
![]() Er is altijd al fiscaal geduwd bij de bedrijfswagens en particuliere wagens, vooral CO2 en ... zijn nu eenmaal bepalend hé. En niet alleen in BE in heel de wereld quasi, 195 landen hebben het klimaatverdrag in 2015 ondertekend, het eerste VN klimaatverdrag (Kyoto-protocol) is van 1997. En de brandstofprijs ook, waarom is diesel - door lagere accijnzen - decennialang altijd (veel) goedkoper dan benzine geweest? Geef eens 1 degelijke reden waarom BE en nog een paar andere landen hun wagenpark veel te sterk heeft verdieseld, en andere landen dat helemaal niet deden, of zelfs omgekeerd door "fiscale dwang"? Waarom moest het Duits milieuministerie in 2020 toegeven dat diesels zelfs het milieu en mens eerder schade berokkend hebben, en de Nederlanders dat fiscaal veel beter aangepakt hebben? Vooral vraag 7 en antwoord. Die vragen vandaag nog stellen heeft dus weinig zin. Veel landen zitten nog opgescheept met een (vooral oud) dieselwagenpark. Citaat:
Dus volgens jou is die Europese ranking, of de Belgische 5e plaats op de Europese ranking, amper een succes? ![]() Zelfs als Wallonië en Brussel helemaal geen aanmoedigingspremie gaven aan BEVs voor particulieren, enkel Vlaanderen maar 1 jaar lang. Want dan stond België wslk nog een plaats beter, neem ik aan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2025 om 14:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.274
|
![]() Citaat:
In EU en US zal het niet anders zijn.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 6 maart 2025 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
|
![]() Citaat:
Komt er ook nog eens bij dat de gewone particulier ook een pak langer met zijn auto blijft rijden dan dat het geval was voorheen. Van alle particulieren die ik ken en die recentelijk toch een andere auto kochten is er geen enkele die een EV kocht geen enkele. En al diegene die ik ken met een EV zijn bedrijfswagens....allemaal. Micele blijft voorlopig ook liever met zijn plof auto rijden ![]() ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 maart 2025 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wereldwijd moest Tesla tenslotte in 4 megafabrieken de productie aangepast worden, wat zeker een geschatte productieuitval van minstens 1 maand gaat kosten, bij een productie van ca. 1,1 miljoen is dat pakweg minstens 100k. Maar in Europa werden van het model Y verleden jaar maar 210k verkocht, dat is goed 1/5 van de wereldmarkt model Y. Tesla moet dus pakweg 20k terug goedmaken via de W-Europese consument. En dan moet het model 3 zijn niveau aanhouden. Vooral deze maandelijkse Y-o-Y grafiek van het model Y in W-Europa in het oog houdend, januari-februari: (maart is nog lang afwachten, pas half april weten we meer), 5 jaren model Y. https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA...THLY/YoY-Chart YoY comparison of cumulative registrations for TESLA MODEL Y. Countries: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2025 om 15:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Alle BEV vanaf april 2025 betalen ook een kleine motorvoertuigenbelasting per jaar eigendom (£195/jaar), zie ook *Notes to editors voor de details in de link. Voor BEV vanaf £40k aankoopprijs is er nog een extra toeslag van £425 per jaar., als ik goed reken sparen ze dan £620 uit. Blijkbaar willen de meeste vooral een Tesla kopen, lijkt wel uit de cijfers van februari. Ongeacht het motortype staat Tesla model 3/Y op 2e/3e na de Mini Cooper 1e. YoY februari groeide het aantal BEV met 41,7% of de grootste groeier. 1 op 4 was een BEV. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2025 om 21:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Ook de Colruyt-winkels zetten (snel)laadpalen op hun parkings aan nog redelijke prijzen. (Dats24) Pakweg dezelfde prijs/100 km als een zuinige benzinewagen bij de 6 snellaadpunten tot 150 kW aan 0,6 €/kWh met Dats-laadpas. De 5 laadpunten trager laden tot 22 kW zijn goedkoper aan 0,40 euro per kWh.
Na pakweg gemiddeld een halfuur inkopens doen heb je er tot 300 km bij tijdens het parkeren. Indien nodig (want thuis of op 't werk zal het goedkoper zijn). Afrekenen met Dats-laadkaart of bankkaart (+ 0,05 €/kWh) Op nieuwe laadpunten vanaf 2024 moeten de kWh-prijzen namelijk duidelijk af te lezen zijn (EU-regel), ofwel met QR-code ofwel direct digitaal afleesbaar op display. Het eerste Colruyt-laadplein van Limburg staat reeds in Hasselt dan volgen St-Truiden, Genk en Neerpelt. In andere provincies zullen er al staan neem ik aan. Zie: https://dats24.be/nl/particulier/lad...nd-laadnetwerk + 23.000 Dats-laadpunten, waar? zoek laadpunt Dats24: https://dats24.be/nl/particulier/tan...inimumPower=30 Bron: ook onze krant. ![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2025 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.437
|
![]() Toch in 2024
Dat is de sobere vaststelling uit de officiele cijfers van Statbel. Dat kunnen we zelf ook wel zien als we even naar de autoprijzen kijken en ons afvragen Zou ik ECHT een lening aangaan voor zo een ding....Is private lease eigenlijk wel verantwoord? Neen he,dus blijven we bollen met onze ouder wordende knar.... Het totale aantal ingeschreven nieuwe personenwagens is vorig jaar gedaal. https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...reven%20wagens. Maar opvallend,ja,de electrificatie is volop bezig maar in grote meerderheid zijn dat bedrijfswagens... Laatst gewijzigd door kelt : 15 maart 2025 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.404
|
![]() Citaat:
Bij de BEV-occasiewagens is het aantal particulieren veel groter, zelfs bijna fifty-fifty. Las ik toch ergens bij Traxio, cijfers 2024 was het 48,5% particulieren, wel een 5 maal kleinere EV-markt voorlopig. Ook dat is electrificatie. (de plofwagen wegdoen) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2025 om 18:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.985
|
![]() Ik vind dat iemand die nu wil overschakelen van een auto met verbrandingsmotor op een electrische wagen de morele plicht heeft te opteren voor een Europese auto. Niet Tesla.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. |
![]() |
![]() |