Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2021, 11:24   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Snelladen in de nabije toekomst, een COO geeft uitleg

In Europa schieten de snellaadstations als paddestoelen uit de grond.

EnBW is een van die opvallende Duitse energiebedrijven die 100 miljoen euro per jaar investeert in snellaadpunten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Met 15 miljoen elektrische auto's zal de benodigde hoeveelheid elektriciteit in Duitsland in 2030 met 6 procent toenemen.

Teslamag.de stelde de Chief Operation Officer van EnWB-mobility 7 simpele vragen, die ik door de ggl-vertaler smijt.

Onder de Duitse energiegroepen onderscheidt EnBW uit Stuttgart zich als degene met een belangrijke focus op het bouwen van infrastructuur voor elektromobiliteit. Met investeringen van 100 miljoen euro per jaar moeten in eerste instantie 1000 eigen locaties gebouwd zijn tegen eind 2021 en 2500 van de snelste variëteit zijn gepland tegen eind 2025. Daarnaast biedt EnBW het opladen van elektrische auto's aan bij duizenden externe stations in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland met duidelijke, zij het hogere tarieven in 2021 zoals bij Tesla.
Deze business is gebundeld in de dochteronderneming EnBW mobility+, waarvoor Chief Sales & Operations Officer Timo Sillober verantwoordelijk is in de Groepsdirectie. Net als zes andere mensen uit de wereld van elektrische auto's beantwoordde hij aan het einde van het jaar zeven vragen op teslamag.de.

Rijdt u een elektrische auto? Zo ja, welke en waarom? Zo niet, vermeld dan ook het model en de reden.

Tuurlijk - ik rijd al jaren elektrisch. Ik rijd momenteel in een Tesla Model 3 omdat mijn Hyundai Ioniq 5 in de werkplaats staat.

Wat is het leukste en meest vervelende aan deze (elektrische) auto?

De Model 3 is een zeer succesvol voertuig met fenomenale rijprestaties. Ik woon in Beieren en als Oostenrijker reis ik veel in de bergen. Dit voertuig is geweldig en erg leuk, zelfs in de sneeuw. Wat echter vervelend is, is dat, net als bij andere fabrikanten, de assistentiesystemen zeer snel uitvallen als het sneeuwt - er is nog een lange weg te gaan naar autonoom rijden.

In 2021 zouden in Duitsland naar verwachting zo'n 350.000 volledig elektrische auto's worden verkocht. Hoeveel zullen dat er zijn in 2022?

We gaan ervan uit dat de opmars snel zal doorgaan. We verwachten in 2022 zo'n 500.000 nieuwe batterij-elektrische auto's - ik kan me zelfs voorstellen dat het richting 600.000 gaat. Gelukkig heeft de nieuwe federale regering mogelijke hindernissen, zoals het dreigende aflopen van de financiering, uit de weg geruimd.

Wat zou er moeten gebeuren zodat in 2025 niemand in Duitsland een auto met verbrandingsmotor zou willen kopen, en zou dat positief zijn?

Dat zou heel positief zijn om de klimaatverandering te ondersteunen. Vooral openbaar snelladen is essentieel - en daar vertrouwen wij als grootste snellaadnetwerkexploitant in Duitsland op: dankzij snelladen is e-mobility geschikt voor dagelijks gebruik, zelfs als u geen eigen wallbox bij de hand hebt huis. Om de uitbreiding snel te laten verlopen, hebben we eenvoudigere en snellere goedkeuringsprocedures nodig, geen overmatige regelgeving en vooral moeten gemeenten ruimte bieden aan HPC-laadparken in stedelijke gebieden. Kortom, we moeten hier veel pragmatischer worden.

In 2021 is het opladen van elektrische auto's bij EnBW en andere aanbieders merkbaar duurder geworden - gaat dit de komende jaren door?

Ik kan alleen voor EnBW spreken en we hebben geen prijsaanpassingen gepland. Vanaf het begin is ons prijsbeleid gericht op transparantie en langdurige, betrouwbare prijzen voor onze klanten.

Er wordt wel eens gezegd dat aanzienlijk meer elektrische auto's de stroomopwekking en -netten zouden overweldigen. Zijn dergelijke angsten terecht?

Nee. Met 15 miljoen elektrische auto's zal de benodigde hoeveelheid elektriciteit in Duitsland in 2030 met 6 procent toenemen. Dat kan absoluut, maar het is ook duidelijk dat we door moeten gaan met de energietransitie. Als het gaat om opladen thuis, bijvoorbeeld in de netwerklaboratoria van onze distributienetwerkdochter Netze BW, analyseren we de effecten van het opladen van e-auto's tegelijkertijd in woonwijken en appartementsgebouwen. Met intelligent laadbeheer werkt dit ook goed bij een groter aantal e-cars. In plaats van een piek laadvermogen, oriënteer je je op echte behoeften.

Gaat u ervan uit dat het huidige beschikbare laadvermogen tot 300 kilowatt ook voldoende zal zijn voor de volgende generatie elektrische auto's?

Ja. De voertuigen die momenteel het snelst kunnen laden, hebben nog steeds een pieklaadvermogen dat ver onder deze grens ligt. En zelfs als hun maximale laadcapaciteit ooit hoger is, zijn dat niet de gemiddelde laadsnelheden. Hebben dus slechts een beperkt effect op de effectieve laadtijd van deze voertuigen. Maar maak je geen zorgen: we zijn ook al aan het bouwen - onze volgende generatie laadstations zal een nog hoger vermogen hebben.

Citaat:
7 Köpfe, 7 Fragen: Wird Elektroauto-Laden 2022 noch teurer, Timo Sillober von EnBW?
26. Dezember 2021

Unter den deutschen Energie-Konzernen tut sich EnBW aus Stuttgart als derjenige hervor, der als einen wichtigen Schwerpunkt den Aufbau von Infrastruktur für Elektromobilität betreibt. Mit Investitionen von 100 Millionen Euro pro Jahr sollten bis Ende 2021 zunächst 1000 eigene Standorte entstehen, bis Ende 2025 sind 2500 der schnellsten Sorte geplant. Außerdem bietet EnBW mit übersichtlichen, wenn auch in 2021 wie bei Tesla erhöhten Tarifen Elektroauto-Laden an tausenden Fremdstationen in Deutschland, Österreich und der Schweiz an.
Dieses Geschäft ist in der Tochter EnBW mobility+ gebündelt, für die im Konzern-Vorstand Chief Sales & Operations Officer Timo Sillober die Verantwortung trägt. Wie sechs andere Personen aus der Elektroauto-Welt hat er teslamag.de zum Jahresende sieben Fragen beantwortet.

Fahren Sie ein Elektroauto? Wenn ja, welches und warum? Wenn nein, bitte ebenfalls Modell und Grund nennen.

Klar – ich fahre schon seit Jahren elektrisch. Aktuell fahre ich ein Tesla Model 3, weil mein Hyundai Ioniq 5 in der Werkstatt ist.

Was ist das Beste und das Nervigste an diesem (Elektro)auto?

Das Model 3 ist ein sehr gelungenes Fahrzeug mit phänomenalen Fahrleistungen. Ich wohne in Bayern und bin als Österreicher viel in den Bergen unterwegs. Da ist dieses Fahrzeug grandios und macht viel Spaß, auch im Schnee. Nervig ist allerdings, dass bei Schneefall die Assistenzsysteme, ähnlich wie bei anderen Herstellern, sehr schnell ausfallen – da ist noch ein sehr weiter Weg zum autonomen Fahren.

2021 wurden voraussichtlich an die 350.000 reine Elektroautos in Deutschland verkauft. Wie viele werden es 2022 sein?

Wir gehen davon aus, dass der Hochlauf zügig weitergeht. Wir rechnen für 2022 mit rund 500.000 neuen batterieelektrischen Autos – ich kann mir sogar gut vorstellen, dass es in Richtung 600.000 geht. Mögliche Hürden, wie das drohende Auslaufen der Förderung, hat die neue Bundesregierung ja erfreulicherweise aus dem Weg geräumt.

Was müsste passieren, damit schon 2025 niemand in Deutschland mehr ein Auto mit Verbrennungsmotor kaufen will, und wäre das positiv?

Das wäre sehr positiv, um die Klimawende zu unterstützen. Gerade das öffentliche Schnellladen ist dabei essenziell – und auf das setzen wir als größter Schnellladenetz-Betreiber in Deutschland: Durch das Schnellladen ist E-Mobilität auch dann alltagstauglich, wenn man keine eigene Wallbox zuhause hat. Damit der Ausbau zügig vorangeht, brauchen wir einfachere und schnellere Genehmigungsverfahren, keine überbordende Regulierung und vor allem müssen Kommunen Flächen für HPC-Ladeparks im urbanen Bereich bereitstellen. Kurz: Wir müssen hier also deutlich pragmatischer werden.

2021 ist Elektroauto-Laden bei EnBW und anderen Anbietern merklich teurer geworden – wird das in den nächsten Jahren so weitergehen?

Ich kann nur für die EnBW sprechen und wir haben keine Preisanpassung vorgesehen. Unsere Preispolitik ist von Anfang an auf Transparenz und langfristig verlässliche Preise für unsere Kund*innen ausgelegt.

Manchmal heißt es, deutlich mehr Elektroautos würden Stromerzeugung und -netze überfordern. Sind solche Befürchtungen berechtigt?

Nein. Bei 15 Millionen E-Autos steigt die benötigte Strommenge in Deutschland bis 2030 um 6 Prozent. Das ist absolut machbar – aber klar ist auch, dass wir bei der Energiewende weiter dranbleiben müssen. Wenn es um das Laden zuhause geht, analysieren wir beispielsweise in den Netzlaboren unserer Verteilnetztochter Netze BW, welche Auswirkungen gleichzeitiges Laden von E-Autos in Wohnquartieren und Mehrfamilienhäusern hat. Mit einem intelligenten Lademanagement funktioniert das auch gut bei einer größeren Zahl an E-Autos. Statt an einer Spitzenladeleistung orientiert man sich so am realen Bedarf.

Gehen Sie davon aus, dass die aktuell angebotenen bis zu 300 Kilowatt Ladeleistung auch für neu kommende Generationen von Elektroautos ausreichen werden?

Ja. Aktuell haben die Fahrzeuge, die am schnellsten laden können, noch Spitzenladeleistungen klar unterhalb dieser Marke. Und selbst wenn deren Maximalladeleistungen einmal darüber liegen werden, sind das ja nicht die durchschnittlichen Ladegeschwindigkeiten. Auf die effektive Ladedauer dieser Fahrzeuge also nur einen begrenzten Effekt haben. Aber, keine Sorge: Wir bauen ebenfalls schon vor – unsere kommenden Ladesäulengenerationen werden eine noch höhere Leistung haben.
https://teslamag.de/news/7-koepfe-7-...ber-enbw-44195

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2021 om 11:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2021, 11:47   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De krachtigste laadzuilen in 2022, zoals deze 360 kW van het Zwitserse ABB:

https://www.change.inc/mobiliteit/dr...de-markt-37152
Oud 26 december 2021, 22:18   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat voldoende snel laden, daar zal wel niemand aan twijfelen dat ze dat zullen kunnen realiseren.
Het probleem ligt meer bij de andere aanleunende bezorgdheden:
- de prijs van de batterijen in het voertuig
- het aantal van de laadpalen en hun verspreiding
- de leveringszekerheid van de elektriciteit
- de beloftes van laden op gunstige momenten, o.a. dank zij intelligente tellers.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2021, 23:07   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=De schoofzak;9852257]Dat voldoende snel laden, daar zal wel niemand aan twijfelen dat ze dat zullen kunnen realiseren.
Citaat:
- de prijs van de batterijen in het voertuig
Daalt nog steeds verder, en worden nog duurzamer. Ik zou me toch meer zorgen maken over de prijs van fossiele motoren en hun brandstof.

Citaat:
- het aantal van de laadpalen en hun verspreiding
Al helemaal geen probleem aangezien electriciteit alom aanwezig is en in alle soorten vermogens. Bovendien kunnen e-wagens dan laden wanneer er weinig stroomvraag is, intelligent laden.

Citaat:
- de leveringszekerheid van de elektriciteit
Heeft weinig direct te maken met het gespreid verbruik van electrische wagens. Electrische wagens kunnen zelfs dienen als opslag van hernieuwbare energie. En het tweede leven van hun batterijpacks ook.
Electrische wagens kunnen ook direct opgeladen worden met zon en wind.

Citaat:
- de beloftes van laden op gunstige momenten, o.a. dank zij intelligente tellers.
Dat zijn geen beloftes, slimme laadpunten bestaan al heel lang, ook bij de openbare laadpalen.

En daar zijn loadbalancing laadpunten ook mee bedoelt, die enkel zoveel stroom voor de wagen nemen die jij dan helemaal niet nodig hebt. En dat is ook in appartementen. Bvb het liftgebruik heeft tijdelijk x-vermogen nodig en is prioritair aan de laadpunten. Bvb en-of er wordt meer gekookt op uur x.xx tot x.xx dat is altijd prioritair, enz...

Ik zie daar nergens problemen.
En de talrijke EV-eigenaars blijkbaar ook niet.

Lees toch wat eens over de mythes en misvattingen die over electrische wagens verpreid worden:
https://www.link2fleet.be/bart-massi...trisch-rijden/

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2021 om 23:31.
Oud 27 december 2021, 10:02   #5
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Een "COO" hier noemen ze dat een "CEO"
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2021, 10:24   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Een "COO" hier noemen ze dat een "CEO"
Nee.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Operationeel_directeur

Een operationeel directeur, vaak aangeduid als COO (chief operating officer), is binnen een bedrijf of organisatie lid van het managementteam (directiecomité of Executive Comittee, op 'C-level' of 'CXO-level'[1]), verantwoordelijk voor het dagelijks operationeel beleid. De operationeel directeur rapporteert rechtstreeks aan de gedelegeerd bestuurder of CEO. In een industriële omgeving is de COO veelal de 'nummer twee' in de onderneming.

Daar waar andere verantwoordelijke functies in een bedrijf, zoals de financieel directeur, de commercieel directeur of ICT-directeur, veelal een duidelijke taakafbakening kennen die over bedrijven en organisaties heen gelijkwaardig is, is de taak van de COO minder eenduidig en vaak meer divers. De COO is steeds verantwoordelijk voor de operationele basisprocessen binnen een onderneming (productie, verwerking gegevens). Dit wordt vaak aangevuld met een verantwoordelijkheid voor ondersteunende processen binnen een onderneming zoals facilitair management.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2021 om 10:27.
Oud 27 december 2021, 12:39   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=Micele;9852270]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat voldoende snel laden, daar zal wel niemand aan twijfelen dat ze dat zullen kunnen realiseren.

Daalt nog steeds verder, en worden nog duurzamer. Ik zou me toch meer zorgen maken over de prijs van fossiele motoren en hun brandstof.

Al helemaal geen probleem aangezien electriciteit alom aanwezig is en in alle soorten vermogens. Bovendien kunnen e-wagens dan laden wanneer er weinig stroomvraag is, intelligent laden.

Heeft weinig direct te maken met het gespreid verbruik van electrische wagens. Electrische wagens kunnen zelfs dienen als opslag van hernieuwbare energie. En het tweede leven van hun batterijpacks ook.
Electrische wagens kunnen ook direct opgeladen worden met zon en wind.

Dat zijn geen beloftes, slimme laadpunten bestaan al heel lang, ook bij de openbare laadpalen.

En daar zijn loadbalancing laadpunten ook mee bedoelt, die enkel zoveel stroom voor de wagen nemen die jij dan helemaal niet nodig hebt. En dat is ook in appartementen. Bvb het liftgebruik heeft tijdelijk x-vermogen nodig en is prioritair aan de laadpunten. Bvb en-of er wordt meer gekookt op uur x.xx tot x.xx dat is altijd prioritair, enz...

Ik zie daar nergens problemen.
En de talrijke EV-eigenaars blijkbaar ook niet.

Lees toch wat eens over de mythes en misvattingen die over electrische wagens verpreid worden:
https://www.link2fleet.be/bart-massi...trisch-rijden/
Ik ben zeker geen anti-believer, integendeel,
maar ik heb een sterk vermoeden dat de uitrol van de "beloftes" zoals gewoonlijk wel eens veel langer zou kunnen duren dan verwacht.

(terloops maak ik me minder zorgen over de prijs van fossiele brandstoffen, dan over de belastingen op fossiele brandstoffen)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2021, 13:06   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben zeker geen anti-believer, integendeel,
maar ik heb een sterk vermoeden dat de uitrol van de "beloftes" zoals gewoonlijk wel eens veel langer zou kunnen duren dan verwacht.
Uw "sterk vermoeden" wordt weerlegt door de cijfers:
https://www.eafo.eu/countries/europe...re/electricity

Het aantal openbare laadpunten groeit gestaag mee met het aantal electrische wagens. In bepaalde landen zelfs sneller dan verwacht.
Zoals dat in het lange verleden ook was bij fossiele wagens.

En de meeste huidige EV-bestuurders, pakweg 80 tot 90% hoeft helemaal geen openbare laadpaal, omdat die gewoonweg thuis laadt aan zijn privaat laadpunt. Die zijn niet afhankelijk van "uw denkbeeldige beloftes"

Citaat:
(terloops maak ik me minder zorgen over de prijs van fossiele brandstoffen, dan over de belastingen op fossiele brandstoffen)
Je betaalt altijd beide, is voor electriciteit ook niet anders. Maar bij electriciteit kun je wel zelf voor (een deel van) je electriciteit zorgen. Bij fossiel denk ik niet...

En een volgende energiecrisis (gas-olie) is korterbij dan je denkt.

Daarom hoe sneller men van fossiel afgeraakt tenminste voor het dagelijks autorijden hoe beter. En hoe minder oliereserves we verplicht moeten aanhouden voor het geval van een oliecrisis. Olie heeft nog veel andere/betere toepassingen om het met een slecht rendement op te stoken voor te rijden.

Citaat:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...l27071&from=ES
Strategische olievoorraden

Context
Sedert het einde van de jaren zestig is de Europese Unie zich bewust van de noodzaak om eventuele schaarste in de aardolievoorziening te voorkomen. Daarom werden de lidstaten krachtens Richtlijn 68/414/EEG verplicht strategische olievoorraden aan te leggen en in stand te houden. Met Richtlijn 72/425/EEG werd het verplichte voorraadniveau van ten minste 65 dagen gemiddeld binnenlands verbruik per dag verhoogd naar ten minste 90 dagen.
"uw sterk vermoeden van de uitrol van de "beloftes zoals gewoonlijk" vind je ook hieronder:
Citaat:
https://trends.knack.be/economie/bed...d-1789265.html

14.10.2021

De volgende energiecrisis komt er al aan

Met niet meer dan een hint dat Rusland de productie zal optrekken, kalmeerde de Russische president Vladimir Poetin de oververhitte gasmarkten. Al staat het in de sterren geschreven dat dit niet de laatste crisis zal zijn. De afhankelijkheid van geïmporteerde fossiele energie breekt Europa zuur op.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2021 om 13:33.
Oud 27 december 2021, 22:27   #9
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee.
Mijn echtgenote is vroeger ook enkele jaren CEO geweest ...
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 12:25   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aantal snelladers in Nederland hoort bij de top in Europa, met ca. 2500 zware snellaadpunten CCS + Tesla tesamen. Via https://www.eafo.eu/countries/nether...re/electricity

Leuke post en leuke achtergrond te lezen in de reacties:

Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/honde...erland-1045869

pramm zegt 20 oktober 2021 om 15:20

Misschien goed om er even wat achtergrond bij te schetsen. Snelladen begon in Nederland medio 2010 / 2011. Dat waren destijds ChaDeMo laders met maximaal 50 kW (vanuit Japanse autoproducenten). Omdat men in de EU niet achter wilde lopen, werd er een joint venture gestart (VW, Daimler, BMW, Ford) om ook een eigen standaard te ontwikkelen, dat werd CCS (Combo). Door deze partijen was ook besloten dan snelladen met 50 kW meer dan genoeg was. Tesla had op dat moment haar eigen standaard al ontwikkeld en was begonnen met de uitrol. Deze snelladers konden al een stuk sneller laden (150 kW), maar de andere fabrikanten vonden dat overbodig. Immers elektrische auto’s waren niet bedoelt om hun bestaande businessmodellen te vervangen, hooguit voor stadsautotjes.

Tesla gaf aan dat andere partijen mee mochten gaan in de doorontwikkeling van hun netwerk. De vereiste daarbij was wel dat andere partijen een (verhoudingsgewijs naar aantal EV’s) vergelijkbare financiele inbreng deden. De andere merken zagen het nog altijd niet zitten. Pas toen Porsche met haar EV kwam, ging de laadsnelheid omhoog. Tesla had ondertussen al een enorm netwerk uitgerold. Is daarbij later wel over gegaan naar de CCS standaard, (met lichte dwang van de EU en VS overheden).

Desondanks mochten andere partijen nog altijd mee doen (met dezelfde regels). Maar de EU partijen besloten liever gebruik te maken van maximale EU subsidie dan samen te werken met Tesla. En vanuit deze subsidie is Ionity gestart met het plaatsen van laadpalen.

Nu zie je dat Tesla een enorm netwerk heeft, met veelal 8 tot 32 laadpunten per locatie, waar Ionity en Shell met 2 a 4 laadpalen per locatie zit. Bovendien heeft Herbert Diess recentelijk nog aangegeven dat Ionity echt moet verbeteren. Er zijn veel storingen, problemen met laadpassen en er is maar matige integratie met de auto’s zelf.

Bij Tesla wordt er door de auto’s rekening gehouden met route en beschikbaarheid op locaties . Soms is het beter om wat langer door te rijden naar een volgend locatie, of juist een locatie eerder te gaan laden, omdat het bij een tussenliggende locaties veel te druk is. Ook hoef je nergens rekening mee te houden en niet te plannen bij lange afstanden en een pas is niet nodig. Beiden zou overigens ook bij Ionity etc niet per se hoeven, maar het lukt partijen maar niet om over hun schaduw heen te stappen.
Oud 10 januari 2022, 20:15   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mark Coucke investeert 20 miljoen in EnergyVision. En die gaan geen tankstations zetten.

Citaat:
https://www.hln.be/drive/marc-coucke...eren~aba1e87d/

Marc Coucke investeert 20 miljoen euro in bedrijf dat 5.000 laadpalen in België wil installeren

Marc Coucke gaat 20 miljoen euro investeren in EnergyVision, een bedrijf dat een Belgisch laadpalennetwerk wil bouwen voor elektrische auto’s. Het plan is om laadpleinen aan te leggen, in steden. Zodat wie in de stad woont, en thuis geen oprit met laadpaal kan hebben, toch elektrisch kan rijden. Tegen eind volgend jaar moeten de eerste 5.000 palen er staan.

Redactie 10-01-22

Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2022 om 20:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be