![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.383
|
![]() ~vertaald uit 2 bronnen, ook voor de figuren:
Citaat:
Ondernemingsraadgever Deloitte heeft consumenten over de hele wereld ondervraagd over hun voorkeuren en houding ten opzichte van auto's, en elektrische auto's spelen - tegenwoordig bijna vanzelfsprekend - daarbij een belangrijke rol. Het onderzoek in verschillende landen levert interessante resultaten op en maakt ook vergelijkingen mogelijk van wat zich op de voorgrond bevindt en waar. Bijna overal worden klimaatproblemen en lagere kosten gezien als cruciale factoren bij het kopen van een elektrische auto. Hoogste EV-aankoopintentie in Korea De 2022 Global Automotive Consumer Study van Deloitte is gebaseerd op een online-enquête onder ruim 26.000 mensen die redelijk gelijk verdeeld zijn over 25 landen. Individuele resultaten worden echter alleen gegeven voor de VS, Zuidoost-Azië, China, India, Duitsland, Japan en Zuid-Korea. In een grafiek over de vraag welke aandrijving de voorkeur heeft bij het kopen van de volgende auto, staan deze landen en regio's in precies deze volgorde: 69 procent van de Amerikanen is van plan een benzine- of dieselmotor te kopen, maar slechts 37 procent van de Koreanen: ![]() Digitale transformatie in de auto-industrie Van september tot oktober 2021 hebben we meer dan 26.000 consumenten in 25 landen ondervraagd om meningen te peilen over een aantal kritieke kwesties die van invloed zijn op de automobielsector, waaronder de ontwikkeling van geavanceerde technologieën. Onze 2022 Global Automotive Consumer Study biedt belangrijke inzichten die bedrijven kunnen helpen prioriteiten te stellen en hun bedrijfsstrategieën en investeringen in het komende jaar beter te positioneren. In het onderzoek van dit jaar kwamen vier belangrijke trends naar voren: - Betaalbereidheid voor geavanceerde technologieën blijft beperkt - Interesse in elektrische voertuigen wordt gedreven door lagere bedrijfskosten en een betere ervaring - Persoonlijke aankoopervaringen hebben nog steeds de voorkeur van velen - Persoonlijke voertuigen blijven het favoriete vervoermiddel Download het volledige rapport voor meer informatie over deze zich ontwikkelende trends in de auto-industrie. De huidige beslissingsfactoren voor een EV te kiezen als volgende wagen, naargelang belangrijkheid van 1 en 2 ... tot 6/7= minst belangrijk, rondvraag 7 landen/regio wereldwijd: ![]() Rangschikking gemiddeld, hoe minder hoe belangrijker: 1. totaal 11: voor klimaat = minder emissies: 3x op 1, 4x op 2) 2. totaal 13: voor de lagere brandstofkosten: 4x op 1, 2x op 2, 1x op 4: China 3. totaal 23: omwille van de betere rijervaring (beste score China: op plaats 2) 4. totaal 36: voor de mindere onderhoudskosten, (beste score S-Korea: plaats 3; Duitsland en Japan geven slechste score: 7, China ook maar 6) 4. totaal 36: voor de subsidies/minder taksen, (beste score Duitsland: 3; China geeft 7 of slechtste, India en SE-Azië slechts score 6) 6. totaal 44: vrees voor extra taksen/heffingen voor ICE-wagens: 3x7 en 3x6, toch een 5 van China. Ook de tweewieler, OV, autodelen, enz... wordt niet vergeten in de wereldwijde mobiliteitsrondvraag, de verschillen zijn soms groot: Mobility modes to meet transportation needs: ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2022 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.932
|
![]() De prijs/autonomie is uiteraard de doorslaggevende factor.
Plus specifiek voor ons land: het net kan dat niet aan en waar gaan we al die elektriciteit aan een haalbare prijs halen? We zitten nu al in de soep.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.383
|
![]() Citaat:
Ook de occasiemarkt is pakweg 2x groter dan de nieuwe markt, en ook daar zullen 99% ICE-wagens bij zitten We zitten nergens nu in de soep, we waren zelfs de laatste drie jaar netto-exporteur van electriciteit. Electriciteit stopt sowieso nergens aan de grens, tenzij je op een ver afgelegen eiland woont. Momenteel alweer netto exporteur +6,79 % van onze elec-productie naar vooral Frankrijk en GB: https://app.electricitymap.org/zone/BE dat is echte soep hé. Laat uw glazen bol eens repareren of vervangen die vertoont al heel grote barsten. Als de kerncentrales nog 10 jaar openblijven gaan we nog tot 2035 stroom exporteren. FNAC rules. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2022 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.213
|
![]() Lagere brandstofkosten ?
De gemiddelde elektriciteitsprijs, volgens de VREG, bedroeg deze maand 0.50 euro/kWh - een jaar geleden was dit nog 0.27 euro/kWh. Een 18 kWh/100 km-verbruikende EV is daardoor duurder in energiekost alleen dan een 5L/100 km-verbruikende ICE... zucht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.261
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Wat ik kan leren van collega's die nu al een nieuwe moeten kiezen is dat onze werkgever hen met financiële dwang duwt richting full electric. De voorwaarden voor full electric zijn genereus. Ik zal daar dus ook wel niet aan ontkomen. Voor woon-werkverkeer en lokale verplaatsingen zal zo een EV wel bruikbaar zijn. Voor verdere verplaatsingen zullen we dan onze echte auto moeten gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 75.932
|
![]() Citaat:
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.383
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.261
|
![]() Ik vrees dat, eens er voldoende mensen met elentrik rijden, en de markt voor plofmotoren afgesloten wordt, dat er velen van een koude kermis gaan thuiskomen.
De BIV, de fisvale aftrek, ..., al de gunstmaatregelen kost de staat een pak geld aan minder inkomsten. Hoe lang gaat dit nog duren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.539
|
![]() Citaat:
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Elektrische auto's bestaan alleen bij de gratie van bergen staatssubsidie. In plaats van jaarlijks bergen inkomsten te verwerven uit auto's, het gaat over dik 20 miljard € per jaar, pompt onze overheid nu belastinggeld in het elektrificeren van het wagenpark. De opbrengst daarvan qua CO2-uitstoot is beperkt tot enkele procenten. Vroeg of laat zal die frank vallen. |
|
![]() |
![]() |