![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zuid-Afrika "kraakt" code voor coronavaccin
Een Zuid-Afrikaans biotechnologiebedrijf is erin geslaagd om de formule van het Moderna-coronavaccin te ontcijferen. Dat is een belangrijke eerste stap om een goedkoop coronavaccin in Afrika zelf te produceren, om zo de kloof met rijke westerse landen te verkleinen. De grote farmabedrijven die de coronavaccins tot nu toe produceren, hebben hun patenten op de vaccins niet vrijgegeven. Daardoor is hun formule niet beschikbaar voor andere bedrijven om het vaccin zelf te maken. Afrika - waar nog maar een kleine minderheid van de mensen volledig gevaccineerd is - hangt op die manier af van westerse farmareuzen. Verder op: VRT NWS Ik vind dit op z'n minst merkwaardig. Werden er aan Afrika geen vaccins geschonken ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Corona is al gekraakt in Afrika, 99,9% is al besmet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarentegen, wettelijk gezien mag men het dan wel WETEN hoe je het doet, het is VERBODEN om het na te doen. Maw, je kan een patent niet kraken, want een patent legt juist bloot hoe het gedaan wordt: de kennis is dus openbaar gemaakt. En tegelijkertijd heb je een wettelijke beperking om het NA TE DOEN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat ik weet hoe en met wat Coca Cola wordt gemaakt dat ik Coca Cola mag produceren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is niet dat Pfizer en Moderna een patent hebben op mrna-vaccins tegen corona.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [Bmo]Moest dat niet bescheten zijn?[/Boduo mode off]
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wie is de overige 0,1%? Allez, ik ga er gewoon vanuit dat je hier geen leugens en willekeurige cijfers zit te sommeren.
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een patent is geen kwestie van geheimhouding. Het is een kwestie van een wettelijk verbod om uw uitvinding te kopiëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Klopt, als ge het geheim wil houden dan vraagt ge gewoon geen patent he. Maar dat werkt dus enkel als ze dat niet kunnen reverse-engineeren...
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die Johan Neyts had enige tijd geleden toch een vaccin klaarliggen in zijn schuif dat effectief zou zijn tegen alle varianten. https://www.demorgen.be/nieuws/team-...-zet~b9f4ba86/ Dat staat dan in de gazet en de dag erna staat er weer iets anders in de gazet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, de code of samenstelling van het vaccin is dus wereldwijd gekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, anders kan men er geen patent op nemen. Dat hoort bij de publicatie van het patent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() De bedenking klopt. Het voorbeeld is wel slecht gekozen. Het recept van Coca Cola is namelijk niet gepatenteerd. O.a. om de aangehaalde reden: dat vereist dat Coca Cola het recept publiceert. En bovendien vervalt een patent na 20 jaar. Ze kozen dus voor intellectuele rechten (trade secret).
|
![]() |
![]() |