![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.706
|
![]() De brandstofprijzen rijzen al maanden de pan uit en dat weegt zwaar op de gezinsbudgetten. Hoewel er een eenvoudige oplossing bestaat die meteen effect zou hebben, kijkt de federale regering besluiteloos toe. Mobiliteitsorganisatie Touring start daarom een petitie. Automobilisten betalen zich al maandenlang blauw aan de pomp. Diesel kost (op 18/02/2022) 1,8380 euro per liter, benzine 95 1,7990 euro. De regering nam recent enkele financiële maatregelen om te besparen op energierekeningen, maar de automobilist blijft in de kou staan. De oplossing ligt nochtans voor het grijpen.
Al in oktober vorig jaar kwam minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op de proppen met het voorstel om het systeem van de omgekeerde cliquet opnieuw in te voeren. Dat betekent dat de federale accijnzen op de brandstof dalen wanneer de brandstofprijzen stijgen. De accijns wordt dan telkens verminderd met het bedrag van de meeropbrengst uit de btw die de hogere brandstofprijs oplevert. Dit systeem zou de prijzen verzachten zodra benzine en diesel de grens van (in het voorstel van Van Peteghem) 1,75 euro per liter overschrijden. Gerechtvaardigde vraag Helaas vond de Vivaldi-regering geen overeenstemming om tot een akkoord te komen. Voor Open Vld was het bijvoorbeeld te duur en Groen “ziet de meerwaarde van het systeem niet”, hoewel de voordelen in het verleden al meermaals bewezen zijn. Gevolg: alles bleef bij het oude en de automobilist is tot op vandaag het slachtoffer. Mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat het zo niet verder kan en start daarom een petitie. “De automobilist is bereid om een faire prijs te betalen voor mobiliteit, maar vandaag worden de kosten van energie en brandstof té hoog. Elektriciteit was nooit eerder zo duur, aardgas evenmin en ook de brandstofprijzen aan de pomp scheren recordhoogtes. Betalen we binnenkort 2 euro per liter?”, vraagt Touring zich af. “Top de accijnzen af wanneer de literprijs boven 1,70 euro per liter stijgt. Dat is onze gerechtvaardigde vraag, zeker ook omdat nog maar enkele maanden geleden hierover een politiek akkoord in de maak leek.” Nochtans is het niet zo lang geleden dat de regeringk besliste om BTW te vervangen door taks (elektriciteit), omdat taks gemakkelijker aanpasbaar zou zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
|
![]() Zolang de prijs extreem hoog is rinkelt de kassa van de regering des te meer.
Waarom zouden ze de prijs verlagen? De bevolking en de industrie kunnen er toch niet aan ontsnappen want die kunnen niet zonder brandstof.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Tja, toen de brandstofprijs 1 euro stond deed de regering ook niets.
Dat noemt men een consequente regering. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Voordelen hogere brandstofprijzen:
Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan. Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit. Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens. De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt. Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.
__________________
Ignorance is bliss |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Dit vat het samen:
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
|
![]() Citaat:
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.
Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
De PVDA legde het in 2018 op tafel: Citaat:
Aja, electriciteit (ook voor voertuigen) zit wel in de gezondheidsindex, daar moet de regering wel voorzichtig mee omgaan. Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 14:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
|
![]() Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 21 februari 2022 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
Opgelet, Mambo zijn droomkarretje zit al aan 4 liter/100 km die kan niet meer lager. lol Ofwel bedoelt Mambo nog langzamer rijden dan ~70 kmh, bij 55-60 kmh gaat er mss nog 0,1 liter af. En minder snelheidsboetes gaat dat ook niet opleveren want de flits gaat pas bij 77 kmh echte. 90 kmh op snelweg, achter en langs de vrachtwagens, geeft leuk stokkend verkeer en nog wat meer files en doet ook niets af van het verbruik. Het meeste verbruik is altijd (en 100%) de onnodig gereden kms. Of die er nog zijn? Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Ze moeten ook meer btw en taksen terugbetalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Welja, dat is ook een onrechtstreeks voordeel. Mensen gaan niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken omdat ze daar € 2 meer verdienen of van hun werk gaan wonen maar opteren eerder voor een job dichter bij huis.
__________________
Ignorance is bliss |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Is niet alsof ik geen eigen wagen meer heb.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 21 februari 2022 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
https://www.hln.be/economie/vlaander...cord~a040fd22/ Het is dan ook een ironisch bedrag. Het gaat erom dat als je de berekening maakt en je loonvoordeel voor job a wordt een verlies wanneer je de extra brandstofkosten verrekend, men minder geneigd zal zijn om voor job a te kiezen.
__________________
Ignorance is bliss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Klopt, vandaar dat de Oeso ook ongenuanceerd stelt dan België files subsidieert.
__________________
Ignorance is bliss |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.233
|
![]() Citaat:
De grote toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is het bewijs dat mensen effectief naar alternatieven zoeken om steeds in hun auto te kruipen. Wat mij betreft dienen ook de taksen op in verkeerstelling en de jaarlijkse inschrijvingstaks verhoogd te worden, voornamelijk voor de elektrische energievreters die voor meer dan 10.000,- € chemisch spul bevatten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.233
|
![]() Citaat:
Ik ben het trouwens eens dat de autofiscaliteit op bedrijfswagens geen persoonlijk gebruik of woon-werk verbruik mag tolereren. |
|
![]() |
![]() |