Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2022, 08:47   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.706
Standaard Brandstofprijzen moeten dringend omlaag, maar regering doet niets

De brandstofprijzen rijzen al maanden de pan uit en dat weegt zwaar op de gezinsbudgetten. Hoewel er een eenvoudige oplossing bestaat die meteen effect zou hebben, kijkt de federale regering besluiteloos toe. Mobiliteitsorganisatie Touring start daarom een petitie. Automobilisten betalen zich al maandenlang blauw aan de pomp. Diesel kost (op 18/02/2022) 1,8380 euro per liter, benzine 95 1,7990 euro. De regering nam recent enkele financiële maatregelen om te besparen op energierekeningen, maar de automobilist blijft in de kou staan. De oplossing ligt nochtans voor het grijpen.

Al in oktober vorig jaar kwam minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op de proppen met het voorstel om het systeem van de omgekeerde cliquet opnieuw in te voeren. Dat betekent dat de federale accijnzen op de brandstof dalen wanneer de brandstofprijzen stijgen. De accijns wordt dan telkens verminderd met het bedrag van de meeropbrengst uit de btw die de hogere brandstofprijs oplevert. Dit systeem zou de prijzen verzachten zodra benzine en diesel de grens van (in het voorstel van Van Peteghem) 1,75 euro per liter overschrijden.

Gerechtvaardigde vraag

Helaas vond de Vivaldi-regering geen overeenstemming om tot een akkoord te komen. Voor Open Vld was het bijvoorbeeld te duur en Groen “ziet de meerwaarde van het systeem niet”, hoewel de voordelen in het verleden al meermaals bewezen zijn. Gevolg: alles bleef bij het oude en de automobilist is tot op vandaag het slachtoffer. Mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat het zo niet verder kan en start daarom een petitie.

“De automobilist is bereid om een faire prijs te betalen voor mobiliteit, maar vandaag worden de kosten van energie en brandstof té hoog. Elektriciteit was nooit eerder zo duur, aardgas evenmin en ook de brandstofprijzen aan de pomp scheren recordhoogtes. Betalen we binnenkort 2 euro per liter?”, vraagt Touring zich af. “Top de accijnzen af wanneer de literprijs boven 1,70 euro per liter stijgt. Dat is onze gerechtvaardigde vraag, zeker ook omdat nog maar enkele maanden geleden hierover een politiek akkoord in de maak leek.”



Nochtans is het niet zo lang geleden dat de regeringk besliste om BTW te vervangen door taks (elektriciteit), omdat taks gemakkelijker aanpasbaar zou zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 09:26   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
Standaard

Zolang de prijs extreem hoog is rinkelt de kassa van de regering des te meer.
Waarom zouden ze de prijs verlagen? De bevolking en de industrie kunnen er toch niet aan ontsnappen want die kunnen niet zonder brandstof.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 09:54   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Tja, toen de brandstofprijs 1 euro stond deed de regering ook niets.

Dat noemt men een consequente regering.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 09:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 10:24   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:29   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Dit vat het samen:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 100euro.jpg‎ (78,2 KB, 844x gelezen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 12:47   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.
Vertel dat maar aan wie zich blauw betaalt op te gaan werken.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 13:46   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.

Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 14:44   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.
Ik wel want iedereen weet toch dat brandstofprijzen (diesel/benzine) niet in de (gezondheids)index zitten. Dus nul invloed op een indexverhoging.

De PVDA legde het in 2018 op tafel:
Citaat:
https://archief.pvda.be/artikels/dur...-300-euro-kost

Dure brandstof: hoe gesjoemel met de index ons dit jaar 300 euro kost

8 november 2018

De prijzen van diesel en benzine gingen op één jaar tijd fenomenaal de hoogte in. Een aanslag op het inkomen van de mensen, want die prijsstijging wordt niet meegerekend in de indexering van de lonen. De PVDA wil dat er opnieuw een echte loonindex komt, die rekening houdt met de prijzen van benzine en diesel, én een ambitieus klimaatplan dat de oliereuzen doet betalen.

Diesel en benzine werden op één jaar tijd respectievelijk 20,8% en 10,2% duurder. “Vroeger zou de loonindex die prijsstijging voor een deel opgevangen hebben”, legt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw uit. “Vandaag gebeurt dat niet meer, want de index is gemanipuleerd: diesel en benzine maken geen deel meer uit van de loonindex.”

“De werkende bevolking betaalt weer de factuur van gestegen brandstofprijzen. Ze betalen de prijs van gemakkelijk geldgewin door de regering. Die verhoogt de taksen op diesel en benzine, maar heeft geen enkel ambitieus klimaatplan. Wij eisen opnieuw een echte loonindex én een serieus klimaatplan. De oliereuzen moeten daaraan meebetalen. Het is hypocriet om de mobiliteit van werknemers zwaar te belasten en niet de oliereuzen die miljarden winst maken door de hoge brandstofprijzen.”
En ze zullen dat alweer doen.

Aja, electriciteit (ook voor voertuigen) zit wel in de gezondheidsindex, daar moet de regering wel voorzichtig mee omgaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 14:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 14:51   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.

Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.
Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 21 februari 2022 om 14:52.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:01   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?
Verstoken niet zo, ze gaan wel mogelijk nog ietsiepietsie minder rijden, toch diegene die al op hun tandvlees zitten, of er bijna op zitten.

Opgelet, Mambo zijn droomkarretje zit al aan 4 liter/100 km die kan niet meer lager. lol

Ofwel bedoelt Mambo nog langzamer rijden dan ~70 kmh, bij 55-60 kmh gaat er mss nog 0,1 liter af. En minder snelheidsboetes gaat dat ook niet opleveren want de flits gaat pas bij 77 kmh echte.

90 kmh op snelweg, achter en langs de vrachtwagens, geeft leuk stokkend verkeer en nog wat meer files en doet ook niets af van het verbruik.
Het meeste verbruik is altijd (en 100%) de onnodig gereden kms. Of die er nog zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2022 om 15:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:01   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?
Ze moeten ook meer btw en taksen terugbetalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:03   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze moeten ook meer btw en taksen terugbetalen.
Aan wie?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:37   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vertel dat maar aan wie zich blauw betaalt op te gaan werken.
Welja, dat is ook een onrechtstreeks voordeel. Mensen gaan niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken omdat ze daar € 2 meer verdienen of van hun werk gaan wonen maar opteren eerder voor een job dichter bij huis.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:41   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.190
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Welja, dat is ook een onrechtstreeks voordeel. Mensen gaan niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken omdat ze daar € 2 meer verdienen of van hun werk gaan wonen maar opteren eerder voor een job dichter bij huis.
Alsof de hoofdmoot van het kiesvee veel keuze heeft kwa werkgever.

En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:42   #15
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:44   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.190
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .
Dit is eigenlijk ironisch. Ik heb een firmawagen ingeruild voor €300 bruto meer op de rekening en heb de tankkaart mogen behouden.

't Is niet alsof ik geen eigen wagen meer heb.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 21 februari 2022 om 15:44.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:50   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Alsof de hoofdmoot van het kiesvee veel keuze heeft kwa werkgever.
Jazeker!

https://www.hln.be/economie/vlaander...cord~a040fd22/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening.
Het is dan ook een ironisch bedrag. Het gaat erom dat als je de berekening maakt en je loonvoordeel voor job a wordt een verlies wanneer je de extra brandstofkosten verrekend, men minder geneigd zal zijn om voor job a te kiezen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 15:53   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .
Klopt, vandaar dat de Oeso ook ongenuanceerd stelt dan België files subsidieert.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 16:15   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.
Dat kan ik bijtreden. Ik ben ook niet van mening dat de brandstofprijzen dienen te dalen. De regering belast terecht heb gebruik via accijnzen en BTW.

De grote toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is het bewijs dat mensen effectief naar alternatieven zoeken om steeds in hun auto te kruipen.

Wat mij betreft dienen ook de taksen op in verkeerstelling en de jaarlijkse inschrijvingstaks verhoogd te worden, voornamelijk voor de elektrische energievreters die voor meer dan 10.000,- € chemisch spul bevatten.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 16:18   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .
Hoe zit dat anno 2022 ? Worden tankkaarten niet belast in de personenbelasting ?

Ik ben het trouwens eens dat de autofiscaliteit op bedrijfswagens geen persoonlijk gebruik of woon-werk verbruik mag tolereren.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be