Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2022, 17:36   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nederland overweegt om opnieuw dienstplicht in te voeren.

Waarom Nederland opnieuw dienstplicht overweegt

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220408_93821880

Het Nederlandse ministerie van Defensie bekijkt of ze een dienstplicht naar Scandinavisch voorbeeld kan invoeren. Zweden en Noorwegen krijgen via zo’n militaire dienstplicht wel duizenden rekruten per jaar en bestrijden zo de personeelstekorten bij de krijgsmacht.

Olof van Joolen en Peter Winterman

HBVL 08-04-2022

Nederland heeft net als ons land een groot tekort aan militairen: ruim 9000 militaire functies zijn niet ingevuld, een kwart van het totaal aantal functies. De Nederlandse staatssecretaris van Defensie onderzoekt mogelijkheden om de animo voor een job in Defensie te vergroten, daarbij kijkt hij nadrukkelijk naar Zweden en Noorwegen.

In Zweden, dat het gevaar van Rusland in 2018 nadrukkelijk onderkende, geldt vanaf dat jaar een vorm van dienstplicht. Het is feitelijk een lichtere variant van de plicht waarmee Zweden net als ons land in de Koude Oorlog tienduizenden jonge mannen onder de wapenen riep.

Uit de groep achttienjarigen selecteert Zweden tegenwoordig vierduizend mannen en vrouwen. Het gaat om jongens en meisjes die zich vrijwillig aanmelden nadat ze een oproep in de bus hebben gekregen en ook om kandidaten die worden aangewezen. Ze krijgen een militaire basisopleiding van elf maanden en blijven daarna mobiliseerbaar.

Buurland Noorwegen kent een vergelijkbaar systeem: daar selecteert de krijgsmacht door middel van vragenlijsten gemotiveerde jongens en meisjes uit de achttienjarigen. Het levert de krijgsmacht jaarlijks 7500 militairen op. Zweden wil de komende jaren groeien naar 8000 mannen en vrouwen die zo in dienst treden.

Misschien een goed idee voor België.
Een beperkte dienstplicht voor jongens en meisjes.

De wet moet alvast niet aangepast worden omdat de dienstplicht in België, net als in Nederland, nooit afgeschaft werd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 18:34   #2
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zeker een goed idee.
Dan leren de jongeren wat discipline.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 18:36   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Zeker een goed idee.
Meent u dat echt?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 18:38   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

De discipline van op commando braaf te gehoorzamen tot de eigen en andermans dood, noem je een goed idee.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 18:41   #5
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Meent u dat echt?
Het zou nog kunnen dat het bedoeld was in de zin van verantwoordelijkheid en ernst te leren. Iets dat ook geleerd wordt als je gevolgen van eigen keuzes moet dragen. Maar gezien de context, lijkt het me echt gemeend geweest te zijn.
Kijk, overheid heeft aanhang he. Die aanhang ziet het zitten dat anderen gedwongen worden tot hun "dada".
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 18:48   #6
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeker een goed idee.
10 maanden zonder smart phone of (a)sociale media

waar is den tijd dat de hollandse miliciens nen nozemsnit mochten hebben

Laatst gewijzigd door edwinp : 8 april 2022 om 18:49.
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 20:41   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor dienstplicht is geen draagvlak meer;
vergeet het maar.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2022, 20:50   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Wat defensie in deze artikelen suggereert is meer een soort keuringsplicht, iedereen moet langskomen zodat ze eens goed op je in kunnen kletsen en alleen degenen die het leger in willen gaan het leger in.

Ik vind het nog het meest weghebben van hoe orgaandonatie hier nu geregeld is. Als je niks hebt ingevuld laat de dokter aan de familie weten dat er geen bezwaar gemaakt is, dus het mag vast wel, toch? Dit is een beetje hetzelfde, het moet de keuze om het leger in te gaan normaler maken, de stap verkleinen, meer mensen erover na laten denken. Een verschil is de doelgroep. Als je doelgroep jongeren is kan je gelikt genoege propaganda soms al als een vorm van verplichting zien.

Als bonus kan je wanneer je het dienstplicht noemt mensen de eerste paar jaar lekker weinig betalen.

Maar het is echt niet zo dat er een of andere drill sergeant alle jongeren waar jij je deze week aan gestoord hebt eens lekker discipline zou gaan zitten leren.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 april 2022 om 20:53.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 08:25   #9
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor dienstplicht is geen draagvlak meer;
vergeet het maar.
Misschien is er binnen de Nederlands-Marokkaanse en -Turkse gemeenschap wel een draagvlak.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 9 april 2022 om 08:26.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 10:22   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

here we go again...
Uitgerekend de strijdkrachten zouden de enigen moeten zijn die NIET professioneel zouden mogen BLIJVEN...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 10:27   #11
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker een goed idee.
Ik heb nog legerdienst gedaan (toegegeven, meer dan dertig jaar geleden), en als er iets is wat ik er niet heb geleerd, is het wel discipline.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 12:57   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik heb nog legerdienst gedaan (toegegeven, meer dan dertig jaar geleden), en als er iets is wat ik er niet heb geleerd, is het wel discipline.
??

Waar heb jij dan wel niet gediend?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 13:04   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
??

Waar heb jij dan wel niet gediend?
Zeemacht.

Citaat:
Oud 9 april 2022, 13:16   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220408_93821880

Het Nederlandse ministerie van Defensie bekijkt of ze een dienstplicht naar Scandinavisch voorbeeld kan invoeren. Zweden en Noorwegen krijgen via zo’n militaire dienstplicht wel duizenden rekruten per jaar en bestrijden zo de personeelstekorten bij de krijgsmacht.

Olof van Joolen en Peter Winterman

HBVL 08-04-2022

Nederland heeft net als ons land een groot tekort aan militairen: ruim 9000 militaire functies zijn niet ingevuld, een kwart van het totaal aantal functies. De Nederlandse staatssecretaris van Defensie onderzoekt mogelijkheden om de animo voor een job in Defensie te vergroten, daarbij kijkt hij nadrukkelijk naar Zweden en Noorwegen.

In Zweden, dat het gevaar van Rusland in 2018 nadrukkelijk onderkende, geldt vanaf dat jaar een vorm van dienstplicht. Het is feitelijk een lichtere variant van de plicht waarmee Zweden net als ons land in de Koude Oorlog tienduizenden jonge mannen onder de wapenen riep.

Uit de groep achttienjarigen selecteert Zweden tegenwoordig vierduizend mannen en vrouwen. Het gaat om jongens en meisjes die zich vrijwillig aanmelden nadat ze een oproep in de bus hebben gekregen en ook om kandidaten die worden aangewezen. Ze krijgen een militaire basisopleiding van elf maanden en blijven daarna mobiliseerbaar.

Buurland Noorwegen kent een vergelijkbaar systeem: daar selecteert de krijgsmacht door middel van vragenlijsten gemotiveerde jongens en meisjes uit de achttienjarigen. Het levert de krijgsmacht jaarlijks 7500 militairen op. Zweden wil de komende jaren groeien naar 8000 mannen en vrouwen die zo in dienst treden.

Misschien een goed idee voor België.
Een beperkte dienstplicht voor jongens en meisjes.

De wet moet alvast niet aangepast worden omdat de dienstplicht in België, net als in Nederland, nooit afgeschaft werd.
Dan gaan ze dus wel effectief opnieuw "kogels" moeten kopen.>

Pang pang roepen zal niet volstaan.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/arti...-zo-klinkt-dat

Laatst gewijzigd door Henri1 : 9 april 2022 om 13:16.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 16:27   #15
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeemacht.
ah ja just, die hadden ook zo een elite-infanterie-eenheid, DIV MAR of zoiets, heette die.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 17:09   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
ah ja just, die hadden ook zo een elite-infanterie-eenheid, DIV MAR of zoiets, heette die.
Verleden jaar werd aangekondigd dat de "Marinefuseliers" weer heropgestart worden....
Ze waren vroeger niet bedoeld om "Mariniers" (in de KORREKTE betekenis van het woord,zijnde aanvalstroepen van de Marine) te zijn maar wel goed gevormde marinefuseliers (voor bewaking en steun)...Ook nu niet.

Het was al een paar decennia als "raar" te beschouwen dat onze Marinecomponent geen eigen troepen,al was het zelfs maar 1 bataljon,meer had....

Maar goed,de "bloemetjesplaneet-tijden van Europa",die begonnen in 1989, zijn voorbij,hardere tijden komen er aan....dus ook het soort eenheden dat nodig geacht wordt...

Het is met vrijwilligers,die een VOORDEEL moeten hebben enkele jaren van hun jong leven in militaire dienst (harde en soms aanhoudende training,rare werkuren,betrekkelijk lage soldij,geen noemenswaardige gezinsleven mogelijk) zullen moeten hebben (bvb studiepremies,kortingen op pensioenleeftijd,voortrekken bij sollicitaties voor politiediensten en bepaalde overheidsdiensten...),dat we het zullen moeten doen..Of het zal allemaal praat voor de vaak zijn,dat "versterken van de Europese defensie"...Budgetten voor defensie zullen beschikbaar komen maar niet KUNNEN uitgegeven worden wegens geen recruten...

Dienstplichten passen daar op geen enkele manier in en zijn een organisatie alleen maar tot last (Been there,,seen that...)

Misschien kunnen we allemaal eens kijken naar het Britse "reserveleger" (een succes!) en,jawel,het Oekrainse reserveleger(een eclatant succes!)

Laatst gewijzigd door kelt : 9 april 2022 om 17:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 17:25   #17
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook. Ik heb er geleerd met de auto te rijden, hoewel ik al een rijbewijs had. Voor het leger moest dat nog eens opnieuw.

En wat EHBO. En schieten natuurlijk. En een ietwat vereenvoudigde vorm van oorlogsrecht.

Maar ik ben niet tegen de dienstplicht omdat je dan een leger krijgt dat een structurele band heeft met de bevolking. Ik vond de band tussen miliciens en beroepsmilitairen niet altijd erg gezond. Er waren beroeps bij die niet bezig waren met hun job maar die bepaalde maatschappelijke frustraties uitwerkten op de miliciens. Niet erg sympathiek allemaal.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 17:42   #18
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik ook. Ik heb er geleerd met de auto te rijden, hoewel ik al een rijbewijs had. Voor het leger moest dat nog eens opnieuw.

En wat EHBO. En schieten natuurlijk. En een ietwat vereenvoudigde vorm van oorlogsrecht.

Maar ik ben niet tegen de dienstplicht omdat je dan een leger krijgt dat een structurele band heeft met de bevolking. Ik vond de band tussen miliciens en beroepsmilitairen niet altijd erg gezond. Er waren beroeps bij die niet bezig waren met hun job maar die bepaalde maatschappelijke frustraties uitwerkten op de miliciens. Niet erg sympathiek allemaal.
Nauwelijks geschoten. Eén keer op de schietstand van Assebroek en dan in Lombardsijde/Nieuwpoort met een .50 op balonnen.
Dan nog een zeereiske naar Noorwegen en Denemarken kunnen meepikken.
Eigenlijk heel gezapige legerdienst gehad. En discipline ?? Pfft, niet meer dan nu op mijn werk. Groeten werd enkel gedaan voor een hoge officier en de onder-officieren werden zelfs met hun voornaam aangesproken. Neen, mijn lichting was niet echt een toonbeeld van militaire discipline.

Citaat:
Oud 9 april 2022, 19:33   #19
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Bwa, er was toch een poging om discipline er in te rammen, door een Korea veteraan die enkel op basis daarvan adjudant-chef was geworden, maar alles bij elkaar in de burgermaatschappij als een stuk 'crapuul' zou worden geklasseerd. Buiten knopen leggen (grotendeels vergeten) en springstoffen gebruiken (meeste weet ik er nog van), heb ik niks nuttig geleerd. Alleen, hoe niet veilig met een remorque met een aantal kisten vol met TNT en nog wat C4, door een paar dorpen rijden, heb ik ook "geleerd" Bij aankomst op het oefenterrein (oud fort) sprongen de vonken eraf, tussen de dissel van de remorque en de trekhaak. Zat een zware kortsluiting op die remorque
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 04:27   #20
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
here we go again...
Uitgerekend de strijdkrachten zouden de enigen moeten zijn die NIET professioneel zouden mogen BLIJVEN...
Waarom niet zo nieuwe rekruten werven. Zolang we maar zelf maar voor onze defensie blijven zorgen. Kijk maar naar de oude Romeinen, op een gegeven moment was het merendeel van hun legionairs geen Romein meer, maar meestal Germaan, niet gek dat het Romeinse Rijk is gevallen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be