![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220420_..._BT=7016336938
We geven steeds minder fooien. Blijkbaar zijn de Nederlanders iets guller dan de Vlamingen. Ik zie eigenlijk niet in waarom ik een fooi zou moeten geven, ik betaal voor mijn maaltijd / drank wat er op het kasticket staat. Ik denk dat ik al royaal betaal voor hetgeen ik nuttig, de service is daar normaal bij. Een flesje cola kost bijvoorbeeld 50 ct aankoop, je moet al ver gaan zoeken om die ergens te kunnen consumeren aan minder dan 2 euro. Een pintje bier is in hetzelfde bedje ziek. Ik betaal graag 2 tot 2,5 euro / consumptie, maar ik zal er niets bovenop doen, ik ben niet gek hé. Wat denken jullie hier van? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meestal geef ik wel een fooi.
De rekening betaal ik met de kaart en de serveuse of garçon geef ik een paar euro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In sommige landen verdienen de obers en serveuzen echt weinig, omdat iedereen er op rekent dat er getipt wordt. Wij hebben die cultuur minder. Bij ons verwacht men een correct loon van de baas. Voor een coca, pintje of een koffie zal ik niet rap een fooi geven. Voor een maaltijd, hangt het er een beetje van af. Maar in Spanje, waar het personeel duidelijk veel minder verdient, en de maaltijden merkelijk goedkoper zijn, ben ik genereus.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij al is opgevallen is dat op plaatsen waar ik een fooi gaf uiteindelijk zelden beter werd bediend dan waar ik nooit een fooi gaf. Dus ben ik er maar mee gestopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar blijft het bij |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie een fooi krijgt onthoudt wel min of meer je gezicht, in veel gevallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Heel eerlijk op restaurant ben ik guller in het geven van fooien, dan op Café (zeker in Cafés waar je per rondje betaald). In een groep, kan het ook makkelijk zijn om je Tikkie (betaalverzoekje) lekker af te ronden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Inde US is het normaal dat je een tip geeft.
Hier in België geef ik een tip als het personeel vriendelijk en behulpzaam is en meestal zijn ze dat wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() ik hou niet van fooien en zeker niet als ze die eisen
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik lekker gegeten heb en vriendelijk bediend werd, dan rond ik het bedrag steeds gul naar boven af.
Op café hangt het er wat vanaf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zoekt het wat te ver. Het gaat niet om tijd kopen, wat totaal van ondergeschikt belang is voor wie veel tijd heeft. Bij deze.
Integendeel. Het is mijn inziens eerder een spontane reactie van personeel om eerst aandacht te besteden aan een "goeie" klant die ook al eens een euro in hun handen stopt. Voor mij is een fooi geven ook een vorm van respect voor wie goed werk levert, en niet serveert met een lip tot tegen de grond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 april 2022 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de VS is het stilzwijgend verplicht. Tussen 10 en 15 % wat te gek is voor woorden. Een schoten brengen van 10 dollar of ene van 50 dollar is hetzelfde werk. Maar voor de eerste bediening moet je dan min 1 dollar tip geven en in geval de andere schoten moet je dan 5 dollar geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dat het personeel iedereen met hetzelfde respect moet behandelen, ongeacht of die klant een fooi geeft of niet. Als ik merk dat er klanten voorgetrokken worden of anders behandelt worden, zal de zaakvoerder het geweten hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik het goed begrijp geef jij dan ook een tip aan je kinesist of je huisarts ? Misschien zelfs aan uw tandarts die u verlost heeft van die helse pijn ?
Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 april 2022 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |