Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2004, 13:36   #1
eno2
Banneling

Standaard Proletarisch Rijden

Hele categorieën goedverdienende burgers - werkpendelaars, ambtenaren, spoorwegpersoneel en een resem andere bevoorrechte categorieën - genieten van gratis trein, bus en tram.

Dit is een regelrechte discriminatie tegenover de rest van de bevolking, die zou moeten aangeklaagd worden bij de daartoe bevoegde tribunalen, nationaal of internationaal.

Bovendien is het een kaakslag voor zij die zich geen enkel mobiliteits-uitgave kunnen veroorloven.

Op tram en bus gaf gratis-Steve gratis-abonnementen aan zij die hun tweede wagen van de hand deden, gaf gratis-Steve gratis abonnementen aan alle 65-plussers.

De jongeren en het segment van de bevolking van 15 procent dat op of onder de armoedegrens leeft, kunnen het zonder doen en moeten afdokken.

De tram kent een systeem van eenmansbediening en controleurs vallen
het jaar rond nooit waar te nemen.
Van de armen wordt betaaldiscipline verwacht en zelfcontrole.
Dat is pscychologisch en financiëel een onbewaakte overweg te ver.

In deze combinatie van omstandigheden vormt "Proletarisch Rijden" een onweerstaanbare drang.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2004 om 13:37.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 13:54   #2
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
In deze combinatie van omstandigheden vormt "Proletarisch Rijden" een onweerstaanbare drang.
Elk excuus zal goed genoeg zijn voor de zwartrijders. En omdat ge geen maaltijdcheques krijgt, moogt ge ook brood pikken bij de bakker zeker?
Zolang ge maar beseft dat uwe uitleg geen fluit uitmaakt als ze u toch attraperen, doet ge maar op...
Oud 20 oktober 2004, 14:01   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

A Die ambtenaren werken en dragen dus bij tot de sociale zekerheid , betalen belastingen enz...

B Die ambtenaren krijgen dikwijls geen verplaatsingsvergoeding, maar dan dus wel "gratis" vervoer via het openbaar vervoer, dat dus toch ook van de staat is.

C Het is nogal logisch dat NMBS werknemers gratis met de trein rijden vind ik, of dat ze een minime bijdrage moeten betalen, het is een extratje dat de werkgever hen geeft op hun niet al te hoge loon.

D Je hebt wel gelijk dat men voor Studenten en werkelozen iets zou mogen doen, bv, een 50 % korting geven (niet alles moet gratis zijn...).

E gepensioneerden die gratis mogen rijden zouden dat enkel buiten de spitsuren mogen, zo blijven er plaatsen vrij voor de mensen die mensen die voor hun werk moeten reizen met het openbaar vervoer.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 14:02   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat dat "Proletarisch rijden" betreft, kijk ge kunt spelen, maar ge moet ook tegen uw verlies kunnen...
Oud 20 oktober 2004, 14:16   #5
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
E gepensioneerden die gratis mogen rijden zouden dat enkel buiten de spitsuren mogen, zo blijven er plaatsen vrij voor de mensen die mensen die voor hun werk moeten reizen met het openbaar vervoer.
Laat ze gewoon meer wagons of bussen inleggen, probleem opgelost.
For the record: als ik ooit de pensioengerechtigde leeftijd bereik, blijf ik elke dag tot 10u in m'n nest liggen...
Oud 20 oktober 2004, 14:20   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Laat ze gewoon meer wagons of bussen inleggen, probleem opgelost.
For the record: als ik ooit de pensioengerechtigde leeftijd bereik, blijf ik elke dag tot 10u in m'n nest liggen...
Dat kost geld hé ...

slaapwel !
Oud 20 oktober 2004, 16:07   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Elk excuus zal goed genoeg zijn voor de zwartrijders. En omdat ge geen maaltijdcheques krijgt, moogt ge ook brood pikken bij de bakker zeker?
Zolang ge maar beseft dat uwe uitleg geen fluit uitmaakt als ze u toch attraperen, doet ge maar op...
______

Als je geen gratis maaltijdchecques krijgt, kan je nog altijd beroep doen
op de voedselbanken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2004 om 16:07.
Oud 20 oktober 2004, 17:43   #8
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

fietske pakken hé eno2. doe ik ook.
men zou wel de prijzen van de treintickets wat mogen verlagen, vind ik.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 17:55   #9
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens, moest ik alles met het openbaar vervoer doen wat ik nu fiets dan kon ik mezelf beter een dikke voiture aanschaffen en stinken en herrie maken en de lucht vervuilen en ...

Laatst gewijzigd door schaduw : 20 oktober 2004 om 17:56.
schaduw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 22:05   #10
Flat V
Partijlid

Standaard

Citaat:
Volledig mee eens, ik vind het trouwens een schande dat gepensioneerde mensen tussen 8 en half 9 des ochtends om boodschappen gaan terwijl ze waarschijnlijk gans de dag tijd hebben.
Flat V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 07:00   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw
Volledig mee eens, moest ik alles met het openbaar vervoer doen wat ik nu fiets dan kon ik mezelf beter een dikke voiture aanschaffen en stinken en herrie maken en de lucht vervuilen en ...
Zoals ik dus, ...

Bovendien zou ik dagenlang onderweg zijn, ... Ik zou elke dag minstens 3 uur onderweg zijn, voor een traject van ocharme 30 km,... Ik ben verplicht de auto te nemen.
Oud 21 oktober 2004, 10:21   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
________

Doe ik ook. Behalve 's winters.
Heb je een idee van de gemiddelde windsterktes aan de kust?
't Is niet voor niks dat ze hier al de windmolens zetten.
Als er weer een muts van me wegwaait kost me dat zoveel als een halfjaarabonnenment tram.
Oud 21 oktober 2004, 10:25   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat dat "Proletarisch rijden" betreft, kijk ge kunt spelen, maar ge moet ook tegen uw verlies kunnen...
_______
Dat is waar, een verliezer kan beter een goede verliezer zijn.
Oud 21 oktober 2004, 17:21   #14
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A Die ambtenaren werken en dragen dus bij tot de sociale zekerheid , betalen belastingen enz...
Is dat iets nieuw? Ik dacht altijd dat hun loon van het belastingsgeld werd betaald? En de rest vestzak broekzak was.
Trouwens, je mag aanwezigheid ook niet verwarren met werken.
Citaat:
B Die ambtenaren krijgen dikwijls geen verplaatsingsvergoeding, maar dan dus wel "gratis" vervoer via het openbaar vervoer, dat dus toch ook van de staat is.
Ja, stel je voor: een vergoeding krijgen om je gratis te verplaatsen!

Citaat:
C Het is nogal logisch dat NMBS werknemers gratis met de trein rijden vind ik, of dat ze een minime bijdrage moeten betalen, het is een extratje dat de werkgever hen geeft op hun niet al te hoge loon.
En als bedrijven goederen gratis aan hun personeel geeft of onder de kostprijs is dat wel loon waar RSZ op moet enz. Dus twee maten en twee gewichten.
Ik vraag mij af of alle NMBS werkgevers ook gratis mogen. Maar zijn wij dat niet allemaal een beetje? Steve heeft dan toch gelijk!
En leggen we niet elk jaar 100 miljoen bij? Moeten dan werknemers niet méér betalen om de RSZ te vermijden?
Citaat:
D Je hebt wel gelijk dat men voor Studenten en werkelozen iets zou mogen doen, bv, een 50 % korting geven (niet alles moet gratis zijn...).
Ook om naar Six Flags te gaan of om naar de kust te bollen?
En speciaal voor Mitgard: van grasveld naar grasveld.
Citaat:
Ik stel voor van 3 to 4 uur 's nachts.
Oud 21 oktober 2004, 17:33   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Citaat:
breng ze niet op ideëen aub.
Oud 22 oktober 2004, 16:33   #16
eno2
Banneling

Standaard

kwoot Maddox

Citaat:

Ik denk er niet aan om mij te te laten betalen om proletarisch te rijden, dat zou professionele provocatie zijn.
Oud 22 oktober 2004, 16:52   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik doelde ook niet op de man op het straat, maar op de bergen ambetantenaren en bureaucraten die Brussel overdag bevolken.
Oud 22 oktober 2004, 17:13   #18
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Zouden we eens niet nakijken of dat al niet zo is?
Oud 25 oktober 2004, 16:21   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Zouden we eens niet nakijken of dat al niet zo is?
_________

Het water naar zee dragen is al de zogenaamde 'mainstream', en meteen ook de grootste stroom in België.
Oud 25 oktober 2004, 17:58   #20
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb 10 appels, ik geef u er 5 en gij geeft mij er 4 terug, gij hebt bijgedragen aan mijn appelvoorraad?

Citaat:
Voor studenten bestaan er reeds aangepaste tarieven. Waarom een werkloze gratis gebruik zou moeten kunnen maken van het openbare vervoer is mij niet echt duidelijk.

Nu ja, eigenlijk is het mij niet duidelijk waarom het nodig is om alles zo verdomd ingewikkeld te maken: laat mensen toch gewoon zelf beslissen waar ze hun geld aan wensen te spenderen!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be