Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2022, 12:07   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Herfederalisering is het failliet, splitsing in het verschiet?

Als we iets niet nodig hebben, is het wel het herfederaliseren van bevoegdheden.

Met gezondheidszorg en onderwijs hebben we bewezen dat we de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen moeten houden.

Hetgeen er mis liep bij gezondheidszorg, was vooral te wijten aan het feit dat gezondheidszorg nog altijd een federale schoonmoeder heeft.

Bij onderwijs bewijzen we steeds opnieuw dat, alhoewel ook het Vlaams onderwijs achteruitgegaan is, we het nog steeds beter doen dan onze Waalse en Brusselse vrienden.

We moeten in 2024 dus gaan voor meer AUTONOME bevoegdheden en afstappen van een beetje van dit en een beetje van dat, hetgeen uiteraard confederalisme is.

Onze ultieme droom is uiteraard de Vlaamse onafhankelijkheid, maar dat is iets dat ik niet direkt zie zitten.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 3 augustus 2022 om 12:09.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 12:21   #2
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Misschien was ik iets te vorbarig met mijn vorige reactie
Want dit wordt DE draad waar

met voorbeelden
en onderbouwde argumenten
met cijfers en lijsten
zal
bewezen worden dat de splitsing van de Belgische bevoegdheden
Vlaanderen heeft opgestuwd in de vaart der volkeren.

Beargumenteerde en onderbouwd vooruitgang, blijkend uit talloze voorbeelden zullen de begicisten hier wenend en weeklagend over hun Belgische dwaling doen opbiechten dat ze het mis voor hadden.

Om deze lange lijst van verwezenlijkingen mogelijk gemaakt door de splitsing een beetje in goede banen te leiden zal ik alvast enkele stippellijntjes en een klein voorbeeldje geven om deze roemrijke lijst op te starten

.........
Brugse zot gaan tappen in Londen
..........
..........
..........

Laat jullie niet tegen houden enpost de talrijke onuitputtelijke voorbeelden van onze Vlaamse opmars in de vaart der volkeren.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 3 augustus 2022 om 12:22.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 12:25   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als we iets niet nodig hebben, is het wel het herfederaliseren van bevoegdheden.

Met gezondheidszorg en onderwijs hebben we bewezen dat we de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen moeten houden.

Hetgeen er mis liep bij gezondheidszorg, was vooral te wijten aan het feit dat gezondheidszorg nog altijd een federale schoonmoeder heeft.

Bij onderwijs bewijzen we steeds opnieuw dat, alhoewel ook het Vlaams onderwijs achteruitgegaan is, we het nog steeds beter doen dan onze Waalse en Brusselse vrienden.

We moeten in 2024 dus gaan voor meer AUTONOME bevoegdheden en afstappen van een beetje van dit en een beetje van dat, hetgeen uiteraard confederalisme is.

Onze ultieme droom is uiteraard de Vlaamse onafhankelijkheid, maar dat is iets dat ik niet direkt zie zitten.
U beseft dus dat als de herfederalisering van de meeste materies aan bod komt, zal uw droom nooit werkelijkheid worden.
Kaproen ziet het ook niet direct zitten maar in 2019. Dus, geduld, het zal komen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 12:36   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We moeten naar een maximale regionalisering van de beleidsbevoegdheden. Zowel wat betreft de overgedragen materies. De overdracht moet volledig zijn, homogeen zoals het in administratief jargon werd geformuleerd. Dus niet heterogeen waardoor er telkens een stuk bevoegdheid op het federaal niveau blijft hangen. Tevens moeten evenzeer de financieringskanalen worden overgedragen zodat de huidige deelstaten zelf de financiële verantwoordelijkheid hebben en rapporteringsplicht voor hun beheer.

Laatst gewijzigd door quercus : 3 augustus 2022 om 12:37.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 12:39   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U beseft dus dat als de herfederalisering van de meeste materies aan bod komt, zal uw droom nooit werkelijkheid worden.
Kaproen ziet het ook niet direct zitten maar in 2019. Dus, geduld, het zal komen.
Het zijn alleen maar de verknochte en “hard die” belgicisten die reikhalzend uitkijken naar herfederalisering.
Oud 3 augustus 2022, 12:48   #6
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Misschien was ik iets te vorbarig met mijn vorige reactie
Want dit wordt DE draad waar

met voorbeelden
en onderbouwde argumenten
met cijfers en lijsten
zal
bewezen worden dat de splitsing van de Belgische bevoegdheden
Vlaanderen heeft opgestuwd in de vaart der volkeren.
Op zo goed als elk vlak doet Vlaanderen het veel beter dan Wallonië.

De dingen waar VL minder goed scoort, zijn meestal te verklaren door de veel hogere bevolkingsdichtheid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:11   #7
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Op zo goed als elk vlak doet Vlaanderen het veel beter dan Wallonië.
Dat lijkt me een reden om, middels een herfederalisering, die prima recepten naar heel België te exporteren.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:22   #8
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zijn alleen maar de verknochte en “hard die” belgicisten die reikhalzend uitkijken naar herfederalisering.
Denk je? Ik vermoed dat het slechts enkele flamiganten van de oude garde zijn die het niet zien zitten.

Laatst gewijzigd door Jakko : 3 augustus 2022 om 13:24.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:31   #9
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat lijkt me een reden om, middels een herfederalisering, die prima recepten naar heel België te exporteren.

Neen, want dan stoot je bij elke poging tot hervorming op een Waals njet.

Koen Geen verwoordde het treffend. Op federaal vlak kan je enkel nog akkoorden bereiken over extra UITGAVEN van de overheid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:38   #10
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wie is we? 2/3de van de Vlamingen wil meer België (een ruime meerderheid), slechts een kwart meer Vlaanderen.
Citaat:
De oplossing voor de Belgische ziekte: “Wat we zelf doen, doen we beter.” Onder dat motto wordt al decennialang propaganda gevoerd voor een verdere afbouw van de unitaire staat, overdracht van bevoegdheden aan regionale instellingen en splitsing van het land.

Maar doen we het ook beter?
De Vlaamse regering is op veel gebieden in hetzelfde bedje ziek als het voormalige unitaire België: politieke benoemingen, handjeklap en achterkamerpolitiek, wildgroei van ministeriële kabinetten, waar politieke druk doortastend milieubeleid verhindert, zoals is gebleken in het PFOS-schandaal.

De splitsingsobsessie heeft ons in een situatie gebracht waar een wereldwijde pandemie bestreden wordt met liefst negen Ministers van Volksgezondheid en een kakofonie aan maatregelen. Het is tijd om even stil te staan bij deze situatie, en kritische reflecties te maken om vervolgens nieuwe wegen in te slaan.

De gedachte dat het zo niet verder kan, wint aan kracht, en herfederaliseren is behalve in kringen van die hard nationalisten en extreemrechts niet langer taboe. Integendeel.

Uit een opiniepeiling van VRT en De Standaard bleek in april 2021 dat slechts tien ?* vijftien procent van de Vlamingen warm loopt voor een splitsing van het land. Twee derde wil méér België, slechts een kwart méér Vlaanderen. In het Zuiden van ons land heerst een identieke visie.
Dierbaar België

Laatst gewijzigd door Jakko : 3 augustus 2022 om 13:40.
Oud 3 augustus 2022, 13:44   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Denk je? Ik vermoed dat het slechts enkele flamiganten van de oude garde zijn die het niet zien zitten.

Waarom stemmen al die VB en N-VA kiezers, die niets van de politiek van die partijen moeten hebben, dan niet op de anti-Vlaamse partijen?

En hoe precies kent men de persoonlijke motivatie van miljoenen Vlaamse kiezers?

Wie legt er dit even uit?
Oud 3 augustus 2022, 13:59   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een paar basisregels moeten nageleefd worden:
- een grote organisatie, zoals een land vb., moet best zo simpel en duidelijk als mogelijk gestructureerd zijn.
- financiële stromen moeten duidelijk en transparant zijn
- wie dingen beslist, moet ze kunnen en willen betalen, en achteraf er op kunnen afgerekend worden
- als de bedrijfscultuur (lees volkscultuur) niet dezelfde is, en aanleiding geeft tot teveel discussies over visie enz., dan moet er ingegrepen worden
- als de cijfers slecht zijn, dan moet je durven de vingen op de wonde leggen
- ... vul maar aan

Ik zie die principes best gerealiseerd in een structuur, volgens subsidiariteit, van gemeente, over Vlaanderen, naar de EU.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:01   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is enkel waar in Vlaanderen.
In Wallonië en Brussel kijkt men vooral reikhalzend uit naar centen. Meer centen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 augustus 2022, 14:03   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat proberen ze tevergeefs al heel lang.

Toch zou het goed zijn, mocht dat verwezenlijkt kunnen worden.
En dat gaat maar op één manier: via de EU.

Oud 3 augustus 2022, 14:06   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
- als de bedrijfscultuur (lees volkscultuur) niet dezelfde is, en aanleiding geeft tot teveel discussies over visie enz., dan moet er ingegrepen worden
Volkscultuur in bedrijven ? Kan je hier een typevoorbeeld van geven ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 3 augustus 2022 om 14:06.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:08   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volksbevragingen kunnen nogal voorspellend zijn.

Wat wilt ge: één minister of acht ministers?
Zijn alle politici klootzakken?

Vooral in een periode van crisis op het vlak van volksgezondheid die we in geen eeuwen nog meegemaakt hebben.

Oud 3 augustus 2022, 14:11   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Volkscultuur in bedrijven ? Kan je hier een typevoorbeeld van geven ?
Neen, ge snapt het niet, omdat ge het niet wilt snappen.

Oud 3 augustus 2022, 14:19   #18
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ge snapt het niet, omdat ge het niet wilt snappen.
Ik kan uit mijn ervaring vertellen dat de bedrijfscultuur van de bedrijven waar ik iets mocht en mag doen in eerste plaats eigen is aan het bedrijf of de ondernemers zelf met in mindere mate sectoreigendheden. Volkscultuur in bedrijven is voor mij een onbekend begrip. Doel jij hier op de horeca, ontspanning, activiteiten of creatieve sectoren ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:37   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom stemmen al die VB en N-VA kiezers, die niets van de politiek van die partijen moeten hebben, dan niet op de anti-Vlaamse partijen?
Als je twijfelt aan de resultaten van dat onderzoek, waarom vraag je het dan zelf niet aan die VB en N-VA kiezers ?

En voor het tweede deel van je vraag : voor die N-VA kiezers primeert de conservatieve maatschappijvisie en waardenschaal van een christelijk geïnspireerde Dalrymple partij boven communautair geneuzel.

Voor het Blok electoraat is het antwoord simpel : die stemmen voor de partij die de strijd aanvoert tegen de makak.

En hoe precies kent men de persoonlijke motivatie van miljoenen Vlaamse kiezers?
Wie legt er dit even uit?

Als je dit boek eens doorneemt ga je perfect het antwoord op je eigen vragen kunnen beantwoorden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-art-...SABEgJAKvD_BwE
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 14:59   #20
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volksbevragingen kunnen nogal voorspellend zijn.

Wat wilt ge: één minister of acht ministers?
Zijn alle politici klootzakken?

Vooral in een periode van crisis op het vlak van volksgezondheid die we in geen eeuwen nog meegemaakt hebben.
Uiteraard, vandaar dat de N-Va ook een hemelse schrik heeft voor dergelijke burgerbevragingen en zich daar ernstige vragen bij stelt. Trump kan er nog een puntje aan zuigen.

Uw mening welkom enkel als ze de paars groene filter passeert
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be