Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Gaan er minstens excuses moeten komen van Rusland?
Ja 7 29,17%
Neen 7 29,17%
Het is ingewikkeld. 10 41,67%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2022, 10:17   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Na-oorlog: Rusland terug aanvaard in beschaafde wereld?

Ergens gelezen, ik zal het misschien nog opzoeken.

De oorlogsmisdaden die nu aan het licht komen in Oekraïne gaan niet zonder gevolg kunnen blijven.
Of het tot processen zal komen? Wellicht of mogelijks niet.

Maar minstens erkenning of excuses, misschien zelfs herstelbetalingen op "vrijwillige" basis?

Denken jullie dat dat gaat kunnen passeren zonder meer?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 10:37   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfs al zou er een terugtrekking van zijn troepen uit oekraïne plaats hebben gevonden, denk ik dat er heel wat jaren zullen moeten overheen gaan vooraleer er terug normale bilaterale betrekkingen gaan komen vanuit europa met rusland. Kantelmoment kan zijn als Poetin zijn opvolger zal aan de macht komen.

Maar wie gaat deze man ooit nog vertrouwen ?
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 12:49   #3
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zelfs al zou er een terugtrekking van zijn troepen uit oekraïne plaats hebben gevonden, denk ik dat er heel wat jaren zullen moeten overheen gaan vooraleer er terug normale bilaterale betrekkingen gaan komen vanuit europa met rusland. Kantelmoment kan zijn als Poetin zijn opvolger zal aan de macht komen.

Als je je een beetje zou verdiepen in Rusland, dan zou je weten dat de opvolger van Putin waarschijnlijk nog radicaler gaat zijn.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 12:56   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je je een beetje zou verdiepen in Rusland, dan zou je weten dat de opvolger van Putin waarschijnlijk nog radicaler gaat zijn.
L'histoire se répète, maar dat is geen wet van Meden en Perzen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 13:28   #5
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

De oorlogsmisdaden die nu aan het licht komen in Oekraïne gaan niet zonder gevolg kunnen blijven.

Maar minstens erkenning of excuses, misschien zelfs herstelbetalingen op "vrijwillige" basis?

Beschaafd is sleutelwoord.
Wat is beschaafd en wat niet.
De partijen die tegenover mekaar staan vinden mekaar onbeschaafd.
Er zou dus een mondiale consensus moeten gevonden worden wat dat is alvorens bruikbaar te zijn.
Zolang dat er niet is lijkt het er op dat diegene die wint beschaafd is, want hij kan de geschiedenisboeken (laten) schrijven.

Ik hou van ons (democratisch) systeem (al kan het zeker verbeterd worden).
Ten opzichte van autocratie lijkt het me zeker de betere keuze.
Maar hoe zat het ook weer met Trump?
Waar moet je die situeren?
Stel dat ie terugkeert.
Dan is het mogelijks enkel nog grofweg Europa, Australië, Nieuw Zeeland, Canada en Japan en sommige Afrikaanse landen die je met dat etiket kan labellen.
Het zwaartepunt zou dan wel eens naar autocratie kunnen verschuiven.
Veel landen zouden dan ook snel ingepalmd kunnen raken omdat ze weinig kaas hebben gegeten van militair optreden/verzet.

Maar goed als we onszelf beschaafd noemen (en in vergelijking met p&co doe ik dat zelf ook wel (op basis van wat ik al dan niet denk waar te nemen), dan moet er eerst een beschaafdere leiding komen in Rusland, eentje die te vertrouwen is (controles toelaat).
Tevens moet er schadevergoeding betaald worden aan Ukr.
Dit alles is een gewenst scenario (zoals het zou moeten zijn).
We weten dat wensen echter niet altijd uitkomen.
Oud 19 september 2022, 13:38   #6
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Neen, gezien het opnieuw een zeer éénzijdige verwachting betreft. Na al de oorlogen die de V.S. op zijn geweten heeft en waar ook geen excuses voor gekomen zijn, de Abu-Graib folteringen waarvoor ze ook niet veroordeeld zijn, de onterechte war on terror tegen Irak, het helpen bombarderen van Yemen samen met de Saudi's, het terug naar de steentijd brengen van Lybië... moeten de V.S en hun lakeien (vnl de EU) er niet op rekenen om ook maar de minste excuses te verwachten, mede omdat ze sinds de Maidan-coup de situatie daar zelf op lange termijn in de hand gewerkt hebben. Het tegengestelde zou eerder een wereldrecordpoging in hypocrisie inhouden. Wat herstelbetalingen betreft mag men daarin ook dezelfde redenering volgen.

Wat de oorlogsmisdaden betreft zijn die altijd een schande. Of ze nu gepleegd worden door Rusland (in Bucha), in Donetsk (door Oekraïene), door de V.S. (we zullen het enkel maar bij Abu Graib houden omdat het anders een nogal lang lijstje zou worden ...), diegene die ze plegen mogen ze van mij altijd berechtten zoals de Fransen dat bij de Franse revolutie deden. Iedereen weet als mens altijd het verschil tussen goed en kwaad en wordt verondersteld een minimum aan menselijkheid in zich te dragen: Als men te maken heeft met een humanoïde die vindt dat kloten afsnijden, petalmijnen afvuren op steden, waterboarden/ folteren, of het vergassen van mensen normaal is, dan is het eerder de taak van de samenleving in het algemeen om zich te ontdoen van deze specifieke individuen of op z'n minst te zorgen dat de rest van de samenleving geen hinder ondervindt van hun psychopatisch gedrag.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 19 september 2022 om 13:47.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 13:40   #7
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat zo zou blijken, dan is het nog simpeler : dan komt er gewoon géén détente meer met rusland.
Oud 19 september 2022, 13:41   #8
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De deze?

Naam: Shanghai_Cooperation_Organization_in_Samarkand,_Uzbekistan_2022.jpg
Bekeken: 749
Grootte: 324,5 KB
Oud 19 september 2022, 13:48   #9
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind dat er excuses gaan moeten komen, maar ik weet nu al dat dat niet zal gebeuren.

Heeft Amerika zich ooit geëxcuseerd voor Vietnam? Heeft Japan zich ooit geëxcuseerd voor Korea? Voor China?

De geschiedenis leert ons dat een superstaat als agressor nooit excuses zal aanbieden want hoewel dit als grootmoed en als dapper wordt beschouwd, zal een leider van een sekte zoals Poetin dit nooit toegeven (hij is daar mentaal te zwak voor) en zal nog liever iedereen meesleuren in zijn ondergang.

Als het moet de hele mensheid.

En hij heeft daar de middelen voor.
Oud 19 september 2022, 13:52   #10
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Enkel hetero mannen van middelbare leeftijd. Het toont te achterlijkheid en mentale achterstand van hun achterlijke cultuur weeral.
Oud 19 september 2022, 14:12   #11
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Enkel hetero mannen van middelbare leeftijd. Het toont te achterlijkheid en mentale achterstand van hun achterlijke cultuur weeral.
Wat heeft U tegen hetero mannen van middelbare leeftijd? Ze vertegenwoordigen overigens ongeveer de helft van de wereldbevolking. Maar dat zal dan de "slechte" helft zijn, nee?

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 19 september 2022 om 14:15.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 14:20   #12
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat heeft U tegen hetero mannen van middelbare leeftijd? Ze vertegenwoordigen overigens ongeveer de helft van de wereldbevolking. Maar dat zal dan de "slechte" helft zijn, nee?
IJsboer valt op Petra De Sutter.
Oud 19 september 2022, 14:34   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Neen, gezien het opnieuw een zeer éénzijdige verwachting betreft. Na al de oorlogen die de V.S. op zijn geweten heeft en waar ook geen excuses voor gekomen zijn, de Abu-Graib folteringen waarvoor ze ook niet veroordeeld zijn, de onterechte war on terror tegen Irak, het helpen bombarderen van Yemen samen met de Saudi's, het terug naar de steentijd brengen van Lybië... moeten de V.S en hun lakeien (vnl de EU) er niet op rekenen om ook maar de minste excuses te verwachten, mede omdat ze sinds de Maidan-coup de situatie daar zelf op lange termijn in de hand gewerkt hebben. Het tegengestelde zou eerder een wereldrecordpoging in hypocrisie inhouden. Wat herstelbetalingen betreft mag men daarin ook dezelfde redenering volgen.
Zolang het tegen moslims is heeft dat niet het minste belang he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 14:35   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook de reden waarom Rusland totaal op de knieen moet. Zodat het nadien geen belang meer heeft welke onnozelaar ginder de plak zwaait.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 15:19   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is probleem is dat Oekraïne zelf het onderzoek doet, voor een proces lijkt me dat waardeloos.

Als er al iets komt van herstelbetalingen is het 100 jaar later zoals bij den Congo. Zijn die eigenlijk al betaald?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 15:20   #16
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ook een paar moslims en een vrouw.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 15:21   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had mijn zin inderdaad duidelijker moeten maken : "wie in het westen zal deze man nog ooit vertrouwen" ?
Oud 19 september 2022, 15:23   #18
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden waarom Rusland totaal op de knieen moet. Zodat het nadien geen belang meer heeft welke onnozelaar ginder de plak zwaait.
Oud 19 september 2022, 15:28   #19
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik had mijn zin inderdaad duidelijker moeten maken : "wie in het westen zal deze man nog ooit vertrouwen" ?
De volgende kaste politiekers in de landen die de huidige zullen buiten kieperen omdat ze het door hun coronafascisme, onbetaalbare energieprijzen, dreigende deïndustrialisatie en woke-gedoe nogal verkorven hebben bij de inwoners van die landen.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 19 september 2022 om 15:28.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2022, 17:21   #20
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een grote macht zie ik inderdaad zich alleen excuseren mits een totale nederlaag (zoals Duitsland na 1945) of na erg erg veel tijd (ergens in 2080 of zo). De Russen zijn een trots volk, dus spontaan zie ik dit niet zo snel gebeuren.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be