Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de belbus bij De Lijn worden afgeschaft ?
Ja. 3 50,00%
Neen. 2 33,33%
Geen idee, ik twijfel ... 1 16,67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2022, 18:54   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard De Belbus van De Lijn.

De belbus van De Lijn kost een bak geld voor de samenleving.
Arm of rijk, jong of oud, kan er beroep op doen.
Zou dat niet beter worden afgeschaft ?
Privatiseren, beroep doen op taxi's, is misschien een betere goedkopere optie voor de samenleving.

Naam: Belbus.jpg
Bekeken: 618
Grootte: 9,8 KB
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 18:58   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Afschaffen die belbussen. Er wordt te veel van geprofiteerd. Het kost te veel aan de belastingbetaler.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 19:42   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik ken er niet genoeg van, maar ik heb de indruk dat het voorzien van openbaar vervoer in landelijke streken economisch quasi onbetaalbaar is.

In principe ben ik voorstander om in die streken iets in te richten dat "bestelbaar is op tijdstippen die de klant wenst", in plaats van tweemaal per dag een of twee passagiers te vervoeren plus een hoop lucht.
Welke zijn de redenen/oorzaken dat de belbus te duur is?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2022, 21:59   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken er niet genoeg van, maar ik heb de indruk dat het voorzien van openbaar vervoer in landelijke streken economisch quasi onbetaalbaar is.

In principe ben ik voorstander om in die streken iets in te richten dat "bestelbaar is op tijdstippen die de klant wenst", in plaats van tweemaal per dag een of twee passagiers te vervoeren plus een hoop lucht.
Welke zijn de redenen/oorzaken dat de belbus te duur is?
Allee schoof en van de groen moeten we allemaal onze auto laten staan, hoe zit het nu eigenlijk ?

Pas op van mij mogen ze die vervuilende diesel dinges die veel te traag rijden , files veroorzaken en altijd in de weg staan ook afschaffen .

Maar ik wil maar even demonstreren dat het belze openbaar vervoer op geen kloten trekt. en dat derhalve dat riedeltje van iedereen met het OV natuurlijk stiere stront is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 00:14   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken er niet genoeg van, maar ik heb de indruk dat het voorzien van openbaar vervoer in landelijke streken economisch quasi onbetaalbaar is.

In principe ben ik voorstander om in die streken iets in te richten dat "bestelbaar is op tijdstippen die de klant wenst", in plaats van tweemaal per dag een of twee passagiers te vervoeren plus een hoop lucht.
Welke zijn de redenen/oorzaken dat de belbus te duur is?
Die belbussen zijn goeiekope taxi's waar de gemeenschap moet voor betalen.
Dat stoort mij.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 03:15   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.811
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die belbussen zijn goeiekope taxi's waar de gemeenschap moet voor betalen.
Aan die hele belbus is niks goeiekoop. Tenzij die volgestopt zou rijden.

Citaat:
Dat stoort mij.
Zoals het OV hie geregeld is, daar moet je gestoord voor zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 05:51   #7
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die belbussen zijn goeiekope taxi's waar de gemeenschap moet voor betalen.
Dat stoort mij.
Taxi's zijn twee keer zo duur als in onze buurlanden. Dat stoort mij.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 07:40   #8
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.029
Standaard

Hoeveel belbussen rijden er rond? En waar rijden ze?
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 10:59   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.051
Standaard

Hier in de buurt is dat al jaren afgeschaft. Volgens mij is dat aan de gemeenten om te beslissen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 11:46   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Hoeveel belbussen rijden er rond? En waar rijden ze?
Dat weet ik niet. Ze rijden "on call".
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 11:52   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Taxi's zijn twee keer zo duur als in onze buurlanden. Dat stoort mij.
Hier binnen het stad kost een taxi 12 euro. Een tweetal maanden geleden was het noch 10 euro.
Als je met drie passagiers deelt ben je maximum 4 euro kwijt.
De vrouwen nemen 's nachts een taxi om veiligheidsredenen.
Het moet zijn dat het taxibedrijf hiermee uit de kosten geraakt.

Belbussen worden gebruikt om bijvoorbeeld ergens te gaan winkelen. De 65+ betalen bijna niets. De kosten worden betaald door de belastingbetaler.

Laatst gewijzigd door Rudy : 31 augustus 2022 om 11:58.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 12:34   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 77.919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die belbussen zijn goeiekope taxi's waar de gemeenschap moet voor betalen.
Dat stoort mij.
Mij ook. Maar in landelijke gebieden is het de enige mogelijkheid om aan aanvaardbare kost publiek transport te organiseren, tenzij men overal vaste lijnbussen laat rondrijden die 3/4 van de tijd leeg zijn. Dat zou dan een veelvoud kosten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 13:02   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Mij ook. Maar in landelijke gebieden is het de enige mogelijkheid om aan aanvaardbare kost publiek transport te organiseren, tenzij men overal vaste lijnbussen laat rondrijden die 3/4 van de tijd leeg zijn. Dat zou dan een veelvoud kosten.
Dat begrijp ik.
In landelijke locaties hoeft er niet noodzakelijk om het uur een lijnbus een traject af te leggen. Een of twee heen en een of twee terug. Mensen mogen zich wel eens aanpassen aan de uurregeling.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2022, 13:17   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die belbussen zijn goeiekope taxi's waar de gemeenschap moet voor betalen.
Dat stoort mij.
Elke bus van de Lijn, de Tec en BIVB,
elke trein van de nmbs,
is zwaar gesubsidieerd.

Edit: ik vergis me eventjes. Misschien zijn er bussen in echt-stedelijke omgevingen die zonder verlies rijden. Maar niet veel hoor!
En wat betreft de trein: ik liet me ooit vertellen dat het traject Brussel-Zaventem-luchthaven het meest economisch rendabel is van gans de nmbs. Maar of het opbrengt ipv een klein beetje minder verlies te hebben, weet ik niet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 31 augustus 2022 om 13:21.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be